Nietzsche és a filozófia
Szerző:
Deleuze, Gilles Szerkesztők: Hévizi Ottó; Kardos András
Cím: Nietzsche és a filozófia
Fordítók: Kovács András Bálint; Moldvay Tamás
Megjelenési adatok: Gond Alapítvány - Holnap, Debrecen, 1999. | ISBN: 963-346-311-4
Megjegyzés: Ez a mű a Nemzeti Kulturális Alap és az OTKA, valamint a Francia Külügyminisztérium, a Magyarországi Francia Nagykövetség és a Francia Intézet támogatásával, a Kosztolányi Könyvtámogatási Program keretében jelent meg.

Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-11
I. A tragikum
13-67
1. A genealógia fogalma
13-16
2. Az értelem
16-20
3. Az akarat filozófiája
20-23
4. A dialektika ellen
23-26
5. A tragikum problémája
26-29
6. Nietzsche fejlődése
29-32
7. Dionüszosz és Krisztus
32-35
8. A tragikum lényege
36-39
9. Alétezés problémája
40-44
10. Létezés és ártatlanság
44-48
11. Kockadobás
48-51
12. Következmények az örök visszatérésre nézve
52-54
13. Nietzsche szimbolikája
54-58
14. Nietzsche és Mallarmé
58-61
15. A tragikus gondolkodás
61-64
16. A próbakő
64-67
II. Aktív és reaktív
69-117
1. A test
69-71
2. Az erők megkülönböztetése
71-74
3. Mennyiség és minőség
74-77
4. Nietzsche és a tudomány
77-80
5. Az örök visszatérés első aspektusa: fizikai és kozmológiai doktrína
78-84
6. Mi a hatalom akarása?
82-89
7. Nietzsche terminológiája
89-93
8. Eredet és fordított kép
93-96
9. Az erőmérés problémája
96-99
10. A hierarchia
97-102
11. Hatalom-akarás és hatalom-érzés
102-105
12. Az erők reaktívvá-válása
105-108
13. Az értelem és az értékek ambivalenciája
108-111
14. Az örök visszatérés második aspektusa: etikai és kiválasztó gondolat
111-116
15. Az örök visszatérés problémája
116-117
III. A kritika
119-174
1. A humán tudományok átalakítása
119-122
2. A kérdés formája Nietzschénél
123-125
3. Nietzsche módszere
126-128
4. Szemben az elődökkel
128-132
5. Szemben a pesszimizmussal és Schopenhauerral
133-134
6. Alapelvek az akarat filozófiájához
135-139
7. A morál genealógiájának síkja
139-142
8. Nietzsche és Kant az alapelvek felől
142-144
9. A kritika megvalósítása
145-148
10. Nietzsche és Kant a következmények felől
148-150
11. Az igazság fogalma
150-154
12. Megismerés, morál és vallás
155-157
13. A gondolkodás és az élet
158-161
14. A művészet
161-163
15. A gondolkodás új képe
163-174
IV. A neheztelésről a rossz lelkiismeretig
175-226
1. Reakció és neheztelés
175-176
2. A neheztelés alapja
176-180
3. A neheztelés tipológiája
180-183
4. A neheztelés karakterei
183-187
5. Jó-e? Gonosz-e?
187-192
6. A paralogizmus
192-194
7. A neheztelés kifejlődése: a zsidó pap
194-199
8. Rossz lelkiismeret és bensőségesség
200-201
9. A fájdalom problémája
202-204
10. A rossz lelkiismeret kifejlődése: a keresztény pap
204-207
11. A kultúra prehisztorikus szempontból tekintve
207-211
12. A kultúra poszthisztorikus szempontból tekintve
211-215
13. A kultúra hisztorikus szempontból tekintve
215-219
14. Rossz lelkiismeret, felelősség, bűnösség
219-222
15. Az aszketikus ideál és a vallás lényege
222-226
16. A reaktív erők győzelme
226
Összefogalaló táblázat
[227]-229
V. Az emberfeletti ember: a dialektika ellen
231-295
1. A nihilizmus
231-233
2. A szánalom elemzése
233-237
3. Isten halott
238-244
4. A hegelianizmus ellen
244-248
5. Változatok a dialektikára
248-252
6. Nietzsche és a dialektika
253-255
7. A felsőbbrendű ember elmélete
255-258
8. Vajon lényege szerint „reaktív” az ember?
258-265
9. Nihilizmus és átváltozás: a fókuszpont
265-270
10. Az igenlés és a tagadás
271-277
11. Az affirmáció értelme
277-285
12. A kétszeres affirmáció: Ariadné
285-290
13. Dionüszosz és Zarathustra
290-295
Összegzés
296-300
Moldvay Tamás: A fordító utószava
301-302
Felhasznált szövegek, valamint az alkalmazott rövidítések feloldása
303
Kolofon
Hátsó borító