Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban corvina logo

Szerző: Fábián Adrián
Cím: Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban
Sorozatcím: Dialóg Campus tankönyvek, 1418-1274; Institutiones juris, 1218-9375
Megjelenési adatok: Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2011. | ISSN: 1418-1274 | ISBN: 978-963-9950-50-4

coverimage A közigazgatást a szervezet, a tevékenység és a különleges jogállású személyzet oldaláról is meg lehet közelíteni. Ebben a munkában arra vállalkoztam, hogy bemutassam a magyar közigazgatás személyi állományának teljes vertikumát, a személyzeti rendszer belső összefüggéseit, a vezetők és beosztottak közötti jogi és nem jogi kapcsolatokat. Erről a gyorsan változó, kissé elzárt világról törekedtem olyan pillanatképet adni, amelyben talán időtállóbb megállapítások és következtetések is megjelenhetnek. A közigazgatással kapcsolatos két legfontosabb követelmény - szinte hagyományosan - a törvényesség és az eredményesség. E két fontos elvárás teljesülése viszont nem a szervezet, a feladat- és hatáskörök függvénye, hanem a személyzeté. Végeredményben azonban azt is kijelenthetjük, hogy tulajdonképpen nem a közigazgatással kapcsolatban fogalmazzuk meg, hogy tevékenykedjen törvényesen és eredményesen, hanem a közigazgatás által foglalkoztatottakról. Természetesen nem egyenlők a személyzettel kapcsolatos elvárások sem, vannak, akiktől többet (vezetők), és vannak olyanok, akiktől kevesebbet (beosztottak) követel meg a személyzeti politika, a személyzeti jog. Ahogy a közigazgatás nem azonosítható a közigazgatási joggal, úgy nem azonos a köz-igazgatás személyzete a rá vonatkozó joganyaggal. Nem tagadom a közszolgálati jog óriási jelentőségét a modem közigazgatásban, de rengeteg tény, összefüggés, következtetés láthatatlan marad, ha csak a jogi szabályozás oldaláról törekszünk megismerni a közszolgálati rendszert. Könyvem elsősorban ugyan a magyar, de nem kizárólagosan a magyar közigazgatás személyzetét tekinti át. Törekedtem azoknak az ismereteknek, szabályszerűségeknek az összegyűjtésére és rendszerezésére is, amely ismeretanyag független attól, hogy melyik ország közszolgálati rendszerét vizsgáljuk. A magyar közszolgálati kart a lehető legegyszerűbb csoportosítás alapján tárgyalom: vannak vezetők és vannak beosztottak a magyar közigazgatásban. (És a világ bármely országának közigazgatásában is.) A kérdés csak az, vajon a közös cél megvalósítása (jogszerű és eredményes, hatékony működés), és az ezt elősegítő joganyag elválasztja, vagy inkább összeköti ezt a két „tábort”. Arról nem is beszélve, hogy ebben a rendszerben is minden viszonylagos és változó: egy minisztériumi főosztályvezető tucatnyi tisztségviselő számára vezető, a miniszter számára viszont beosztott, és könnyen lehet, hogy a vezetőt leváltják és újra beosztott lesz belőle stb. Végezetül arról, hogy kiknek szól ez a könyv. Először is ugyanazoknak, akikről szól: a magyar közigazgatásban dolgozó vezető vagy beosztott tisztségviselőknek. Másrészt e könyv tankönyv is, így szól a közigazgatási mesterszakos hallgatóknak, illetve bizonyos részei a jogászképzés kötelező tananyagát adják. És természetesen szól elméleti és gyakorlati szakembereknek, valamint mindazoknak, akik érdeklődnek a közszolgálati, személyzeti rendszer összetevői, felépítése, és belső folyamatai iránt.
Kategóriák: Jogtudomány, Szociológia
Tárgyszavak: Magyarország, Közigazgatás, Vezetés, Munkajog, Bürokrácia, Irányítás, Közszolgálat, Vezető
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-7
Bevezető
11
I. Közigazgatás és bürokrácia
13-21
   1. Bürokrácia fogalma
13-14
   2. Weber bürokrácia-elmélete
14-16
   3. A bürokratizmus
17-18
   4. A modern közigazgatás és a bürokrácia
19-20
   5. A bürokrácia leépítése
20-21
II. Személyzeti politika a közigazgatásban
22-39
   1. Kormányzás és közszolgálat
22-26
   2. A személyzet jelentősége
26-29
   3. A személyzeti politika fogalma
29-31
   4. A nyitott és a zárt közigazgatási személyzeti rendszer
31-32
   5. A stabil és a változó személyi összetételű közigazgatás
32-34
   6. A finanszírozás
34-36
   7. Minősítési rendszer
36-37
   8. Egységes vagy differenciált közszolgálati jog kodifikálása
37-39
III. A miniszterelnök és a miniszterek helyzete a magyar közigazgatásban
40-50
   1. Kormányzás és közigazgatás
40-41
   2. A miniszterelnök és a miniszter közjogi státuszának néhány összetevőjéről
42-43
   3. A miniszterelnök és a Miniszterelnökség
43-44
   4. A miniszterelnök és a miniszterek kapcsolata
44
   5. A miniszterelnök és a miniszterek jelentősége a magyar közigazgatásban
44-47
      a) Irányítás, felügyelet
44-46
      b) Közreműködés a közigazgatást érintő döntések meghozatalában
46
      c) A közigazgatás képviselete
46-47
      d) Felelősség a közigazgatás működéséért
47
   6. Az alkotmányi szabályozás keretei - tágulóban?
47-49
   7. Közigazgatási vezérkar
49-50
IV. A közigazgatás és a közszolgálat alkotmányi összefüggései
51-55
   1. A központi államigazgatási szervek alkotmányjogi szabályozásának jelentősége
51-52
   2. Központi államigazgatási szervek szabályozása az Alaptörvényben
52-54
   3. A közhivatal viseléséhez való jog
54-55
V. Az irányítás fogalma és tartalma
56-64
   1. Az irányítás fogalma
56-57
   2. Az irányítás a jogszabályokban
58-59
   3. Az irányítás eszközrendszere
59-62
   4. Az irányítás korlátai
62-64
VI. A vezetés és a vezető a közigazgatásban
65-73
   1. Igazgatás és vezetés
65-66
   2. A vezetés és a vezető fogalma
66-68
   3. Vezetés és menedzsment
69-70
   4. A magyar közigazgatás vezetői
70-72
   5. A vezetés helye és szerepe hazai közigazgatási reformtörekvésekben
72-73
VII. A vezető rendelkezési joga
74-85
   1. A rendelkezési jogról általában
74-75
   2. A parancsolás joga
75-78
   3. Személyzeti ügyekben hozott döntések
78-80
   4. Szervezeti ügyekben hozott döntések és munkamegosztás
80-82
   5. A szerv képviselete és a kapcsolattartás
82-83
   6. Célkitűzés
83-84
   7. Gazdálkodás
84
   8. Beszámoltatás
85
VIII. A vezető felelőssége
86-98
   1. A közigazgatás vezetőire, illetve felelősségükre vonatkozó jogi szabályozás
86-89
   2. A felelősség a közigazgatásban
89-91
   3. Indokolt-e a vezetői felelősség általánostól eltérő szabályozása?
91-93
   4. Vezetői speciális felelősség a hatályos jogban
93-94
   5. A vezető felelősségének alapjai
95
   6. Kétségek és problémák a vezetői felelősséggel kapcsolatban
96-98
      a) A vezető teljesítményének értékelése
96-97
      b) Felelősség az irányított szervezet(ek) működéséért
97
      c) A vétkességi elem szerepe a vezetői felelősségben
97
      d) A döntési szabadság
98
IX. A jó vezető
99-112
   1. A jó vezető fogalma
99-101
   2. Jó vezető a közigazgatásban
101-111
      a) A jogszerűség biztosításának előfeltételei
101-103
      b) A hatékonyság (a közigazgatás-tudományban uralkodónak tekinthető álláspont szerint)
104-107
      c) Hatékonyság követelménye az Európai Unió szerint
108-107
      d) A hatékonyság biztosításának előfeltételei
109-111
   3. A vezetőképzés
111-112
X. Irányítás és vezetés a helyi önkormányzat szervezetében
113-125
   1. Államigazgatás és önkormányzati igazgatás
113-114
   2. Az Alaptörvény vonatkozó rendelkezései
114-115
   3. Az Ötv. rendelkezései
115-122
   4. De lege ferenda
123
   5. A helyi önkormányzatok kvázi-irányítása
123-125
XI. A köztisztviselők
126-151
   1. A köztisztviselő fogalma
126-128
   2. A köztisztviselői jogviszony tartalma
128
   3. A köztisztviselői jogviszony létesítése
128-132
   4. Összeférhetetlenség
132-133
   5. A köztisztviselők jogai és kötelezettségei
133-138
   6. A köztisztviselő minősítése, teljesítményének értékelése
138-140
   7. A köztisztviselő díjazása
140-142
   8. A köztisztviselők felelősségi rendszere
142-145
   9. Köztisztviselők képzése, továbbképzése
145-147
   10. Közszolgálati etika
147-148
   11. Közszolgálati jogvita és érdekegyeztetés
148-149
   12. A közszolgálati jogviszony megszűnése
149-151
XII. A kormánytisztviselők
152-157
   1. A kormánytisztviselő fogalma
152
   2. A kormánytisztviselői jogviszony tartalma
153-154
   3. A kormánytisztviselői illetményrendszer
154
   4. A szakmai vezetők
155-156
   5. Politikai főtanácsadók, tanácsadók
156
   6. A Kormánytisztviselői jogviszony megszűnése
156-157
XIII. New Public Management
158-171
   1. A New Public Management (NPM) előzményei
158-159
   2. A NPM fogalma
159-161
   3. A NPM alkalmazásának feltételei és kiindulópontjai
161-162
   4. A NPM célkitűzései és eszközrendszere
162-168
      a) A közszférában foglalkoztatottak számának csökkentése, új személyzetpolitikai modell
162
      b) Privatizáció
162-163
      c) A közigazgatási egységek önállóságának növelése
163-164
      d) Piaci versenyhez hasonló körülmények kialakítása
164
      e) A közigazgatás minőségének javítása
164-165
      f) A „karcsú” közigazgatás („lean administration”) megteremtése
165
      g) Ügyfélorientált közigazgatás
166-167
      h) A közigazgatás és a politika elválasztása
167-168
   5. A „reinventing govemment”
168-169
   6. A NPM kritikája
169-170
   7. A NPM utóélete
170-171
Irodalomjegyzék
173-182
Kolofon
Hátsó borító