Érzelmi intelligencia
Szerző: Goleman, DanielCím: Érzelmi intelligencia
Sorozatcím: Lélek-kontroll
Fordító: N. Kiss Zsuzsa
Megjelenési adatok: Háttér, Budapest, 1997. | ISSN: 1217-0364 | ISBN: 963-8128-34-8
Megjegyzés: Harmadik kiadás
Elviselhetetlenül fülledt, izzasztó augusztusi nap volt New Yorkban, ami megfekszi az emberek kedélyét. A szállodámba igyekeztem, s amikor felszálltam egy buszra a Madison sugárúton, meghökkentett a sofőr - a középkorú fekete férfi széles mosollyal, barátságosan köszöntött: .Jó napot! Hogy bírja?" Valamennyi felszállót így fogadta, miközben a kocsi a sűrű belvárosi forgalomban araszolt, s a többi utas éppúgy meglepődött, mint én, ám zömük bedunsztolódott aznapi rossz hangulatába, és kevesen méltatták válaszra. De míg a busz a városból kifelé zötyögött velünk az utcaháló akadályain át, lassú, szinte varázslatos átalakulás ment végbe. A sofőr lankadatlanul monologizált szórakoztatásunkra, élénken ecsetelte az útba eső vidéket: fantasztikus árleszállítás ott az áruházban, gyönyörű kiállítás itt a múzeumban, hallották már, micsoda új filmet ad a mozi az utca végén? A város gazdag választéka iránti lelkesedése ragályosnak bizonyult. Mire eljött a leszállás ideje, minden utas levetkőzte a rosszkedvét, és a sofőr búcsúzását - „Viszlát, minden jót!” - egytől egyig mosollyal nyugtázták. Húsz év óta nem megy ki a fejemből ez az eset. A Madison sugárúti buszozás idején doktoráltam pszichológiából - de akkoriban a lélektan nemigen érdeklődött az ilyen hangulatváltások mikéntje iránt. A pszichológia alig vett tudomást az érzelmi működésekről. Márpedig amikor elképzeltem, hogyan terjed vírusként a jó közérzet erről a buszról, a sofőr amolyan nagyvárosi békeszerzőként tűnt föl előttem: varázserővel változtatta át az utasaiban fortyogó ingerültséget, jóvoltából megenyhültek, kicsit megnyitották a szívüket. Egészen másról tudósít néhány múlt heti újsághír: Egy kilencéves tanuló őrjöngésében iskolapadokat, számítógépeket, nyomtatókat önt le festékkel, megrongál egy kocsit az iskola parkolójában. Az ok: harmadikos társai „kisbabádnak csúfolták, és ő imponálni akart nekik. Nyolc kiskorú sebesül meg, amikor egy manhattani diszkó előtt tülekedő tömegben lökdösődés támad; ennek végakkordja, hogy az egyik érintett 38 kaliberes kézifegyverrel lövöldözni kezd. A riport szóvá teszi, hogy ilyen tiszteletlenségnek felfogott piti ügyek egyre gyakrabban torkollnak lövöldözésbe az utóbbi években. Egy jelentés szerint a tizenkét év alatti gyerekek sérelmére elkövetett gyilkosságok 57 százalékában a szülők vagy mostohaszülők a tettesek. Az esetek majd felében a szülő arra hivatkozik, hogy „csak fegyelmezni" akart. A végzetes verést olyan „kihágások" váltják ki, hogy a gyerek odaáll a tévé elé, sír vagy becsinál. Egy német fiatalember öt török asszony és lány meggyilkolásáért áll bíróság elé; rájuk gyújtotta a házat, míg aludtak Újnáci csoport tagja, állásaiból rendre kiteszik iszákos, az idegeneken kéri számon, hogy üldözi a balszerencse. Elhaló hangon mondja: „Megbántam, amit tettem, iszonyúan szégyellem magam.” A napihírek egyre-másra arról tudósítanak, hogyan foszlik semmivé a civilizáció biztonsága, hogyan támad az ámokfutó aljas felindulás. E hírek pedig alátámasztják lappangó gyanúnkat, hogy ki vagyunk szolgáltatva a magunk és közvetlen környezetünk emócióinak. Senki sincs biztonságban az indulat és a megbánás e szeszélyes hullámverésétől, így vagy úgy valamenynyiünk életében érezteti hatását. Az elmúlt tíz év során bőséggel jutottak el hozzánk hasonló híradások, melyek egyre jobban elhatalmasodó érzelmi csődről, kétségbeesésről, gátlástalanságról tanúskodnak családi, közösségi és társadalmi életünkben. Ezek az évek fokozódó dühnek és elkeseredésnek voltak tanúi, s ide tartozik a tévé őrizetére bízott kulcsos gyerekek csöndes magánya éppúgy, mint az elhagyott, elhanyagolt, bántalmazott gyerekek fájdalma vagy a házastársi erőszak visszataszító intimitása. A rosszabbodó közérzet kiolvasható a depressziósok világszerte megugró számából s egy erőszakhullám felfutásának jeleiből - felfegyverzett tinik az iskolákban, lövöldözéssel végződő incidensek az autópályán, elbocsátott hivatalnokok, akik rosszkedvűkben lemészárolják korábbi kollégáikat. A felindulásból elkövetett erőszak, a fegyveres ámokfutó és a trauma kiváltotta stressz az utóbbi tíz évben bevonult a köztudatba, s a derűs, tettre kész „minden jót!" jelszó is mogorván követelőző színezetet öltött. Könyvem célja értelmesen eligazítani az értelmetlenségben. Pszichológus vagyok, tíz év óta írok a New York Timeshoz arról, hogy tudományos gondolkozásunk hányadán áll az irracionális szférával. Ebből a nézőpontból két ellentétes tendencia figyelemre méltó: egyfelől érzelmi tranzakcióink növekvő zűrzavara, másfelől reményteljes kísérletek ennek orvoslására.
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Nevelés, Érzelem, Intelligencia, Lélek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Érzelem, Intelligencia, Lélek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5
Ajánlás
6
Arisztotelész intelme
7-9
Miért időszerű a mostani áttekintés?
10-11
A könyv felépítése
11-12
Első rész: Az érzelmi agy
16-55
1. Mire valók az érzelmek?
17-31
Amikor az indulat győz a józanságon
19-20
Cselekvési indítékok
20-23
Kétféle elménk
23-25
Hogyan fejlődött ki az agy
25-31
2. Egy érzelmi merénylet anatómiája
32-55
Minden szenvedély fészke
34-35
Az ideig buktató
35-37
Érzelmi őrszem
37-40
Az érzelmi emlékezet specialistája
40-41
Vaklárma az idegrendszerben
41-43
Amikor az érzelem heves és pontatlan
43-45
Az érzelem-menedzser
45-48
Érzés és gondolat harmóniája
48-55
Második rész: Az érzelmi intelligencia jellegzetességei
57-191
3. Amikor az észlény ostoba
59-77
Érzelmi intelligencia és életút
61-63
Egy másfajta intelligencia
63-67
Spock kontra data : Amikor a megismerés nem elég
68-70
Intelligens érzelmek?
71-73
IQ és érzelmi intelligencia : vegytiszta típusok
74-77
4. Ismerd meg önmagad
78-91
Hevesek és közönyösök
81-83
Az érzelmek nélküli ember
83-86
A zsigerek dicsérete
86-88
A tudattalan feltárása
88-91
5. A szenvedély rabjai
92-122
A harag anatómiája
95-97
A dühroham
97-98
Halmozódó düh
98-99
Balzsam a dühre
100-101
Hűtsd le magad
101-102
Nem megoldás a gőzt kiereszteni
103-104
Szorongáscsillapítás : Még hogy én aggódom?
104-107
Az agoodalom munkája
107-110
Megbirkózás a melankóliával
110-114
Hangulatemelők
114-117
Represszorok : Visszakézből tagadás
117-122
6. A legfőbb képesség
123-148
Indítékkontroll : A gumicukorteszt
126-129
Pocsék hangulat, zagyva gondolkodás
130-133
Pandora szelencéje és a jóhiszeműség : A pozitív gondolkodás hatalma
134-135
Optimizmus : A nagy ösztönző
136-139
Flow (Áramlat) : A kiválóság neurobiológiája
139-143
Tanulás és flow : Az oktatás új modellje
143-148
7. Az empátia gyökerei
149-170
Hogyan fejlődik ki az empátia?
151-153
Az anya és a gyermek összehangolódása
153-155
Az összhang hiányával járó hátrányok
155-157
Az empátia neurológiája
158-161
Empátia és etika : Az alturizmus gyökerei
161-162
Empátia nélküli élet : A támadó lelkivilága, a szociopata erkölcse
163-170
8. A társas élet fortélyai
171-191
Mutassunk némi érzést
173-175
Kifejezőkészség és érzelmi ragály
175-179
A társas intelligencia kezdetei
179-183
Hogyan lesz valaki alkalmatlan a társas életre
183-186
"Utálunk."A peremen
186-188
Érzelmi zsenialitás : Egy esettörténet
189-191
Harmadik rész: Alkalmazott érzelmi intelligencia
192-280
9. Intim ellenségek
195-221
A házasság férfi- és női szemmel : Gyerekkori gyökerek
196-201
Házassági törésvonalak
201-204
Mérgező gondolatok
205-207
Özönvíz : A házasság alámerülése
208-209
A férfinem sebezhetőbb
210-211
Házassági tanácsadás férfinak és nőnek
211-212
A jótékony veszekedés
213-214
Lehiggadni
214-215
Méregtelenítő monológ
216
Hárítás nélkül meghallgatni és tárgyalni
216-218
Gyakorlás
219-221
10. A szívvel végzett munka
222-244
A kritika elsőrendű feladat
224-226
A motiválás legrosszabb módja
226-228
Az értő kritika
229-231
Vállalni a változatosságot
231-233
Az előítélet gyökerei
233-235
Ne tűrjük el a türelmetlenséget
235-237
Rátermett szervezés és csoport-IQ
238-244
11. Lélek és orvoslás
245-280
A test szelleme : Miért fontosak az érzelmek az egészség szempontjából
247-250
Mérgező érzelem : Klinikai adatok
250-251
Öngyilkos düh
252-255
Stressz : Túlzott, nem helyénvaló szorongás
256-259
A depresszió egészségügyi kockázatia
260-262
A pozitív érzelmek gyógyászati hatalma
262
A pesszimizmus ára - és az optimizmus előnyei
263-264
Baráti segítség : A kapcsolatok gyógyító ereje
264-266
Az érzelmi támogatás gyógyító ereje
266-268
Érzelmi intelligencia az orvoslásban
268-271
A gondoskodó orvoslás felé
271-280
Negyedik rész: Lehetőségek
281-340
12. A családi olvasztótégely
283-298
Szívvel nevelni
287-290
Az érzelmi állapot elsajátítása
290-292
Nevelj farkast!
292-293
Bántalmazás : Az empátia kiirtása
294-298
13. Trauma és érzelmi újratanulás
299-321
Emlékezetbe dermedt iszonyat
302-304
A PTSD mint limbikus zavar
304-307
Érzelmi újratanulás
308-309
Az érzelmi agy átnevelése
309-312
Érzelmi újratanulás és felépülés a tramumából
312-315
A pszichoterápia mint érzelmi nevelés
315-321
14. Vérmérsékletünk nem a végzetünk
322-340
A félszegség neurokémiája
325-327
Fütyülök a világra : A víg kedély
327-330
Az izgága amygdala megszelidítése
330-333
Gyermekkori esélyek
334-336
Sorsdöntő lehetőségek
336-340
Ötödik rész: Érzelmi nevelés
341-426
15. Az érzelmi analfabetizmus ára
343-389
Rossz érzelmi közérzet
345-347
Az agresszió szelidítése
347-351
Dúvadak nevelése
352-353
Depressziómegelőzés
353-355
A modern élet ára : A depresszió előretörése
355-357
A fiatalkori depresszió lefolyása
357-359
Depressziókeltő gondolkodásmód
360-361
Rövidre zárni a depressziót
362-363
Evészavarok
364-367
Kiközösítés, Lemorzsolódás
367-370
Barátságra edzeni
370-371
Szesz és drog : A szenvedélybetegség mint öngyógyítás
372-376
Harcias kampányok helyett megelőzés
376-378
Tájékoztatni nem elég
379-381
Aktív összetevők
381-389
16. Érzelmek iskolája
390-426
Lecke együttműködésből
393-394
Egy vitás pont
394-396
Egy elmaradt verekedés jegyzőkönyve
396-397
Napi gondok
398
Az érzelmi intelligencia ábécéje
399-400
Érzelmi nevelés egy lepusztult városrészben
400-403
Rejtett érzelmi nevelés
404-405
Az érzelmek menetrendje
405-408
Időzítés kérdése az egész
409-410
Az érzelmi nevelés mint prevenció
410-413
Újragondolni az iskolát : Személyes jelenlét és közösség
413-414
Az iskola hivatásának kiterjesztése
415-416
Számít-e az érzelmi nevelés?
417-421
Jellem, erkölcs és a demokrácia művészete
422-423
Végszó
423-426
Függelékek
427-451
"A" függelék
427-429
Mi az emóció?
427-429
"B" függelék
430-437
Az érzelmi elme sajátosságai
430
Gyors, de pongyola reakció
430-432
Előbb nézünk, aztán gondolkodunk
432-433
A szimbolika : Gyermeki realizmus
434-435
A jelenre kényszerített múlt
435-436
Állapotspecifikus valóság
436-437
"C" függelék
438-441
A félelem idegrendszeri hálózata
438-441
"D" függelék
442-443
W.T. Grant-munkacsoport : A prevenciós programok hatékony tényezői
442-443
"E" függelék
444-445
Az önismeret tananyaga
444-445
"F" függelék
446-451
Társas és érzelmi tanulás : Eredmények
446-447
Paths
447-451
Köszönetnyilvánítás
452-454