Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései corvina logo

Szerkesztők: Halász László; Hunyady György ; Marton L. Magda
További szerzők: Halász László; Hunyady György ; Marton L. Magda; Allport, Gordon W.; McGuire, W.J.; Katz, Daniel; Duijker, H.C.J.; Sellitz, Claire; Jahoda, Marie; Deutsch, Marton; Cook, Stuart W.; Klein, George S.; Fraisse, Paul; Braly, Kenneth W.; Back, Kurt W.; Berkowitz, Leonard; Zajonc, Robert B.; Cartwright, Dorwin; Harary, Frank; Paillard, Jacques; Staats, Arthur W.; Staats, Carolyn K.; Fishbein, Martin; Bandura, Albert
Cím: Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései
Fordítók: Bányai Éva; Antal László; Kerpel-Fronius Sándorné; Angyal Ádám; Szirtes József; Faragó Klára; Pörzse Katalin; Józsa Péter; Halász László; Semjén András; Czigler István; Gáborné Donáth Blanka
Megjelenési adatok: Akadémiai Kiadó, Budapest, 1979. | ISBN: 963-05-1435-4

coverimage A pszichológia tudományában különösen szembeötlő az a tudománytörténeti fejlődési tendencia, hogy az ismeretek gyarapodásával, a kutatómunka sokirányú szakmai elmélyülésével veszélybe keni! a belső gondolati egység. A kutatások széttagolnának, és már-már megértési nehézségek mutatkoznak az egyes szakágazatok képviselői között. A pszichológia tárgykörének kivételes összetettsége, a hozzáfűződő elméleti és gyakorlati igények változatossága is magyarázza, hogy e tudomány viszonylag rövid története során számos megközelítési szempont és eltérő kérdésfeltevés jelentkezik. Ezt hazai viszonylatban még hangsúlyosabbá teszi, hogy a pszichológiai kutatások csak a hatvanas években vettek újra lendületet. A szakemberek kialakuló közösségének rendkívül heterogén ismeretanyagot kellett a nemzetközi szakirodalomból birtokba vennie. Ez a helyzet, indokolja, hogy fokozott erőfeszítéseket tegyünk a szakterület belső összefüggéseinek feltárása érdekében, közösen keresve a pszichológiai fogalmak többirányú értelmezését, a szemléleti közeledés lehetőségeit. Az attitűd, a beállítódás jelenségét először az általános lélektan rögzítette; a fogalom rokonértelmű megfelelőit itt alkalmazták először. Az attitűd utóbb a szociálpszichológia és a személyiséglélektan fogalomrendszerében nyert fontos helyet; a jelenségkör tapasztalati vizsgálata e területeken ma is élő, fejlődő része a kutatásnak. Az egyén tevékenységét a változó élethelyzetekben bizonyos konzisztencia jellemzi: irányulás általános válaszolási módra (Hartley and Hartley, 1961). A pszichológia több szakterületének megújuló érdeklődése az attitűd iránt elsősorban azzal magyarázható, hogy a jelenségkör megvilágítása minden pszichológiai diszciplína végső céljához, az emberi magatartás megismeréséhez és a cselekedetek kiszámíthatóságához visz közelebb. A mienkéhez hasonló tanulmánykötet ellentmondásos műfaj. A tudományos információáradat áttekintésének egyre növekvő gondjai hívják életre. Egyszerre hivatott korlátozott terjedelmű kötetbe gyűjteni, ami egy-egy önmagában is rohamosan fejlődő szakterületen alapvető, maradandó, és ami éppen viszonylagos újszerűsége miatt megismerésre érdemes. Ily módon két szempontból érheti egyaránt jogos bírálat: azok miatt a cikkek, könyvfejezetek miatt, amelyek belekerültek, és azok miatt, amelyek kimaradtak belőle. A szerkesztői szubjektivitást, pontosabban a feladat követelményei és a lehetőségek közötti feszültséget alapjában az sem szünteti meg, ha— mint jelen esetben is — a válogatás kifejezetten kollektív munka eredménye. Kollektív jellegű nemcsak és nem is elsősorban azért, mert közvetlenül a három szerkesztő együttes tevékenysége; sokkal inkább, mert közvetve egy egész tudományos kutatóintézet közös vállalkozása. Az MTA Pszichológiai Intézete különböző (általános, nevelés-, személyiség-, klinikai és szociálpszichológiai) osztályain dolgozó munkatársak az előrebocsátott megfontolások miatt úgy találták, hogy az attitűd fogalomköre olyan jelenségeket és problémákat fog át,_amelyek mindnyájuk munkáját érdemben érintik!
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Szociálpszichológia, Társadalomlélektan, Attitűd
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5
Bevezetés (írta Halász László, Hunyady György és Marton L. Magda)
7-37
   Az attitűd és a rokonfogalmak általános pszichológiai megközelítése
10-16
   Személyiségvonások, stílus és attitűd
16-18
   Az attitűd szociálpszichológiai megközelítése, az attitűdmérés módszertani korlátai
19-24
   Kognitív rendszer és az attitűdkutatás
24-26
   Az attitűd befolyásolása
26-29
   Az attitűd és a viselkedés kapcsolata
29-34
   Irodalom
34-37
I. Az attitűd fogalma, az attitűdkutatás tárgya és módszerei
39-148
   Az attitűdök (írta Gordon W. Allport, fordította Bányai Éva)
41-56
      Az attitűd fogalmának története
42
      Az attitűdök a kísérleti pszichológiában
43-44
      A pszichoanalitikus hatás
44
      Az attitűdök a szociológiában
45-46
      Következtetések
47
      Az attitűd mint a készenlét valamilyen formája
47-48
      Egy attitűdmeghatározás
48-49
      Pozitív és negatív attitűdök
49-50
      Az attitűdök mérése
50-51
      A véleménygyűjtés
51
      Az a priori skála
51-52
      A pszichofizikai (racionális) skála
52-54
      Következtetések
54
      Irodalom
55-56
   Az attitűdök természete és az attitűdváltozás (írta William J. McGuire fordította Antal László)
57-104
      Történeti áramlatok az attitűdkutatásban
57-63
      Az attitűdök természete
63
      Az attitűd elméleti helyzete
63-73
         Mentális és idei állapot
64-66
         Válaszolási készség
66-70
         Szervezettség
70
         A tapasztalat szerepe
70
         Irányító és/vagy dinamikus befolyást gyakorol a viselkedésre
71-73
      Az attitűd megkülönböztetése más fogalmaktól
73-77
         Az attitűd és az ismeret
74-75
         Attitűdök és értékek
75-76
         Attitűdök és vélemények
76-77
      Attitűdstruktúra
78-82
         Az eszköz-cél elemzés
78-79
         A kognitív-affektív-konatív elemzés
80-82
      Attitűdfunkciók
83-86
         Utilitáris (adaptív) funkciók
83-84
         Ökonómiai (ismeret) funkciók
84-85
         Kifejező (önmegvalósító) funkciók
85
         Az énvédő funkció
86
      Az attitűd determinánsai
87-97
         Genetikai tényezők
87-90
         Fiziológiai tényezők
90-92
         Közvetlen tapasztalat az ingertárggyal
92-94
         Totális intézmények
94-96
         A szociális kommunikáció mint az attitűdök meghatározója
96-97
      Irodalom
97-104
   Az attitűdök tanulmányozásának funkcionális megközelítése. (írta Daniel Katz fordította Kerpel-Fronius Sándorné Verebély Judit)
105-121
      Az attitűd és vélemény tanulmányozásának korai megközelítései
105-106
      A konfliktus megoldása funkcionális megközelítésben
106-108
      Az attitűdök természete; dimenzióik
108-109
      Négy funkció, melyet az attitűdök az egyénnél betöltenek
110-115
         1. Az utilitárius - kiegyenlítési funkció
110-111
         2. Az énvédő funkció
111-112
         3. Az értékkifejező funkció
112-114
         4. Az ismeretfunkció
114-115
      Az attitűdkiváltás és attitűdváltozás meghatározói
115-118
         Az attitűdváltozás generalizációja
116-118
      Az attitűdök motivációs bázisának felbecsülése
118-119
         Összefoglalás
119
      Irodalom
120-121
   Attitűdök és a személyek közötti kapcsolatok. (írta H. C. J. Duijker fordította Angyal Ádám)
122-130
      Irodalom
130
   Az attitűd skálázása. (írta Claire Selltiz, Marie Jahoda, Marton Deutsch, Stuart W. Cook fordította Antal László)
131-148
      Differenciás skálák
132-138
      Összegző skálák
138-141
      Kumulatív skálák
142-147
      Irodalom
147-148
II. Az attitűd és a kognitív folyamatok
149-253
   Személyes világunk és a percepció. (írta George S. Klein fordította Szirtes József)
151-175
      Követelmények az észlelés személyiségelméletével szemben
152-154
      Az Anschauung fogalma
154-155
      Anschauung (attitűd) jellegű "megoldás" egy adaptív feladatban
155
      Az Anschauung (attitűd) mint szerveződési stílus
155-156
      Az Anschauung (attitűd) mint az adaptív sajátságok szindrómája vagy mintázata
156
      Az Anschauung (attitűd) kifejezi az egokontroll-rendszernek az adaptív viselkedést formáló központi vagy "végrehajtási utasítását"
156-157
      Egy perceptuális attitűd leszármaztatása
157-158
      Az egyes perceptuális attitűdök különbségének, "kiegyenlítésének" vagy "kiélezésének" dimenziója
158-163
      A bizonytalannal szembeni ellenállás, illetve tolerancia dimenziója
164-167
      "Fizignómiai" versus "tényszerű" dimenzió
167-169
      Távlatok és implikációk a jövőre nézve
169-174
      Irodalom
174-175
   Az attitűdök szerepe a percepcióban. (írta Paul Fraisse fordította Faragó Klára)
176-189
      I.
176-180
      II.
181-183
      III.
183-188
         1. A perceptív megerősítések gyakorisága a múlt tapasztalat során
186
         2. A perceptív kontextus
186-187
         3. A reakciómódok modalitása
187
         4. Az aktivitás dinamizmusa
187-188
      Irodalom
188-189
   Verbális sztereotípiák és a faji előítélet. (írta Daniel Katz és Kenneth W. Braly fordította Pörzse Katalin)
190-197
      Vizsgálat
191-192
      Eredmények
192-197
         Sztereotip felfogások a tíz etnikai csoportról
192-195
         A tíz csoport preferencia-rangsora
195-196
         A sztereotip válaszminta relatív tisztasága és konzisztenciája
196-197
         Összefoglalás
197
   Az egyensúly mint motiváció: a gyönyör és az élvezet között (írta Kurt W. Back fordította Antal László)
198-206
      Megismerés: Az értelem újrafelfedezése
199-200
      Feszültségcsökkentés és célok egyensúlya
200-202
      Játék: Túl az egyensúlyon
202-203
      Lehetséges fiziológiai mechanizmusok
204
      "Költségek" és "nyereségek"
205-206
      Irodalom
206
   A kognitív konzisztenciaelmélet és a motivációs modellek (írta Leonard Berkowitz fordította Antal László)
207-217
      Az általános drive fogalma
208-209
      Egyenértékűek-e funkcionálisan a különböző inkonzisztencia-reakciók?
210-212
      Hogyan működik a "Drive-energia" és miként csökken?
212-215
      Irodalom
215-217
   Egyensúly, kongruitás és disszonancia. (írta Robert B. Zajonc fordította Józsa Péter)
218-233
      Az egyensúlyra és a szimmetriára irányuló törekvés fogalma
220-228
         Festinger kognitív disszonanciaelmélete
226-228
      Következtetések
229-231
      Irodalom
232-233
   Strukturális egyensúly: Heider elméletének általánosítása (írta Dorwin Cartwright és Frank Harary fordította Halász László)
234-253
      Heider egyensúlyelmélete
234-237
      A probléma megállapítása
237-239
         1. Asszimetrikus viszonyok
237-238
         2. Több mint három elemet tartalmazó egységek
238
         3. Negatív viszonyok
238
         4. Különböző viszonytípusok
238
         5. Kognitív mezők és szociális rendszerek
238-239
      A gráf: az iránygráf és az előjeles gráf fogalma
239-241
      Egyensúly
241-244
      Néhány tétel az egyensúlyról
244-247
      További fogalmak az egyensúlyelméletről
247-249
      Az egyensúly általános elméletének adekvátsága
249-252
      Az egyensúly fogalmának empirikus alkalmazhatósága
252
         Összegzés
252
      Irodalom
253
III. Attitűd és viselkedés, az attitűd tanulása
255-359
   Mozgásos attitűdök (írta Jacques Paillard fordította Semjén András)
257-275
   Klasszikus kondicionálással kialakított attitűdök (írta Arthur W. Staats és Carolyn K. Staats fordította Czigler István)
276-282
      Módszer
277-282
         Személyek
277
         Eljárás
277
         I. kísérlet
277-278
         II. kísérlet
278-279
            Elrendezés
278
            Eredmények
279
         Diszkusszió
280-282
            Összefoglalás
282
      Irodalom
282
   Szociális behaviorizmus és humán motiváció: az attitűdmegerősítő diszkriminatív rendszer elvei (írta Arthur W. Staats, fordította Czigler István)
283-305
      Integrált tanulási elvek
284-285
      Integrált tanulási elvek és humán motivációs elmélet
286
      Az A-M-D rendszer kialakulása és változása
286-287
      Az A-M-D rendszer megerősítési funkciója
287-290
      Az A-M-D rendszer hierarchikus sajátsága és funkciói
291-292
      A megerősítők alkalmazásának szabályai és az A-M-D rendszer
292-293
      Az A-M-D rendszer "cél" (diszkriminatív) funkciója
294-296
      Implikációk, a kutatás kiszélesítése és alkalmazása
296
      Az A-M-D rendszerrel kapcsolatos alapkutatás
296-298
      Szociális interakciók és az A-M-D rendszer
298-299
      Személyiségelmélet, értékelés és az A-M-D rendszer
299-301
      Alkalmazott attitűdváltoztatás és az A-M-D rendszer: Viselkedésterápia és a viselkedés átalakítása
301-302
      Társadalmak és társadalmi intézmények A-M-D rendszere: Szociológiai és kultúrközi vizsgálatok
302-304
      Irodalom
304-305
   Az attitűd és a viselkedés predikciója (írta Martin Fishbein fordította Gádorné Donáth Blanka
306-330
      Az attitűd fogalma
307-310
      Kapcsolatok az attitűd és egyéb jelenségek között
310
      A vélekedések és attitűdök közötti kapcsolatok (kognitivitás és affektus)
310-311
      Az attitűd és a viselkedési intenciók közötti kapcsolatok (affektus és konativitás)
312-315
      Az attitűd és a viselkedés közötti kapcsolatok (affektus és viselkedés)
315-316
      A viselkedés predikciója és a viselkedés mérése
316-319
      Az attitűd és a viselkedés közötti kapcsolat több attitűdös tárgy, több módszerű mátrix esetében
319-322
         A eset: Diszkrimináns validitás az attitűdre, de nem a viselkedésre vonatkozó méréseknél
320
         B eset: Diszkrimináns validitás a viselkedésre nézve, de hiánya az attitűdre vonatkozó méréseknél
320-321
         C eset: Diszkrimináns validitás mind az attitűdre, mind a viselkedésre vonatkozó mérésekben
321-322
      Az attitűd és a viselkedés közötti kapcsolat: újraelemzés
322-328
      Összefoglalás
328-329
      Irodalom
329-330
   Milyen következményekkel járnak a viselkedési éfaffektív változások az attitűdökre nézve? (írta Albert Bandura fordította Antal László)
331-359
      Az attitűd és a viselkedés változásainak viszonya
331-335
      Az attitűd megváltoztatásának stratégiái. Nézetorientált megközelítés
335-337
      Érzelemorientált megközelítés
338-342
      Viselkedésorientált megközelítés
342-348
      Az ember saját magára vonatkozó attitűdjeinek (az önattitűdöknek) módosulásai
348-350
      A viselkedés változásainak "internalizáció"-ja és tartóssága
350-353
      A viselkedés változásainak stabilizálása önszabályozó funkciók kifejlesztése útján
353-356
      Irodalom
356-359
Kolofon