Szociológiai és szociálpolitikai alapismeretek
Szerző: Girán JánosCím: Szociológiai és szociálpolitikai alapismeretek
Megjelenési adatok: Comenius Bt., Pécs, 1997.
Az ember élete szinte elképzelhetetlen társadalmon kívül. Minden korban voltak olyan gondolkodók, akik a társadalom működésének szabályszerűségeit vizsgálták, hogy ezáltal képet kapjanak az emberi együttélést befolyásoló, irányító hatásokról, változásokról. A különböző korok tudósai más és más nézőpontból vizsgálták koruk és a megelőző korok társadalmait. Ezek a vizsgálódások azonban a filozófiai és a történelemtudomány fogalmi keretei között történtek.
A felvilágosodás koráig a politikai állam és a civil társadalom nem vált el egymástól. A társadalom mint önálló entitás fogalmilag nem volt megragadható az emberiség számára. Hosszú időn keresztül csupán a társadalom egy kiválasztott rétege vehetett csak részt a politikai életben, az „általános akarat”, „közakarat” formálásában. Ez a réteg alapvetően a születési előjogokkal rendelkezők (nemesek) csoportja volt. A gazdasági változásoknak köszönhetően (új termelési módok, technológiák alkalmazása) azonban kialakult és megerősödött a polgárság rétege amely egyre nagyobb gazdasági
befolyásra tett szert. Ezáltal egy olyan helyzet állt elő, hogy a polgárság a gazdaságban már befolyást nyert, ugyanakkor a politikai döntéshozatalban még nem. Ennek következtében a gazdaság és a politika szétvált egymástól. Ez a szétválás eredményezte a politikai állam és a civil társadalom elkülönülését. Amikor a politikai állam és a civil társadalom szétválása megtörtént, lehetőség nyílt a társadalmat különálló egységként vizsgálni. Ekkor alakulhatott ki a szociológia tudománya, mint a társadalom működésének általános szabályszerűségeit vizsgáló tudomány. Az említett társadalmi gazdasági változások önmagukban nem hívták volna törvényszerűen életre a szociológia tudományát.
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
[3-4]
A szociológia tudományként való megjelenése
5-21
A társadalom megismerhetőségének tudományelméleti megközelítése
5-8
A szociológia kialakulása és feladata
5-8
A szociológiai gondolkodás megjelenése a XIX. sz. második felében
8-10
Az angolszász és francia szociológia két úttörője: H. Spencer és E. Durkheim
10-14
A múlt századi német társadalom fejlődésének sajátos viszonyai
11-13
A mai polgári társadalom és a modern szociológia jellemző vonásai
13-14
A magyar szociológia megjelenése a század elején
14-16
Összefoglalás
17-21
Egyén, csoport, társadalom
22-64
Az egyének közötti kapcsolatok a társadalomban
22-26
A csoport megjelenésének típusai a társadalomban
26-32
Státus és szerep a csoportban
32-36
A vezetés kérdése a csoportban
36-39
Csoportcél és a csoportkohézió összefüggései
39-44
Egyéni cél és csoportcél
40-41
Csoportkohézió
41-44
Társas viszonyok, kapcsolatok a csoportban
44-48
A „Másikkal" való kapcsolatbakerülés folyamata
45-47
Az „Én" kialakulása
47-48
A közösség, a közösségi mentálhigiéné
48-53
Az előítélet
53-57
Oksági következtetés, az attribúció
53-54
Sztereotípiák
54-57
Összefoglalás
57-64
A deviancia megjelenése a közösségekben
65-90
Durkheim deviancia-elmélete
67-68
Merton anómia elmélete
68-71
A deviáns viselkedés különböző megjelenési formái
71-83
Bűnözés
71-72
Alkoholizmus
73-76
Öngyilkosság
76-79
Kábítószerfogyasztás
80-83
Összefoglalás
84-90
A család a társadalomban
91-132
A család fogalmának különböző elméleti megközelítései
91-93
Interakcionális családmeghatározás
91-92
Strukturális-funkcionális családmeghatározás
92-93
Fejlődésszemléletű családmeghatározás
93
A rokonsági szervezetek és a „hagyományos háztartások”
94-96
A családi szervezet változása: a polgári és a modern család
97-101
Az állam szerepe a család változásában
97
Az egyház és a vallás szerepe a család változásában
98
Az iskola és a nevelés szerep a család változásában
98-99
Hagyományos család
99
Polgári család
99-100
A modern család
100-101
A család funkciói, a funkciók változása
101-105
Biológiai reprodukció, mint a család funkciója
101-102
A család társadalmi státuszának reprodukciója, mint a család funkciója
102-103
A család érzelmi szükségleteket kielégítő funkciója
103-105
A család gazdasági funkciója
105
Az idősebb nemzedék gondozása, mint a család funkciója
105
A válások társadalmi okai
106-109
A nők kereső tevékenysége
106-107
Életszínvonal alakulása
107-108
A lakáskérdés
108
Világnézeti másságok
108-109
A család funkciója a nemi identitás és nemi szerepek kialakulásának folyamatában
109-112
A család szocializációs funkciójának vázlatszerű áttekintése
109-112
A nemi identitás és nemi szerepek kialakulása
113-125
A nemi identitás néhány elméleti megközelítése
114-115
A biológiai nem
116-117
A pszichológiai nem
117-118
Szocializáció
119-122
Modellkövetés
122-125
Összefoglalás
126-132
Társadalmi rétegződés és mobilitás
133-157
Társadalmi rétegződés
133-138
A társadalmi munkamegosztás, mint a társadalmi rétegződés alapja
133-134
Klasszikus rétegződéselméletek
134-135
A szocializmus rétegződéselméletei
135
Magyarországi rétegződéselméletek
135-138
Társadalmi mobilitás
139-142
Társadalmi mobilitás típusai
139-142-
Iskola, család, mobilitás
142-157
A mobilitás és oktatási rendszer összefüggései
142-143
A családi értékorientáció szerepe a mobilitásban
143-144
Felhalmozó család
144-147
A vállalkozó család
147-149
A tanulásra, tudásra orientáló család
149
Halmozottan hátrányos helyzetű család
149-153
Összefoglalás
153-157
A szociálpolitika alapjai
158-186
A szociálpolitika fogalmának meghatározása
158-163
Leíró közigazgatási felfogás
158-159
Funkcionalista megközelítés
159
Strukturális megközelítés
159-163
A szociálpolitikai megközelítés szintjei
163-165
MiKroszint
163
Mezoszint
164
Makroszint
164-165
Az önkormányzati szociálpolitika a társadalmi változások tükrében
165-173
Civil szervezetek
167-168
Időskorúak ellátása
168-169
A fogyatékosok helyzete
170-172
A hajléktalanság, és a szenvedélybetegek kezelése
172-173
Gyermek- és ifjúságvédelem
173-180
Hátrányos helyzet
174
Veszélyeztettség
175-177
A biológiai szükséglet
177
Biztonságérzet szeretetigény
177-178
Megbecsülés
178
Önmegvalósítás
178-179
Beavatkozás, intézkedés a gyermekek érdekében
179
Prevenciós szempontok
179-180
Összefoglalás
181-186
A szociális munka alapjai
187-213
A szociális munkások képzésének rövid áttekintése
187-188
A szociális munka és a segítés
188-205
A segítés
188-190
A professzionális segítő
191
A szociális munka feladatának néhány meghatározás
192-193
A segítő kapcsolat
193-196
A segítő kapcsolat céljának meghatározása
196-199
A segítés tere
199-201
A segítő identítása
201-202
A krízis jelentősége a segítő kapcsolatban
203
Szupervízió és jelentősége
203-205
A szociális munka etikai aspektusa
206-207
A társadalom és szakmai etika
206-207
Összefoglalás
208-213
Hátsó borító