Anya, taníts engem!
Szerző: Deákné Bancsó KatalinCím: Anya, taníts engem!
Alcím: Fejlesztési lehetőségek születéstől iskolakezdésig
Sorozatcím: Tudatos szülő
Megjelenési adatok: Deák, Pápa, 2010. | ISBN: 978-963-9991-00-2
„Sok van, mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb.” Szophoklész szavait, azt hiszem, mindenki akkor érti meg, mikor néhány napos újszülöttjét hazaviszi, s a kiságy mellett állva rácsodálkozik az ismeretlenből jött emberkére. Vajon milyen élet vár a csöppségre? Szerencsés csillagzat alatt született vagy élete a küzdelem jegyében telik el? Ki tudja? A csillagok állását, a szerencsét a szülők nem befolyásolhatják. Gyermekükért azonban nagyon sokat tehetnek. A gyermekvállalás egy hatalmas vállalkozás, melyben óriási sikereket lehet elérni, s amibe sajnos bele is lehet bukni. Pedagógusként mindkét esetre számtalan példát látok. Tapasztalataim azt mutatják, ahol a szülőknek van elég akaratuk és kitartásuk ahhoz, hogy gyermeküket tanulásra ösztönözzék és segítsék, ott az eredmény nem marad el. A tanulás-tanítás azonban nem az iskola padjaiban kezdődik. Az iskoláskor előtti hat évben rengeteg ismeretet, hasznos tapasztalatot tud a gyermek felhalmozni. Ezért tanítását, bár hihetetlennek tűnhet, a születése utáni napokban már el lehet kezdeni. Ez a tanítás a szülők feladata. Miért van szükség a csecsemő „tanítására”? - kérdezhetik joggal. A választ egy Amerikában elvégzett kísérletsorozat eredménye adja meg. „Chicagóban vizsgálatot végeztek azonos korú gyermekeken. A vizsgált gyermekeket két csoportba osztották, és azt vizsgálták, hogy a kísérlet végeztével intelligenciahányadosuk (IQ) milyetén módon változik. Az egyik csoport gyermekeivel az anyák naponta 1 órán át foglalkoztak, míg a másik csoportban erre nem került sor. A gyermekeket kétévi kísérlet után összehasonlították, és azt tapasztalták, hogy a foglalkoztatott csoport IQ-ja átlagosan 16 ponttal múlta felül az anyjuk által nem oktatott csoport tagjaiét.” (Dr. Genevierel Painter: Tanítsuk a kisbabát!) Az eredmény önmagáért beszél. Önöknek ki kell használniuk a lehetőséget, hogy gyermeküket egy sikeres életúton indítsák el! Sokat hangoztatott álláspont szerint az iskolára való felkészítés az óvoda feladata. Ez így nem helyes. A szülőknek nagy részt kell vállalniuk gyermekük tanításából! De hogyan tanítsák, hogyan foglalkozzanak vele? Ehhez szeretnék Önöknek ebben a könyvben segítséget nyújtani. Pszichológusok, pedagógusok véleményét és saját tapasztalataimat felhasználva megpróbáltam egy mindenki számára érthető, szinte semmilyen anyagi befektetést nem igénylő, a gyermek számára élvezetes fejlesztő programot összeállítani.
A program hat éven keresztül hónapról hónapra nyújt a gyermek életkorának megfelelő fejlesztő, gyakorló feladatokat. A feladatok további ötleteket adhatnak Önöknek a gyermekükkel való foglalkozáshoz. Miért tartom fontosnak, hogy a szülők iskoláskor előtt is „tanuljanak” gyermekükkel? Sok érvvel alátámasztható ez. Talán a legfontosabb azonban az, hogy ezek a foglalkozások kellőképpen elmélyítik az anya-gyermek kapcsolatot. A foglalkozások időtartama alatt ugyanis az anya kizárólag a gyermekre, a gyermek pedig az anyára és a feladatra figyel. így közöttük olyan kommunikációs rendszer alakul ki, ami a későbbiek során is rendkívül jól kamatoztatható.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Gyakorlat, Mozgásfejlesztés, Életre nevelés, Óvodáskor, Iskoláskor, Beszédfejlesztés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Gyakorlat, Mozgásfejlesztés, Életre nevelés, Óvodáskor, Iskoláskor, Beszédfejlesztés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Előszó
4-5
Útmutató a programhoz
6-7
Hasznos tanácsok, észrevételek a gyermek neveléséhez, tanításához
8
A feladatok jelölései az első 3 évben
9
Lehetőségek az 1. hónapban
10-11
A testérzés fejlesztése
10
A bőrérzékelés
10
A látás tökéletesítése
11
A hallás fejlesztése
11
Az érzelmek alakítása
11
Fejlesztési lehetőségek 1-3 hónapos korig
12-14
A testérzés fejlesztése
12
A látás fejlesztése
13
A hallás fejlesztése
13
Az érzelmek fejlesztése
14
Az önálló játék
14
Fejlesztési lehetőségek 4 hónapos kortól felülésig (4-7 hónapos korig)
15-19
Bőrön keresztül szerezhető információk
16
A látás fejlesztése
16
A hallás fejlesztése
17
Az érzelmek alakítása
17-18
A környezet megismerését szolgáló feladatok
18
Az utánzóképesség fejlődését segítő feladatok
18-19
Az önálló játék fejlesztése
19
Napi program 4-5 hónapos korú gyermek számára
20-21
Napi program 6-7 hónapos korú gyermek számára
22-23
Fejlesztési feladatok felüléstől totyogásig (7-14 hónapos korig)
24-29
Az érzékelés fejlesztése
24
A látás, a gondolkodás fejlesztése
25
A környezet megismerésére szolgáló feladatok
26
Az érzelmi élet befolyásolása
27
Az utánzóképesség fejlesztése
27
Gyakorlatok a beszéd fejlesztésére
28
Az önálló játék kialakítása
28-29
Napi feladatok 8-9 hónapos korú gyermek számára
30-32
Napi feladatok 10-11 hónapos korú gyermek számára
33-35
Napi feladatok 12-13 hónapos korú gyermek számára
36-37
A gyermek jellemzői az 1. életév végén
38
A 14-24 hónapos korú gyermek fejlesztési gyakorlatai
39
A foglalkoztatás területei
40-51
Mozgásfejlesztés
40-41
Beszédfejlesztés
42-43
Az értelmi képességeinek fejlesztése
43-47
Az érzelmek gazdagítása
47-49
Az önálló játék megvalósítása
50-51
Feladatsorok 14-24 hónapos korú gyermek részére
52-71
1. Feladatsor 14 (13-15) hónapos korú gyermek számára
52-53
2. Feladatsor 15 (14-16) hónapos korú gyermek számára
54-55
3. Feladatsor 16 (15-17) hónapos korú gyermek számára
56-57
4. feladatsor 17 (16-18) hónapos korú gyemrek számára
58-59
5. Feladatsor 18 (17-19) hónapos korú gyermek számára
60-61
6. Feladatsor 19 (18-20) hónapos gyermek számára
62-63
7. Feladatsor 20 (19-21) hónapos gyermek számára
64-65
8. Feladatsor 21 (20-22) hónapos korú gyermek számára
66-67
9. Feladatsor 22 (21-23) hónapos korú gyermek számára
68-69
10. Feladatsor 23 (22-24) hónapos korú gyermek számára
70-71
A gyermek jellemzői a 2. életév végén
72-73
Mit kell tudnia, mire óvodába megy? Program a 24-36 hónapos gyermek készségei fejlesztésére
74-111
A mozgásfejlesztés lehetőségei
75
A finom mozgások fejlesztése
76-77
A beszéd fejlesztése
78-79
A gondolkodás fejlesztése
80-82
Az érzelmi élet fejlesztése
83-86
Az önálló játék fejlesztése
86-87
Feladatsor 24-36 hónapos korú gyermek részére (1-10 feladatsor)
88-107
1. Feladatsor 24 (23-25) hónapos korú gyermek számára
88-89
2. Feladatsor 25 (24-26) hónapos korú gyermek számára
90-91
3. Feladatsor 26 (25-27) hónapos korú gyermek számára
92-93
4. Feladatsor 27 (26-28) hónapos korú gyermek számára
94-95
5. Feladatsor 28 (27-29) hónapos korú gyermek számára
96-97
6. Feladatsor 29 (28-30) hónapos korú gyermek számára
98-99
7. Feladatsor 30 (29-31) hónapos korú gyermek számára
100-101
8. Feladatsor 31 (30-32) hónapos korú gyermek számára
102-103
9. Feladatsor 32 (31-33) hónapos korú gyermek számára
104-105
10. Feladatsor 33 (32-34) hónapos korú gyermek számára
106-107
Mérőlap 34-36 hónapos korú gyermek számára
108-110
A feladatok jelölése 3-6 éves korig
111
Az óvoda
112-113
Fejlesztési lehetőségek a 3-4 éves korú (kiscsoportos) gyermeknél
114-133
Szeptember
114-115
Színek
115
Október
116
November
117
December
118-119
Január
120-121
Február
122-123
Március
124-125
Április
126-127
Május
128-129
Június
130
A nyár
131-133
Önálló játékok
131
Családi játékok
132-133
A 4 éves gyermek jellemzői
134-163
Fejlesztési lehetőségek a 4-5 éves (középső csoportos) gyermeknél
135-163
Szeptember
136-138
Október
139-140
November
141-142
December
143-144
Január
145-147
Február
148-150
Március
151-153
Április
154-155
Május
156-157
Június
158-159
Július
160-161
Augusztus
162-163
Az 5 éves gyermek jellemzői
164-197
A fejlesztés lehetőségei 5-6 éves kor között (A nagycsoportos óvodás)
166-197
Szeptember
168-170
Október
171-173
November
174-176
December
177-179
Január
180-182
Feburár
183-185
Március
186-187
Április
189-191
Május
192-194
Június
195-197
A 6 éves gyermek jellemzői
198-215
Iskolaérettség
199-215
Feladatlap 1-tői 8-ig
200-215
Tartalomjegyzék