Szociológiai és szociálpolitikai alapismeretek corvina logo

Szerző: Girán János
Cím: Szociológiai és szociálpolitikai alapismeretek
Megjelenési adatok: Comenius Bt., Pécs, 1997.

coverimage Az ember élete szinte elképzelhetetlen társadalmon kívül. Minden korban voltak olyan gondolkodók, akik a társadalom működésének szabályszerűségeit vizsgálták, hogy ezáltal képet kapjanak az emberi együttélést befolyásoló, irányító hatásokról, változásokról. A különböző korok tudósai más és más nézőpontból vizsgálták koruk és a megelőző korok társadalmait. Ezek a vizsgálódások azonban a filozófiai és a történelemtudomány fogalmi keretei között történtek. A felvilágosodás koráig a politikai állam és a civil társadalom nem vált el egymástól. A társadalom mint önálló entitás fogalmilag nem volt megragadható az emberiség számára. Hosszú időn keresztül csupán a társadalom egy kiválasztott rétege vehetett csak részt a politikai életben, az „általános akarat”, „közakarat” formálásában. Ez a réteg alapvetően a születési előjogokkal rendelkezők (nemesek) csoportja volt. A gazdasági változásoknak köszönhetően (új termelési módok, technológiák alkalmazása) azonban kialakult és megerősödött a polgárság rétege amely egyre nagyobb gazdasági befolyásra tett szert. Ezáltal egy olyan helyzet állt elő, hogy a polgárság a gazdaságban már befolyást nyert, ugyanakkor a politikai döntéshozatalban még nem. Ennek következtében a gazdaság és a politika szétvált egymástól. Ez a szétválás eredményezte a politikai állam és a civil társadalom elkülönülését. Amikor a politikai állam és a civil társadalom szétválása megtörtént, lehetőség nyílt a társadalmat különálló egységként vizsgálni. Ekkor alakulhatott ki a szociológia tudománya, mint a társadalom működésének általános szabályszerűségeit vizsgáló tudomány. Az említett társadalmi gazdasági változások önmagukban nem hívták volna törvényszerűen életre a szociológia tudományát.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Szociálpolitika
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
[3-4]
A szociológia tudományként való megjelenése
5-21
   A társadalom megismerhetőségének tudományelméleti megközelítése
5-8
      A szociológia kialakulása és feladata
5-8
   A szociológiai gondolkodás megjelenése a XIX. sz. második felében
8-10
   Az angolszász és francia szociológia két úttörője: H. Spencer és E. Durkheim
10-14
      A múlt századi német társadalom fejlődésének sajátos viszonyai
11-13
      A mai polgári társadalom és a modern szociológia jellemző vonásai
13-14
   A magyar szociológia megjelenése a század elején
14-16
   Összefoglalás
17-21
Egyén, csoport, társadalom
22-64
   Az egyének közötti kapcsolatok a társadalomban
22-26
   A csoport megjelenésének típusai a társadalomban
26-32
   Státus és szerep a csoportban
32-36
   A vezetés kérdése a csoportban
36-39
   Csoportcél és a csoportkohézió összefüggései
39-44
      Egyéni cél és csoportcél
40-41
      Csoportkohézió
41-44
   Társas viszonyok, kapcsolatok a csoportban
44-48
      A „Másikkal" való kapcsolatbakerülés folyamata
45-47
      Az „Én" kialakulása
47-48
   A közösség, a közösségi mentálhigiéné
48-53
   Az előítélet
53-57
      Oksági következtetés, az attribúció
53-54
      Sztereotípiák
54-57
   Összefoglalás
57-64
A deviancia megjelenése a közösségekben
65-90
   Durkheim deviancia-elmélete
67-68
   Merton anómia elmélete
68-71
   A deviáns viselkedés különböző megjelenési formái
71-83
      Bűnözés
71-72
      Alkoholizmus
73-76
      Öngyilkosság
76-79
      Kábítószerfogyasztás
80-83
   Összefoglalás
84-90
A család a társadalomban
91-132
   A család fogalmának különböző elméleti megközelítései
91-93
      Interakcionális családmeghatározás
91-92
      Strukturális-funkcionális családmeghatározás
92-93
      Fejlődésszemléletű családmeghatározás
93
   A rokonsági szervezetek és a „hagyományos háztartások”
94-96
   A családi szervezet változása: a polgári és a modern család
97-101
      Az állam szerepe a család változásában
97
      Az egyház és a vallás szerepe a család változásában
98
      Az iskola és a nevelés szerep a család változásában
98-99
      Hagyományos család
99
      Polgári család
99-100
      A modern család
100-101
   A család funkciói, a funkciók változása
101-105
      Biológiai reprodukció, mint a család funkciója
101-102
      A család társadalmi státuszának reprodukciója, mint a család funkciója
102-103
      A család érzelmi szükségleteket kielégítő funkciója
103-105
      A család gazdasági funkciója
105
      Az idősebb nemzedék gondozása, mint a család funkciója
105
   A válások társadalmi okai
106-109
      A nők kereső tevékenysége
106-107
      Életszínvonal alakulása
107-108
      A lakáskérdés
108
      Világnézeti másságok
108-109
   A család funkciója a nemi identitás és nemi szerepek kialakulásának folyamatában
109-112
      A család szocializációs funkciójának vázlatszerű áttekintése
109-112
   A nemi identitás és nemi szerepek kialakulása
113-125
      A nemi identitás néhány elméleti megközelítése
114-115
      A biológiai nem
116-117
      A pszichológiai nem
117-118
      Szocializáció
119-122
      Modellkövetés
122-125
   Összefoglalás
126-132
Társadalmi rétegződés és mobilitás
133-157
   Társadalmi rétegződés
133-138
      A társadalmi munkamegosztás, mint a társadalmi rétegződés alapja
133-134
      Klasszikus rétegződéselméletek
134-135
      A szocializmus rétegződéselméletei
135
      Magyarországi rétegződéselméletek
135-138
   Társadalmi mobilitás
139-142
      Társadalmi mobilitás típusai
139-142-
   Iskola, család, mobilitás
142-157
      A mobilitás és oktatási rendszer összefüggései
142-143
      A családi értékorientáció szerepe a mobilitásban
143-144
      Felhalmozó család
144-147
      A vállalkozó család
147-149
      A tanulásra, tudásra orientáló család
149
      Halmozottan hátrányos helyzetű család
149-153
   Összefoglalás
153-157
A szociálpolitika alapjai
158-186
   A szociálpolitika fogalmának meghatározása
158-163
      Leíró közigazgatási felfogás
158-159
      Funkcionalista megközelítés
159
      Strukturális megközelítés
159-163
   A szociálpolitikai megközelítés szintjei
163-165
      MiKroszint
163
      Mezoszint
164
      Makroszint
164-165
   Az önkormányzati szociálpolitika a társadalmi változások tükrében
165-173
      Civil szervezetek
167-168
      Időskorúak ellátása
168-169
      A fogyatékosok helyzete
170-172
      A hajléktalanság, és a szenvedélybetegek kezelése
172-173
   Gyermek- és ifjúságvédelem
173-180
      Hátrányos helyzet
174
      Veszélyeztettség
175-177
      A biológiai szükséglet
177
      Biztonságérzet szeretetigény
177-178
      Megbecsülés
178
      Önmegvalósítás
178-179
      Beavatkozás, intézkedés a gyermekek érdekében
179
      Prevenciós szempontok
179-180
   Összefoglalás
181-186
A szociális munka alapjai
187-213
   A szociális munkások képzésének rövid áttekintése
187-188
   A szociális munka és a segítés
188-205
      A segítés
188-190
      A professzionális segítő
191
      A szociális munka feladatának néhány meghatározás
192-193
      A segítő kapcsolat
193-196
      A segítő kapcsolat céljának meghatározása
196-199
      A segítés tere
199-201
      A segítő identítása
201-202
      A krízis jelentősége a segítő kapcsolatban
203
      Szupervízió és jelentősége
203-205
   A szociális munka etikai aspektusa
206-207
      A társadalom és szakmai etika
206-207
   Összefoglalás
208-213
Hátsó borító