Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései
Szerkesztők: Halász László; Hunyady György ; Marton L. MagdaTovábbi szerzők: Halász László; Hunyady György ; Marton L. Magda; Allport, Gordon W.; McGuire, W.J.; Katz, Daniel; Duijker, H.C.J.; Sellitz, Claire; Jahoda, Marie; Deutsch, Marton; Cook, Stuart W.; Klein, George S.; Fraisse, Paul; Braly, Kenneth W.; Back, Kurt W.; Berkowitz, Leonard; Zajonc, Robert B.; Cartwright, Dorwin; Harary, Frank; Paillard, Jacques; Staats, Arthur W.; Staats, Carolyn K.; Fishbein, Martin; Bandura, Albert
Cím: Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései
Fordítók: Bányai Éva; Antal László; Kerpel-Fronius Sándorné; Angyal Ádám; Szirtes József; Faragó Klára; Pörzse Katalin; Józsa Péter; Halász László; Semjén András; Czigler István; Gáborné Donáth Blanka
Megjelenési adatok: Akadémiai Kiadó, Budapest, 1979. | ISBN: 963-05-1435-4
A pszichológia tudományában különösen szembeötlő az a tudománytörténeti fejlődési tendencia, hogy az ismeretek gyarapodásával, a kutatómunka sokirányú szakmai elmélyülésével veszélybe keni! a belső gondolati egység. A kutatások széttagolnának, és már-már megértési nehézségek mutatkoznak az egyes szakágazatok képviselői között. A pszichológia tárgykörének kivételes összetettsége, a hozzáfűződő elméleti és gyakorlati igények változatossága is magyarázza, hogy e tudomány viszonylag rövid története során számos megközelítési szempont és eltérő kérdésfeltevés jelentkezik. Ezt hazai viszonylatban még hangsúlyosabbá teszi, hogy a pszichológiai kutatások csak a hatvanas években vettek újra lendületet. A szakemberek kialakuló közösségének rendkívül heterogén ismeretanyagot kellett a nemzetközi szakirodalomból birtokba vennie. Ez a helyzet, indokolja, hogy fokozott erőfeszítéseket tegyünk a szakterület belső összefüggéseinek feltárása érdekében, közösen keresve a pszichológiai fogalmak többirányú értelmezését, a szemléleti közeledés lehetőségeit. Az attitűd, a beállítódás jelenségét először az általános lélektan rögzítette; a fogalom rokonértelmű megfelelőit itt alkalmazták először. Az attitűd utóbb a szociálpszichológia és a személyiséglélektan fogalomrendszerében nyert fontos helyet; a jelenségkör tapasztalati vizsgálata e területeken ma is élő, fejlődő része a kutatásnak. Az egyén tevékenységét a változó élethelyzetekben bizonyos konzisztencia jellemzi: irányulás általános válaszolási módra (Hartley and Hartley, 1961). A pszichológia több szakterületének megújuló érdeklődése az attitűd iránt elsősorban azzal magyarázható, hogy a jelenségkör megvilágítása minden pszichológiai diszciplína végső céljához, az emberi magatartás megismeréséhez és a cselekedetek kiszámíthatóságához visz közelebb. A mienkéhez hasonló tanulmánykötet ellentmondásos műfaj. A tudományos információáradat áttekintésének egyre növekvő gondjai hívják életre. Egyszerre hivatott korlátozott terjedelmű kötetbe gyűjteni, ami egy-egy önmagában is rohamosan fejlődő szakterületen alapvető, maradandó, és ami éppen viszonylagos újszerűsége miatt megismerésre érdemes. Ily módon két szempontból érheti egyaránt jogos bírálat: azok miatt a cikkek, könyvfejezetek miatt, amelyek belekerültek, és azok miatt, amelyek kimaradtak belőle. A szerkesztői szubjektivitást, pontosabban a feladat követelményei és a lehetőségek közötti feszültséget alapjában az sem szünteti meg, ha— mint jelen esetben is — a válogatás kifejezetten kollektív munka eredménye. Kollektív jellegű nemcsak és nem is elsősorban azért, mert közvetlenül a három szerkesztő együttes tevékenysége; sokkal inkább, mert közvetve egy egész tudományos kutatóintézet közös vállalkozása. Az MTA Pszichológiai Intézete különböző (általános, nevelés-, személyiség-, klinikai és szociálpszichológiai) osztályain dolgozó munkatársak az előrebocsátott megfontolások miatt úgy találták, hogy az attitűd fogalomköre olyan jelenségeket és problémákat fog át,_amelyek mindnyájuk munkáját érdemben érintik!
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Szociálpszichológia, Társadalomlélektan, Attitűd
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Szociálpszichológia, Társadalomlélektan, Attitűd
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5
Bevezetés (írta Halász László, Hunyady György és Marton L. Magda)
7-37
Az attitűd és a rokonfogalmak általános pszichológiai megközelítése
10-16
Személyiségvonások, stílus és attitűd
16-18
Az attitűd szociálpszichológiai megközelítése, az attitűdmérés módszertani korlátai
19-24
Kognitív rendszer és az attitűdkutatás
24-26
Az attitűd befolyásolása
26-29
Az attitűd és a viselkedés kapcsolata
29-34
Irodalom
34-37
I. Az attitűd fogalma, az attitűdkutatás tárgya és módszerei
39-148
Az attitűdök (írta Gordon W. Allport, fordította Bányai Éva)
41-56
Az attitűd fogalmának története
42
Az attitűdök a kísérleti pszichológiában
43-44
A pszichoanalitikus hatás
44
Az attitűdök a szociológiában
45-46
Következtetések
47
Az attitűd mint a készenlét valamilyen formája
47-48
Egy attitűdmeghatározás
48-49
Pozitív és negatív attitűdök
49-50
Az attitűdök mérése
50-51
A véleménygyűjtés
51
Az a priori skála
51-52
A pszichofizikai (racionális) skála
52-54
Következtetések
54
Irodalom
55-56
Az attitűdök természete és az attitűdváltozás (írta William J. McGuire fordította Antal László)
57-104
Történeti áramlatok az attitűdkutatásban
57-63
Az attitűdök természete
63
Az attitűd elméleti helyzete
63-73
Mentális és idei állapot
64-66
Válaszolási készség
66-70
Szervezettség
70
A tapasztalat szerepe
70
Irányító és/vagy dinamikus befolyást gyakorol a viselkedésre
71-73
Az attitűd megkülönböztetése más fogalmaktól
73-77
Az attitűd és az ismeret
74-75
Attitűdök és értékek
75-76
Attitűdök és vélemények
76-77
Attitűdstruktúra
78-82
Az eszköz-cél elemzés
78-79
A kognitív-affektív-konatív elemzés
80-82
Attitűdfunkciók
83-86
Utilitáris (adaptív) funkciók
83-84
Ökonómiai (ismeret) funkciók
84-85
Kifejező (önmegvalósító) funkciók
85
Az énvédő funkció
86
Az attitűd determinánsai
87-97
Genetikai tényezők
87-90
Fiziológiai tényezők
90-92
Közvetlen tapasztalat az ingertárggyal
92-94
Totális intézmények
94-96
A szociális kommunikáció mint az attitűdök meghatározója
96-97
Irodalom
97-104
Az attitűdök tanulmányozásának funkcionális megközelítése. (írta Daniel Katz fordította Kerpel-Fronius Sándorné Verebély Judit)
105-121
Az attitűd és vélemény tanulmányozásának korai megközelítései
105-106
A konfliktus megoldása funkcionális megközelítésben
106-108
Az attitűdök természete; dimenzióik
108-109
Négy funkció, melyet az attitűdök az egyénnél betöltenek
110-115
1. Az utilitárius - kiegyenlítési funkció
110-111
2. Az énvédő funkció
111-112
3. Az értékkifejező funkció
112-114
4. Az ismeretfunkció
114-115
Az attitűdkiváltás és attitűdváltozás meghatározói
115-118
Az attitűdváltozás generalizációja
116-118
Az attitűdök motivációs bázisának felbecsülése
118-119
Összefoglalás
119
Irodalom
120-121
Attitűdök és a személyek közötti kapcsolatok. (írta H. C. J. Duijker fordította Angyal Ádám)
122-130
Irodalom
130
Az attitűd skálázása. (írta Claire Selltiz, Marie Jahoda, Marton Deutsch, Stuart W. Cook fordította Antal László)
131-148
Differenciás skálák
132-138
Összegző skálák
138-141
Kumulatív skálák
142-147
Irodalom
147-148
II. Az attitűd és a kognitív folyamatok
149-253
Személyes világunk és a percepció. (írta George S. Klein fordította Szirtes József)
151-175
Követelmények az észlelés személyiségelméletével szemben
152-154
Az Anschauung fogalma
154-155
Anschauung (attitűd) jellegű "megoldás" egy adaptív feladatban
155
Az Anschauung (attitűd) mint szerveződési stílus
155-156
Az Anschauung (attitűd) mint az adaptív sajátságok szindrómája vagy mintázata
156
Az Anschauung (attitűd) kifejezi az egokontroll-rendszernek az adaptív viselkedést formáló központi vagy "végrehajtási utasítását"
156-157
Egy perceptuális attitűd leszármaztatása
157-158
Az egyes perceptuális attitűdök különbségének, "kiegyenlítésének" vagy "kiélezésének" dimenziója
158-163
A bizonytalannal szembeni ellenállás, illetve tolerancia dimenziója
164-167
"Fizignómiai" versus "tényszerű" dimenzió
167-169
Távlatok és implikációk a jövőre nézve
169-174
Irodalom
174-175
Az attitűdök szerepe a percepcióban. (írta Paul Fraisse fordította Faragó Klára)
176-189
I.
176-180
II.
181-183
III.
183-188
1. A perceptív megerősítések gyakorisága a múlt tapasztalat során
186
2. A perceptív kontextus
186-187
3. A reakciómódok modalitása
187
4. Az aktivitás dinamizmusa
187-188
Irodalom
188-189
Verbális sztereotípiák és a faji előítélet. (írta Daniel Katz és Kenneth W. Braly fordította Pörzse Katalin)
190-197
Vizsgálat
191-192
Eredmények
192-197
Sztereotip felfogások a tíz etnikai csoportról
192-195
A tíz csoport preferencia-rangsora
195-196
A sztereotip válaszminta relatív tisztasága és konzisztenciája
196-197
Összefoglalás
197
Az egyensúly mint motiváció: a gyönyör és az élvezet között (írta Kurt W. Back fordította Antal László)
198-206
Megismerés: Az értelem újrafelfedezése
199-200
Feszültségcsökkentés és célok egyensúlya
200-202
Játék: Túl az egyensúlyon
202-203
Lehetséges fiziológiai mechanizmusok
204
"Költségek" és "nyereségek"
205-206
Irodalom
206
A kognitív konzisztenciaelmélet és a motivációs modellek (írta Leonard Berkowitz fordította Antal László)
207-217
Az általános drive fogalma
208-209
Egyenértékűek-e funkcionálisan a különböző inkonzisztencia-reakciók?
210-212
Hogyan működik a "Drive-energia" és miként csökken?
212-215
Irodalom
215-217
Egyensúly, kongruitás és disszonancia. (írta Robert B. Zajonc fordította Józsa Péter)
218-233
Az egyensúlyra és a szimmetriára irányuló törekvés fogalma
220-228
Festinger kognitív disszonanciaelmélete
226-228
Következtetések
229-231
Irodalom
232-233
Strukturális egyensúly: Heider elméletének általánosítása (írta Dorwin Cartwright és Frank Harary fordította Halász László)
234-253
Heider egyensúlyelmélete
234-237
A probléma megállapítása
237-239
1. Asszimetrikus viszonyok
237-238
2. Több mint három elemet tartalmazó egységek
238
3. Negatív viszonyok
238
4. Különböző viszonytípusok
238
5. Kognitív mezők és szociális rendszerek
238-239
A gráf: az iránygráf és az előjeles gráf fogalma
239-241
Egyensúly
241-244
Néhány tétel az egyensúlyról
244-247
További fogalmak az egyensúlyelméletről
247-249
Az egyensúly általános elméletének adekvátsága
249-252
Az egyensúly fogalmának empirikus alkalmazhatósága
252
Összegzés
252
Irodalom
253
III. Attitűd és viselkedés, az attitűd tanulása
255-359
Mozgásos attitűdök (írta Jacques Paillard fordította Semjén András)
257-275
Klasszikus kondicionálással kialakított attitűdök (írta Arthur W. Staats és Carolyn K. Staats fordította Czigler István)
276-282
Módszer
277-282
Személyek
277
Eljárás
277
I. kísérlet
277-278
II. kísérlet
278-279
Elrendezés
278
Eredmények
279
Diszkusszió
280-282
Összefoglalás
282
Irodalom
282
Szociális behaviorizmus és humán motiváció: az attitűdmegerősítő diszkriminatív rendszer elvei (írta Arthur W. Staats, fordította Czigler István)
283-305
Integrált tanulási elvek
284-285
Integrált tanulási elvek és humán motivációs elmélet
286
Az A-M-D rendszer kialakulása és változása
286-287
Az A-M-D rendszer megerősítési funkciója
287-290
Az A-M-D rendszer hierarchikus sajátsága és funkciói
291-292
A megerősítők alkalmazásának szabályai és az A-M-D rendszer
292-293
Az A-M-D rendszer "cél" (diszkriminatív) funkciója
294-296
Implikációk, a kutatás kiszélesítése és alkalmazása
296
Az A-M-D rendszerrel kapcsolatos alapkutatás
296-298
Szociális interakciók és az A-M-D rendszer
298-299
Személyiségelmélet, értékelés és az A-M-D rendszer
299-301
Alkalmazott attitűdváltoztatás és az A-M-D rendszer: Viselkedésterápia és a viselkedés átalakítása
301-302
Társadalmak és társadalmi intézmények A-M-D rendszere: Szociológiai és kultúrközi vizsgálatok
302-304
Irodalom
304-305
Az attitűd és a viselkedés predikciója (írta Martin Fishbein fordította Gádorné Donáth Blanka
306-330
Az attitűd fogalma
307-310
Kapcsolatok az attitűd és egyéb jelenségek között
310
A vélekedések és attitűdök közötti kapcsolatok (kognitivitás és affektus)
310-311
Az attitűd és a viselkedési intenciók közötti kapcsolatok (affektus és konativitás)
312-315
Az attitűd és a viselkedés közötti kapcsolatok (affektus és viselkedés)
315-316
A viselkedés predikciója és a viselkedés mérése
316-319
Az attitűd és a viselkedés közötti kapcsolat több attitűdös tárgy, több módszerű mátrix esetében
319-322
A eset: Diszkrimináns validitás az attitűdre, de nem a viselkedésre vonatkozó méréseknél
320
B eset: Diszkrimináns validitás a viselkedésre nézve, de hiánya az attitűdre vonatkozó méréseknél
320-321
C eset: Diszkrimináns validitás mind az attitűdre, mind a viselkedésre vonatkozó mérésekben
321-322
Az attitűd és a viselkedés közötti kapcsolat: újraelemzés
322-328
Összefoglalás
328-329
Irodalom
329-330
Milyen következményekkel járnak a viselkedési éfaffektív változások az attitűdökre nézve? (írta Albert Bandura fordította Antal László)
331-359
Az attitűd és a viselkedés változásainak viszonya
331-335
Az attitűd megváltoztatásának stratégiái. Nézetorientált megközelítés
335-337
Érzelemorientált megközelítés
338-342
Viselkedésorientált megközelítés
342-348
Az ember saját magára vonatkozó attitűdjeinek (az önattitűdöknek) módosulásai
348-350
A viselkedés változásainak "internalizáció"-ja és tartóssága
350-353
A viselkedés változásainak stabilizálása önszabályozó funkciók kifejlesztése útján
353-356
Irodalom
356-359
Kolofon