Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban
Szerző: Fábián AdriánCím: Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban
Sorozatcím: Institutiones juris, 1218-9375; Dialóg Campus tankönyvek, 1418-1274
Megjelenési adatok: Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2016. | ISSN: 1218-9375; 1418-1274 | ISBN: 978-615-5376-91-7
Megjegyzés: 2. átdolgozott kiadás
A közigazgatást a szervezet, a tevékenység és a különleges jogállású személyzet oldaláról is meg lehet közelíteni. Ebben a munkában arra vállalkoztam, hogy bemutassam a magyar közigazgatás személyi állományának teljes vertikumát, a személyzeti rendszer belső összefüggéseit, a vezetők és beosztottak közötti jog és nem jogi kapcsolatokat. Erről a gyorsan változó, kissé elzárt világról törekedtem olyan pillanatképet adni, amelyben talán időtállóbb megállapítások és következtetések is megjelenhetnek. A közigazgatással kapcsolatos két legfontosabb követelmény - szinte hagyományosan -a törvényesség és az eredményesség. E két fontos elvárás teljesülése viszont nem a szervezet, a feladat- és hatáskörök függvénye, hanem a személyzeté.
Végeredményben azonban azt is kijelenthetjük, hogy tulajdonképpen nem a közigazgatással kapcsolatban fogalmazzuk meg, hogy tevékenykedjen törvényesen és eredményesen, hanem a közigazgatás által foglalkoztatottaktól. Természetesen nem egyenlők a személyzettel kapcsolatos elvárások sem, vannak, akiktől többet (vezetők), és vannak olyanok, akiktől kevesebbet (beosztottak) követel meg a személyzeti politikai, a személyzeti jog.
Ahogy a közigazgatás nem azonosítható a közigazgatási joggal, úgy nem azonos a közigazgatás személyzete a rá vonatkozó joganyaggal. Nem tagadom a közszolgálati jog óriási jelentőségét a modern közigazgatásban, de rengeteg tény, összefüggés, következtetés láthatatlan marad, ha csak a jogi szabályozás oldaláról törekszünk megismerni a közszolgálati rendszert. Könyvem elsősorban ugyan a magyar, de nem kizárólagosan a magyar közigazgatás személyzetét tekinti át. Törekedtem azoknak az ismereteknek, szabályszerűségeknek az összegyűjtésére és rendszerezésére is, amely ismeretanyag független attól, hogy melyik ország közszolgálati rendszerét vizsgáljuk. A magyar közszolgálati kart a lehető legegyszerűbb csoportosítás alapján tárgyalom: vannak vezetők és vannak beosztottak a magyar közigazgatásban. (És a világ bármely országának közigazgatásában is.) A kérdés csak az, vajon a közös cél megvalósítása (jogszerű és eredményes, hatékony működés), és az ezt elősegítő joganyag elválasztja, vagy inkább összeköti ezt a két „tábort”. Arról nem is beszélve, hogy ebben a rendszerben is minden viszonylagos és változó: egy minisztériumi főosztály vezető tucatnyi tisztségviselő számára vezető, a miniszter számára viszont beosztott, és könnyen lehet, hogy a vezetőt leváltják és újra beosztott lesz belőle stb. Végezetül arról, hogy kiknek szól ez a könyv.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Politika, Közigazgatás, Személyzeti politika, Irányítás, Vezető, Kormánytisztviselő, Közalkalmazott, Képességek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Politika, Közigazgatás, Személyzeti politika, Irányítás, Vezető, Kormánytisztviselő, Közalkalmazott, Képességek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-7
Bevezető
11
I. Közigazgatás és bürokrácia
15-23
1. Bürokrácia fogalma
15-16
2. Weber bürokrácia-elmélete
16-18
3. A bürokratizmus
18-20
4. A modern közigazgatás és a bürokrácia
20-22
5. A bürokrácia leépítése
22-23
II. Személyzeti politika a közigazgatásban
24-41
1. Kormányzás és közszolgálat
24-28
2. A személyzet jelentősége
28-31
3. A személyzeti politika fogalma
31-32
4. A nyitott és a zárt közigazgatási személyzeti rendszer
32-34
5. A stabil és a változó személyi összetételű közigazgatás
34-36
6. A finanszírozás
36-38
7. Minősítési rendszer
38-39
8. Egységes vagy differenciált közszolgálati jog kodifikálása
39-41
III. A miniszterelnök és a miniszterek helyzete a magyar közigazgatásban
42-52
1. Kormányzás és közigazgatás
42-43
2. A miniszterelnök és a miniszter közjogi státuszának néhány összetevőjéről
44-46
3. A miniszterelnök és a miniszterek jelentősége a magyar közigazgatásban
46-49
a) Irányítás, felügyelet
46-47
b) Közreműködés a közigazgatást érintő döntések meghozatalában
47-48
c) A közigazgatás képviselete
48
d) Felelősség a közigazgatás működéséért
48-49
4. Az alkotmányos szabályozás keretei - tágulóban?
49-50
5. Közigazgatási vezérkar
50-52
IV. A közigazgatás és a közszolgálat alkotmányos összefüggései
53-58
1. A központi államigazgatási szervek alkotmányjogi szabályozásának jelentősége
53-54
2. Központi államigazgatási szervek szabályozása az Alaptörvényben
54-56
3. A közhivatal viseléséhez való jog
56-58
V. Az irányítás fogalma és tartalma
59-67
1. Az irányítás fogalma
59-60
2. Az irányítás a jogszabályokban
61-62
3. Az irányítás eszközrendszere
62-65
4. Az irányítás korlátai
65-67
VI. A vezetés és a vezető a közigazgatásban
68-76
1. Igazgatás és vezetés
68-69
2. A vezetés és a vezető fogalma
69-71
3. Vezetés és menedzsment
71-73
4. A magyar közigazgatás vezetői
73-75
5. A vezetés helye és szerepe hazai közigazgatási reformtörekvésekben
75-76
VII. A vezető rendelkezési joga
77-88
1. A rendelkezési jogról általában
77-78
2. A parancsolás joga
78-81
3. Személyzeti ügyekben hozott döntések
81-83
4. Szervezeti ügyekben hozott döntések és munkamegosztás
83-85
5. A szerv képviselete és a kapcsolattartás
85-86
6. Célkitűzés
86
7. Gazdálkodás
87
8. Beszámoltatás
88
VIII. A vezető felelőssége a közigazgatásban
89-100
1. A közigazgatás vezetőire, illetve felelősségükre vonatkozó jogi szabályozás
89-92
2. A felelősség a közigazgatásban
92-94
3. Indokolt-e a vezetői felelősség az általánostól eltérő szabályozása?
94-96
4. Vezetői speciális felelősség a hatályos jogban
96-97
5. A vezető felelősségének alapjai
97-98
6. Kétségek és problémák a vezetői felelősséggel kapcsolatban
98-100
a) A vezető teljesítményének értékelése
98-99
b) Felelősség az irányított szervezet(ek) működéséért
99
c) A vétkességi elem szerepe a vezetői felelősségben
100
d) A döntési szabadság
100
IX. A jó vezető
101-114
1. A jó vezető fogalma
101-103
2. Jó vezető a közigazgatásban
103-113
a) A jogszerűség biztosításának előfeltételei
103-106
b) A hatékonyság fogalmi megközelítései az igazgatás-tudományban
106-109
c) Hatékonyság követelménye az Európai Unió szerint
110
d) A hatékonyság biztosításának előfeltételei
111-113
3. A vezetőképzés
113-114
X. Irányítás és vezetés a helyi önkormányzat szervezetében
115-127
1. Államigazgatás és önkormányzati igazgatás
115-117
2. Az Alaptörvény vonatkozó rendelkezései
117-118
3. Az Mötv. vonatkozó rendelkezései
118-125
4. De lege ferenda
125-126
5. A helyi önkormányzatok kvázi-irányítása
126-127
XI. A tisztviselők
128-149
1. A tisztviselő fogalma, típusai
128-129
2. A közszolgálati jogviszony létesítése
130-132
3. Összeférhetetlenség
132-133
4. Tisztviselők jogai és kötelezettségei
133-136
5. Az előmenetel
136-138
a) Tisztviselői előmenetel
136-137
b) Vezetői (főosztályvezetői, főosztályvezető-helyettesi, osztályvezetői) megbízás
137-138
6. A tisztviselő minősítése, teljesítményének értékelése
138-139
7. A tisztviselő illetménye
139-141
8. A tisztviselők felelősségi rendszere
142-146
a) A fegyelmi felelősség
142-143
b) A kártérítési felelősség
143-144
c) Büntetőjogi és etikai felelősség
145-146
9.Közszolgálati jogvita és érdekegyeztetés
146
10. A közszolgálati jogviszony megszűnése
146-148
11. A szakmai vezetők
148-149
XII. New Public Management
150-164
1. A New Public Management (NPM) előzményei
150-151
2. Az NPM fogalma
151-153
3. Az NPM alkalmazásának feltételei és kiindulópontjai
153-154
4. Az NPM célkitűzései és eszközrendszere
154-160
a) A közszférában foglalkoztatottak számának csökkentése, új személyzetpolitikai modell
154
b) Privatizáció
154-155
c) A közigazgatási egységek önállóságának növelése
155-156
d) Piaci versenyhez hasonló körülmények kialakítása
156
e) A közigazgatás minőségének a javítása
156-157
f) A "karcsú" közigazgatás ("lean administration") megteremtése
157-158
g) Ügyfélorientált közigazgatás
158-159
h) A közigazgatás és a politika elválasztása
159-160
5. A "reinventing government"
160-161
6. Az NPM kritikája
161-162
7. Az NPM utóélete
163-164
Irodalomjegyzék
165-175
Kolofon
Hátsó borító