Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban
Szerző: Fábián AdriánCím: Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban
Sorozatcím: Dialóg Campus tankönyvek, 1418-1274; Institutiones juris, 1218-9375
Megjelenési adatok: Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2011. | ISSN: 1418-1274 | ISBN: 978-963-9950-50-4
A közigazgatást a szervezet, a tevékenység és a különleges jogállású személyzet oldaláról is meg lehet közelíteni. Ebben a munkában arra vállalkoztam, hogy bemutassam a magyar közigazgatás személyi állományának teljes vertikumát, a személyzeti rendszer belső összefüggéseit, a vezetők és beosztottak közötti jogi és nem jogi kapcsolatokat. Erről a gyorsan változó, kissé elzárt világról törekedtem olyan pillanatképet adni, amelyben talán időtállóbb megállapítások és következtetések is megjelenhetnek. A közigazgatással kapcsolatos két legfontosabb követelmény - szinte hagyományosan - a törvényesség és az eredményesség. E két fontos elvárás teljesülése viszont nem a szervezet, a feladat- és hatáskörök függvénye, hanem a személyzeté. Végeredményben azonban azt is kijelenthetjük, hogy tulajdonképpen nem a közigazgatással kapcsolatban fogalmazzuk meg, hogy tevékenykedjen törvényesen és eredményesen, hanem a közigazgatás által foglalkoztatottakról. Természetesen nem egyenlők a személyzettel kapcsolatos elvárások sem, vannak, akiktől többet (vezetők), és vannak olyanok, akiktől kevesebbet (beosztottak) követel meg a személyzeti politika, a személyzeti jog. Ahogy a közigazgatás nem azonosítható a közigazgatási joggal, úgy nem azonos a köz-igazgatás személyzete a rá vonatkozó joganyaggal. Nem tagadom a közszolgálati jog óriási jelentőségét a modem közigazgatásban, de rengeteg tény, összefüggés, következtetés láthatatlan marad, ha csak a jogi szabályozás oldaláról törekszünk megismerni a közszolgálati rendszert. Könyvem elsősorban ugyan a magyar, de nem kizárólagosan a magyar közigazgatás személyzetét tekinti át. Törekedtem azoknak az ismereteknek, szabályszerűségeknek az összegyűjtésére és rendszerezésére is, amely ismeretanyag független attól, hogy melyik ország közszolgálati rendszerét vizsgáljuk. A magyar közszolgálati kart a lehető legegyszerűbb csoportosítás alapján tárgyalom: vannak vezetők és vannak beosztottak a magyar közigazgatásban. (És a világ bármely országának közigazgatásában is.) A kérdés csak az, vajon a közös cél megvalósítása (jogszerű és eredményes, hatékony működés), és az ezt elősegítő joganyag elválasztja, vagy inkább összeköti ezt a két „tábort”. Arról nem is beszélve, hogy ebben a rendszerben is minden viszonylagos és változó: egy minisztériumi főosztályvezető tucatnyi tisztségviselő számára vezető, a miniszter számára viszont beosztott, és könnyen lehet, hogy a vezetőt leváltják és újra beosztott lesz belőle stb. Végezetül arról, hogy kiknek szól ez a könyv. Először is ugyanazoknak, akikről szól: a magyar közigazgatásban dolgozó vezető vagy beosztott tisztségviselőknek. Másrészt e könyv tankönyv is, így szól a közigazgatási mesterszakos hallgatóknak, illetve bizonyos részei a jogászképzés kötelező tananyagát adják. És természetesen szól elméleti és gyakorlati szakembereknek, valamint mindazoknak, akik érdeklődnek a közszolgálati, személyzeti rendszer összetevői, felépítése, és belső folyamatai iránt.
Kategóriák: Jogtudomány, Szociológia
Tárgyszavak: Magyarország, Közigazgatás, Vezetés, Munkajog, Bürokrácia, Irányítás, Közszolgálat, Vezető
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Magyarország, Közigazgatás, Vezetés, Munkajog, Bürokrácia, Irányítás, Közszolgálat, Vezető
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-7
Bevezető
11
I. Közigazgatás és bürokrácia
13-21
1. Bürokrácia fogalma
13-14
2. Weber bürokrácia-elmélete
14-16
3. A bürokratizmus
17-18
4. A modern közigazgatás és a bürokrácia
19-20
5. A bürokrácia leépítése
20-21
II. Személyzeti politika a közigazgatásban
22-39
1. Kormányzás és közszolgálat
22-26
2. A személyzet jelentősége
26-29
3. A személyzeti politika fogalma
29-31
4. A nyitott és a zárt közigazgatási személyzeti rendszer
31-32
5. A stabil és a változó személyi összetételű közigazgatás
32-34
6. A finanszírozás
34-36
7. Minősítési rendszer
36-37
8. Egységes vagy differenciált közszolgálati jog kodifikálása
37-39
III. A miniszterelnök és a miniszterek helyzete a magyar közigazgatásban
40-50
1. Kormányzás és közigazgatás
40-41
2. A miniszterelnök és a miniszter közjogi státuszának néhány összetevőjéről
42-43
3. A miniszterelnök és a Miniszterelnökség
43-44
4. A miniszterelnök és a miniszterek kapcsolata
44
5. A miniszterelnök és a miniszterek jelentősége a magyar közigazgatásban
44-47
a) Irányítás, felügyelet
44-46
b) Közreműködés a közigazgatást érintő döntések meghozatalában
46
c) A közigazgatás képviselete
46-47
d) Felelősség a közigazgatás működéséért
47
6. Az alkotmányi szabályozás keretei - tágulóban?
47-49
7. Közigazgatási vezérkar
49-50
IV. A közigazgatás és a közszolgálat alkotmányi összefüggései
51-55
1. A központi államigazgatási szervek alkotmányjogi szabályozásának jelentősége
51-52
2. Központi államigazgatási szervek szabályozása az Alaptörvényben
52-54
3. A közhivatal viseléséhez való jog
54-55
V. Az irányítás fogalma és tartalma
56-64
1. Az irányítás fogalma
56-57
2. Az irányítás a jogszabályokban
58-59
3. Az irányítás eszközrendszere
59-62
4. Az irányítás korlátai
62-64
VI. A vezetés és a vezető a közigazgatásban
65-73
1. Igazgatás és vezetés
65-66
2. A vezetés és a vezető fogalma
66-68
3. Vezetés és menedzsment
69-70
4. A magyar közigazgatás vezetői
70-72
5. A vezetés helye és szerepe hazai közigazgatási reformtörekvésekben
72-73
VII. A vezető rendelkezési joga
74-85
1. A rendelkezési jogról általában
74-75
2. A parancsolás joga
75-78
3. Személyzeti ügyekben hozott döntések
78-80
4. Szervezeti ügyekben hozott döntések és munkamegosztás
80-82
5. A szerv képviselete és a kapcsolattartás
82-83
6. Célkitűzés
83-84
7. Gazdálkodás
84
8. Beszámoltatás
85
VIII. A vezető felelőssége
86-98
1. A közigazgatás vezetőire, illetve felelősségükre vonatkozó jogi szabályozás
86-89
2. A felelősség a közigazgatásban
89-91
3. Indokolt-e a vezetői felelősség általánostól eltérő szabályozása?
91-93
4. Vezetői speciális felelősség a hatályos jogban
93-94
5. A vezető felelősségének alapjai
95
6. Kétségek és problémák a vezetői felelősséggel kapcsolatban
96-98
a) A vezető teljesítményének értékelése
96-97
b) Felelősség az irányított szervezet(ek) működéséért
97
c) A vétkességi elem szerepe a vezetői felelősségben
97
d) A döntési szabadság
98
IX. A jó vezető
99-112
1. A jó vezető fogalma
99-101
2. Jó vezető a közigazgatásban
101-111
a) A jogszerűség biztosításának előfeltételei
101-103
b) A hatékonyság (a közigazgatás-tudományban uralkodónak tekinthető álláspont szerint)
104-107
c) Hatékonyság követelménye az Európai Unió szerint
108-107
d) A hatékonyság biztosításának előfeltételei
109-111
3. A vezetőképzés
111-112
X. Irányítás és vezetés a helyi önkormányzat szervezetében
113-125
1. Államigazgatás és önkormányzati igazgatás
113-114
2. Az Alaptörvény vonatkozó rendelkezései
114-115
3. Az Ötv. rendelkezései
115-122
4. De lege ferenda
123
5. A helyi önkormányzatok kvázi-irányítása
123-125
XI. A köztisztviselők
126-151
1. A köztisztviselő fogalma
126-128
2. A köztisztviselői jogviszony tartalma
128
3. A köztisztviselői jogviszony létesítése
128-132
4. Összeférhetetlenség
132-133
5. A köztisztviselők jogai és kötelezettségei
133-138
6. A köztisztviselő minősítése, teljesítményének értékelése
138-140
7. A köztisztviselő díjazása
140-142
8. A köztisztviselők felelősségi rendszere
142-145
9. Köztisztviselők képzése, továbbképzése
145-147
10. Közszolgálati etika
147-148
11. Közszolgálati jogvita és érdekegyeztetés
148-149
12. A közszolgálati jogviszony megszűnése
149-151
XII. A kormánytisztviselők
152-157
1. A kormánytisztviselő fogalma
152
2. A kormánytisztviselői jogviszony tartalma
153-154
3. A kormánytisztviselői illetményrendszer
154
4. A szakmai vezetők
155-156
5. Politikai főtanácsadók, tanácsadók
156
6. A Kormánytisztviselői jogviszony megszűnése
156-157
XIII. New Public Management
158-171
1. A New Public Management (NPM) előzményei
158-159
2. A NPM fogalma
159-161
3. A NPM alkalmazásának feltételei és kiindulópontjai
161-162
4. A NPM célkitűzései és eszközrendszere
162-168
a) A közszférában foglalkoztatottak számának csökkentése, új személyzetpolitikai modell
162
b) Privatizáció
162-163
c) A közigazgatási egységek önállóságának növelése
163-164
d) Piaci versenyhez hasonló körülmények kialakítása
164
e) A közigazgatás minőségének javítása
164-165
f) A „karcsú” közigazgatás („lean administration”) megteremtése
165
g) Ügyfélorientált közigazgatás
166-167
h) A közigazgatás és a politika elválasztása
167-168
5. A „reinventing govemment”
168-169
6. A NPM kritikája
169-170
7. A NPM utóélete
170-171
Irodalomjegyzék
173-182
Kolofon
Hátsó borító