Az új nevelés kérdései corvina logo

Szerző: Faragó Lászlóné
További szerzők: Kiss Árpád ; Köte Sándor
Cím: Az új nevelés kérdései
Sorozatcím: A Magyar pedagógiai gondolkodás klasszikusai; 8. / Az OPKM hasonmás kiadványai | Sorozat szerkesztő: Kelemen Elemér
Megjelenési adatok: OPKM, Budapest, 1996. | ISSN: 1217-937X / 0236-7688 | ISBN: 963 7644 59 8

coverimage Ez a könyv elsősorban a szaktanítói tanfolyamok hallgatói számára készült, s a számukra előírt vizsgálati anyagot tartalmazza. Fejezetei, alfejezetei a 13.500/1947. V. K. M. sz. rendeletben (Köznevelés, IV. évf. 1948. 1—2. sz.) felsorolt problémákhoz igazodnak. Éppen ezért külön „vizsgakérdéseket“ nem állítottunk össze; az az olvasó, aki az idézett rendelet pedagógiai vizsgaanyagát könyvünk tartalomjegyzékével összeveti, a szoros megegyezést tüstént felfedezheti, s a könyv lapjainak forgatásával kérdéseire feleletet is talál. Munkánk címe: Az új nevelés kérdései. Nem állítjuk tehát, hogy átfogó neveléstannal jelentkezünk a magyar pedagógiai irodalomban, viszont nem tagadhatjuk, hogy többet akartunk adni egyszerű tanfolyami tankönyvnél. A felszabadulás óta nagyobb lélekzetű és a haladó nevelői felfogás szintézisét megkísérlő munka még nem látott napvilágot. Ezért azt is célunknak tekintettük, hogy megkíséreljük összefoglalni a modern, lélektani és társadalomtudományi szemléletű pedagógia problémáit. Szándékosan szólunk csupán problémákról, hiszen tudatában vagyunk annak, hogy a végleges megoldások kiérleléséhez még időre van szükség. Könyvünk első része a lélektani, második része pedig a szociológiai szemléletű pedagógiáról sző.mol be; az előbbi elsősorban a m.ó dszer, az utóbbi a demokratikus iskolarendszer végső kijegecesedése irányában keresi a szintézist. Ha munkánk vitát vált ki, ellentmondást is kelt, ha tehát megmozgatja a pedagógusközvéleményt, elértük azt a célunkat, hogy a hazai nevelői gondolkodást előbbrevigyük egy újabb lépéssel. A nevelői gondolkodás serkentésének és alakításának feladatát tűztük magunk elé szélesebbkörű olvasóközönségünket, a szaktanítói tanfolyamok hallgatóságát tekintve is. Tudjuk, hogy szokatlanul sok új dolgot mondunk nekik (bár sokan közülük a nyári tanfolyamokon élőszóval is hallottak ezekről), s. azzal is tisztában vagyunk, hogy könyvünk korántsem könnyű olvasmány. Kérve-kérjük azonban őket, ne tekintsék ezt a munkát csupán bemagolandó tankönyvnek! Ne az anyag emlékezetbevésését, hanem elmélyedő átértését tekintsék feladatuknak. Jól megértett és átgondolt olvasmányuk legyen inkább ez a könyv, mint emlékezetüket emésztetlen teherként nyomasztó betühalmaz. Inkább pedagógiai gondolkodásukat formálja át, mintsem hogy egy csomó összefüggés nélküli részismeretet tudjanak felidézni. Az önálló gondolkodás felé próbálnak utat mutatni azok az egyes főfejezetek végén közölt kérdések is, amelyekre nem minden esetben lehet megfelelni a fejezet „anyagából", amelyeken azonban minden esetben el lehet gondolkozni. Az idegen nevek kiejtéséről, a tudományos szakkifejezések és elvontabb fogalmak értelmezéséről a könyv végén összeállítottkis lexikon tájékoztat.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Magyarország, Neveléselmélet, Közoktatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Sorozati címlap
Impresszum
Címlap
Kolofon
Előszó
[3]-4
Első rész
[5]-216
   I. Faragó László: A nevelés Fogalma
[5]—24
      1. A nevelés meghatározása
[5]-14
         Mi a meghatározás (definíció)?
[5]-6
         A nevelés nem csupán kiskorúakra irányul
6-7
         A nevelés nem merül ki a tervszerű hatásokban
7-10
         A nevelés nem határozható meg pusztán a felnőtt szempontjából
10-12
         Hogyan határozzuk meg hát a nevelést? A meghatározás nehézsége
12-14
      2. A nevelés alapvető jegyei. A nevelés mint a társadalom funkciója
14-17
      3. Az iskolai nevelő munka
17-21
      4. Az iskolai nevelő munka elhatárolása egyéb nevelői tevékenységektől
21-22
      Irodalom
22-23
      Kérdések
24
   II. Kiss Árpád: A pedagógia
[25]—46
      1. Nevelés tudomány nélkül
[25]-30
      2. A neveléstudomány
30-34
      3. A tapasztalás a pedagógiában
34-36
      4. Pedagógia és filozófia
36-38
      5. Pedagógia és biológia
38-39
      6. Pedagógia és pszichológia
39-42
      7. Pedagógia és szociológia
42-43
      Irodalom
43-45
      Kérdések
45-46
   III. Faragó László: A lélektani irányú pedagógia kialakulása
[47]—86
      1. Az alanyi és a tárgyi szempont a pedagógiában
[47]-53
         A gyermek felfedezése
[47]-48
         Az egyoldalúan tárgyszempontú pedagógia
48-49
         Az egyoldalúan tárgyszempontú (idealista) pedagógiának egy tipikus képviselője: Natorp Pál
49-50
         A tárgyszempontú pedagógia nevelői gyakorlata
50-51
         A gyermek helyzete a mult társadalmaiban
51-53
      2. Rousseau
53-58
         A nagy felfedezés
53-54
         A funkcionális autonómia elve
54-55
         Mi az, amit még tudott Rousseau?
55-57
         Mi az, amit Rousseau nem tudott?
57-58
      3. Pestalozzi
58-63
         A szeretet géniusza
58-59
         A szociális misszió
59
         A nép felemelése
60
         Pestalozzi nem szociális forradalmár
60-61
         A pedagógiai újító
61
         Pestalozzi fogyatkozásai
62-63
         Mit mutat tehát nekünk Rousseau és Pestalozzi példája?
63
      4. Herbart
63-66
         A neveléstudomány megalapozása
63-64
         A herbarti lélektan
64
         A formális fokozatok elmélete
65
         A gyermek passzivitása
65-66
         Herbart hatása
66
      5. Fröbel
66-70
         Fröbel felfedezése
66-67
         A játék nevelő jelentősége
67-68
         Fröbel „adománya“
68
         A misztika köde
68-69
         A tandalok
69-70
      6. Ellen Key
70-73
         A gyermek százada
70-71
         A biológiai értéktábla
71
         A gyermek szentsége
71-72
         A megújhodott társadalom
72-73
         A nevelés méltósága
73
      7. Montessori
73-78
         A modern nevelői szemlélet és a szabadsággondolat
73-74
         Montessori pedagógiai gondolatai
74-75
         Hogyan neveljük a kisgyermeket?
75-76
         A gyermek környezete és játékai
76
         A Montessori-módszer fogyatkozásai
76-78
      8. A funkcionális szemlélet
78-84
         A modern pedagógia új lélektani megalapozást kíván
78
         A régi és az új lélektan
78-79
         A cselekvés értelme
79-80
         A szükséglet-érdek törvénye
80-81
         A fejlődés funkcionális értelme
81-82
         A funkcionális szemlélet kialakítói
82-84
      Irodalom
84-85
      Kérdések
85-86
   IV. Kiss Árpád: A társadalmi szemléletű pedagógia
[87]—99
      1. A gyermek felfedezése előtti pedagógia
[87]
      2. A görög nevelés és pedagógia
88-93
         A spártai nevelés
88
         Az athéni nevelés
88-90
         Platón pedagógiájából
90-93
      3. Rómaiak, kereszténység, felvilágosodás
93-94
      4. A XIX. század. Marx Károly
95-98
      Irodalom
98
      Kérdések
98-99
   V. Kiss Árpád: A lélektani és a társadalmi szempont együttes érvényesülése
[100]—156
      1. A funkcionális lélektan
[100]-101
      2. Funkcionális lélektan — funkcionális nevelés
101-106
      3. A lélektani és társadalmi irányú nevelés kapcsolata
106-115
      4. Individualizáló nevelési módszerek
115-135
         Decroly
116-121
         A projekt-módszer
121-123
         A Dalton-terv
123-126
         A Winnetka-terv
126-128
         Petersen jenai terve
128-132
         Cousinet módszere
132-133
         Példák egyes tárgyak csoportos tanítására
133-135
         Freinet rendszere
135-135
      5. A szocializmus nevelési törekvései
136-139
      6. Részletek a Szovjetúnió irányító pedagógusainak írásaiból
139-153
         Kalinin, M. I
139-142
         Makarenko, A. SZ
142-152
         Medynszkij, Jevgenij
152-153
      Irodalom
153-155
      Kérdések
155-156
   VI. Kiss Árpád: Az emberré nevelés mai jelentése
[157]—194
      1. Néhány szempont a nevelés mai jelentésének megállapításához. Nevelési cél. és nevelési célok
[157]-161
         Kit nevelünk?
158
         Ki nevel?
158-159
         Mivé nevelünk?
159-161
      2. A testi nevelés
161-162
      3. Az értelmi nevelés
162-169
         A formális képzés
165-167
         Módszer, koncentráció
167-169
      4. Az erkölcsi nevelés
169-180
         Alapvető nehézségek
169-171
         A vallás-erkölcsi nevelés
172-173
         A laikus erkölcs. Az erkölcstan, mint tantárgy
173-175
         Az erkölcs a többi tantárgyban
175-178
         A személyiség nevelése
178-180
      5. Az esztétikai nevelés
180-182
      6. A politikai nevelés
182-184
      7. Szakirányú nevelés
184-188
      8. Nőnevelés
188-192
      9. Az önkormányzat
192-193
      Irodalom
193
      Kérdések
193-194
   VII. Faragó László: A nevelő
[195]-216
      1. A nevelői személyiség vizsgálatának módszerei
[195]-196
      2. A nevelői erények
197-208
         A jó nevelő hivatáslélektani rajza
197-206
         A „sikeres tanítók" nevelői erényei
206-208
         S milyen erényeket követel a nevelőtől a növendék?
208
      3. Nevelőtípusok
208-214
         Tárgyias típusok
209-211
         Alanyi típusok
211-214
      Irodalom
214-215
      Kérdések
215-216
Második rész
[217]-342
   I. Faragó László: Társadalmi átalakulásunk és a nevelőmunka
[217]—229
      1. Társadalom és nevelés
[217]-223
         Néhány nevelésszociológiai törvény
[217]-223
      2. A nevelés feladata a társadalmi átalakulás korában
223-228
      Irodalom
928-229
      Kérdések
229
   II. Faragó László: A magyar demokrácia iskolarendszere
[230]—270
      1. Az úri Magyarország iskolarendszere (Történeti, visszatekintés)
[230]
         A népiskola
[230]-235
         A középiskola
236-240
      2. A demokrácia iskolareformjának jelentősége
240-242
      3. A magyar demokrácia iskolarendszere
243-260
         Az általános iskola
243-244
         A középiskola
245-249
         A közoktatásügyi igazgatás
249-250
         A népművelés új formája
251
         A dolgozók iskolái
251-252
         A tanítóság felszabadítása
252-253
         Egyház és állam viszonya. Az iskolák államosítása
253-257
         A szakszervezeti mozgalom
257-258
         A tanulóifjúság és a szülők új szervezetei
258-260
      4. Külföldi demokratikus iskolareformok és iskolarendszerek
260-267
         A Szovjetúnió példája
260-262
         A népi demokráciák iskolareformjai
262-263
         Az 1944. évi angol iskolareform
263-265
         Reformmozgalmak Franciaországban
265-266
         Az Egyesült Államok demokratikus iskolaszérvezete
266-267
      5. A magyar és külföldi iskolarendszerek összehasonlítása
267-269
      Irodalom
269
      Kérdések
269-270
   III. Kiss Árpád: Az iskola belső életének megÚújulása
[271]—282
      1. Az iskola két arca
[271]-273
      2. A tanulmányokba való bevezetés
273-275
      3. Osztályozás, fegyelmezés
276-278
      4. Szülők; iskolánkivüli élet
279-281
      Irodalom
281
      Kérdések
281-282
   IV. Faragó László: A nevelőképzés problémái
[283]-300
      1. A magyar nevelöképzés múltja
[283]-290
         A tanítóképzés
[283]-287
         A tanárképzés
287-288
         A polgári iskolai tanárképzés
289-290
      2. Az általános iskola és a nevelőképzés
290-295
         Az általános iskola nevelői
290-291
         Az új nevelőképzés feladata
291-292
         Az egységes általános iskolai nevelőképzés szükségessége
292-294
         A pedagógiai főiskola tanterve és szelleme
294-295
      3. A nevelöképzés néhány külföldi példája
295
         Nevelőképzés a Szovjetúnióban
295-206
         Mégegyszer: A tanárképzés problémája. Az angol nevelőképzés
296-297
         A nevelőképzés helyzete az Egyesült Államokban. Az egységes nevelőképzés problémája
298-299
      Irodalom
299-300
      Kérdések
300
   V. Kiss Árpád: A felnőtnevelés
[301]-314
      1. A felnőttnevelés szükségessége
[301]-303
      2. A felnőttnevelés módszere
303-304
      3. Megvalósult formák
304-306
      4. Vezetői és nevelői felelősség
306-308
      5. A felnőttnevelés összefüggése a gyermek- és ifjúneveléssel
308-310
      6. A szabad művelődés
310-313
      Irodalom
313-314
      Kérdések
314
   VI. Kia lexikon
[315]-342
Tartalom
[343]-347
Köte Sándor: Gondolatok az új nevelés kérdéseiről
349-354
Válogatás faragó László és Kiss Árpád műveiből
355