A könyv története
Szerző: Barbier, FrédéricCím: A könyv története
Sorozatcím: Osiris kézikönyvek
Fordító: Balázs Péter
Megjelenési adatok: Osiris, Budapest, 2005. | ISSN: 1416-6321 | ISBN: 963-389-723-8 (kötöt
Mi a könyv? A válasz magától értetődőnek látszik. Nem árt azonban az óvatosság: noha a könyv mindennapi használati tárgy, éppen létének látszólagos evidenciája burkolja be a költő által is megénekelt csodálatos árnypalástba. A könyv szó szöveget hordozó (vagy üres) lapok összekötött vagy összefűzött együttesét jelöli. Moreri Szótára.2 szerint a könyv „egymással összekapcsolt papírlapok együttese, amelyekre valamit írtak”. Ez a meghatározás a könyv tárgyi-anyagi valóságára utal, ahogyan azt a szó etimológiája is mutatja: a latin nyelvekben használatos szavak (a francia livre, az olasz libro, a spanyol libro és a portugál livro) a latin //Perből származnak, amely kifejezés eredetileg a külső kéreg és a fa teste közötti vékony hártyát jelölte - tehát az írás egy lehetséges hordozóját. A Sankt Gálién könyvtárában ókori kéziratokat kereső itáliai humanisták 1416-ban találhattak ott „egy fakéregből készült könyvet. Márpedig a latin nyelv a fakérgek bizonyos fajtáit libri néven ismerte, Jeromos szerint innen származik a könyvek elnevezése. Noha a szóban forgó könyv tartalma a legkevésbé sem volt irodalmi, én mégis nagy tisztelettel viseltettem iránta, méghozzá különös régisége okán...”! A germán nyelveket vizsgálva hasonló megállapításokra juthatunk. Az angol boof{ és a német Buch szavak az ónémet hokis (bükk) szóból eredeztethetők. A görög biblion kifejezés a bibloszból származik, amely eredetileg az egyiptomi papiruszt jelölte. A tő további leszármazottai: bibliothéké - könyvtár, szó szerinti értelmében könyvszekrény), de innen nyerte nevét a Szentírás, a Biblia és a középkori latinban használatos bibliopolis kifejezés is. Az írással kapcsolatos alapfogalmak túlnyomó része az indoeurópai skrb gyökből ered, amelyet nemcsak a görög grapheinben ismerhetünk fel, hanem a latin nyelvcsaládban használatos kifejezésekben is (latin: scribere, francia: écrire, olasz: scrivere). Ebből a gyökből ered számos germán (angol: to seript, német: schreiben) és a szláv (skpbu) kifejezés, de a skrbből származnak a francia gratter (kapar, vakar) ésgraver (bevés) igék is. A gyök jelentése: jeleket hagyni egy arra alkalmas hordozón. Amint kísérletet teszünk a szó jelentésének pontosítására, előtűnnek a könyv meghatározásával kapcsolatos nehézségek. A köznapi szóhasználatban a könyv a mindenütt megtalálható használati tárgyat, azaz a nyomtatott könyvet jelöli. Pedig a könyv határai meglehetősen bizonytalanok. A könyvet elméletileg meg kell különböztetnünk a folyóirattól és az újságtól, azaz a periodikusan megjelenő nyomtatványoktól. Persze, ha fellapozzuk a folyóiratok repertóriumait, kiderül, hogy a fentebbi distinkció a legkevésbé sem egyértelmű: a sorozatszerűen összegyűjtött és egybekötött folyóiratokat általában „könyvként” emlegetjük. Az évente egy alkalommal megjelenő periodikumokra, az évkönyvekre szintén hajlamosak vagyunk könyvként tekinteni.
Kategóriák: Történelem, Irodalomtudomány
Tárgyszavak: Nyomtatás, Média, Nyomtatvány, Kódex, Könyvkereskedelem, Könyv, Gutenberg
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nyomtatás, Média, Nyomtatvány, Kódex, Könyvkereskedelem, Könyv, Gutenberg
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-13
Bevezetés
15-19
Etimológia
15-16
Meghatározások
16-17
Könyvtörténetek
17-18
Perspektívák
18-19
Jegyzet
19
1. rész: A kéziratosság kora
21-76
1. fejezet: Az írás feltalálása - Könyvek az ókorban
23-39
Az írás feltűnése és fejlődése
24-28
Az első írások
24-25
A görög és latin alfabetikus írás
25-28
Az ábécé feltalálásának következményei
28
Az ókor: a tekercsek ideje
29-31
A volumen
29
Másolás
30
Az olvasás
31
Könyvgyártás és könyvterjesztés a Római Birodalomban
31-
Kiadás
32-33
Adásvétel
33-34
A könyvtárak
35-39
Alexandria álma
35-37
A római könyvtárak
37-39
2. fejezet: A korai középkortól a Karolinokig
41-60
A kódex forradalma
42-44
A minuszkula
42
A kódex
43
A kódex elterjedése
43-44
A kódex feltalálásának következményei
44
Az ösegyház és a könyvek
45-48
Az antik örökség
45-46
Az ősegyház
46-47
Az első keresztény könyvtárak
47-48
A szerzetesség
48-51
A keleti szerzetesség
48-49
A Nyugat
49-51
A Karoling-reneszánsz
51-53
Renovatio imperii
51-52
A könyvek reformja
52-53
A könyv formái és az olvasási szokások
53-57
A könyv előállítása
53-54
A könyvszerkesztés
54-55
Illusztráció és díszítés
55-56
Olvasási szokások
56-57
A Földközi-tenger keleti medencéje
57-
Bizánc és világa
57-59
A muzulmánok és a könyv
59-60
3. fejezet: A könyv térhódítása (a X. és a XV. század első fele között)
61-76
A konjunktúra: felbomlás, majd nekilendülés
62-68
A Karoling-világ felbomlása
62
A könyv státusában bekövetkező változások
62-64
A folyományok
64-65
A könyv és kora
65-66
A skolasztika és a gótika
67-68
A könyv megjelenési formái
68-73
A könyv alakja
68-69
A szöveg
69-70
A kép
70-71
A könyvdíszítés
72
A könyvkötés
73
A XIII-XIV. század
73-
A professzionalizáció
73-74
A szerzetesek
74-75
A kézirattermelés hálózatai
75-76
2. rész: A gutenbergi forradalom
77-144
4. fejezet: Gutenberg Gutenberg előtt
79-91
A könyv státusában bekövetkező változások
80-82
Könyvtipológia
80
A történetírás
81-82
Könyv és vallásos érzület
82-86
Új könyvek
82-84
A csehországi helyzet
84-85
A devotio moderna
85-86
Az "írnoki reneszánsz"
86-91
A könyvhasználat terén bekövetkező változások
87
A papír
87-88
A fametszet
88-89
Az újítás geográfiája
89-90
Az újítások elterjedésének kedvező környezet
90-91
5. fejezet: Gutenberg és a nyomtatás feltalálása
93-109
Johann Genlleisch, alias Gutenberg
94-96
A nagy találmány felé vezető úton
94-95
A mainzi műhely
95-96
Az új eljárásokról
97-100
A nyomdai betűk és az öntőgép
97
A nyomtatóprés
97-98
A nyomtatás a Távol-Keleten
99-100
A könyvgyártás a gyakorlatban
100-105
A szedés
100
A nyomtatás
101
A munkaszervezet
101-102
Mesterek és inasok
103-105
A nyomtatás elindul világhódító útjára
105-109
Itália
106
Franciaország
106-108
Anglia
108-109
6. fejezet: Formák, tartalmak és szokások: az 1500-as évek
111-124
Mit tudunk az ősnyomtatványok és a korai nyomtatványok külalakjáról?
112-115
Formai folytonosságok
112-113
A címlap
113-114
A kép és a betű
114
Másolók, nyomdászok és könyvkereskedők
115
A könyvek tartalma
115-118
Vallásos tárgyú könyvek
115-116
Népnyelv és nyomtatás
116-117
Az első igazi best-seller
117-118
Uj könyvek: a reneszánsz és a könyvnyomtatás
119-124
Itália és a reneszánsz könyv
119-120
Aldus Manutius és Polüphilosz
120-121
A modern könyv Franciaországban
121-122
Olvasmányok
123-124
7. fejezet: Kultúra és politika: a humanizmus és a könyvnyomtatás
125-140
A görög lecke
126-129
Firenze fénykora
126-127
Észak-ltália és Velence
127-129
Róma
129
A párizsi humanizmus
129-132
Hellenisták és humanisták
129-130
Humanista nyomdászok és könyvkiadók
130-132
Az uralkodó
132-140
A Valois-dinasztia és a hellenizmus
132-133
A könyvtár
133-135
Homo typographicus
136
Az írásbeliség és a bibliográfia
136-137
A tudományos könyvkiadás
137-138
Egy új világ
138-140
Konklúzió: A modern állam és a nyomtatávnyok felügyelete
141-144
A felügyelet formái
141-142
A feszültség gócai
142-143
Az egyházi cenzúra
144
3. rész: Az ancien régime könyvkiadása (1520-1760-as évek)
145-234
8. fejezet: A vallás, a király és a nyomtatvány
147-167
A középkor
148-149
A Luther fellépése előtti időkből származó népnyelven nyomtatott Bibliák
149
A lutheri reformáció
150-152
Luther
150-151
A reformáció és a könyv
151-152
Franciaország: a keresztény humanizmus kudarca
152-159
A meaux-i csoport
152
A mozgalom radikalizációja
153
A hatalom ingadozik
153-155
1534: a falragaszok éve
155-156
Genf
156-157
A könyvkiadás és a központi hatalom
157-158
A reformáció és a könyvnyomtatás felett gyakorolt ellenőrzés
158-159
Róma és az ellenreformáció
159-163
A pápaság politikája
159
Az Index
160
A jezsuiták és a rekatolizáció
161-162
A Vatikáni Könyvtár
163
Nyomtatás, reformáció és modernitás
163-167
A kora újkor
163-164
A tömegek mediatizációja
165-167
9. fejezet: Az abszolutista paradigma: a klasszikus Európa és a könyvnyomtatás
169-193
Mi a XVII. század?
170-171
A könyvnyomtatás térhódításának szakaszai régiónkénti felosztásban
171-179
Franciaország
171-172
Dél-Európa
172-173
Az északi nagyhatalmak: Németország és Hollandia
173-176
Anglia felemelkedése
177-179
A fellendülés körülményei madártávlatból
177
A könyvkiadás szervezeti keretei
177-178
Angolamerika
178-179
Nyelv és tartalom
179-193
A nyelv kérdése
179-180
A tartalom kérdése
180-181
„Az 1620-as év csodája "
181-183
A világegyetem
181-182
A földi világ
182-183
A filozófia
183
A könyvkereskedelem
183-186
A könyvkereskedelem jellegzetességei és szervezeti keretei
184
A vásárok
185
A nem hivatásszerűen könyvet áruló kereskedők
186
A közvélemény
186-193
A tömegeknek szánt nyomtatványok
187-188
A „tudósítások"
188-190
Hírlapok és akadémiák
190-192
A könyvkiadás szabályozása Franciaországban
192-193
10. fejezet: Az olvasóközönség felemelkedése: könyvnyomtatás és felvilgágosodás (1680-1780)
195-216
A fejlődés motorjai
196-200
Megtorpanás vagy nyitás?
196
Általános feltételek
197
Az ésszerű politika
198-199
Az oktatás
199-200
A visszahúzó erők
200-203
A felügyelet különféle formái
200-202
Kiváltságok és hierarchia
202-203
A könyvterjesztés rendszere
204-207
A városok
204-206
A vidék
206-207
Az időszaki sajtó
208-210
A nyomtatott könyv körül kiformálódó intézmények és közösségek
210-216
Gyűjtemények és könyvtárak
210-212
Társaságok
212-213
Az irodalmi élet
213-216
11.fejezet: A nyomtatványok formai sajátosságai az ancien régime idején
217-234
A betűk
218-222
A tipográfia
218-221
A zene és a nyomtatás
222
Könyvszerkesztés és modernitás
222-226
Könyvformátumok
222-223
A címlap
223-224
Metszett címek éa díszes címlapok
224-225
Fejezetek és bekezdések
225-226
A kép és technikái
227-229
A fametszés
227-228
A rézmetszés
228
A színezés
229
Stílusok
229-234
A stílus fogalma
229-230
Gótika és reneszánsz
230-231
Barokk
231-232
Abszolutizmus és klasszicizmus
232-233
A felvilágosodás kora
233-234
4. rész: A könyv második forradalma és a tömegek mediatizációja (1760-1914)
235-331
12. fejezet: Az ancien régime és a modernitás
237-264
A könyv ökonómiája
238-245
Kevés olvasó — alacsony példányszám
238-240
Az írott betű elterjedtsége
241-245
A nyomtatás és a közrend
241-242
Kéziratos beszámolók
242-243
Nyomtatott beszámolók
243
Croce, a kultúraközvetítő
243-245
Az ancien regime olvasási szokásai
245-248
A vizsgálandó kérdések
245-247
Típusok
246-247
„Az olvasás forradalma"
247-248
Tűrés, tiltás vagy támogatás?
248-249
A tolerancia és nehézségei
248-249
Az 1760-as években mutatkozó fellendülés
250-254
A franciaországi reform
250-251
A liberális kísérlet
251
Szabályszegések
251-253
A kiadói tevékenység önállósodása
253-254
A könyvtermelés
254-259
Franciaország
254-257
A naprakész közvélemény
255-256
Az enciklopédia
256-257
A német, a nápolyi és az orosz helyzet
257-259
A forradalom előjátéka
259-264
A változás mozgatói
259-260
Az angol út
260-264
A termékinnováció
260-261
A könyvszakma rendszere
261-262
A német nemzeti könyvkereskedelem
262-264
13. fejezet: A média és a politikai forradalom viszonya
265-288
A politika és a piac kapcsolata
266-277
Amerika
266-268
A francia forradalom és a könyvnyomtatás szabályozása
269-270
A média politizálódása
270-273
A tájékoztatás
270-271
A meggyőzés
271-272
Tartalom és forma
272-273
Politikai élet a XIX. században
274-275
A nemzeti könyvkincs
276-277
A nemzet fogalma
277-284
Mi a nemzet?
277-278
A német nemzet
278-280
Görögország
280-281
A nemzetek feletti állam
281-284
A nemesség szerepe
282-283
Az 1830-1860-as évek
283-284
A kettős monarchia
284
A nyomtatvány megjelenési formái
285-288
Az ókor földrajza
285
Baskerville és Bodoni
286-287
A Didot család
287-288
14. fejezet: A XIX. század és az iparosodás
289-310
Az eljárásbeli újítások
290-300
A munka
290-291
Az eljárásbeli innováció első lépései: a papírgyártás
291-293
A nyomtatás
293-297
A lemezöntvény(sztereotípia)
294
A rotációs nyomdagép
294-295
Az innováció elterjedése
295-297
A szedés
297
A kép
298-300
A fanyomat és az acél
298
A litográfia(kőnyomat)
298-299
A fotográfia
299-300
A cinkográfia és az ofszet
300
A termelés folyamata
300-310
A termelés sturktúrái és gyakorlata
300-303
A nyomdahálózat
300-301
Az üzem
301-303
Az ipari könyvkiadó
303-304
A termék
304-306
A sajtóipar
306-310
A sajtóipar feltalálása
306-308
A kivételesen nagy példányszámú sajtótermékek
308-309
A sajtóval kapcsolatos törvényhozás
309-310
15. fejezet: A termék
311-329
A termékinnováció
312-319
A könyvkereskedelem
312-317
Az olcsó könyvsorozatok
313-314
A könyvszerkesztés
315
A tartalom
315-317
Az időszaki sajtó
317-319
A hírkereskedelem
318-319
Az ellenhatás
319
A könyv megjelenési formái és a terjesztési stratégiák
320-324
A tipográfia
320-321
A romantikus esztétika
321-323
Az új művészet: a szecesszió
324
A piacok
324-329
A piacok egységesülése
324-325
Az értékesítés
325-329
Olvasókabinetek és kölcsönkönyvtárak
326-327
Az értékesítési hálózat
327-329
A könyvbizomány rendszere
329
A negyedik rész konklúziója
330-331
Epilógus: A XX. század: verseny és globalizáció
333-352
Verseny és innováció
334-337
Az új médiumok
334-335
Innováció a XX. században
335-337
A televízió és a számítógép
335
A társadalom és az informatika
335-336
A hálózati társadalom
336-337
A posztmodern kor
337-341
A nem alfabetikus rendszerek
338
A fejlődés kérdése
338-339
Gazdasági téren: egységesülés és koncentráció
339-341
Az ipari könyvnyomtatás
341-350
A nyomtatás technikái
341-343
Az ólomtól a digitalizációig
341-342
A nyomtatás
342-343
Túltermelés mutatkozik-e a könyvpiacon?
343-345
A könyvipar
343-344
A zsebkiadványok
344-345
A strukturális válság
345-348
A példányszámok és az üzleti forgalom csökkenése
345-346
A terjesztés szervezeti keretei
346-348
Az elektronikus könyv
348-350
A történész és a média forradalmai
350-352
Jegyzetek
353-395
Rövidítések jegyzéke
396
Bibliográfia
397-400