A társas érintkezés pszichológiája corvina logo

Szerző: Forgas, Joseph Paul
Cím: A társas érintkezés pszichológiája
Fordító: László János
Megjelenési adatok: Kairosz, Budapest, 2003. | ISBN: 963-9137-71-5
Megjegyzés: Tizenkettedik kiadás

coverimage Aligha kell hangsúlyozni a fontosságát annak, hogy mind a magánéletünkén, mind a munkahelyünkön képesek legyünk az interakciók hatékony résztvevői lenni. Ez a könyv azoknak a készségeknek a szociálpszichológiájával foglalkozik, amelyek az emberek mindennapi interakcióiban szerepet játszanak. Jóllehet a személyek közötti viselkedés nagy része tudatos reflexió nélkül, automatikusan játszódik le, a viselkedés mögött meghúzódó pszichikus folyamatok rendkívül bonyolultak lehetnek. Ebben a könyvben szemügyre vesszük majd, hogyan észleljük és értelmezzük embertársaink viselkedését; hogyan formálunk benyomást társainkról; miként használjuk a verbális és nem verbális kommunikációt; szó lesz arról, hogyan keltünk kedvező benyomást; hogyan építünk olyan kapcsolatokat, melyekben örömünk telik; szó lesz továbbá a kölcsönös befolyásolási folyamatokról és a csoportviselkedésről. A fenti kérdések iránt az utóbbi időben széles körű érdeklődés mutatkozik. Miért érdekel egyre több embert a személyközi viselkedés? Az elmúlt két-három évszázadban lezajlott példátlan társadalmi, gazdasági és politikai változások kétségkívül fontos szerepet játszanak abban, hogy az iparosodott tömegtársadalmakban sok ember számára egyre nagyobb gondot jelent a társas interakciókban való részvétel. Az emberekkel való kapcsolataink a korábbi időkhöz képest bonyolultabbakká, kuszábbakká és specializáltabbakká váltak. Egyre több ember szenved az elszigeteltségtől és magányosságtól, egyre több ember számára okoz gondot, hogy örömét lelje az érintkezésben, és olyan személyes kapcsolatokat létesítsen, amelyekben támaszt nyer. Valamennyi országban hatalmas fejlődésen ment keresztül a ..harmadik", azaz a szolgáltatási szektor, s ez is arra utal, hogy az „emberi készségek" jelentősége megnövekedett a munkáink során gyakorolt egyéb készségeinkhez képest. Az emberekkel való bánás jártassága ma nagyon sok ember munkájának lényeges része. Ez a tendencia a jövőben valószínűleg még gyorsulni is fog, amint a műszaki haladás egyre több embert szabadít föl, hogy a szolgáltató szférában találjon állást, ahol az egyik legnagyobb igény a közvetlen emberi interakciókban való jártasság iránt nyilvánul meg. Annak ellenére, hogy az interakciós készségek fontossága manapság nyilvánvaló, a társas interakció folyamatairól meglehetősen kevés megbízható ismeret áll rendelkezésre. Számos szakmai tanfolyamon, például a vezetőképzés, a jog, az egészségügy, a szociális gondozás, a kereskedelem , és az oktatás területén is tanítanak olyan tárgyakat, amelyek a társas érintkezés pszichológiájával foglalkoznak. E könyv célja, hogy olvasmányos és közérthető áttekintést adjon a teljesség igénye nélkül azokról a szociálpszichológiai ismeretekről, amelyek a személyközi viselkedésről gyűltek össze. A könyvet elsősorban azon területek szakembereinek és leendő szakembereinek szánjuk, ahol a személyközi viselkedés ismerete lényeges. A könyv tehát használható tankönyvként is, de ugyanúgy szól a társas interakció iránt érdeklődő laikusokhoz is. Olvasásához nincs szükség előzetes pszichológiai ismeretekre, számos példa, gyakorlat, ábra és rajz könnyíti meg, hogy a különböző háttérismeretekkel rendelkező olvasók egyaránt megértsék. A könyvben mindvégig hangsúlyozzuk azt a szerepet, amelyet a bemutatott ismeretek a társas lét mindennapi problémáinak megoldásában töltenek be.
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Emberi interakció, Szociabilitás, Társadalmi kapcsolat, Emberi kapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5
Előszó
7-9
1. fejezet tartalma
10
1. Bevezető: Az emberi interakciók pszichológiája
11-29
   Mi a szociálpszichológia?
11-13
   Szociálpszichológia és józan ész
13-16
      1.1 Gyakorlat - Józan ész és tudomány: Nézzük "friss szemmek" a társas viselkedést
14
      1.2 Gyakorlat - Nem több, mint józan ész?
16
   A társas interakció múltja és jelene: történeti áttekintés
17-19
   A társas jártasságok és a félénkség
19-21
      1.3 Gyakorlat: Az interakció szabályai
20
   A társas interakció vizsgálati megközelítései
21-23
   Az emberi természet modelljei és a társas interakciók
23-26
      1.4 Gyakorlat - Egyszerű és egyeduralkodó elméletek
24
   Az emberi érintkezés tudományos elméletei
26-28
   Néhány javaslat arra, hogyan használjuk ezt a könyvet
28-29
2. fejezet tartalma
30
2. Mások észlelése: a pontosság kérdése
31-47
   Miben különbözik a fizikai észlelés a szociális észleléstől?
32-33
   A személylszlelés kutatási területei
33-34
   A személyészlelési ítéletek pontossága
34-36
      2.1 Gyakorlat - Ki a jó ítélő?
35
   Mit is értünk "pontos" ítéleten?
36
   Pontosság az érzelmek észlelésében
36-38
   A személyiségvonások észlelésének pontossága
38-42
      2.2 Gyakorlat - A személyészlelés pontosságának vizsgálata
39-40
   A hangulat hatása a személyészlelési ítéletekre
43-45
   A sztereotipizálás mint a pontatlanság egyik forrása
45-46
   Néhány gyakorlati következtetés
46-47
3. fejezet tartalma
48
3. Az embereket olyannak látjuk, amilyenek elvárásaink velük kapcsolatban : burkolt személyiségelméletek
49-68
   Burkolt személyiségelméletek
49-50
   A személyes konstruktumok és a szerep-repertoár teszt
50-53
      3.1 Gyakorlat - Szerep-repertoár eljárás
51-52
      3.2 Gyakorlat - Milyen ember Joe?
53
   A burkolt személyiségelméletek kutatása
53-56
   A személyiség kulturális elméletei
56-58
      3.3 Gyakorlat - Az emberek tipológiái
58
   Észlelés és osztályozás
58
   Személyészlelés és személytípusok
58-59
   Mennyire "tipikus" egy adott ember?
59-60
   Mindig könnyebb-e a "tipikus" emberekről ítéletet mondani?
60-64
   Az emberek osztályozásának torzító hatásai
64-66
   Néhány gyakorlati megfontolás
67
   Következtetések
67-68
4. fejezet tartalma
70
4. A benyomás kialakítása
71-89
   A Gestalt megközelítése és a központi vonás hipotézise
72-74
   A benyomások alakításának aritmetikai modelljei
75
   Az információ intergálásával kapcsolatos kutatások
76-77
   Az aritmetikai modellek néhány problémája
77-79
   A háttér és a környezet befolyása
79
   Holdudvarhatások
80-82
      4.1 Gyakorlat - Mit tegyünk Judittal?
80
   Elsőbbségi és újdonsági hatás
82-85
   Sztereotipizálás és osztályozási torzítások
85-86
   Az elvárásoknak tulajdonítható egyéb torzítások
86-87
   Torzítás negatív irányban
87
   "Elnéző" torzítások
88
   Következtetések
88-89
5. fejezet tartalma
90
5. Emberekkel kapcsolatos következtetések: attribúcióelmélet
91-113
      5.1 Gyakorlat - Miért tette?
92
   Heider és az attribúció logikája
92-94
   Jones és Davis elmélete az egymásnak megfelelő (korrespondáló) következtetésekről
95-96
   Kelley többdimenziós modellje az attribúcióról
96-98
   Az attribúciós modellek néhány feltevése
98-99
   Attribúciós kutatások
99-100
   A siker és a kudarc attribúciója
101
   A gazdagság és a szegénység magyarázatai
101-103
   A felelősség attribúciója
103-104
   Az okozás irányában történő torzítás az attribúciókban
104-105
   Torzítás a belső attribúciók irányába
105-106
   Cselekvő-megfigyelő torzítás
106-107
      5.2 Gyakorlat - Önmagunk és mások magyarázata
107
   Láthatósági hatások
107-108
   A konszenzusra vonatkozó információ torzulása
108-109
   Önkiszolgáló torzítások
110
   Hamis konszenzuson alapuló torzítás
110-111
   Az "igazságos világ" feltevése
111-112
   Összefoglalás és következtetések
112-113
6. fejezet tartalma
114
6. Énattribúciók: a saját viselkedés értelmezése
115-131
   Bem önészlelési elmélete
115-117
   Énattribúciós folyamatok
117
   A cselekvő mint megfigyelő: objektív éntudatosság
117-119
      6.1 Gyakorlat - Miért teszem?
118
   Az énattribúció hatásai a motivációra
119-120
   Önkárosító stratégiák
120-122
   Tanult tehetetlenség
122-123
   Pszicológiai ellenállás
124
   Érzelmek tulajdonítása az énnek
124-125
   Az izgalmi hatás téves attribúciója
125-126
   Az énattribúciók néhány gyakori következménye
126-127
   Az "izgalomátvitel" kutatása
127-128
   A megismerés énattribúciója
128-130
   Összefoglalás és következtetések
130-131
7. fejezet tartalma
132
7. Személyközi kommunikáció: hogyan használjuk a nyelvet?
133-153
   A kommunikáció folyamata
133-134
      7.1 Gyakorlat - Mi van egy mondatban?
134
   Egyedülálló dolog-e a nyelv?
134-135
   Hogyan tanuljuk meg a nyelv használatát?
136
   A nyelv vizsgálata
136-137
   Nyelv, gondolkodás és kultúra
137
   A nyelvi relativitás elmélete
138-139
   Úgy gondolkodunk, ahogy beszélünk?
139-141
      7.2 Gyakorlat - A jelentés politikája
140
   A nyelvi relativitás elméletének értékelése
141-142
      7.3 Gyakorlat - Megnevezés és emlékezet
142
   Minek nevezzelek? Emberek megszólítása a társas interakcióban
143-145
   Társadalmi csoportok nyelve
145-149
   A nyelv és a társas helyzetek
149-150
   Jelentés nélküli megnyilatkozások
150-153
      7.4 Gyakorlat - Kommunikáció konfliktus helyzetben
151
   Szóbeli kommunikációk - következtetések
153
8. fejezet tartalma
154
8. Nem verbális kommunikáció
155-170
   A szóbeli és nem verbális kommunikáció hasonlóságai és különbözőségei
156-160
      8.1 Gyakorlat - Mi a fontosabb: Amit mondunk vagy ahogy mondjuk?
159
   Darwin és az érzelemkifejezés vizsgálata
160-162
   A nem verbális kommunikációk funkciói
162-163
      8.2 Gyakorlat - Kulturális különbségek a nem verbális kommunikációban
162
   A társas helyzet kezelése
163-165
   Az én bemutatása
165-166
   Érzelmi állapotok kommunikációja
166-167
   Az attitűdök kommunikációja
167-168
   Csatornavezérlés
168
   A nem verbális üzenetek osztályozása
168-170
   Tanulságok
170
9. fejezet tartalma
172
9. A nem verbális üzenetek változatai
173-197
   A tekintetek játéka: nézés és kölcsönös nézés
173-176
      9.1 Gyakorlat - Melyik tetszik jobban?
175
   Mesélnek a pupillák
176-177
   Mennyit kell néznünk? Vizuális egyensúly az interakcióban
177-179
      9.2 Gyakorlat - A nézés szabályai
178
   A tekintet mint agresszív jelzés
179
   Az intimitás-egyensúly elmélete
180-182
      9.3 Gyakorlat - Az intimitás-egyensúly modell
181
   A tér rejtett dimenziója
182-185
      9.4 Gyakorlat - A személyes határ áthágása
183
      9.5 Gyakorlat - Milyen következményekkel jár, ha túl közel állunk?
184
   Felségterületek (territorialitás)
185-187
      9.6 Gyakorlat - A területjelzések szerepe
187
   Érintés vagy fizikai érintkezés
187-190
   Amit a hang mond: paralingvisztikai jelzések
190-194
   Kommunikáció a testünkkel: a test nyelve
194-195
   Nemi különbségek a testnyelvben
195-196
      9.7 Gyakorlat - Férfiak és nők testnyelve
196
   Gesztusok
196-197
   Tanulságok
197
10. fejezet tartalma
198
10. Az előnyös oldalak bemutatása: a benyomáskeltés
199-220
   A dramaturgiai modell
200-201
   A benyomáskeltés mestere
202-203
   Milyen képet mutassunk?
203-205
   Kép és énkép
203-207
   Éntudatosság és az énmegjelenítés tudatos ellenőrzése
207-209
      10.1 Gyakorlat - Mennyire figyel önmagára?
208
   Az állandóság igénye a benyomáskeltésben
209-211
   A csábítás trükkje: a hízelgés
211-213
      10. 2 Gyakorlat - Státus és hízelgés
213
   A helyeslés iránti szükséglet
213-214
   A köznapi interakciós epizódok észlelése
214-216
      10.3 Gyakorlat - Interakciós epizódok gyűjtése
215
   A szociális epizódok empirikus kutatása
216-219
   Az interakciós epizódokat meghatározó támpontok
219-220
   Tanulságok
220
11. fejezet tartalma
222
11. Az emberi szociabilitás: kötődés és vonzalom
223-244
   A szociálpszichológia és a kapcsolatok vizsgálata
224
   Természettől fogva társasak-e az emberek?
224-225
      11.1 Gyakorlat - Milyen szociabilis Ön?
225
   Az elszigeteltség következményei
225-227
   Magányosság
228-230
      11.2 Gyakorlat - A magányosság mérőeszköze
228
   A szociábilitabilitás okai
230-231
   Kötődés és vonzalom
231-234
      11.3 Gyakorlat - Tér és barátság
233
      11.4 Gyakorlat - Ismerősség és kedvelés
233
   A szeretet meghatározása felé: a vonzalom mint attitűd
234-235
   A vonzalom mérése
235-238
   A vonzalom két változata: szeretet és csodálat
239
   A vonzalom elméletei
239
   Jutalom, csere és vonzalom
239-241
   Kognitív egyensúlyelméletek
241-244
   Tanulságok
244
12. fejezet tartalma
246
12. A személyes kapcsolatok fejlődése
247-273
   A kapcsolatok fejlődési modellje
247-249
   Kapcsolatok az 1. szinten: az egyoldalú észrevétel szakasza
249-250
   2. szintű kapcsolatok: a felszínes érintkezés szakasza
250-251
   3. szintű kapcsolatok: a kölcsönösség szakasza
251
   A kapcsolatlétesítés fontossága: térbeli közelség
251-252
   A társadalmi helyzet és a demográfiai jellemzők hasonlósága
252-253
   A jó külső fontossága: testi vonzerő
254-258
   Madarat tolláról: attitűdhasonlóság és vonzalom
258-262
   Egymást kiegészítő szükségletek
262-264
   Kompetencia és vonzalom
264-265
   Önbecsülés és vonzalom
266
   Pozitív személyes jellemzők és vonzalom
266-267
      12. Gyakorlat - Mi a szeretetreméltó?
267
   Viszonosság és vonzalom
267
   A nyereségek és veszteségek hatása a kapcsolatra
267-269
   Önfeltárás
269-272
   Összefoglalás és tanulságok
272-273
13. fejezet tartalma
274
13. Intim kapcsolatok
275-293
   A szerelem
275-276
   Szeretet és szerelem
276-279
      13.1 Gyakorlat - Szerelem és szeretet
277-278
   A szerelem elméletei
279-282
   Frusztráció és vonzalom: a Rómeó és Júlia hatás
282-283
   Az intim kapcsolatok általános modellje felé
283-284
   A kapcsolati "forgatókönyvekre" gyakorolt kulturális hatások
284-289
   Konfliktus a szoros kapcsolatokban
289
   Elégedetlenség a kapcsolattal
289-291
      13.2 Gyakorlat - Hogyan boldogulunk az emberekkel?
290
   Az intim kapcsolatok lezárulása
292-293
   Összefoglalás és tanulságok
293
14. fejezet tartalma
294
14. Társas befolyásolás: konformitás, engedelmesség és vezetés
295-315
   A társ puszta jelenlétének hatása a viselkedésre
296-300
      14.1 Gyakorlat - Társas serkentés
300
   Lazsálás és a járókelő közömbössége
300-301
   Konformitás
301-304
   A konformitás változatai
304-305
   Társas fertőzés
305-306
   Engedelmesség
306-307
   Engedelmesség a laboratóriumban
307-309
   Az engedelmességet befolyásoló tényezők
309-311
   Vezetés
311-315
      14.2 Gyakorlat - A vezetés tulajdonságai
313
   Tanulságok
315
15. fejezet tartalma
316
15. Interakció a csoportban
317-336
   A csoportban zajló interakciók mérése
318-320
      15.1 Gyakorlat - A csoportban zajló interakció megfigyelése
318
   A csoportfejlődés szakaszai
320-321
   A csoport struktúrája
321-322
   Kommunikációs csatornák
322-324
      15.2 Gyakorlat - A státus és a helyzet szimbólumai egy csoportban
324
   Csoportkohézió és vonatkoztatási csoportok
324-326
   Csoportos döntés és "csoportgondolkodás"
327
   Csoportfertőzés és megfosztás az egyéniségtől
328-329
      15.3 Gyakorlat - Kicsoda Ön?
329
   Csoportközi konfliktus és kooperáció
329-331
      15.4 Gyakorlat - A tömegviselkedés megfigyelése
330
   Polarizációs hatások a csoportokban
331-333
   Tréningcsoportok és önismereti csoportok
333-335
   Tanulságok
335-336
16. fejezet tartalma
338
16. A társas interakció ökológiai, módszertani és alkalmazott vonatkozásai
339-358
   A társas interakciók környezettana
339-340
      16.1 Gyakorlat - A környezet hatásai
340
   A környezet állandó mozzanatai
340-344
      16.2 Gyakorlat - Kognitív térképek
343
   Dinamikus környezeti tényezők: hang, fény és hőmérséklet
344-346
   Zsúfoltság vagy zavartalanság
346-347
   A társas interakció vizsgálatának kutatási módszerei
348
   A kutatási folyamat: alkotó és kritikai szakaszok
348-349
   Néhány kutatási eljárás
349-350
   A laboratóriumi kísérlet
350-352
   A kutatás célja
352
   Az interakció mint jártasság
353
   A társas jártasságok fogyatékosságai
353-355
   Társas Jártasság Tréning és Terápia
355-357
   Néhány zárómegjegyzés
357-358
Jegyzetek
359-376
Tárgymutató
377-381
Kolofon