A művészet története corvina logo

Szerző: Gombrich, Ernst Hans Josef
További szerző: Németh Lajos
Cím: A művészet története
Alcím: [Negyedik kiadás]
Fordítók: Beke Margit, G. ; Falvay Mihály
Megjelenési adatok: Gondolat, Budapest, 1983. | ISBN: 963-281-215-8

coverimage Ez a KÖNYV azoknak szól, akik szeretnének eligazodni a művészet ismeretlen és elbűvölő tájain. Talán sikerül megláttatnom szépségeit, zavaró részletek nélkül, és némi rendet teremteni a nevek, korszakok, stílusok tömegében, amelyek az enyémnél igényesebb könyvek lapjain összezsúfolódnak, hogy aki tovább akar jutni, a részletesebb ismertetésektől se riadjon vissza. írás közben főleg a tizenévesekre gondoltam, akik most kezdik felfedezni ezt a világot a maguk számára. De nem hiszem, nem is hittem soha, hogy a fiataloknak más könyvek valók, mint a felnőtteknek, legfeljebb annyiban, hogy ha a fiataloknak írunk, szigorú kritikusokkal kell számolnunk, olyanokkal, akik villámgyorsan felfedezik és elutasítják a nagyképű zsargon és hamis érzelmesség leghalványabb nyomát is. Magam tapasztalatából tudom, hogy ha efféle hibákkal elriasztották az embert, egész életében gyanúval néz minden művészetről szóló írást. Én becsületesen igyekeztem elkerülni minden ilyen buktatót, és egyszerű nyelven írni, vállalva még azt a kockázatot is, hogy az olvasó köznapinak és szakszerűtlennek talál. A gondolati nehézségeket viszont nem próbáltam kiküszöbölni, és így remélhetőleg egyetlen olvasóm se magyarázza félre ezt az egyszerűségre törekvést, nem gyanúsít meg azzal, hogy lenézem, „felülről” beszélek vele, és a szakkifejezéseket ezért kerülöm. Szerintem inkább azok beszélnek velünk felülről - valahonnan a felhőkből —, akik visszaélnek a tudományossággal, és ahelyett, hogy a megértést könnyítenék, a szakkifejezések sokaságával igyekeznek imponálni az olvasónak. És nemcsak a műszavakkal fukarkodtam, több más külön szabályt is felállítottam magamnak, amivel tulajdonképpen megnehezítettem a dolgomat, de remélem, hogy az olvasóét megkönnyítem. Az első ilyen szabály, hogy csakis olyan művekről szólok, amelyeket illusztrációban is bemutathatok. Szerintem enélkül nem sokat ér a szöveg. Azoknak, akik a szóban levő művet nem ismerik, keveset vagy éppen semmit se mond, akik meg ismerik, azoknak fölösleges. így aztán csak annyi művészt és művészi munkát ismertethetek, ahány illusztrációt a könyv elbír. Nagyon meg kellett hát gondolnom, mit vegyek be és mit hagyjak ki, és ebből adódott a második szabály, ti. az, hogy csak remekművekről szóljak, és ami pusztán az ízlés, a divat története szempontjából érdekes, azt meg se említsem.
Kategóriák: Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak:
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
[5]-7
Bevezetés: Művészetről és művészekről
[8]-22
1. Furcsa kezdetek
[23]-34
   Történelem előtti és természeti népek, Amerika őslakói
[23]-34
2. Művészet az öröklét számára
[35]-49
   Egyiptom, Mezopotámia, Kréta
[35]-49
3. A nagy ébredés
[50]-68
   Görögország az i.e. hetediktől az ötödik századig
[50]-68
4. A szépség birodalma
[69]-83
   Hellasz és a görög világ az i.e. negyedik és az i.sz. első század közt
[69]-83
5. Világhódítók
[84]-97
   Rómaiak, buddhisták, zsidók és keresztények, időszámításunk első négy századában
[84]-97
6. Az út kettéválik
[98]-105
   Róma és Bizánc az ötödiktől a tizenharmadik századig
[98]-105
7. Egy pillantás Keletre
[107]-116
   Az iszlám országai és Kína a másodiktól a tizenharmadik századig
[107]-116
8. Nyugati művészet az olvasztóban
[117]-128
   Európa a hatodik századtól a tizenegyedikig
[117]-128
9. A harcoló egyház
[129]-140
   A tizenkettik század
[129]-140
10. A diadalmas egyház
[141]-157
   A tizenharmadik század
[141]-157
11. Udvaroncok és polgárok
[158]-169
   A tizennegyedik század
[158]-169
12. A valóság meghódítása
[170]-184
   A tizenötödik század
[170]-184
13. Hagyomány és újítás
[185]-203
   Itália a tizenötödik század második felében
[185]-203
14. Hagyomány és újítás
[204]-218
   A tizenötödik század északon
[204]-218
15. A harmónia diadala
[219]-247
   Toscana és Róma a tizenhatodik század elején
[219]-247
16. Fények és színek
[248]-261
   Velence és Észak-Itália a tizenhatodik század elején
[248]-261
17. A humanizmus terjedése
[262]-279
   Németország és Németalföld a tizenhatodik század elején
[262]-279
18. A művészet válsága
[280]-304
   Európa a tizenhatodik század második felében
[280]-304
19. Látvány és látomások
[305]-330
   Európa katolikus országai a tizenhetedik század első felében
[305]-330
20. A természet tükre
[331]-348
   Hollandia a tizenhetedik században
[331]-348
21. Hatalom és dicsőség
[349]-359
   Itália a tizenhetedik század végén és a tizennyolcadik században
[349]-359
22. Hatalom és dicsőség
[360]-367
   Franciaország, Németország és Ausztria művészete a tizenhetedik és tizennyolcadik század fordulóján
[360]-367
23. A józan ész kora
[368]-383
   Anglia és Franciaország a tizennyolcadik században
[368]-383
24. Szakítás a hagyományokkal
[384]-404
   Anglia és Franciaország a tizennyolcadik és tizenkilencedik század fordulóján
[384]-404
25. Permanens forradalom
[405]-436
   A tizenkilencedik század
[405]-436
26. Új irányelvek nyomában
[437]-454
   A tizenkilencedik század vége
[437]-454
27. Kísérleti művészet
[455]-489
   A huszadik század első fele
[455]-489
Változó díszletek-Utóhang
[490]-505
Németh Lajos: Utószó
[506]-509
Tájékoztató bibliográfia
510-[515]
Mutató
516-[520]
Tartalom
521-[522]
Hátsó borító / Kolofon