A közigazgatás és az emberek corvina logo

Szerkesztő: Csefkó Ferenc
További szerzők: Torma András; Balázs István; Kiss László; Fábián Adrián; Kéki Zoltán; Ivancsics Imre ; Chronowski Nóra; Bencsik András [1984]; Rixer Ádám; Kákai László; Csefkó Ferenc ; Rózsás Eszter ; Baksa Csaba; Józsa Zoltán; Lovász István; Vörös Tamás; Lászlóné Kovács Ilona; Göndöc András; Fekete Géza
Cím: A közigazgatás és az emberek
Alcím: Tanulmánykötet
Sorozatcím: Pécsi közigazgatás-tudományi közlemények ; 5.
Megjelenési adatok: A Jövő Közigazgatásáért Alapítvány, Pécs, 2013. | ISBN: 978-963-88755-3-2

coverimage A közigazgatás szervezeti rendszerét, működését érintő, a 2010. évi választásokat követően hozott kormányzati döntések átalakították az államigazgatási/önkormányzati rendszert, a közfeladatok ellátásának rendjét. E folyamatok a közigazgatás valamennyi területét érintették, kihatottak (kihatnak) a közigazgatás és az emberek közötti kapcsolatok alakulására is, amelynek fontosságához nem férhet kétség. Ennek ellenére megállapítható, hogy viszonylag kevés figyelmet kap e téma a szakmai, gyakorlati munkákban (itt most a politikai megnyilvánulásokat nem érintjük). Ezért is döntött úgy a PTE ÁJK Közigazgatási Jogi Tanszéke és A Jövő Közigazgatásáért Alapítvány, hogy 2013 márciusában konferencián vitatja meg a jelzett témakör számos vetületét, majd az Alapítvány könyvben is megjelenteti a tanácskozás írásos anyagát azzal, hogy az azon részt venni nem tudó, több jeles elméleti, gyakorlati szakembert is felkér a kötetben való publikálásra. Ők e kérésnek nagy örömmel tettek eleget. Köszönet valamennyi szerzőnek magas színvonalú munkájáért. A közel 20 szerző munkáját tartalmazó kiadvány írásai közvetlenül, vagy közvetetten érintik e központi kérdést, de értelemszerű témaköri elkülönülést is adnak. Erre figyelemmel a szerkesztő 5 tematikai egységbe csoportosította a tanulmányokat. Az első fejezetbe kerültek azok, amelyek európai kitekintésben értékelik az átalakított közigazgatásunkat és a jogállamiság aktuális kérdéseit. A második, harmadik fejezet a közigazgatás, a közigazgatási eljárás és az emberek, ügyfelek, valamint az önkormányzatok és a helyi közösségek helyzetét, kapcsolatait elemzik. A negyedik fejezetbe kerültek a közigazgatás (államigazgatás) egy-egy területét elemző tanulmányok. Az ötödik fejezet pedig a közigazgatás régi-új szereplőinek helyzetét vizsgálja a megváltoztatott szabályozási környezetben. Bízunk abban, hogy ez a magas szakmai színvonalú, olvasmányos, tárgyilagos tanulmánykötet az elméleti és a gyakorlati szakemberek, a jogalkotók, illetve a jogalkalmazók munkáját, továbbá az egyetemi oktatást egyaránt segíti, és hozzájárul ahhoz, hogy a Jó Állam, a Jó Közigazgatás valóban az emberért legyen.
Kategóriák: Jogtudomány
Tárgyszavak:
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
[1]
Címlap
[2]
Impresszum
[3]
Kötet szerzői
[4]
Tartalom
[6-7]
Előszó
[8]
A közigazgatás általakítása Európai kitekintésben; a jogállamiság hazánkban
9-51
   Torma András: Néhány gondolat az európai közigazgatási térségről
11-22
      Az Európai közigazgatási térség fogalma
11-12
      Az Európai közigazgatási térség kialakulása
12-14
         Az Európai közigazgatási térség fő jellemzői
14-22
         Politikai stabilitás és a demokratikus jogállamiság követelményeinek érvényesülése
15
         Fenntartható és a környezetet kímélő gazdasági fejlődés
15
         A tagállami parlamentek súlyának csökkenése és a kormányok szerepének erősödése
15-16
         Megbízható, átlátható és demokratikus közigazgatás működtetése
16-17
         Az „Európai kormányzás”, illetve a „jó kormányzás” alapelveinek érvényesülése
17-19
         Az eljárásrendek harmonizációja
19-22
   Balázs István: Változások a helyi önkormányzati rendszer szabályozásában Magyarországon és az Európai Unió tagországaiban
23-36
      A magyar helyi önkormányzati rendszer átalakításáról
23-27
      Változások az Európai Unió tagolrszágai helyi önkormányzat rendszereiben
27-28
         A helyi önkormányzatok területi keretei változásainak vizsgálata
28-29
         A központi állami szervek és a helyi önkormányzatok közti kapcsolat; az önkormányzati autonómia és az összehangoltabb állami működésre való központi törekvés viszonya
29-32
         A helyi intézményrendszer változásai, valamint a helyi demokrácia és a menedzsment összefüggése
32-33
      Konklúziók
34-36
   Kiss László: Leépülő jogállam – leépülő alkotmánybíráskodás?
37-51
      Előzmények - az Alkotmánybíróság önmeghatározásának kényszere
37-42
      Baljós előjelek után: tudatos jogállam-leépítés?
42-48
      Öszegző megállapítások
48-51
A közigazgatás működése és az ember/ügyfél
53-117
   Fábián Adrián: A közigazgatás és az ember(ek) kapcsolata egykor és ma
55-64
      Bevezetés
55
      Ember és közigazgatás viszonya a polgári forradalmak előtt
55-57
      Szemelmények az ember és a közigazgatás kapcsolatáról XIX. századtól napjainkig
57-63
      Jó kormányzás és transzparencia
63-64
   Kéki Zoltán: Jó államigazgatást falvakban, városokban
65-74
      Történeti visszatekintés
65-67
      A jegyző jogállása (1990-et követően) az új önkormányzati rendszerben
67-68
      A járási hivatalok létrejötte
68-71
      A jegyző államszervezeti helyének változásai
71-74
   Ivancsics Imre: A hatóság és az ügyfél kapcsolata
75-84
      A hatóságok és az ügyféli kör definiálása
75-78
      Az érintettek és az érdekeltek helyzete az eljárásban
78-84
   Chronowski Nóra: A megfelelő ügyintézéshez, tisztességes közigazgatási eljáráshoz való jog az Európai Unióban és Magyarországon
85-102
      A megfelelő ügyintézéshez való jog az EU alapjogi chartájában
86-94
      A tisztességes közigazgatási eljáráshoz való jog a magyar alkotmányjogban
94-102
   Bencsik András: Az ügyfél pártatlan ügyintézéshez való jogának garanciái, különös tekintettel a kizárás jogintézményére
103-117
      Bevezető gondolatok
103-106
      Nemzetközi kitekintés
106-108
      Az ügyfél pártatlansághoz való jogának garanciáji a KET.-ben
108-115
         A pártatlanság követelménye a KET. alapelvei között
109-111
         A kizárás szabályozása a KET.-ben
111-115
      Összegzés
116-117
Önkormányzatok- helyi közösségek
119-188
   Rixer Ádám: A civil szervezetek kapcsolata a közigazgatással Magyarországon
119-151
      Bevezetés
121-125
      Program és jogalkotásban való civil részvétel
125-130
         A program- és jogalkotásban való civil részvétel egyes általános kérdései
125-130
      Program és jogalkotásban való közvetlen közreműködés testületi tagság nélkül
130-137
         Közérdekű bejelentés
130
         Társadalmi egyeztetés és véleményezés
130-133
         Lobbitevékenység
134-137
      Program és jogalkotásban veló közreműködés testületi tagság révén; konzultáció
138-151
         Konzultáció hazai fogalma
138
         A konzultáció általános kérdései
138-142
         A kormányzati (államigazgatási) konzulatív szervek típusai, azok tagjai alapján
142-144
         A kormányzati (központi államigazgatási) konzulatív szervek alapvető típusai - a civil közreműködés jellege szempontjából
145
         A tagság létrejöttének főbb módozatai
146-147
         A konzulatív szervek jogi szabályozottsága - civil nézőpontból
147
         A civil tag, illetve a civil taggal is működő testület rendelkezésére álló jogok, illetve eszközök
147-148
         Az egyes kormányzati szintekhez kapcsolódó konzulatív szervek típusai
149-150
         Összefoglaló megállapítások és általános következtetések a konzultációval összefüggésben
151
   Kákai László: Önkormányzat és lakosság viszonya, avagy bizalom vagy bizalmatlanság?
153-170
      Az önkormányzatok lakossági megítélése
153-161
      A lakosság véleménye az önkormányzati korrupcióról
161-164
      Helyhatósági választási részvétel
165-167
      Záró gondolatok
168-170
   Csefkó Ferenc: Települési önkormányzás – lakossági kapcsolatok
171-188
      Visszapiilantás az önkormányzati rendszer két évetizedére
171-174
      A kapcsolatrendszer szereplői
174-179
         A települések strukturáltsága
175-177
         A település helyi társadalma
177-179
      Önkormányzatok az átalakított közigazgatási szervezetrendszerben
179-185
         A települési önkormányzás keretei
179-181
         Közfeladatok a Mötv.-ben
182-183
         Az állampolgári részvétel megjelenése a szabályozásban
183-185
         Eshetőségek, lehetőségek a lakossági kapcsolatok fejlesztésére
186-188
A közigazgatás egyes speciális területei
189-250
   Rózsás Eszter: Az átszervezett közoktatás alapjai
191-201
      A gyermekek jóléte és a köznevelés összefüggései
191-192
      A köznevelés és a közigazgatás kapcsolata
192-196
         Az új köznevelési törvény fő célkitűzései
192-193
         A (szak)felügyelet alakulásának történeti áttekintése
193-196
      Állam vs. önkormányzat a köznevelésben
196-197
      A köznevelés új szerve: a KLIK
198-200
         Központi, területi szervek; ellenőrzés
198-199
         A köznevelés átszervezése Baranya megyében
199-200
      Konklúzió
200-201
   Baksa Csaba: A védelmi igazgatás szabályozása, javaslatok a változtatások irányaira
203-217
      Bevezető
203-204
      A hatályos szabályozás általános jellemzői
204-207
      Módosítási javaslatok
207-217
         A kormányhivatal közreműködése a védelmi igazgatási feladatokban
207-209
         A megyei védelmi bizottság elnökének helyettesítése
209
         A helyi védelmi bizottság elnevezése, elnökhelyettese, a járási hivatal közreműködése a polgármesteri feladatok ellátásában
210-211
         A helyi védelmi bizottság szervezeti és működési rendjének elfogadása
212
         A megyei védelmi bizottság utasítási joga
212-213
         A megyei védelmi bizottság munkaszervezete a kormányhivatali működés szempontjából
213-215
         A katasztrófavévdelmi feladatok összehangolása
215-216
         A tájékoztatás rendje
216-217
   Józsa Zoltán: A nagyfai menekülttábor és a NIMBY szindróma
219-231
      Az előzmények
219-220
      A nagyfai tábor
220-222
      Az állampolgári részvétel
222-225
      A NIMBY, mint koncepció
225-227
      A nagyfai tábor és a NIMBY
227-230
         Bizalmatlanság a kormányzati és más projekt javaslatokkal szemben
227-228
         Korlátozott, hiányos információk a problémáról és a kockázatokról
228
         A probléma, a kockázatok és a költségek elfogult, lokális értelmezése
229
         A probléma emocionális értelmezése
229
         Általános kockázatkerülés
229-230
      Velünk vagy nélkülünk: részvétel alternatívája
230-231
   Lovász István: A gazdasági társaságok szerepe a helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásában (Kitekintéssel Pécs városára)
233-250
      Történeti előzmények, visszatekintés
233-236
      Az önkormányzatok (társasági) vagyonának kialakulása a rendszerváltás után Magyarországon, kiemelve Pécset
237-243
      Az önkormányzatok társasági vagyonának kezelése, a vagyonstruktúra kialakítása körében jelentkező dilemmák
243-249
      Összegzés
249-250
A közigazgatás régi/új szereplői
251-302
   Vörös Tamás: Új kihívások előtt a megyei önkormányzati igazgatás (Régmúlt – közelmúlt – jelen – jövő)
253-264
      Régmúlt
253-254
      Közelmúlt
254-255
      Jelen
255-263
         Területfejlesztés és területrendezés
257-259
         Vidékfejlesztés
259-260
         Külön törvényekben meghatározott további kötelező feladatok
260-263
      Jövő
263-264
         Területfejlesztés, területrendezés
263-264
         Vidékfejlesztés
264
   Lászlóné Kovács Ilona: Stratégiai cél a megye polgárainak szolgálata
265-276
      Kezdeti törekvések
265-269
         Megyék - érdemi feladat nélkül
265-266
         A középszint problematikája
267-268
         A megyei önkormányzatok és a megye polgárai
268-269
      A megyei önkormányzat hivatala
269-273
         A szervezet
269-270
         A minőségügyi rendszer kiépítése
270
         Pályázat a Magyar Közigazgatási Minőségi Díjra
270-273
      Hogyan tovább?
273-276
         A területfejlesztés
273-274
         A konszolidáció és a "visszaállamosítás"
274-276
   Göndöc András: Merre tovább a helyi-területi fejlesztésekkel?
277-290
      Helyi önkormányzati szerepvállalás
277-278
      A rendszerváltozás évei - A kibontakozó területfejlesztési rendszer
278-281
      A területfejlesztés működése az Europai Uniós csatlakozás időszakában
282-286
      Az önkormányzati rendszer átfogó megújítása
286-290
      Összegzés
290
   Fekete Géza: A magyar közigazgatás és az emberek új találkozási pontja: a járási hivatal
291-302
      Járások a tanácsrendszerben
291
      Az önkormányzati közigazgatás működési problémái
292-293
      A kistérségi közigazgatás bevezetésének kezdeményei
294-295
      A járások kialakításának folyamata
295-298
      A járási hivatalok működésének kezdetei
298-302
         Az ügyfelek szolgálata, feladatok, hatáskörök alakulása
298-299
         A Járási Hivatal szervezete
299-301
         Az első tapasztalatok
301-302
Hátsó borító