A nő élete - történelmi perspektívában
Szerző: Gyáni GáborCím: A nő élete - történelmi perspektívában
Sorozatcím: Magyar történelmi emlékek. Értekezések | Magyar családtörténetek: tanulmányok; 6.
Megjelenési adatok: Magyar Tudományos Akadémia, Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Történettudományi Intézet, Budapest, 2020. | ISSN: 2063-3742 | 2630-9149 | ISBN: 978-963-416-233-9
A nők története nem független a történelem általános menetétől, ha el is különül tőle, miután a női történelmi tapasztalat különbözik az általában vett történelmi tapasztalattól, mely utóbbit rendszerint a férfiakéval azonosítják. Nem részletezem ezúttal a nőtörténetírás kialakulásának és további útjának a történetét, legyen elég megjegyezni, hogy nehezen választhatjuk el azt a család (és a háztartás) történeti vizsgálatától. Kérdés azonban, hogy „van-e egy nemnek története?", és létezik-e vajon a családnak is önálló története? Minden látszat ellenére, hiszen létezik külön nőtörténetírás, és a családnak is van önálló történetírása, nem könnyű egyértelmű feleletet adni a kérdésre. Az valóban kérdéses, hogy mindig ugyanaz felelt volna meg e két fogalomnak a történelem során, és mindig ugyanarra gondolhatunk-e velük kapcsolatban, mert feltehető időbeli önazonosságuk. Ezt semmiképp sem állíthatjuk. Ezzel mindenki tisztában volt és van, aki nőtörténetírásra vagy a család történetének az írására adta a fejét. A nők, a kétségtelen biológiai azonosíthatóságukon túlmenően, történelmi kategóriaként felettébb változatos képet mutatnak az egyes történelmi korokban. Erre mutat rá Denise Riley ilyeténképpen. Vázlatosan fogalmazva: a 'nők' történetileg, következtetés útján alkotott fogalom, amely mindig viszonylagos más kategóriákhoz képest, amelyek maguk is változnak; a 'nők' változékony közösség, amelyben a nőnemű személyek nagyon különbözőképpen helyezkedhetnek el, úgyhogy a 'nők' alanyának látszólagos folytonosságára nem támaszkodhatunk; a 'nők' mind szinkronikusan, mind diakronikusan szabálytalan közösség, az egyedi, a 'nőnek lenni' viszont szintén bizonytalan, és nem nyújt ontológiai megalapozást. Éppúgy ahogy a „nők" kifejezés tartalmi állandósága legalábbis kérdéses, a család terminus időbeli állandósága sem bizonyítható. Feltéve persze, ha úgy tekintjük a vele jelölni szokott dolgot, mint az emberi együttélés örök képződményét, legyen szó akár monogám, akár poligám családformáról. Ha viszont olyan társadalmi entitásként fogjuk fel a családot, amely „képzelt közösség" (á la Andersen) gyanánt fogja keretbe a vérrokonság és az együttlakás révén összetartott kisközösségeket, akkor gyanúsnak találhatjuk azt a feltételezést, mely szerint a család - a különböző történelmi korszakokban - mindig azonos önmagával. Ezért is gondolta úgy a kérdésben igazán illetékes történész, Philippe Ariés, hogy mivel a családnak tulajdonított értelem és funkció alaposan megváltozott a történelem során, neki historikusként az a dolga, hogy feltárja: milyen gondolatok formálták a családi kapcsolatok, a családi élet alakulását a hosszú időtartam (longue durée) folyamán. Hasonló módon gondolta el a család történelmi mibenlétét a szintén francia történész, Jean-Louis Flandrin is, megállapítva: a nyilvános és a magánélet egymástól elkülönülő fogalmai szerint való család egész egyszerűen nem létezett a középkorban. Akkor avatható a család múltja önálló történeti vizsgálat tárgyává, ha nem puszta antropológiai létezőnek, hanem olyasvalaminek tekintjük, amely kifejezetten társadalmi képződmény. E minőségében pedig számtalan formában bukkanhat elő történelmi fennállása hosszú időtartamában.
Kategóriák: Szociológia, Történelem
Tárgyszavak: Művelődéstörténet, Életmódtörténet, Társadalmi viszonyok, Női életmód
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Művelődéstörténet, Életmódtörténet, Társadalmi viszonyok, Női életmód
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Latin címlap
Címlap
Copyright / Impresszum
Tartalom
5-6
Ajánlás
1. Bevezetés: a patriarchalizmus történeti változatai
[9]-33
Hatalom kicsiben és nagyban
14-19
Patriarchális ethosz versus liberális magánautonómia
20-24
A női öröklés történetéhez
24-28
Az autoriter család kritikája
28-33
2. A budapesti kereső nő
[35]-49
A népesség mozgásban
38
A kereső nők demográfiai jellemzői
39-41
A kereső nők gazdaságszerkezeti jellemzői
41-49
3. Női munka és a patriarchális család a polgári korban
[51]-71
A Tilly-Scott-modell és hazai érvényessége
56-65
Növekvő igény a gyári munkásnők iránt
65-67
Nők mint értelmiségiek: cölibátus versus „otthoni feminizmus"
67-71
4. Női imázsok: a házicselédek
[73]-87
A budapesti nőcselédek társadalomtörténete
76-78
A cselédmizéria diskurzusa
78-80
A cselédimázs főbb típusai
81-85
Cselédimázsok a szépirodalomban
85-87
5. Veszélyes" női szexualitás és a prostitúciópolitika
[89]-115
A budapesti prostitúció néhány vonása
100-108
Társadalmi háttér és motiváció
108-115
6. Gyermek a családban és azon kívül
[117]-145
Gender - biológiai és/vagy társadalmi konstrukció
119-122
Szoptatós dajkákra bízva
122-130
Az elhagyott gyermek és a gondviselő állam
130-137
A modem anya mint elbeszélt identitás
138-145
7. Női identitás, nacionalizmus és individualizálódás
[147]-196
A női identitás egy reformkori napló tükrében
150-158
Modern individuum versus honleányi öntudat
158-166
A csalódott kamasz lány, avagy a női barátság
166-176
Nők, nacionalizmus és az individualizálódás
177-196
8. A levelező nő
[197]-209
A személyestől a személytelen kommunikációig
203-206
A (félig) titkolt identitás megvallása
206-209
9. Az erőszak női tapasztalata
[211]-233
Női cselekvőség vészhelyzetben
214-221
„Jövőlesők", avagy a trauma genezise
222-233
10. Zárszó
[235]-238
Irodalom - források
239-262
Hivatkozott irodalom
239-258
Naplók, memoárok, regények
258-259
Statisztikai kiadványok
259-260
Publicisztikai írások
260-261
Pamfletek, tanácsadó könyvek
261
Törvények, szabályrendeletek
262
Levéltári források
262
Utóirat
263
Illusztrációk forrásjegyzéke
265-266
Névmutató
267-273
Kolofon
Hátsó borító