A társas érintkezés pszichológiája
Szerző: Forgas, Joseph PaulCím: A társas érintkezés pszichológiája
Fordító: László János
Megjelenési adatok: Kairosz, Budapest, 2003. | ISBN: 963-9137-71-5
Megjegyzés: Tizenkettedik kiadás
Aligha kell hangsúlyozni a fontosságát annak, hogy mind a magánéletünkén, mind a munkahelyünkön képesek legyünk az interakciók hatékony résztvevői lenni. Ez a könyv azoknak a készségeknek a szociálpszichológiájával foglalkozik, amelyek az emberek mindennapi interakcióiban szerepet játszanak. Jóllehet a személyek közötti viselkedés nagy része tudatos reflexió nélkül, automatikusan játszódik le, a viselkedés mögött meghúzódó pszichikus folyamatok rendkívül bonyolultak lehetnek. Ebben a könyvben szemügyre vesszük majd, hogyan észleljük és értelmezzük embertársaink viselkedését; hogyan formálunk benyomást társainkról; miként használjuk a verbális és nem verbális kommunikációt; szó lesz arról, hogyan keltünk kedvező benyomást; hogyan építünk olyan kapcsolatokat, melyekben örömünk telik; szó lesz továbbá a kölcsönös befolyásolási folyamatokról és a csoportviselkedésről. A fenti kérdések iránt az utóbbi időben széles körű érdeklődés mutatkozik. Miért érdekel egyre több embert a személyközi viselkedés? Az elmúlt két-három évszázadban lezajlott példátlan társadalmi, gazdasági és politikai változások kétségkívül fontos szerepet játszanak abban, hogy az iparosodott tömegtársadalmakban sok ember számára egyre nagyobb gondot jelent a társas interakciókban való részvétel. Az emberekkel való kapcsolataink a korábbi időkhöz képest bonyolultabbakká, kuszábbakká és specializáltabbakká váltak. Egyre több ember szenved az elszigeteltségtől és magányosságtól, egyre több ember számára okoz gondot, hogy örömét lelje az érintkezésben, és olyan személyes kapcsolatokat létesítsen, amelyekben támaszt nyer. Valamennyi országban hatalmas fejlődésen ment keresztül a ..harmadik", azaz a szolgáltatási szektor, s ez is arra utal, hogy az „emberi készségek" jelentősége megnövekedett a munkáink során gyakorolt egyéb készségeinkhez képest. Az emberekkel való bánás jártassága ma nagyon sok ember munkájának lényeges része. Ez a tendencia a jövőben valószínűleg még gyorsulni is fog, amint a műszaki haladás egyre több embert szabadít föl, hogy a szolgáltató szférában találjon állást, ahol az egyik legnagyobb igény a közvetlen emberi interakciókban való jártasság iránt nyilvánul meg. Annak ellenére, hogy az interakciós készségek fontossága manapság nyilvánvaló, a társas interakció folyamatairól meglehetősen kevés megbízható ismeret áll rendelkezésre. Számos szakmai tanfolyamon, például a vezetőképzés, a jog, az egészségügy, a szociális gondozás, a kereskedelem , és az oktatás területén is tanítanak olyan tárgyakat, amelyek a társas érintkezés pszichológiájával foglalkoznak. E könyv célja, hogy olvasmányos és közérthető áttekintést adjon a teljesség igénye nélkül azokról a szociálpszichológiai ismeretekről, amelyek a személyközi viselkedésről gyűltek össze. A könyvet elsősorban azon területek szakembereinek és leendő szakembereinek szánjuk, ahol a személyközi viselkedés ismerete lényeges. A könyv tehát használható tankönyvként is, de ugyanúgy szól a társas interakció iránt érdeklődő laikusokhoz is. Olvasásához nincs szükség előzetes pszichológiai ismeretekre, számos példa, gyakorlat, ábra és rajz könnyíti meg, hogy a különböző háttérismeretekkel rendelkező olvasók egyaránt megértsék. A könyvben mindvégig hangsúlyozzuk azt a szerepet, amelyet a bemutatott ismeretek a társas lét mindennapi problémáinak megoldásában töltenek be.
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Emberi interakció, Szociabilitás, Társadalmi kapcsolat, Emberi kapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Emberi interakció, Szociabilitás, Társadalmi kapcsolat, Emberi kapcsolat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5
Előszó
7-9
1. fejezet tartalma
10
1. Bevezető: Az emberi interakciók pszichológiája
11-29
Mi a szociálpszichológia?
11-13
Szociálpszichológia és józan ész
13-16
1.1 Gyakorlat - Józan ész és tudomány: Nézzük "friss szemmek" a társas viselkedést
14
1.2 Gyakorlat - Nem több, mint józan ész?
16
A társas interakció múltja és jelene: történeti áttekintés
17-19
A társas jártasságok és a félénkség
19-21
1.3 Gyakorlat: Az interakció szabályai
20
A társas interakció vizsgálati megközelítései
21-23
Az emberi természet modelljei és a társas interakciók
23-26
1.4 Gyakorlat - Egyszerű és egyeduralkodó elméletek
24
Az emberi érintkezés tudományos elméletei
26-28
Néhány javaslat arra, hogyan használjuk ezt a könyvet
28-29
2. fejezet tartalma
30
2. Mások észlelése: a pontosság kérdése
31-47
Miben különbözik a fizikai észlelés a szociális észleléstől?
32-33
A személylszlelés kutatási területei
33-34
A személyészlelési ítéletek pontossága
34-36
2.1 Gyakorlat - Ki a jó ítélő?
35
Mit is értünk "pontos" ítéleten?
36
Pontosság az érzelmek észlelésében
36-38
A személyiségvonások észlelésének pontossága
38-42
2.2 Gyakorlat - A személyészlelés pontosságának vizsgálata
39-40
A hangulat hatása a személyészlelési ítéletekre
43-45
A sztereotipizálás mint a pontatlanság egyik forrása
45-46
Néhány gyakorlati következtetés
46-47
3. fejezet tartalma
48
3. Az embereket olyannak látjuk, amilyenek elvárásaink velük kapcsolatban : burkolt személyiségelméletek
49-68
Burkolt személyiségelméletek
49-50
A személyes konstruktumok és a szerep-repertoár teszt
50-53
3.1 Gyakorlat - Szerep-repertoár eljárás
51-52
3.2 Gyakorlat - Milyen ember Joe?
53
A burkolt személyiségelméletek kutatása
53-56
A személyiség kulturális elméletei
56-58
3.3 Gyakorlat - Az emberek tipológiái
58
Észlelés és osztályozás
58
Személyészlelés és személytípusok
58-59
Mennyire "tipikus" egy adott ember?
59-60
Mindig könnyebb-e a "tipikus" emberekről ítéletet mondani?
60-64
Az emberek osztályozásának torzító hatásai
64-66
Néhány gyakorlati megfontolás
67
Következtetések
67-68
4. fejezet tartalma
70
4. A benyomás kialakítása
71-89
A Gestalt megközelítése és a központi vonás hipotézise
72-74
A benyomások alakításának aritmetikai modelljei
75
Az információ intergálásával kapcsolatos kutatások
76-77
Az aritmetikai modellek néhány problémája
77-79
A háttér és a környezet befolyása
79
Holdudvarhatások
80-82
4.1 Gyakorlat - Mit tegyünk Judittal?
80
Elsőbbségi és újdonsági hatás
82-85
Sztereotipizálás és osztályozási torzítások
85-86
Az elvárásoknak tulajdonítható egyéb torzítások
86-87
Torzítás negatív irányban
87
"Elnéző" torzítások
88
Következtetések
88-89
5. fejezet tartalma
90
5. Emberekkel kapcsolatos következtetések: attribúcióelmélet
91-113
5.1 Gyakorlat - Miért tette?
92
Heider és az attribúció logikája
92-94
Jones és Davis elmélete az egymásnak megfelelő (korrespondáló) következtetésekről
95-96
Kelley többdimenziós modellje az attribúcióról
96-98
Az attribúciós modellek néhány feltevése
98-99
Attribúciós kutatások
99-100
A siker és a kudarc attribúciója
101
A gazdagság és a szegénység magyarázatai
101-103
A felelősség attribúciója
103-104
Az okozás irányában történő torzítás az attribúciókban
104-105
Torzítás a belső attribúciók irányába
105-106
Cselekvő-megfigyelő torzítás
106-107
5.2 Gyakorlat - Önmagunk és mások magyarázata
107
Láthatósági hatások
107-108
A konszenzusra vonatkozó információ torzulása
108-109
Önkiszolgáló torzítások
110
Hamis konszenzuson alapuló torzítás
110-111
Az "igazságos világ" feltevése
111-112
Összefoglalás és következtetések
112-113
6. fejezet tartalma
114
6. Énattribúciók: a saját viselkedés értelmezése
115-131
Bem önészlelési elmélete
115-117
Énattribúciós folyamatok
117
A cselekvő mint megfigyelő: objektív éntudatosság
117-119
6.1 Gyakorlat - Miért teszem?
118
Az énattribúció hatásai a motivációra
119-120
Önkárosító stratégiák
120-122
Tanult tehetetlenség
122-123
Pszicológiai ellenállás
124
Érzelmek tulajdonítása az énnek
124-125
Az izgalmi hatás téves attribúciója
125-126
Az énattribúciók néhány gyakori következménye
126-127
Az "izgalomátvitel" kutatása
127-128
A megismerés énattribúciója
128-130
Összefoglalás és következtetések
130-131
7. fejezet tartalma
132
7. Személyközi kommunikáció: hogyan használjuk a nyelvet?
133-153
A kommunikáció folyamata
133-134
7.1 Gyakorlat - Mi van egy mondatban?
134
Egyedülálló dolog-e a nyelv?
134-135
Hogyan tanuljuk meg a nyelv használatát?
136
A nyelv vizsgálata
136-137
Nyelv, gondolkodás és kultúra
137
A nyelvi relativitás elmélete
138-139
Úgy gondolkodunk, ahogy beszélünk?
139-141
7.2 Gyakorlat - A jelentés politikája
140
A nyelvi relativitás elméletének értékelése
141-142
7.3 Gyakorlat - Megnevezés és emlékezet
142
Minek nevezzelek? Emberek megszólítása a társas interakcióban
143-145
Társadalmi csoportok nyelve
145-149
A nyelv és a társas helyzetek
149-150
Jelentés nélküli megnyilatkozások
150-153
7.4 Gyakorlat - Kommunikáció konfliktus helyzetben
151
Szóbeli kommunikációk - következtetések
153
8. fejezet tartalma
154
8. Nem verbális kommunikáció
155-170
A szóbeli és nem verbális kommunikáció hasonlóságai és különbözőségei
156-160
8.1 Gyakorlat - Mi a fontosabb: Amit mondunk vagy ahogy mondjuk?
159
Darwin és az érzelemkifejezés vizsgálata
160-162
A nem verbális kommunikációk funkciói
162-163
8.2 Gyakorlat - Kulturális különbségek a nem verbális kommunikációban
162
A társas helyzet kezelése
163-165
Az én bemutatása
165-166
Érzelmi állapotok kommunikációja
166-167
Az attitűdök kommunikációja
167-168
Csatornavezérlés
168
A nem verbális üzenetek osztályozása
168-170
Tanulságok
170
9. fejezet tartalma
172
9. A nem verbális üzenetek változatai
173-197
A tekintetek játéka: nézés és kölcsönös nézés
173-176
9.1 Gyakorlat - Melyik tetszik jobban?
175
Mesélnek a pupillák
176-177
Mennyit kell néznünk? Vizuális egyensúly az interakcióban
177-179
9.2 Gyakorlat - A nézés szabályai
178
A tekintet mint agresszív jelzés
179
Az intimitás-egyensúly elmélete
180-182
9.3 Gyakorlat - Az intimitás-egyensúly modell
181
A tér rejtett dimenziója
182-185
9.4 Gyakorlat - A személyes határ áthágása
183
9.5 Gyakorlat - Milyen következményekkel jár, ha túl közel állunk?
184
Felségterületek (territorialitás)
185-187
9.6 Gyakorlat - A területjelzések szerepe
187
Érintés vagy fizikai érintkezés
187-190
Amit a hang mond: paralingvisztikai jelzések
190-194
Kommunikáció a testünkkel: a test nyelve
194-195
Nemi különbségek a testnyelvben
195-196
9.7 Gyakorlat - Férfiak és nők testnyelve
196
Gesztusok
196-197
Tanulságok
197
10. fejezet tartalma
198
10. Az előnyös oldalak bemutatása: a benyomáskeltés
199-220
A dramaturgiai modell
200-201
A benyomáskeltés mestere
202-203
Milyen képet mutassunk?
203-205
Kép és énkép
203-207
Éntudatosság és az énmegjelenítés tudatos ellenőrzése
207-209
10.1 Gyakorlat - Mennyire figyel önmagára?
208
Az állandóság igénye a benyomáskeltésben
209-211
A csábítás trükkje: a hízelgés
211-213
10. 2 Gyakorlat - Státus és hízelgés
213
A helyeslés iránti szükséglet
213-214
A köznapi interakciós epizódok észlelése
214-216
10.3 Gyakorlat - Interakciós epizódok gyűjtése
215
A szociális epizódok empirikus kutatása
216-219
Az interakciós epizódokat meghatározó támpontok
219-220
Tanulságok
220
11. fejezet tartalma
222
11. Az emberi szociabilitás: kötődés és vonzalom
223-244
A szociálpszichológia és a kapcsolatok vizsgálata
224
Természettől fogva társasak-e az emberek?
224-225
11.1 Gyakorlat - Milyen szociabilis Ön?
225
Az elszigeteltség következményei
225-227
Magányosság
228-230
11.2 Gyakorlat - A magányosság mérőeszköze
228
A szociábilitabilitás okai
230-231
Kötődés és vonzalom
231-234
11.3 Gyakorlat - Tér és barátság
233
11.4 Gyakorlat - Ismerősség és kedvelés
233
A szeretet meghatározása felé: a vonzalom mint attitűd
234-235
A vonzalom mérése
235-238
A vonzalom két változata: szeretet és csodálat
239
A vonzalom elméletei
239
Jutalom, csere és vonzalom
239-241
Kognitív egyensúlyelméletek
241-244
Tanulságok
244
12. fejezet tartalma
246
12. A személyes kapcsolatok fejlődése
247-273
A kapcsolatok fejlődési modellje
247-249
Kapcsolatok az 1. szinten: az egyoldalú észrevétel szakasza
249-250
2. szintű kapcsolatok: a felszínes érintkezés szakasza
250-251
3. szintű kapcsolatok: a kölcsönösség szakasza
251
A kapcsolatlétesítés fontossága: térbeli közelség
251-252
A társadalmi helyzet és a demográfiai jellemzők hasonlósága
252-253
A jó külső fontossága: testi vonzerő
254-258
Madarat tolláról: attitűdhasonlóság és vonzalom
258-262
Egymást kiegészítő szükségletek
262-264
Kompetencia és vonzalom
264-265
Önbecsülés és vonzalom
266
Pozitív személyes jellemzők és vonzalom
266-267
12. Gyakorlat - Mi a szeretetreméltó?
267
Viszonosság és vonzalom
267
A nyereségek és veszteségek hatása a kapcsolatra
267-269
Önfeltárás
269-272
Összefoglalás és tanulságok
272-273
13. fejezet tartalma
274
13. Intim kapcsolatok
275-293
A szerelem
275-276
Szeretet és szerelem
276-279
13.1 Gyakorlat - Szerelem és szeretet
277-278
A szerelem elméletei
279-282
Frusztráció és vonzalom: a Rómeó és Júlia hatás
282-283
Az intim kapcsolatok általános modellje felé
283-284
A kapcsolati "forgatókönyvekre" gyakorolt kulturális hatások
284-289
Konfliktus a szoros kapcsolatokban
289
Elégedetlenség a kapcsolattal
289-291
13.2 Gyakorlat - Hogyan boldogulunk az emberekkel?
290
Az intim kapcsolatok lezárulása
292-293
Összefoglalás és tanulságok
293
14. fejezet tartalma
294
14. Társas befolyásolás: konformitás, engedelmesség és vezetés
295-315
A társ puszta jelenlétének hatása a viselkedésre
296-300
14.1 Gyakorlat - Társas serkentés
300
Lazsálás és a járókelő közömbössége
300-301
Konformitás
301-304
A konformitás változatai
304-305
Társas fertőzés
305-306
Engedelmesség
306-307
Engedelmesség a laboratóriumban
307-309
Az engedelmességet befolyásoló tényezők
309-311
Vezetés
311-315
14.2 Gyakorlat - A vezetés tulajdonságai
313
Tanulságok
315
15. fejezet tartalma
316
15. Interakció a csoportban
317-336
A csoportban zajló interakciók mérése
318-320
15.1 Gyakorlat - A csoportban zajló interakció megfigyelése
318
A csoportfejlődés szakaszai
320-321
A csoport struktúrája
321-322
Kommunikációs csatornák
322-324
15.2 Gyakorlat - A státus és a helyzet szimbólumai egy csoportban
324
Csoportkohézió és vonatkoztatási csoportok
324-326
Csoportos döntés és "csoportgondolkodás"
327
Csoportfertőzés és megfosztás az egyéniségtől
328-329
15.3 Gyakorlat - Kicsoda Ön?
329
Csoportközi konfliktus és kooperáció
329-331
15.4 Gyakorlat - A tömegviselkedés megfigyelése
330
Polarizációs hatások a csoportokban
331-333
Tréningcsoportok és önismereti csoportok
333-335
Tanulságok
335-336
16. fejezet tartalma
338
16. A társas interakció ökológiai, módszertani és alkalmazott vonatkozásai
339-358
A társas interakciók környezettana
339-340
16.1 Gyakorlat - A környezet hatásai
340
A környezet állandó mozzanatai
340-344
16.2 Gyakorlat - Kognitív térképek
343
Dinamikus környezeti tényezők: hang, fény és hőmérséklet
344-346
Zsúfoltság vagy zavartalanság
346-347
A társas interakció vizsgálatának kutatási módszerei
348
A kutatási folyamat: alkotó és kritikai szakaszok
348-349
Néhány kutatási eljárás
349-350
A laboratóriumi kísérlet
350-352
A kutatás célja
352
Az interakció mint jártasság
353
A társas jártasságok fogyatékosságai
353-355
Társas Jártasság Tréning és Terápia
355-357
Néhány zárómegjegyzés
357-358
Jegyzetek
359-376
Tárgymutató
377-381
Kolofon