A pedagógiai kutatások módszerei és logikája corvina logo

Szerkesztő: Fábián Zoltán
További szerzők: Hársing László; Csapó Benő; Vastagh Zoltán; Ungárné Komoly Judit; Nagy József; Vágó Irén; Balázs Éva; Kiss Éva; Zsolnai József; Zsolnai László; Báthory Zoltán; Skinner, B.F.; Mérei Ferenc ; Lóránd Ferenc; Kiss Árpád ; Kornis Gyula [Kremer Gyula] ; Sáska Géza; Rawlinson, J.G.
Cím: A pedagógiai kutatások módszerei és logikája
Alcím: Kutatásmódszertan
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1993. | ISBN: 963-18-5134-6

coverimage A pedagógus különleges szakember, mert stratégiai jelentőségű munkát végez: a felnőtt nemzedékek képviseletében célirányos, fejlesztő beavatkozásokkal készít! elő az újabb nemzedékek Jövőjét. Ez a munka meglehetősen kiszámíthatatlan („bizonytalan kimenetű”). A dolgok természeténél fogva csak jó stratégia hozhat eredményt. A neveléstudomány lényegében a lehető legjobb pedagógiai stratégia megválasztásának és követésének a tudománya. A gyakorlati pedagógiai munkában a kiszámíthatatlanság legalább négy nagy területen (irányban) gátolja a fejlesztő beavatkozások érvényesülését: 1. Senki sem látja előre pontosan a távlati következményeket, amelyek sokszor csak évtizedek után jelentkeznek, amikor már nem lehet változtatni rajtuk. A most adott „útravaló” később nagyon szegényesnek bizonyulhat. 2. Egyre áttekinthetetlenebbek és kiszámíthatatlanabbak a fiatalokat érő egyéb (nem iskolai) hatások, aktuális beavatkozások. 3. Az új nemzedék - avagy egy-egy csoportja, tagja - meglehetősen szeszélyesen fogadja a legjobb szándékú beavatkozásokat is. Kiszámíthatatlan s hamar változik a „tipikus” reagálásmódja: együttműködési készsége, illetve szembefordulása. Ez pedig fő kérdés, hiszen a fejlesztő hatásokat az önnevelés „realizálja” mindig. Akarata ellenére bajos lenne megváltoztatni valakit. 4. S végül kiszámíthatatlan, bizonytalan (sajnos) a nevelők pedagógiai hozzáértése, mesterségbeli tudása, stratégiai kultúrája, rutinja. A felsorolt területek- dimenziók - alapvetően meghatározzák bizonyos körben és időben a tényleges nevelési (pedagógiai) rendszert. Ha a rendszerben zavarok, (diszfunkciók) mutatkoznak, akkor sokan hajlanak arra, hogy a rendszerrel szemben mindenestől egy másféle rendszert követeljenek - mintha ruhacseréről lenne szó. Ez több okból sem megy, például a felnőttek nemzedékeit képtelenség „lecserélni”. Márpedig az ő beavatkozásaik kitörölhetetlenül meghatározzák az új nemzedékek jövőjét. (Szülök, ismerősök, idegenek, szervezetek és képződmények stb.) A neveltek reagálásmódját - 3. területként szerepelt a fentebbiekben - parancsszóra nem lehet befolyásolni. A neveléstudomány a múltban és a közelmúltban rengeteg energiát fecsérelt el a pedagógiai rendszer egészének az átalakítására. (Elég csak a háború utáni, sokéves meddő erőfeszítésekre gondolni az ún. kommunista nevelés” rendszerének megteremtésére.) Sokkal előrébb tartana már a neveléstudomány, ha az egész rendszer megreformálásával való küszködés helyett az optimális pedagógiai stratégia leginkább befolyásolható területét (dimenzióját) vette volna célba. Ezt 4. területként említettük korábban. Mindenekelőtt ezt a területet kellene szigorú tudományossággal, hitelesen, lépésről lépésre feltárni s megjavítani: a pedagógia helyett ezt nem végzik el más tudományok. Sem a pszichológia, sem a szociológia, sem a történet- avagy a közgazdasági tudományok! A pedagógusok mesterségbeli tudása (professzionalizmusa) ígérkezik a mainál lényegesen eredményesebb pedagógiai stratégia kulcsmozzanatéinak, „kitörési pontijának, a fejlesztő pedagógia leglényegesebb elemének!
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógiai kutatás, Szöveggyűjtemény, Pedagógiai módszerek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Copyright/Impresszum
Címlap
Bevezető a fejlesztő pedagógia fejlesztéséről
5-6
Első rész: Útmutatók
7-17
   Útmutató a tanítóképzős pedagógiai kutatás módszertani tréninghez
9-12
      I. Célok
9
      II. Tartalmi modulok
9-10
      III. Módszerek
11-12
   Tanulási útmutató a pedagógiai kutatások módszerei és logikája című stúdiumhoz, kurzushoz
13
   A kutatómunka (tanulmánykészítés) alapkérdései
14
   A kutatási eredmények megformálása
15-17
      Hogyan adjunk hát számot kutatásaink eredményeiről?
16-17
Második rész: Szöveggyűjtemény
19-146
   Tájékoztató
21
   I.Tudománytan - kreativitás - adaptálás
22-44
      Zsolnai József: Egy gyakorlatközeli pedagógia (részletek)
22-27
         Tudomány, tudománytan
22-23
         Pedagógiai kreatológia és adaptálástan
23-25
         Pedagógiai innovációs politika
25-27
      Zsolnai József-Zsolnai László: Mi a baj a pedagógiával? (Részletek)
28-33
         Tudomány-e a pedagógia?
28-30
         Tézisek
30-33
            Tudomány-e a pedagógia?
30-31
            Üres embereszmény, torz emberkép
31
            Mely értékek?
31-32
            A fejlesztéstől a tanulásig
32
            A pedagógus
32
            A nevelők "neveltsége"
32-33
            Iskolagyár
33
            Szülő és gyerek
33
      J.G. Rawlinson: A kreatív gondolkodás (Részletek)
34-39
         A kreatív gondolkodás meghatározása
34-35
         A kreatív gondolkodást korlátozó tényezők
35-39
            Belső gátak
35-36
            Mintaalkotás, avagy az egyetlen válasz
36-37
            Konformizmus, avagy az elvárt válasz megadása
37
            A nyilvánvalónak tűnő kényelmes elfogadása
37-38
            A túl gyors ítélkezés
38
            Félelem attól, hogy bolodnak tartanak
38-39
         Összefoglalás
39
      Sáska Géza: Csak reformot ne? (Részletek)
40-44
         1. A pedagógiai logika gyengeségei
40-42
         2. A makro- és mikorszintű gondolkodás különbsége az iskolarendszer és az iskola példáján
42-44
   II. A főbb kutatási módszerek jellemzése
45-85
      Kornis Gyula: A gondolkodás módszeres formái (Részletek)
45-48
         A gondolkodás módszere formáinak fölosztása
45-48
            A gondolkodás kutató (heurisztikus) formái
45-48
               Leírás és magyarázat
45-46
               Megfigyelés és kísérlet
46
               A természeti törvény
46-47
               Elmélet és hipotézis
47
               Indukció és deukció
47-48
      Kiss Árpád: A kísérlet a pedagógiában (Részletek)
49-53
      Nagy József: A pedagógiai kutatás helyzete és perspektívái
54-61
         A hatékonyságnövelés problémái
54-56
         Pedagógiai kutatás és hatékonyságnövelés
56-59
            a) A leírástól a modellképzésig
56-57
            b) Az alkalmi felmérésektől a fejlődési folyamatok feltérképezéséig és rendszeres értékeléséig
57-58
            c) A pedagógiai kísérletezés kezdetlegessége és lehetőségei
58
            d) A kutatás és a gyakorlat közötti szakadéktól a kutatás-fejlesztés-gyakorlat egysége felé
59
         A pedagógiai kutatás fejlődésének feltételeiről
59-61
      Loránd Ferenc: A kísérlet és az innováció szerepe a pluralista oktatásügyben
62-69
         Melyek az innováció főbb jellemzői?
62-63
         A kísérletről
63-64
         Pluralista oktatásügy
64-65
         Az innováció és a kísérlet funkciói
65-69
      Mérei Ferenc: Gyermektanulmány (Részletek)
70-77
         A klinikai módszer
70-73
         A klinikai módszer a gyakorlatban
73
         A szociogram módszer
73-76
         Iskolai osztályok társas szerkezete
76-77
      B. F. Skinner: A tanítás technológiája (Részlet)
78-80
      Báthory Zoltán: Adatfeldolgozási eljárások
81-85
         A statisztikai leírás
82-85
            Szignifikancia
83-84
            Korrelációszámítás
84-85
            Többváltozós elemzések
85
   III. Pedagógiai akciókutatások Magyarországon
86-112
      Zsolnai László: Akciók és megvalósításuk (Részletek)
86-91
         Akciókutatás
86-87
         Checkland metodológiája
87-89
         A SIKERÉRT módszer
89-90
         Tézisek
91
            Akciókutatás
91
            Checkland metodológiája
91
            A SIKERÉRT módszer
91
      Balázs Éva-Kiss Éva-Vágó Irén-Zsolnai József: Pedagógiai akciókutatás - a képességfejlesztés szolgálatában
92-96
      Vágó Irén: Az értékközvetítő és képességfejlesztő iskolamodell
97-99
      Útmutató az értékközvetítő és képességfejlesztő programhoz, 1988
100-103
         I. Az értékközvetítő és képességfejlesztő pedagógia főbb törekvései és jellemzői
100-101
         II. Az értékközvetítő és képességfejlesztő alternatív program 1-3.osztályos tantárgyi rendszere
101
         III. Tájékoztató a 4-6.osztályos, valamint a 7-8.osztályos kísérleti programról
102
         IV. Az alternatív program taneszközei és a kívánatos infrastruktúra
102
         V. Továbbképzés, szaktanácsadás
103
         VI. A szülőkkel való kapcsolattartás módja
103
      1. melléklet: Tankönyvek, munkafüzetek jegyzéke az értékközvetítő és képességfejlesztő alternatív programhoz (1-3. osztály)
104-105
      2. melléklet: Tantárgyi rendszer és óraterv az értékközvetítő és képességfejlesztő alternatív programhoz (1-3. osztály)
105-112
         A variáció
106
         B variáció
107
         C variáció
108
         D variáció
109
         E variáció
110
         F variáció
111
         G variáció
112
   IV. Kutatástervezés, kutatásszervezés
113-130
      Nagy József: 5-6 éves gyermekeink iskolakészültsége (Részletek)
113-118
         Bevezető
113-118
      Ungárné Komoly Judit: A tanító személyiségének pedagógiai-pszichológiai vizsgálata (Részletek)
119-122
      Vastagh Zoltán: Kutatási zárójelentés
123-127
         A munka leírása
123-124
         Kutatási eredmények
124-127
      Csapó Benő: Kutatási zárójelentés
128-130
         A munka leírása
128-129
         Kutatási eredmények
129-130
            A tanulókkal végzett felmérés
129
            A legfontosabb eredmények
129
            A tanárokkal készített interjú
129-130
            Szimulációs program
130
            Összegzés
130
   V. Logika
131-146
      Hársing László: A tudományos megismerés és a plauzibilis következtetés logikája (Részletek)
131-144
         1. Bevezetés
131-141
            1.1. A 'hipotézis' szó értelmezése
131-132
            1.2. Empirikus és teoretikus hipotézisek
132-134
            1.3. A teoretikus hipotézisek főbb típusai
134-135
            1.4. A kétértékű logika kijelentéskalkulusából felhasználásra kerülő elemek
135-141
               1.4.1 A kijelentéskalkulus főbb azonosságai
135-139
               1.4.2 A kijelentéskalkulus néhány következtetési szabálya
139-141
         2. Evidencia, plauzabilitás, logikai valószínűség, igazság
141-144
            2.1. Evidencia
142-143
            2.2. Plauzabilitás és igazság
143-144
            2.3. Logikai valószínűség
144
      További tájékoztató irodalom
145-146
Harmadik rész: Munkalapok
147-195
   Mire valók a munkalapok?
149
   01. munkalap: a pedagógia mint tudomány
151
   02. munkalap: tudománytan, kreatológia
153
   03. munkalap: kutatástervezés (stratégia)
155
   04. munkalap: kutatási terv főbb kérdései
157
   05. munkalap: kutatási témák (ötletek) keresése
159
   06. munkalap: a problematika (kiélezése)
161
   07. munkalap: a hipotézis (feltételezés)
163
   08. munkalap: friss - ezévi - szakirodalmi anyag cédulázása
165
   09. munkalap: bibliográfiai adatleírás
167-168
   10. munkalap: tematikus bibliográfia készítése
169
   11. munkalap: a megfigyelés módszere
171
   12. munkalap: a gyermek munkamagatartásának megfigyelése
173
   13. munkalap: egyszerű pedagógiai kísérlet (kétcsoportos)
175
   14. munkalap: kérdőív az erkölcsi fogalmak vizsgálatára
177
   15. munkalap: egy attitűdvizsgálat elvégzése, értékelése
179-182
   16. munkalap: logikai alapformák - a fogalom
183
   17. munkalap: gondolkodáslélektani teszt gyermekeknek
185-186
   18. munkalap: logikai alapformák - az ítélet
187
   19. munkalap: a következtetés mint logikai művelet
189
   20. munkalap: hozzászólás (véleményezés)
191
   21. munkalap: referátum (ismertetés)
193
   22. munkalap: egy vizsgálat (képességvizsgálat) elvégzése egy alsó tagozati osztályban: értékelés
195
Tartalomjegyzék
Hátsó borító