Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban corvina logo

Szerző: Fábián Adrián
Cím: Vezetők és beosztottak a magyar közigazgatásban
Sorozatcím: Institutiones juris, 1218-9375; Dialóg Campus tankönyvek, 1418-1274
Megjelenési adatok: Dialóg Campus, Budapest-Pécs, 2016. | ISSN: 1218-9375; 1418-1274 | ISBN: 978-615-5376-91-7
Megjegyzés: 2. átdolgozott kiadás

coverimage A közigazgatást a szervezet, a tevékenység és a különleges jogállású személyzet oldaláról is meg lehet közelíteni. Ebben a munkában arra vállalkoztam, hogy bemutassam a magyar közigazgatás személyi állományának teljes vertikumát, a személyzeti rendszer belső összefüggéseit, a vezetők és beosztottak közötti jog és nem jogi kapcsolatokat. Erről a gyorsan változó, kissé elzárt világról törekedtem olyan pillanatképet adni, amelyben talán időtállóbb megállapítások és következtetések is megjelenhetnek. A közigazgatással kapcsolatos két legfontosabb követelmény - szinte hagyományosan -a törvényesség és az eredményesség. E két fontos elvárás teljesülése viszont nem a szervezet, a feladat- és hatáskörök függvénye, hanem a személyzeté. Végeredményben azonban azt is kijelenthetjük, hogy tulajdonképpen nem a közigazgatással kapcsolatban fogalmazzuk meg, hogy tevékenykedjen törvényesen és eredményesen, hanem a közigazgatás által foglalkoztatottaktól. Természetesen nem egyenlők a személyzettel kapcsolatos elvárások sem, vannak, akiktől többet (vezetők), és vannak olyanok, akiktől kevesebbet (beosztottak) követel meg a személyzeti politikai, a személyzeti jog. Ahogy a közigazgatás nem azonosítható a közigazgatási joggal, úgy nem azonos a közigazgatás személyzete a rá vonatkozó joganyaggal. Nem tagadom a közszolgálati jog óriási jelentőségét a modern közigazgatásban, de rengeteg tény, összefüggés, következtetés láthatatlan marad, ha csak a jogi szabályozás oldaláról törekszünk megismerni a közszolgálati rendszert. Könyvem elsősorban ugyan a magyar, de nem kizárólagosan a magyar közigazgatás személyzetét tekinti át. Törekedtem azoknak az ismereteknek, szabályszerűségeknek az összegyűjtésére és rendszerezésére is, amely ismeretanyag független attól, hogy melyik ország közszolgálati rendszerét vizsgáljuk. A magyar közszolgálati kart a lehető legegyszerűbb csoportosítás alapján tárgyalom: vannak vezetők és vannak beosztottak a magyar közigazgatásban. (És a világ bármely országának közigazgatásában is.) A kérdés csak az, vajon a közös cél megvalósítása (jogszerű és eredményes, hatékony működés), és az ezt elősegítő joganyag elválasztja, vagy inkább összeköti ezt a két „tábort”. Arról nem is beszélve, hogy ebben a rendszerben is minden viszonylagos és változó: egy minisztériumi főosztály vezető tucatnyi tisztségviselő számára vezető, a miniszter számára viszont beosztott, és könnyen lehet, hogy a vezetőt leváltják és újra beosztott lesz belőle stb. Végezetül arról, hogy kiknek szól ez a könyv.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Politika, Közigazgatás, Személyzeti politika, Irányítás, Vezető, Kormánytisztviselő, Közalkalmazott, Képességek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-7
Bevezető
11
I. Közigazgatás és bürokrácia
15-23
   1. Bürokrácia fogalma
15-16
   2. Weber bürokrácia-elmélete
16-18
   3. A bürokratizmus
18-20
   4. A modern közigazgatás és a bürokrácia
20-22
   5. A bürokrácia leépítése
22-23
II. Személyzeti politika a közigazgatásban
24-41
   1. Kormányzás és közszolgálat
24-28
   2. A személyzet jelentősége
28-31
   3. A személyzeti politika fogalma
31-32
   4. A nyitott és a zárt közigazgatási személyzeti rendszer
32-34
   5. A stabil és a változó személyi összetételű közigazgatás
34-36
   6. A finanszírozás
36-38
   7. Minősítési rendszer
38-39
   8. Egységes vagy differenciált közszolgálati jog kodifikálása
39-41
III. A miniszterelnök és a miniszterek helyzete a magyar közigazgatásban
42-52
   1. Kormányzás és közigazgatás
42-43
   2. A miniszterelnök és a miniszter közjogi státuszának néhány összetevőjéről
44-46
   3. A miniszterelnök és a miniszterek jelentősége a magyar közigazgatásban
46-49
      a) Irányítás, felügyelet
46-47
      b) Közreműködés a közigazgatást érintő döntések meghozatalában
47-48
      c) A közigazgatás képviselete
48
      d) Felelősség a közigazgatás működéséért
48-49
   4. Az alkotmányos szabályozás keretei - tágulóban?
49-50
   5. Közigazgatási vezérkar
50-52
IV. A közigazgatás és a közszolgálat alkotmányos összefüggései
53-58
   1. A központi államigazgatási szervek alkotmányjogi szabályozásának jelentősége
53-54
   2. Központi államigazgatási szervek szabályozása az Alaptörvényben
54-56
   3. A közhivatal viseléséhez való jog
56-58
V. Az irányítás fogalma és tartalma
59-67
   1. Az irányítás fogalma
59-60
   2. Az irányítás a jogszabályokban
61-62
   3. Az irányítás eszközrendszere
62-65
   4. Az irányítás korlátai
65-67
VI. A vezetés és a vezető a közigazgatásban
68-76
   1. Igazgatás és vezetés
68-69
   2. A vezetés és a vezető fogalma
69-71
   3. Vezetés és menedzsment
71-73
   4. A magyar közigazgatás vezetői
73-75
   5. A vezetés helye és szerepe hazai közigazgatási reformtörekvésekben
75-76
VII. A vezető rendelkezési joga
77-88
   1. A rendelkezési jogról általában
77-78
   2. A parancsolás joga
78-81
   3. Személyzeti ügyekben hozott döntések
81-83
   4. Szervezeti ügyekben hozott döntések és munkamegosztás
83-85
   5. A szerv képviselete és a kapcsolattartás
85-86
   6. Célkitűzés
86
   7. Gazdálkodás
87
   8. Beszámoltatás
88
VIII. A vezető felelőssége a közigazgatásban
89-100
   1. A közigazgatás vezetőire, illetve felelősségükre vonatkozó jogi szabályozás
89-92
   2. A felelősség a közigazgatásban
92-94
   3. Indokolt-e a vezetői felelősség az általánostól eltérő szabályozása?
94-96
   4. Vezetői speciális felelősség a hatályos jogban
96-97
   5. A vezető felelősségének alapjai
97-98
   6. Kétségek és problémák a vezetői felelősséggel kapcsolatban
98-100
      a) A vezető teljesítményének értékelése
98-99
      b) Felelősség az irányított szervezet(ek) működéséért
99
      c) A vétkességi elem szerepe a vezetői felelősségben
100
      d) A döntési szabadság
100
IX. A jó vezető
101-114
   1. A jó vezető fogalma
101-103
   2. Jó vezető a közigazgatásban
103-113
      a) A jogszerűség biztosításának előfeltételei
103-106
      b) A hatékonyság fogalmi megközelítései az igazgatás-tudományban
106-109
      c) Hatékonyság követelménye az Európai Unió szerint
110
      d) A hatékonyság biztosításának előfeltételei
111-113
      3. A vezetőképzés
113-114
X. Irányítás és vezetés a helyi önkormányzat szervezetében
115-127
   1. Államigazgatás és önkormányzati igazgatás
115-117
   2. Az Alaptörvény vonatkozó rendelkezései
117-118
   3. Az Mötv. vonatkozó rendelkezései
118-125
   4. De lege ferenda
125-126
   5. A helyi önkormányzatok kvázi-irányítása
126-127
XI. A tisztviselők
128-149
   1. A tisztviselő fogalma, típusai
128-129
   2. A közszolgálati jogviszony létesítése
130-132
   3. Összeférhetetlenség
132-133
   4. Tisztviselők jogai és kötelezettségei
133-136
   5. Az előmenetel
136-138
      a) Tisztviselői előmenetel
136-137
      b) Vezetői (főosztályvezetői, főosztályvezető-helyettesi, osztályvezetői) megbízás
137-138
   6. A tisztviselő minősítése, teljesítményének értékelése
138-139
   7. A tisztviselő illetménye
139-141
   8. A tisztviselők felelősségi rendszere
142-146
      a) A fegyelmi felelősség
142-143
      b) A kártérítési felelősség
143-144
      c) Büntetőjogi és etikai felelősség
145-146
   9.Közszolgálati jogvita és érdekegyeztetés
146
   10. A közszolgálati jogviszony megszűnése
146-148
   11. A szakmai vezetők
148-149
XII. New Public Management
150-164
   1. A New Public Management (NPM) előzményei
150-151
   2. Az NPM fogalma
151-153
   3. Az NPM alkalmazásának feltételei és kiindulópontjai
153-154
   4. Az NPM célkitűzései és eszközrendszere
154-160
      a) A közszférában foglalkoztatottak számának csökkentése, új személyzetpolitikai modell
154
      b) Privatizáció
154-155
      c) A közigazgatási egységek önállóságának növelése
155-156
      d) Piaci versenyhez hasonló körülmények kialakítása
156
      e) A közigazgatás minőségének a javítása
156-157
      f) A "karcsú" közigazgatás ("lean administration") megteremtése
157-158
      g) Ügyfélorientált közigazgatás
158-159
      h) A közigazgatás és a politika elválasztása
159-160
   5. A "reinventing government"
160-161
   6. Az NPM kritikája
161-162
   7. Az NPM utóélete
163-164
Irodalomjegyzék
165-175
Kolofon
Hátsó borító