Neveléstudomány az ezredfordulón corvina logo

Szerkesztők: Csapó Benő; Vidákovich Tibor
További szerzők: Illyés Sándor ; Nahalka István; Kozma Tamás; Mátrai Zsuzsa; Zsolnai Anikó; Pléh Csaba; Csapó Benő; Korom Erzsébet; Csíkos Csaba; Fülöp Márta; Réthy Endréné; Józsa Krisztián; Vajda Zsuzsanna; Kárpáti Andrea; Papp Katalin; Szépe György; Molnár Edit Katalin; Cs. Czachesz Erzsébet; Medgyes Péter; Bárdos Jenő; Dobi János; Szebenyi Péter; Vass Vilmos; Vidákovich Tibor; Orosz Sándor; B. Németh Mária; Baráth Tibor ; Ábrahám István; Takács Viola; Géczi János; Báthory Zoltán; Pukánszky Béla
Cím: Neveléstudomány az ezredfordulón
Alcím: Tanulmányok Nagy József tiszteletére
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. | ISBN: 963-19-1269-8

coverimage Az európai tudományos közélet évszázadokra visszanyúló hagyománya, hogy egy-egy diszciplína kiemelkedő képviselőjét tanítványai, kollégái, tudóstársai kerek születésnapján könyvvel köszöntik. Az eredeti német kifejezés, a Festschrift kezdetben a köszöntést, az ünnepélyességet hangsúlyozta, később azonban, különösen az angolszász országokban e tisztelgést kifejező kötetek egyre inkább szaktudományos formát öltöttek, alkalmat kínáltak az áttekintésre, szintézisre. Nagy József azok közé a kutatók közé tartozik, akik a magyarországi neveléstudomány fejlődését és az oktatás reformját az utóbbi három évtizedben meghatározó erővel befolyásolták. Azon túl, hogy a Szegedi Tudományegyetem - a korábbi József Attila Tudományegyetem - Neveléstudományi Tanszékén nemzetközi mércével mérve is jelentős kutatási programok kezdeményezője és irányítója volt, az Országos Oktatástechnikai Központ tudományos igazgatójaként, majd az Oktatáskutató Intézet igazgatójaként más intézményekben is vállalt vezető szerepet. A Közoktatási Kutatások Tudományos Tanácsának elnöke volt, irányítása alatt jelent meg e tudományos tanács által koordinált kutatómunka eredményeit bemutató könyvsorozat. Az Alapműveltségi Vizsgaközpont alapítója, az MTA Képességkutató Csoport és A kognitív kompetencia fejlődése és fejlesztése című doktori program vezetője. A pedagógiai gyakorlatot megújító tevékenységei közül a pedagógiai értékelés, tesztfejlesztés terén végzett munkái, a kompenzáló beiskolázási modell, a megtanítási stratégiákkal kapcsolatos kísérletei, a Nemzeti alaptanterv kidolgozásában vállalt szerepe, az alapműveltségi vizsga koncepciójának kialakítása, az értékelési eszközök kifejlesztésének irányítása és a kritériumorientált képességfejlesztés módszereinek kísérleti kidolgozása emelkedik ki. Tudományos munkáinak eredményeként közel harminc könyve és mintegy kétszáz szakcikke, tanulmánya jelent meg. E kötettel Nagy Józsefet hetvenedik születésnapján köszöntjük. Az elismertséget, a kutatók közösségében élvezett megbecsülést nehéz lenne mással jobban jellemezni, mint azzal a készséggel és örömmel, amellyel a felkért kollégák a kötet fejezeteinek megírásában részt vettek. Amikor a könyv összeállítását elhatároztuk, elsősorban azokat kerestük meg, akik Nagy Józseffel munkájuk során kapcsolatba kerültek. Csakhamar kiderült azonban, hogy a lehetséges szerzők így több kötetet írhatnának, de sokan voltak, akik a szoros határidőket egyéb elfoglaltságaik miatt nem tudták vállalni. Végül a kötetbe került harminckét fejezet jól reprezentálja a magyarországi pedagógiai kutatás sokféleségét. A fejezetek formájául a tudományos esszét javasoltuk, de társadalomtudományok esetén ez alig különböztethető meg a szakcikktől, tanulmánytól; mindamellett ez a forma felmenti a szerzőket a szigorú kötöttségek alól és lehetőséget ad gondolataik szabadabb kifejtésére. Örömünkre szolgált, hogy az elkészült írások tükrözik kiinduló álláspontunkat, mely szerint tiszteletünket és nagyrabecsülésünket legjobban a gondolatok gazdagságával és a tanulmányok elmélyültségével fejezhetjük ki.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógia, Tanulmánykötet, Emlékkötet, Nagy József
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-6
Bevezetés
7-8
Neveléstudomány
9-64
   Illyés Sándor: A tanuló neveléstudomány
11-22
      A tanuló pedagógus
11-12
      A tanuló neveléstudomány
13
      Iskolai és iskolán kívüli szocializáció
13-16
      A belső feldolgozási folyamatok
16-20
      Irodalom
21-22
   Kozma Tamás: Pedagógiánk paradigmái
23-38
      A bölcsész paradigma
25-28
      A videlkedéstudományi paradigma
28-31
      A társadalomtudományi paradigma
32-37
      Irodalom
37-38
   Nahalka István: Modellek és pedagógia
39-53
      Ismeretelméleti háttér
40-42
      Rendszerelméleti háttér
43-46
      A személyiség mint modell
46-52
      Irodalom
52-53
   Mátrai Zsuzsa: Az oktatásfejlesztők nehézségei a rendszerváltás után
54-64
      Politikai nehézségek
55-60
         Oktatásirányítás
55-57
            Nemzeti alaptanterv
56-57
            Vizsgarendszer
57
         Célképzetek
57-59
         Legitimációs stratégiák
59-60
      Szakmai nehézségek
60-63
         Szerepkonfliktusok
60-61
         A rendszerszintű fejlesztés speciális nehézségei
62
         Az implementációs stratégia kontrollpontjainak hiánya
63
      Irodalom
63-64
Megismerés
65-126
   Pléh Csaba: A megismerés pszichológiája és tudománya, avagy a kognitív pszichológiától a kognitív tudományig
67-87
      A megismeréstudományi szemlélet két csillagzata
69-71
      A klasszikus kognitivizmus a gondolat formájának elmélete
71-73
      A megismeréstudomány jellegzetes gondolkodásmódja
73-74
      A megismeréstudomány megosztottságai
75-80
         Az architektúra kérdése
75-77
            a) Szimbólumfeldolgozó architektúra
76
            b) Moduláris felfogás
76-77
            c) Konnekcionizmus
77
         Az architektúrák viszonya
77-78
         A megismerési rendszerek értelmezése vagy lehorgonyzása
78-80
      A mai megismeréskutatás néhány forró kérdése
82-86
      Irodalom
86-87
   Csapó Benő:Tudáskoncepciók
88-105
      Metaforák, modellek, elméletek: a konceptualizálás nehézségei
90-92
      A tudásról alkotott tudás hálózata
93-99
      Az oktatástudomámyok koncepciója
99-103
      Irodalom
103-105
   Korom Erzsébet: Fogalmi fejlődés és a fogalmak hatékony tanulása
106-116
      Az ismeret jellegű tudás szerepének átértékelődése
107-108
      A fogalomfejlődés és a fogalomtanítás klasszikus megközelítései
108-109
      A kognitív pszichológia hatása a fogalmi fejlődés kutatására
109-110
      A fogalmi váltást elősegítő tanulás
110-111
      A fogalmi váltás kognitív fejlődéslélektani elméletei
111-113
      A fogalmi váltás kutatási eredményeinek alkalmazása az oktatásban
113-115
      Irodalom
115-116
   Csíkos Csaba: A pedagógiai képességfogalom fejlődése
117-126
      A kognitív tudomány és a pszichológia hatása
118-121
         Vannak-e tartalomfüggetlen gondolkodási folyamatok?
118-119
         A kísérleti pszichológia képességértelmezése
119-120
         A képességek mérése: a pszichometriai örökség
120-121
      Pedagógiai képességfogalmak
121-122
      Képességfejlődés, képességfejlesztés
123-125
      Összegzés
125
      Irodalom
125-126
Személyiség, társas keretek
125-189
   Fülöp Márta: A versengés mint szociális képesség
129-142
      A versengés mint fejlesztendő képesség
130-131
      Együttműködés és versengés kapcsolata
131-132
      A versengés és az együttműködés összefonódottsága
132-133
      A versengéshez és az együttműködéshez kapcsolódó értékek
133-134
      A versengés és együttmőködés és az emberi kapcsolatok
135
      A versengés mint sokdimenziós konstrukció
135-140
      A versengés mint készség fejlesztése
140
      Irodalom
141-142
   Zsolnai Anikó: A gyermekkori kötődések szerepe a szociális kompetencia fejlődésében
143-152
      Kötődés
144-145
      Szociális komptenecia
145-148
      Kötődés és szociális viselkedés
148-150
      A pedagógiai kutatások lehetőségei és feladatai
150-151
      Irodalom
152
   Réthy Endréné: A tanulási motiváció elemzése
153-161
      Kutatási előzmények
153-155
      Új fejlemények
155-156
      Motiváció és tanulás
156-158
      Motiválás a tanulási órán
158-160
      Irodalom
160-161
   Józsa Krisztián: Az elsajátítási motiváció és a kognitív kompetencia fejlesztése
162-174
      Az elsajátítási motiváció és a kisgyermekkori fejlesztés lehetőségei
164-167
      Az elsajáítási motiváció és az iskola
165-170
      Elsajátítási motiváció a készség-és képességfejlesztésben
170-172
      Irodalom
172-174
   Vajda Zsuzsanna: A társadalmi hátrányok és az oktatás: múlt és jelen
175-189
      A társadalmi hátrányok oktatásszociológiai megközelítése
176-179
      Az iksolai motiváció és a hátrányos helyzet összefüggései
180-181
      Szocializációs hatások
182-183
      A hátrányos társadalmi helyzet és a képességek: az intelligencia és a származás
183-186
      Néhány gondolat a felzárkóztatás és a kisebbségi oktatás hazai helyzetével kapcsolatban
186-189
      Irodalom
189
Műveltségterületek
191-279
   Kárpáti Andrea: A gyermekrajzok szimbólumvilága
193-206
      A pillangó szárnya
193-194
      A csukott óriáskígyó, avagy: a kisgyermekrajzok képi szimbólumai
194-198
      "Engem már más nem ért, csak az, ki jól megfigyel " - jelbeszéd kamaszkorban
198-201
      Miért fontosak a rajzi szimbólumok?
201-204
      Irodalom
204-206
   Papp Katalin: Természettudományos nevelés: múlt, jelen és jövő
207-216
      A múlt: kiváló tanárok, híres tanítványok
207-209
      A jelen: Mit tudnak a magyar fiatalok? Vizsgálatok a természettudományos tudásról
209-212
      Mennyire szeretik a magyar tanulók a természettudományo tárgyakat? Természettudományos attitűdvizsgálatok
213-214
      A jövő: új diszciplína - a természettudományos nevelés
215-216
      Irodalom
216
   Szépe György: Az anyanyelvi nevelés mint ideológia és mint technika
217-224
      A címről
217-218
      Nyelvészeti kiindulás
218
      Iskolai reform - társadalmi akció
218-219
      Új szakma
219-220
      Az újítás rövid krónikája
220-221
      Konvergencia
221-223
      Irodalom
223-224
   Molnár Edit Katalin: Fogalmazás és tanulás
225-234
      A kommunikációs képességek fejlesztésének célkitűzései hazánkban
226-228
      Az írás atsrutkturálja a tudást
228-229
      Az írás mint a felfedezés katalizátora
229-230
      A szövegalkotási feladatok hatása a tanulásra
231-232
      Irodalom
233-234
   Cs. Czachesz Erzsébet: Írásbeliség és tanítás
235-240
      A "természetes" nyelvi képességek
236-237
      Szóbeli nyelvhasználat a családokban
237-238
      Szóbeli nyelvhasználat az iskolákban
238
      A szóbeli és az írásbeli nyelvhasználat néhány különbsége és a tanítás
239-240
      Irodalom
240
   Medgyes Péter: Az ötödik paradoxon - Miről is szól az angolóra?
241-253
      Prelúdium
241-243
      1. paradoxon: A tanítási tartalom és a hordozó tartalom
244-245
      2. paradoxon: A tanulók NEM óhajtanak üzeneteket közvetíteni
245-246
      3. paradoxon: Az idegen nyelv NEM természetes kommunikációs eszköz a tanulók számára
247-248
      4. paradoxon: Az idegen nyelv NEM alkalmas valódi beszédhelyzetek létrehozására
248-249
      Az 5. paradoxon nyomában
249-250
      5. paradoxon: Percig se élj hitetlenül!
250-251
      Kóda
252
         Köszönetnyilvánítás
252
      Irodalom
252-253
   Bárdos Jenő: Az idegen nyelvi mérés és értékelés fejlődése
254-267
      Próba és vizsga mint megpróbáltatás
254-255
      Tesztelés és idegen nyelvi tesztelés
256-257
      Az idegen nyelvi tanítási módszerek és az idegen nyelvi mérések fejlődése
257-259
      Az idegen nyelvi tesztelés korszakai: elemzések és konklúzió
259-261
      Diszkrét-pontos és globális tesztelés: ellentmondás vagy ellentét?
261-262
      Abszolút-e a kritérium?
262
      A kilencvenes évek kihívásai
263-264
      A klasszikus tesztelmélet csapdái és bírálatai
264-265
      Az idegen nyelvi mérés néhány alapélménye
265-266
      Epilógus
266
      Irodalom
267
   Dobi János: A matematika tanulásának affektív feltételei
268-279
      Az affektív tényezők kutatásának elméleti keretei
269-270
      Az affektív feltételek kutatásának kognitív megközelítése
270-271
      Hiedelmek
271-273
         Hiedelmek a matematikáról
272
         Az énkép hiedelmei
272-273
         Hidelemek a matematika tanításáról
273
         Hidelemek a szociális környezetről
273
      Attitűdök
274-275
      Érzelmek
275-276
      Irodalom
276-279
Tanterv és értékelés
281-363
   Szebenyi Péter: Genetikus tanterv-tipológia
283-300
      A "tanterv" fogalom genezise és alapjelentése
284-286
      A tantervek és tantervi fogalmak differenciálódása
286-295
         Differenciálódás a kezdetektől az 1970-es évekig
286-289
         Vita a tantervek tartalom szerinti tipológiájáról
289-291
         A kialakult kategóriák összeomlása, fogalmi zűrzavar
291-295
            Az amerikai tantervelmélet hatása
292-293
            Tantervellenesség és fejlesztésközpontúság
293-295
      Általános tanterv-tipológia
296-298
      Irodalom
298-300
   Vass Vilmos: Az európai dimenzió megjelenési formái a tartalmi szabályozásban
301-312
      A keretjellegű dokumentumok
302-305
      Az európai dimenzió megjelenési szintjei a tartalmi szabályozásban
305-309
      A szabályozás új súlypontjai: a képességek és készségek fejlesztése
310-311
      Irodalom
312-313
   Vidákovich Tibor: Diagnosztikus tudásszint-és képességváltozatok
314-327
      A diagnosztikus értékelés fogalma és modelljei
315-318
      A diagnosztikus tudásszint-és képességvizsgálatok módszeri
318-319
      Diagnosztikus tesztszerkesztés és tesztelemzés
320-324
         Tesztszerkesztés
320-321
         Strukturális elemzés
321-322
         Fejlődéselemzés
322-324
      Diagnosztikus vizsgarendszer, alapműveltségi vizsga
324-326
      Irodalom
326-327
   Orosz Sándor: Az általános iskolából kilépő tanulók tudásának alakulása a rendszerváltozás után
328-338
      Vizsgálatok a tanulói tudás feltárására
328-329
      Helyzetkép; változási trendek, tendenciák
330-333
         Átlagos teljesítmények; szórás-szélsőségek
330-331
         Új polarizációs tendencia
331-332
         Településforma és eredményesség
332-333
      A pedagógiai közeg és háttér hatásai
333-337
         Tantárgyi attitűd, tanulási habitus
334-335
         A tanári értékelésről
335-337
            Mért eredmények és osztályzatok
335-336
            Tanári vélemények
336-337
      Az oktatási rendszer problémái és a pedagógiai kutatás
337-338
      Irodalom
338
   B. Németh Mária: Követelmények és minőség
339-352
      A követelmények természete
341-342
      Követelmények és adekvát feladatok
342-347
         Felismerési(ráismerési)szint
342-343
         Felidézési(kapcsolási)szint
343-344
         Kivitelezési szint
344-345
         Értelmezési szint
345-347
      A követelmények differenciálása
347-349
      Követelmények és minőség
349-350
      Irodalom
351-352
   Baráth Tibor: Felsőoktatás és minőségfejlesztés
353-363
      Állam és felsőoktatás
354-356
      A minőség értelmezése
356-357
      Minőségbiztosítás az európai felsőoktatásban
357-360
      A minőségről való gondolkodás és vita a magyar felsőoktatásban
360-362
      Irodalom
363
Tankönyv, taneszköz, szaksajtó
365-402
   Ábrahám István: Tankönyvpiac és tankönyvellátás
367-376
      A tankönyvkiadás átalakulása
368-369
      A tankönyvpiac kezdetén
369-372
      A tankönyvpiac napjainkban
372-373
      Tartós tankönyv?
373-375
      Irodalom
376
   Takács Viola: A szenzumtól a médiumig
377-391
      A Galois-gráf
378-380
      A tananyag szerkezete
380-382
      A tudás szerkezete
382-384
      Az optimális út
384-385
      A közösség szerkezete
386-389
      További feladatok - a Galois-gráfok alkalmazásának kiterjesztése
389-390
      Irodalom
390-391
   Géczi János: A magyar pedagógiai szaksajtóról
392-402
      A Pedagógiai Technológia
394-396
      Az Edukáció
396-397
      Az Iskolakultúra
397-401
      Irodalom
401-402
Történet
403-432
   Báthory Zoltán: A hetvenes évek
405-422
      Az ezerkilencszázhetvennyolcas tantervi reform
408-412
      A Magyar Tudományos Akadémia "fehér" könyve
412-414
      A hatos főirány
415-418
      Mérés-értékelés
418-420
      Irodalom
421-422
   Pukánszky Béla: Felméri Lajos ismeretlen arca - A gyermekkép újszerű vonásai az első kolozsvári pedagógiaprofesszor írásaiban
423-432
      Az első professzor
424
      Gyermekközpontúság és utazás-toposz
424-428
      A neveléstan átfogó rendszere
428-431
      Irodalom
432
Nagy József
433-435
   Nagy József könyvei
435
Kolofon