Andragógia
Szerző:
Durkó Mátyás Cím: Andragógia
Alcím: A felnőttnevelés és közművelődés új útjai
Megjelenési adatok: Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1999. | ISBN: 963-651-430-5

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Felnőttnevelés, Andragógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Felnőttnevelés, Andragógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Copyright/Impresszum
Címlap
Bevezetés - A téma indoklása
7-10
I. Adatok, tézisek a rendszerváltás utáni magyar társadalom helyzetéről
11-19
I./1. A változás pozitív, negatív sajátosságai a gazdasági, szociális és kulturális életben
11-15
I./2. Piac, kultúra, művelődés
15-19
II. A mai magyar társadalom alapvető művelődési ellentmondásai
20-29
II./1. Az ellentmondások megértéséhez szükséges művelődéselméleti alaptételek
20-21
II./2. A klasszikus tőkés társadalmi fejlődés, vagy latinamerikai út művelődési konzekvenciái. Esetleges más alternatívák: ún. „kistigrisek" és a japán út
21-22
II./3. A társadalmi tndásántegrációja, szintjei, szerinti ellentmondástípusok
23-24
II./3.1. Általános, egyetemes, modernizációs emberi tudás és a nemzeti kultúra közötti esetleges ellentmondás
23
II./3.2. Felhalmozott „tárgyiasult" társadalmi tudás, és a .eleven", aktualizált, egyéni tudás ellentmondása
24
II./3.3. Tartalmi tudás, kész ismeretanyag terjesztése, nyújtása - ez az élethosszig tartó művelődés, nevelés elsődleges feladata, vagy az innovációs képességek, készségek fejlesztése, az un. „intellektuális képzés"
24
II./4. A társadalmi kihívásokhoz való alkalmazkodás és a köznevelés ellentmondásai
24-26
II./5. A művelődési, (kulturális) kínálat veszélyei és az értékvédelem az alkotás és kultúraterjesztés terén
26-27
II./6. Súlyos ellentmondások a mindennapi és interperszonális kultúrában
28-29
III. A Felnőttnevelés általános embernevelési megalapozása
30-49
III./1. A permanens (élethosszig tartó) nevelés, mint embernevelési (antropagógiai) alapfogalom
30-31
III./l.l. Formális, nonformális, informális nevelés
30-31
III./2 A felnőttnevelés (andragógia) korszerű követelményei a felnövekvő nemzedék nevelésével, a pedagógiával szemben
31-33
III./3. A korszerű nevelésfelfogás új hangsúlyai és az önnevelés kettős értelmezése (önnevelés és embernevelés)
33-49
I. A fejlődés és öntevékenység
35-36
II. A személyiségformálódás teljes hatásrendszere
36-37
III. A céltudatos nevelés helye és szerepe e rendszerben
37-42
IV. A nevelési folyamat fő lépései és az önnevelés kettős értelmezése
42-47
V. A kifejlett, relatíven önálló önnevelés, mint a neveléssel segített önnevelés gyakorlásának eredménye
48
VI. A fejlett önnevelésre képes állapot tő jellemzői
48-49
VII. Összegzés
49
IV. A korszerű embernevelésbe illeszkedő felnőttnevelés a mai plurális demokratikus társadalomban
50-96
IV./l. A felnőttnevelés lehetősége. A felnőttkori tanulás eredményességét meghatározó tényezők. A felnőttnevelés lélektani megalapozása
51-54
IV./2. A felnőttnevelés (andragógia) rendszere Magyarországon
55-62
IV./2.1. Felnőttnevelés a permanens művelődés, nevelés rendszerében
55-57
IV./2.2. A felnőttnevelés területének felosztása (szakágakra, didaktikai rendszerekre stb.)
58-62
IV./3. A rendszerváltás utáni magyar társadalom felnőttnevelésének pozitív és negatív változási tendenciái
63-68
IV./3.1. A változás pozitív, előremutató sajátosságai
63-67
IV./3.2. A változás negatív konzekvenciái
67-68
IV./4. A permanens nevelés felnőttnevelési szakaszának szocializációs és individualizációs funkciói
68-96
IV./4.1. Társadalmi - szocializációs funkciók
71-87
IV./4.1.1. A felnőttnevelés politikai (nevelő) funkciója
75-77
IV./4.1.2. A termelés hatékonyságát biztosító szakmai kultúra kezelése az egyéni műveltség minden szintjén
77-80
IV./4.1.3. Társadalmi mobilitást elősegítő funkció
80-82
IV./4.1.4. Kulturális (asszimilációs, integrációs, majd permanens nevelési) funkció
82-85
IV./4.I.5. Történeti és aktuális, lokális és nemzeti (nemzetiségi, etnikai) identitástudat alakítása
85-87
IV./4.2. Személyi, individualizációs funkciók
87-93
IV./4.2.1. A környezet és szervezet egyensúlyát biztosító adaptációs és nevelési funkció
88-89
IV./4.2.2. A személyiség belső harmóniáját biztosító szabadidős (kompenzációs, pihentető és pszichohigiéniai) funkciók
89-92
IV./4.2.3. Személyiségfejlesztő, tehetséggondozó képző-nevelő funkció
92-93
IV./4.3. Összefoglalás: a munkaerőpiac művelődési, felnőttnevelési és önnevelési vonatkozásai
93-96
V. A szabad közművelődés válasza a mai társadalom, kultúra, művelődés ellentmondásaira és kihívásaira
97-119
V./l. A közművelődés történeti fejlődésvonala és fogalomrendszertani tisztázása
97-99
V./2. A szabad demokratikus közművelődés útkeresése és alapelvei
99-103
V./2.1. Kapcsolódása a közművelődés előző korszakaihoz
99
V./2.2. Jogi alapok
99-100
V./2.3. A szabad közművelődés tartalma, terjedelme
100-101
V./2.4. A szabad közművelődés programozásának alapja
101
V./2.5. A szabad közművelődés céljai, társadalmi funkciói
102
V./2.6. A szabad közművelődés hatékonysága
102-103
V./3. A szabad demokratikus közművelődés színterei, területei, szervezeti, személyi, irányítási és finanszírozási kérdései
103-106
V./4. A közművelődés folyamatai, formái, módszertani korszerűsödése
106-114
V./4.1. Önkéntesség, öntevékenység, munkaközösség
106
V./4.2. Szükségletekre építés, kínálat-növelés
106-107
V./4.3. Az igények kielégítése, igényfejlesztés, recepció-segítés és fokozatosság
107-108
V./4.4. Az önnevelési képesség tipológiája
108-112
V./4.5. Ezen elvek integrációja (például: a népfőiskolai mozgalomban)
112-114
V./5. Összegzés: a kivezető út legsürgősebb lépései
115-119
V./5.1. Intézményrendszer és társadalmi mozgalmiság találkozása
115
V./5.2. Intézményközpontúságból a személyiséggondozás felé való fordulás
115-116
V./5.3. Hatókör szélesítés a szükséglet -, és igénylanulmányozás valamint a rétegmunka erősítésével
116-117
V./5.4. A funkciórendszer tudományos kidolgozása elvi alap a gyakorlat szervezéséhez
117
V./5.5. Öntevékeny összefogás a helyi válságok leküzdésére
117-118
V./5.6. Az alap- és céltámogatás mielőbbi kiegyensúlyozott megoldása
119
VI. Az embernevelés és felnőttnevelés problémái és korszerű megoldásai
120-125
VI./l. Az antropagógia és andragógia, mint új tudományterületek létrejötte és fejlődése
120-121
V1./2. Az andragológia helyzete és funkciói a rendszerváltás óta
121-125
Irodalomjegyzék
126-132
Tartalomjegyzék
133-135