Az esettanulmány corvina logo

Szerző: Golnhofer Erzsébet
Cím: Az esettanulmány
Sorozatcím: Kutatás-módszertani kiskönyvtár ; 3. | Sorozat szerkesztő: Falus Iván
Megjelenési adatok: Műszaki, Budapest, 2001. | ISSN: 1587-4494 | ISBN: 963-16-2812-4

coverimage Az esettanulmány mindenki számára ismerős műfaj. Mindennapi életünkben mindnyájan „készítünk” esettanulmányokat. Otthon, munkahelyünkön, sportolás, szórakozás, vásárlás közben, amikor megfigyelői vagy résztvevői vagyunk egy eseménynek, megpróbáljuk megérteni a szituációt, esetleg elmeséljük másoknak, akkor esettanulmányt végzünk. A humán és társadalomtudományokban is folynak olyan kutatások, amelyek során egy sajátos jelenséget tanulmányoznak természetes szituációkban. A könyv az utóbbiakkal, a kutatási céllal készülő esettanulmányokkal foglalkozik. Az esettanulmány nem sorolható be a hagyományos kutatási módszerek körébe, a társadalom tudomány okban és a gyógyító praxisban sokféle céllal, sokféle formában alkalmazzák. Éppen emiatt számos nézet él vele kapcsolatban a kutatás-módszertani szakirodalomban és a megvalósult konkrét esettanulmányokban. Az elmúlt néhány évtizedben ugrásszerűen megnövekedett a humán és társadalomtudományokban készült esettanulmányok száma az ún. csendes metodológiai forradalomhoz kötődően, amely az értelmező, naturalisztikus, nem pozitivista kutatási paradigma térnyerésére utal. A hetvenes évektől a pedagógiában is egyre kedveltebbé váltak az esettanulmányok, gyakran alkalmazzák kutatási, diagnosztizáló, értékelő és oktatási célból. Elterjedtsége ellenére a kutatás-módszertani kézikönyvek kis terjedelemben, nem a súlyának megfelelően foglalkoznak vele. Tapasztalható, hogy a hazai neveléstudományban és határterületein egyre többen vállalkoznak esettanulmányok készítésére, egyre többen használják az oktatás területén is, ugyanakkor alig van magyar nyelven hozzáférhető szakirodalom. A könyv arra vállalkozik, hogy bemutassa az esettanulmány elméleti, módszertani hátterét és segítséget adjon készítésükhöz. E célok érdekében egyrészt több kutatási irányzathoz kötődően kerülnek bemutatásra az alapkérdések, másrészt a könyv szerkezeti tagolása az esettanulmány készítésének folyamatát követi, hogy megkönnyítse a téma áttekintését, feldolgozását. A könyv széles olvasóközönség számára készült. A Kutatásmódszertani kiskönyvtár sorozat részeként az esettanulmányt kutatási szempontból tárgyalja, de mivel sok közös vonása van a kutatási és oktatási célú esettanulmányoknak, a kutatókon túl a tanárképzésben és -továbbképzésben oktatók, hallgatók is haszonnal forgathatják. Remélhető, hogy a leendő pedagógiai kutatók, a különböző pedagógiai kutatásokba bekapcsolódó pedagógusok és a képzésük során kisebb-nagyobb vizsgálatokat végző tanárjelöltek nemcsak hasznos ismereteket szereznek a könyvből, de ösztönzést is kapnak esettanulmányok elkészítésére. Köszönöm kollégáimnak, Falus Ivánnak és Szabolcs Évának, valamint a könyv lektorának, Vágó Irénnek és szerkesztőjének, Máj zik Katalinnak, hogy igényes, részletes véleményükkel nagymértékben hozzájárultak a kötet végső formájának kialakításához.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Társadalomtudomány, Kutatásmódszertan, Esettanulmány
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
5-6
Bevezetés
7-8
1. Az esettanulmány értelmezése
9-18
2. Mikor készítsünk esettanulmányt?
19-20
3. Az esettanulmány típusai
21-27
4. Az esettanulmány sajátos vonásai
28-31
5. Kutatási terv készítése
32-33
6. A probléma meghatározása és a kutatás célja
34-37
7. Mi az eset? Hogyan lehet azonosítani?
38-41
8. Az eset kiválasztása
42-45
9. Mintavétel az eseten belül
46-48
10. Metodológiai elvek érvényesülése
49-60
   Objektivitás
49-51
   Érvényesség
51-54
   Megbízhatóság
54-56
   Egyediség és általánosíthatóság
56-60
11.Az adatgyűjtés és adatelemzés megtervezése
61-64
12.Készülés a terepmunkára
65-68
13.Az adatgyűjtés
69-71
14.Az adatok forrásai
72-82
15.Az adatok feldolgozása
83-85
   A feljegyzések rögzítése
83-84
   A feljegyzések rendszerezése
84-85
16.Az adatok elemzése
86-88
17.Az esettanulmány eredményeinek bemutatása
89-93
18.A kutató szerepe
94-95
19.Etikai kérdések
96-99
20.Az esettanulmány előnyei és hátrányai
100-102
Irodalom
103-107
Kolofon
Hátsó borító