Neveléstudomány az ezredfordulón
Szerkesztők: Csapó Benő; Vidákovich TiborTovábbi szerzők: Illyés Sándor ; Nahalka István; Kozma Tamás; Mátrai Zsuzsa; Zsolnai Anikó; Pléh Csaba; Csapó Benő; Korom Erzsébet; Csíkos Csaba; Fülöp Márta; Réthy Endréné; Józsa Krisztián; Vajda Zsuzsanna; Kárpáti Andrea; Papp Katalin; Szépe György; Molnár Edit Katalin; Cs. Czachesz Erzsébet; Medgyes Péter; Bárdos Jenő; Dobi János; Szebenyi Péter; Vass Vilmos; Vidákovich Tibor; Orosz Sándor; B. Németh Mária; Baráth Tibor ; Ábrahám István; Takács Viola; Géczi János; Báthory Zoltán; Pukánszky Béla
Cím: Neveléstudomány az ezredfordulón
Alcím: Tanulmányok Nagy József tiszteletére
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. | ISBN: 963-19-1269-8
Az európai tudományos közélet évszázadokra visszanyúló hagyománya, hogy egy-egy diszciplína kiemelkedő képviselőjét tanítványai, kollégái, tudóstársai kerek születésnapján könyvvel köszöntik. Az eredeti német kifejezés, a Festschrift kezdetben a köszöntést, az ünnepélyességet hangsúlyozta, később azonban, különösen az angolszász országokban e tisztelgést kifejező kötetek egyre inkább szaktudományos formát öltöttek, alkalmat kínáltak az áttekintésre, szintézisre. Nagy József azok közé a kutatók közé tartozik, akik a magyarországi neveléstudomány fejlődését és az oktatás reformját az utóbbi három évtizedben meghatározó erővel befolyásolták. Azon túl, hogy a Szegedi Tudományegyetem - a korábbi József Attila Tudományegyetem - Neveléstudományi Tanszékén nemzetközi mércével mérve is jelentős kutatási programok kezdeményezője és irányítója volt, az Országos Oktatástechnikai Központ tudományos igazgatójaként, majd az Oktatáskutató Intézet igazgatójaként más intézményekben is vállalt vezető szerepet. A Közoktatási Kutatások Tudományos Tanácsának elnöke volt, irányítása alatt jelent meg e tudományos tanács által koordinált kutatómunka eredményeit bemutató könyvsorozat. Az Alapműveltségi Vizsgaközpont alapítója, az MTA Képességkutató Csoport és A kognitív kompetencia fejlődése és fejlesztése című doktori program vezetője. A pedagógiai gyakorlatot megújító tevékenységei közül a pedagógiai értékelés, tesztfejlesztés terén végzett munkái, a kompenzáló beiskolázási modell, a megtanítási stratégiákkal kapcsolatos kísérletei, a Nemzeti alaptanterv kidolgozásában vállalt szerepe, az alapműveltségi vizsga koncepciójának kialakítása, az értékelési eszközök kifejlesztésének irányítása és a kritériumorientált képességfejlesztés módszereinek kísérleti kidolgozása emelkedik ki. Tudományos munkáinak eredményeként közel harminc könyve és mintegy kétszáz szakcikke, tanulmánya jelent meg. E kötettel Nagy Józsefet hetvenedik születésnapján köszöntjük. Az elismertséget, a kutatók közösségében élvezett megbecsülést nehéz lenne mással jobban jellemezni, mint azzal a készséggel és örömmel, amellyel a felkért kollégák a kötet fejezeteinek megírásában részt vettek. Amikor a könyv összeállítását elhatároztuk, elsősorban azokat kerestük meg, akik Nagy Józseffel munkájuk során kapcsolatba kerültek. Csakhamar kiderült azonban, hogy a lehetséges szerzők így több kötetet írhatnának, de sokan voltak, akik a szoros határidőket egyéb elfoglaltságaik miatt nem tudták vállalni. Végül a kötetbe került harminckét fejezet jól reprezentálja a magyarországi pedagógiai kutatás sokféleségét. A fejezetek formájául a tudományos esszét javasoltuk, de társadalomtudományok esetén ez alig különböztethető meg a szakcikktől, tanulmánytól; mindamellett ez a forma felmenti a szerzőket a szigorú kötöttségek alól és lehetőséget ad gondolataik szabadabb kifejtésére. Örömünkre szolgált, hogy az elkészült írások tükrözik kiinduló álláspontunkat, mely szerint tiszteletünket és nagyrabecsülésünket legjobban a gondolatok gazdagságával és a tanulmányok elmélyültségével fejezhetjük ki.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógia, Tanulmánykötet, Emlékkötet, Nagy József
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pedagógia, Tanulmánykötet, Emlékkötet, Nagy József
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-6
Bevezetés
7-8
Neveléstudomány
9-64
Illyés Sándor: A tanuló neveléstudomány
11-22
A tanuló pedagógus
11-12
A tanuló neveléstudomány
13
Iskolai és iskolán kívüli szocializáció
13-16
A belső feldolgozási folyamatok
16-20
Irodalom
21-22
Kozma Tamás: Pedagógiánk paradigmái
23-38
A bölcsész paradigma
25-28
A videlkedéstudományi paradigma
28-31
A társadalomtudományi paradigma
32-37
Irodalom
37-38
Nahalka István: Modellek és pedagógia
39-53
Ismeretelméleti háttér
40-42
Rendszerelméleti háttér
43-46
A személyiség mint modell
46-52
Irodalom
52-53
Mátrai Zsuzsa: Az oktatásfejlesztők nehézségei a rendszerváltás után
54-64
Politikai nehézségek
55-60
Oktatásirányítás
55-57
Nemzeti alaptanterv
56-57
Vizsgarendszer
57
Célképzetek
57-59
Legitimációs stratégiák
59-60
Szakmai nehézségek
60-63
Szerepkonfliktusok
60-61
A rendszerszintű fejlesztés speciális nehézségei
62
Az implementációs stratégia kontrollpontjainak hiánya
63
Irodalom
63-64
Megismerés
65-126
Pléh Csaba: A megismerés pszichológiája és tudománya, avagy a kognitív pszichológiától a kognitív tudományig
67-87
A megismeréstudományi szemlélet két csillagzata
69-71
A klasszikus kognitivizmus a gondolat formájának elmélete
71-73
A megismeréstudomány jellegzetes gondolkodásmódja
73-74
A megismeréstudomány megosztottságai
75-80
Az architektúra kérdése
75-77
a) Szimbólumfeldolgozó architektúra
76
b) Moduláris felfogás
76-77
c) Konnekcionizmus
77
Az architektúrák viszonya
77-78
A megismerési rendszerek értelmezése vagy lehorgonyzása
78-80
A mai megismeréskutatás néhány forró kérdése
82-86
Irodalom
86-87
Csapó Benő:Tudáskoncepciók
88-105
Metaforák, modellek, elméletek: a konceptualizálás nehézségei
90-92
A tudásról alkotott tudás hálózata
93-99
Az oktatástudomámyok koncepciója
99-103
Irodalom
103-105
Korom Erzsébet: Fogalmi fejlődés és a fogalmak hatékony tanulása
106-116
Az ismeret jellegű tudás szerepének átértékelődése
107-108
A fogalomfejlődés és a fogalomtanítás klasszikus megközelítései
108-109
A kognitív pszichológia hatása a fogalmi fejlődés kutatására
109-110
A fogalmi váltást elősegítő tanulás
110-111
A fogalmi váltás kognitív fejlődéslélektani elméletei
111-113
A fogalmi váltás kutatási eredményeinek alkalmazása az oktatásban
113-115
Irodalom
115-116
Csíkos Csaba: A pedagógiai képességfogalom fejlődése
117-126
A kognitív tudomány és a pszichológia hatása
118-121
Vannak-e tartalomfüggetlen gondolkodási folyamatok?
118-119
A kísérleti pszichológia képességértelmezése
119-120
A képességek mérése: a pszichometriai örökség
120-121
Pedagógiai képességfogalmak
121-122
Képességfejlődés, képességfejlesztés
123-125
Összegzés
125
Irodalom
125-126
Személyiség, társas keretek
125-189
Fülöp Márta: A versengés mint szociális képesség
129-142
A versengés mint fejlesztendő képesség
130-131
Együttműködés és versengés kapcsolata
131-132
A versengés és az együttműködés összefonódottsága
132-133
A versengéshez és az együttműködéshez kapcsolódó értékek
133-134
A versengés és együttmőködés és az emberi kapcsolatok
135
A versengés mint sokdimenziós konstrukció
135-140
A versengés mint készség fejlesztése
140
Irodalom
141-142
Zsolnai Anikó: A gyermekkori kötődések szerepe a szociális kompetencia fejlődésében
143-152
Kötődés
144-145
Szociális komptenecia
145-148
Kötődés és szociális viselkedés
148-150
A pedagógiai kutatások lehetőségei és feladatai
150-151
Irodalom
152
Réthy Endréné: A tanulási motiváció elemzése
153-161
Kutatási előzmények
153-155
Új fejlemények
155-156
Motiváció és tanulás
156-158
Motiválás a tanulási órán
158-160
Irodalom
160-161
Józsa Krisztián: Az elsajátítási motiváció és a kognitív kompetencia fejlesztése
162-174
Az elsajátítási motiváció és a kisgyermekkori fejlesztés lehetőségei
164-167
Az elsajáítási motiváció és az iskola
165-170
Elsajátítási motiváció a készség-és képességfejlesztésben
170-172
Irodalom
172-174
Vajda Zsuzsanna: A társadalmi hátrányok és az oktatás: múlt és jelen
175-189
A társadalmi hátrányok oktatásszociológiai megközelítése
176-179
Az iksolai motiváció és a hátrányos helyzet összefüggései
180-181
Szocializációs hatások
182-183
A hátrányos társadalmi helyzet és a képességek: az intelligencia és a származás
183-186
Néhány gondolat a felzárkóztatás és a kisebbségi oktatás hazai helyzetével kapcsolatban
186-189
Irodalom
189
Műveltségterületek
191-279
Kárpáti Andrea: A gyermekrajzok szimbólumvilága
193-206
A pillangó szárnya
193-194
A csukott óriáskígyó, avagy: a kisgyermekrajzok képi szimbólumai
194-198
"Engem már más nem ért, csak az, ki jól megfigyel " - jelbeszéd kamaszkorban
198-201
Miért fontosak a rajzi szimbólumok?
201-204
Irodalom
204-206
Papp Katalin: Természettudományos nevelés: múlt, jelen és jövő
207-216
A múlt: kiváló tanárok, híres tanítványok
207-209
A jelen: Mit tudnak a magyar fiatalok? Vizsgálatok a természettudományos tudásról
209-212
Mennyire szeretik a magyar tanulók a természettudományo tárgyakat? Természettudományos attitűdvizsgálatok
213-214
A jövő: új diszciplína - a természettudományos nevelés
215-216
Irodalom
216
Szépe György: Az anyanyelvi nevelés mint ideológia és mint technika
217-224
A címről
217-218
Nyelvészeti kiindulás
218
Iskolai reform - társadalmi akció
218-219
Új szakma
219-220
Az újítás rövid krónikája
220-221
Konvergencia
221-223
Irodalom
223-224
Molnár Edit Katalin: Fogalmazás és tanulás
225-234
A kommunikációs képességek fejlesztésének célkitűzései hazánkban
226-228
Az írás atsrutkturálja a tudást
228-229
Az írás mint a felfedezés katalizátora
229-230
A szövegalkotási feladatok hatása a tanulásra
231-232
Irodalom
233-234
Cs. Czachesz Erzsébet: Írásbeliség és tanítás
235-240
A "természetes" nyelvi képességek
236-237
Szóbeli nyelvhasználat a családokban
237-238
Szóbeli nyelvhasználat az iskolákban
238
A szóbeli és az írásbeli nyelvhasználat néhány különbsége és a tanítás
239-240
Irodalom
240
Medgyes Péter: Az ötödik paradoxon - Miről is szól az angolóra?
241-253
Prelúdium
241-243
1. paradoxon: A tanítási tartalom és a hordozó tartalom
244-245
2. paradoxon: A tanulók NEM óhajtanak üzeneteket közvetíteni
245-246
3. paradoxon: Az idegen nyelv NEM természetes kommunikációs eszköz a tanulók számára
247-248
4. paradoxon: Az idegen nyelv NEM alkalmas valódi beszédhelyzetek létrehozására
248-249
Az 5. paradoxon nyomában
249-250
5. paradoxon: Percig se élj hitetlenül!
250-251
Kóda
252
Köszönetnyilvánítás
252
Irodalom
252-253
Bárdos Jenő: Az idegen nyelvi mérés és értékelés fejlődése
254-267
Próba és vizsga mint megpróbáltatás
254-255
Tesztelés és idegen nyelvi tesztelés
256-257
Az idegen nyelvi tanítási módszerek és az idegen nyelvi mérések fejlődése
257-259
Az idegen nyelvi tesztelés korszakai: elemzések és konklúzió
259-261
Diszkrét-pontos és globális tesztelés: ellentmondás vagy ellentét?
261-262
Abszolút-e a kritérium?
262
A kilencvenes évek kihívásai
263-264
A klasszikus tesztelmélet csapdái és bírálatai
264-265
Az idegen nyelvi mérés néhány alapélménye
265-266
Epilógus
266
Irodalom
267
Dobi János: A matematika tanulásának affektív feltételei
268-279
Az affektív tényezők kutatásának elméleti keretei
269-270
Az affektív feltételek kutatásának kognitív megközelítése
270-271
Hiedelmek
271-273
Hiedelmek a matematikáról
272
Az énkép hiedelmei
272-273
Hidelemek a matematika tanításáról
273
Hidelemek a szociális környezetről
273
Attitűdök
274-275
Érzelmek
275-276
Irodalom
276-279
Tanterv és értékelés
281-363
Szebenyi Péter: Genetikus tanterv-tipológia
283-300
A "tanterv" fogalom genezise és alapjelentése
284-286
A tantervek és tantervi fogalmak differenciálódása
286-295
Differenciálódás a kezdetektől az 1970-es évekig
286-289
Vita a tantervek tartalom szerinti tipológiájáról
289-291
A kialakult kategóriák összeomlása, fogalmi zűrzavar
291-295
Az amerikai tantervelmélet hatása
292-293
Tantervellenesség és fejlesztésközpontúság
293-295
Általános tanterv-tipológia
296-298
Irodalom
298-300
Vass Vilmos: Az európai dimenzió megjelenési formái a tartalmi szabályozásban
301-312
A keretjellegű dokumentumok
302-305
Az európai dimenzió megjelenési szintjei a tartalmi szabályozásban
305-309
A szabályozás új súlypontjai: a képességek és készségek fejlesztése
310-311
Irodalom
312-313
Vidákovich Tibor: Diagnosztikus tudásszint-és képességváltozatok
314-327
A diagnosztikus értékelés fogalma és modelljei
315-318
A diagnosztikus tudásszint-és képességvizsgálatok módszeri
318-319
Diagnosztikus tesztszerkesztés és tesztelemzés
320-324
Tesztszerkesztés
320-321
Strukturális elemzés
321-322
Fejlődéselemzés
322-324
Diagnosztikus vizsgarendszer, alapműveltségi vizsga
324-326
Irodalom
326-327
Orosz Sándor: Az általános iskolából kilépő tanulók tudásának alakulása a rendszerváltozás után
328-338
Vizsgálatok a tanulói tudás feltárására
328-329
Helyzetkép; változási trendek, tendenciák
330-333
Átlagos teljesítmények; szórás-szélsőségek
330-331
Új polarizációs tendencia
331-332
Településforma és eredményesség
332-333
A pedagógiai közeg és háttér hatásai
333-337
Tantárgyi attitűd, tanulási habitus
334-335
A tanári értékelésről
335-337
Mért eredmények és osztályzatok
335-336
Tanári vélemények
336-337
Az oktatási rendszer problémái és a pedagógiai kutatás
337-338
Irodalom
338
B. Németh Mária: Követelmények és minőség
339-352
A követelmények természete
341-342
Követelmények és adekvát feladatok
342-347
Felismerési(ráismerési)szint
342-343
Felidézési(kapcsolási)szint
343-344
Kivitelezési szint
344-345
Értelmezési szint
345-347
A követelmények differenciálása
347-349
Követelmények és minőség
349-350
Irodalom
351-352
Baráth Tibor: Felsőoktatás és minőségfejlesztés
353-363
Állam és felsőoktatás
354-356
A minőség értelmezése
356-357
Minőségbiztosítás az európai felsőoktatásban
357-360
A minőségről való gondolkodás és vita a magyar felsőoktatásban
360-362
Irodalom
363
Tankönyv, taneszköz, szaksajtó
365-402
Ábrahám István: Tankönyvpiac és tankönyvellátás
367-376
A tankönyvkiadás átalakulása
368-369
A tankönyvpiac kezdetén
369-372
A tankönyvpiac napjainkban
372-373
Tartós tankönyv?
373-375
Irodalom
376
Takács Viola: A szenzumtól a médiumig
377-391
A Galois-gráf
378-380
A tananyag szerkezete
380-382
A tudás szerkezete
382-384
Az optimális út
384-385
A közösség szerkezete
386-389
További feladatok - a Galois-gráfok alkalmazásának kiterjesztése
389-390
Irodalom
390-391
Géczi János: A magyar pedagógiai szaksajtóról
392-402
A Pedagógiai Technológia
394-396
Az Edukáció
396-397
Az Iskolakultúra
397-401
Irodalom
401-402
Történet
403-432
Báthory Zoltán: A hetvenes évek
405-422
Az ezerkilencszázhetvennyolcas tantervi reform
408-412
A Magyar Tudományos Akadémia "fehér" könyve
412-414
A hatos főirány
415-418
Mérés-értékelés
418-420
Irodalom
421-422
Pukánszky Béla: Felméri Lajos ismeretlen arca - A gyermekkép újszerű vonásai az első kolozsvári pedagógiaprofesszor írásaiban
423-432
Az első professzor
424
Gyermekközpontúság és utazás-toposz
424-428
A neveléstan átfogó rendszere
428-431
Irodalom
432
Nagy József
433-435
Nagy József könyvei
435
Kolofon