A kötődéselmélet perspektívái corvina logo

Szerző: Hámori Eszter
Cím: A kötődéselmélet perspektívái
Alcím: A klasszikusoktól napjainkig
Megjelenési adatok: Animula Kiadó, Budapest, 2015. | ISBN: 978-963-9751-99-6

coverimage A kötődéselmélet az 1950-es évek elején John Bowlby (1907-1990) angol pszichiáter és pszichoanalitikus, valamint Mary Ainsworth (1913-1999) kanadai fejlődéspszichológus szakmai együttműködésével indult útjára. Gyökerei a 30-as évekig vezetnek vissza, amikor Bowlby nehéz sorsú serdülőkkel folytatott terápiás munkája során felfigyelt arra, hogy korai és tartós elszakadás az anyától súlyos következményekkel jár a személyiség- és az érzelmi fejlődésre. Vele párhuzamosan, de tőle függetlenül Ainsworth, szintén a 30-as években, fejlődéslélektani tanulmányai alatt kapcsolatba került a „biztonság elmélettel”, aminek a csecsemőkorra vonatkozó téziseiből írta disszertációját. Együttműködésük azonban csak az 50-es években kezdődött Londonban, az Egészségügyi Világszervezet által támogatott kutatás kapcsán, ami a háború után árván maradt gyermekek mentális és lelki állapotát mérte fel. A Bowlby vezette munkacsoport rakta le a kötődéselmélet alapjait. Az elmélet téziseit a pszichoanalízisből kiindulva fogalmazta meg, de felhasználta az etológia, a kibernetika és a kognitív fejlődéslélektan akkori vívmányait saját elképzelései kialakításához az anya-csecsemő kapcsolat természetéről és biológiai funkciójáról. Mary Ainsworth a szisztematikus csecsemő-megfigyelésben szerzett gyakorlatával, később az anya-csecsemő kötődés mérésére kidolgozott laboratóriumi módszerével, az Idegen Helyzettel járult hozzá az elmélet fejlődéséhez. A csecsemőkori kötődés egyéni mintázatainak leírása, a biztonságos, a szorongó/elkerülő és a szorongó/ambivalens viselkedés és az anyai szenzitivitás ebben játszott szerepének felismerése jól egészítették ki Bowlby elképzelését a biztonságot nyújtó anyai gondoskodás jelenlétének, illetve hiányának az érzelmi fejlődésre gyakorolt hatásáról. A kötődéselmélet kialakulása - mint minden más elméleté - hosszú folyamat volt. Hatását tekintve az egyik legtermékenyebb pszichológiai megközelítéssé nőtte ki magát az emberi kapcsolatok természetét, eredetét és zavarait kutató tudományos irányzatokon belül az elmúlt ötven évben. Elképzelései jelentősen inspirálták a korai társas és kognitív fejlődéssel, valamint az érzelmi, a kapcsolati és az én-szerveződéssel foglalkozó kutatásokat. Koncepciói, modelljei és paradigmái a pszichiátriai zavarok, a fejlődési pszichopatológia és a pszichoterápiák modern szemléletének alakulásában jelentős szerepet játszanak napjainkban is. A klasszikus elmélet és eredményei ma már jóval túlmutatnak a csecsemőkoron. Újabb modellek, módszerek és elképzelések jöttek és jönnek létre a gyermek-, a serdülő-, a felnőtt-és az időskori kötődés sajátosságainak és zavarainak tanulmányozására.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Gyermekpszichológia, Felnőttkor, Gyermekkor, Kötődéselmélet, Génkörnyezet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
3-6
Bevezetés
7-8
1. fejezet: A kötődéselmélet történeti előzményei John Bowlby és Mary Ainsworth
9-22
   John Bowlby
9-11
   Mary D. (Salter) Ainsworth
11-12
   A kötődéselmélet születése
12-14
      Az árván maradt gyermekek lelki egészségének kutatása
13
      Az anyától való átmeneti szeparáció hatása - James Robertson filmje
14
   Bowlbyt érő hatások
15-16
      Az etológiái szemlélet
15
      Piaget kognitív fejlődéslélektana
15
      A pszichoanalízis Budapesti Iskolája
15-16
   A kötődéselmélet kortárs támogatói és kritikusai
16-18
      A kötődéselmélet visszhangja a Budapesti Iskolában
17
      Bowlby és a pszichoanalízis - összefoglalás
17-18
   A kötődéselmélet alapkoncepcióinak első megfogalmazása
18-19
      A Kötődés és veszteség trilógia
18-19
   Bowlby és Ainsworth további munkássága
19
   A kötődéselmélet kutatási irányzatai az 1980-as években
19-21
   Kötődéskutatások az 1990-es évektől - az elmúlt 23 év
21-22
2. fejezet: A kötődéselmélet alapjai
23-41
   Az anya-gyermek kapcsolat természete
23-25
      A pszichoanalízis ösztönelmélete - ellentmondó vagy alátámasztó megfigyelések?
23
      A kötődési kapcsolat fejlődési feltételei csecsemőkorban
23-24
      Az etológiái keret
24-25
      Kötődés és dependencia ugyanaz?
25
   Szeparáció és szorongás kisgyermekeknél
25-28
      A gyermek szeparációs szorongásának eredete
25-26
      Az anya, mint biztonságos bázis és menedék
26
      Szeparációs szorongás és pszichopatológia
27
      A szeparációs szorongás kapcsolata a bánattal és a gyásszal
27-28
   Bánat és gyász kisgyermekkorban
28-29
      A bánat és a gyász kapcsolata a kötődési rendszerrel
28
      Anna Freud kritikája
28-29
   A kötődés első megfigyelése természetes környezetben. Az anya-csecsemő kapcsolat Ugandában
29-30
      Ainsworth kutatási módszere, a természetes megfigyelés és az interjú
29
      A kötődési viselkedés egyéni mintázatai. Az első megfigyelések
30
      Az anyai szenzitivitás az inteijúban és a gyermek kötődése
30
   Az anya-csecsemő kapcsolat megfigyelése Baltimore-ban
30-33
      Az anyai szenzitivitás mérőskálája
30-32
      Az anyai szenzitivitás és az interakciós mintázatok minősége
32
      A baltimore-i kutatás eredményei és következményei: összegzés
32-33
   A Kötődés és veszteség trilógia
33
   Kötődés és veszteség I. kötet: Kötődés (1969)
33-37
      Az etológiai keret - támpontok a kötődési viselkedés megértéséhez
33-34
      A belső munkamodellek fogalmának eredete
34
      A belső munkamodellek fogalma a kötődéselméletben
34-35
      A kötődés szerepe és természete az embernél
35
      A kötődési viselkedés fejlődése
35
      A kötődési rendszer: komplementer szerepek
36
      A kötődési viselkedés a beszéd kialakulása után: a cél-korrekciós partnerség
36-37
   Kötődés és veszteség II. kötet: Szeparáció, szorongás és harag (1973)
37-39
      A szorongás és a félelem természete az embernél
37
      A belső munkamodellek - komplementer interakciós minták
37-38
      A szorongás patológiás formái és a kötődés. A fejlődési útvonalak fogalma
38
      A családi rendszer mint biztonságos bázis: kommunikációs minták és kötődés
38-39
      A kötődési minták generációs átadása
39
   Kötődés és veszteség III. kötet: Veszteség (1980)
39-41
      Veszteség és gyász: fejlődési, környezeti és kulturális feltételek
39-40
      A munkamodellek dinamikus működése - az információfeldolgozás elmélete
40-41
      A hasított munkamodellek - védekezés a fájdalmas élményekkel szemben
41
3. fejezet: Egyéni különbségek a kötődésben
42-64
   Előzmények: a kötődési kapcsolat egyéni különbségei ugandai és baltimore-i csecsemőknél
42-43
   Az Idegen Helyzet eljárás
43-44
      Az Idegen Helyzet szakaszai
43-44
   A kötődési típusok: biztonságos, szorongó-elkerülő, szorongó-ambivalens
44-47
      Az anya otthoni viselkedése és a gyermek kötődési típusa
45-46
      A baltimore-i vizsgálat tanulságai
46-47
   Az Idegen Helyzet értékelésem kötődési viselkedés dimenziói
47-50
      Elemi viselkedések vagy összetett viselkedésminták?
47
      Az Idegen Helyzet kódolási rendszere
48-49
      A kötődési minták jellemzése az öt dimenzió alapján
49-50
      Kötődés és disztális kommunikáció
50
   A három fő kötődési típus alcsoportjai
50-52
   Kutatások a három fő kötődési típus alcsoportjaival
52-55
      Szociabilitás
52-53
      Az anyai szenzitivitás finom különbségei. A kontextusfüggőség
53-54
      A kötődési típusok „hibrid” csoportjai - tanulságok
54-55
   A „nem-osztályozható” gyermekek kategóriája és a dezorganizált/dezorientált kötődés
55-58
      A dezorganizált/dezorientált viselkedés megfigyelése kísérleti helyzetben
56
      Dezorganizációra és dezorientációra utaló jegyek az Idegen Helyzetben
56-58
      A dezorganizált kötődés előfordulási aránya
58
   A dezorganizált kötődés magyarázó elméletei
58-60
      A szülő feldolgozatlan traumája: az ijesztő/ijedt anyai viselkedés
59
      Az atipikus anyai viselkedés
59
      A kontingencia detekciós hipotézis
60
   A kötődési típusok: összefoglalás
60-61
   Az Idegen Helyzet megbízhatósága
61-62
      Kódolók közötti egyezés
61
      A kötődési minták időbeli stabilitásának kérdése
62
   Kritikák az Idegen Helyzet vizsgálattal kapcsolatban
62-64
4. fejezet: A kötődés formálódása: anyai szenzitivitás, temperamentum, gén-környezet kölcsönhatások és kultúra
65-79
   Az anyai szenzitivitás
65-70
      Fogalma
65
      Hányféleképpen értelmezhető?
65-67
      Személyiségjellemző vagy kontextusfüggő?
67-68
      Anyai szenzitivitás - a gyermek viselkedésének helyes értelmezése
68-69
      Összegzés
69-70
   A gyermek biológiai adottságai. Temperamentum
70-72
      Temperamentum és kötődés - közvetlen vagy közvetett kapcsolat?
71
      Temperamentum és kötődés - többtényezős összefüggések
71-72
   Genetikai prediszpozíció és anyai válaszkészség
72-74
      Gén-környezet kölcsönhatások vizsgálata
72-74
   A kultúra meghatározó szerepe
74-79
      Kultúrközi eltérések a kötődésben: az első vizsgálatok
74-75
      A kötődési viselkedés kulturális mintázatai - univerzalitás és normativitás
75-77
      Az anyai szenzitivitás és a kötődési viselkedés kulturális sajátosságai
78-79
5. fejezet: A kötődés kialakulása: rizikótényezők és védőfaktorok a korai kapcsolatokban
80-98
   A kötődés anyai oldala
80-85
      Az anya szeparációs szorongása: pszichoanalitikus megfigyelések és a kötődéselméleti modell
80-81
      Az anyai szeparációs szorongás kutatásai
81-84
      Anyai depresszió
84-85
   A korai interakciós minták fejlődése
85-92
      Interakciós kutatások és a kötődés
85-86
      Az anya-csecsemő interakciók természete az első életévben. Az interakciós minták normatív vizsgálatai
86
      A Fapofa-paradigma az interakciós kutatásokban
86-87
      Állapotszabályozás és érzelmi szabályozás - a kontingens ritmusok elmélete
87-88
      Az anya érzelmi tükrözésének szerepe az énfejlődésben
88-89
      Az intencionális csecsemő és az anyai szenzitivitás - egy alternatív megközelítés
89-90
      Minek alapján látja az anya intencionálisnak a csecsemőjét?
90-91
      Az anya intencionális hozzáállása és a kötődés
91-92
   A koraszülöttség mint biológiai rizikófaktor a korai interakciós minták és a kötődés fejlődésében
92-98
      Korai interakciós minták koraszülötteknél. A koraszülöttek interakciós jellemzői az első kutatásokban
92-93
      A szemtől szemben interakciós minták koraszülötteiméi
93
      A korai interakciók biológiai és környezeti kontextusa koraszülötteknél
93-94
      A korai szeparáció hatásai koraszülötteknél
94
      Az anya mint interaktív partner
94-95
      Az anyai szenzitivitás „értelmezés” oldala koraszülötteknél
95
      Az anya érzelmi bevonódása
95
      Kötődés koraszülötteknél
96-97
      Koraszülöttség és anyai szeparációs szorongás
97
      A korai kapcsolatban rejlő védőfaktorok koraszülötteknél
97-98
6. fejezet: A kötődés generációs átadása
99-113
   Kötődés anyához és apához
99-100
   A szülők kötődési mintája: a belső munkamodell felnőttkorban
100-102
      A Felnőtt Kötődési Interjú protokollja
101-102
   A kötődési minták típusai a Felnőtt Kötődési Interjú alapján
102-104
      Az autonóm/biztonságos kötődési típus
102
      Az elutasító kötődési típus
102
      Az elárasztott típus
103
      A megoldatlan/dezorganizált típus
103
      A felnőttkori mintázat és a gyermek kötődési viselkedése közötti hasonlóság
103-104
   A szülők és a gyermek kötődési mintája: a kötődési minták generációs átadása
104-107
      A Londoni Szülő-Gyermek Tanulmány
104-105
      Esettanulmány: az A. család
105-106
      A kötődés generációs átadásának egy lehetséges mechanizmusa: a szülői válaszkészség minősége
106-107
   A kötődési minták generációs átadása - a közvetítő mechanizmusok kutatásai
107-112
      A szülői mentalizáció a kötődési minták formálódásában
108
      A szülői reflektív funkció
108-109
      A szülői gondolatolvasás: a gyermek viselkedésének értelmezése
110-111
      Összefoglalás: szülői mentalizáció és a kötődés
111-112
   Kötődés és életút - longitudinális kutatások
112-113
7. fejezet: Kötődés gyermekkorban
114-124
   Kötődés kisgyermek- és óvodáskorban
114-117
      A kötődés sajátosságai kisgyermekkorban: fejlődési változások
114-115
      A kötődés sajátosságai óvodáskorban. A kötődési rendszer átszerveződése
115-116
   A kötődés mérése kisgyermek- és óvodáskorban az Idegen Helyzettel
117-119
   Kötődés mérése óvodáskorban projektív módszerekkel
119-122
      A kötődés projektív képtesztje: a Szeparációs Szorongás Teszt (SAT)
119-121
      A kötődés mérése játékkal - a Babaház-történetek módszere
121-122
   Kötődés mérése otthoni környezetben - a Q-szortírozás eljárás
122-123
   Összefoglalás
123-124
8. fejezet: Kötődés felnőttkorban
125-142
   Bowlby a felnőttkori kötődésről
125
   Kötődés mérése serdülő- és felnőttkorban - a személyiségpszichológiai megközelítés
125-126
   Házán és Shaver (1987) három-kategóriás modellje
126-130
      A három-kategóriás modell által inspirált kutatások
128
      A kötődés átszerveződése és szerepe serdülő- és felnőttkorban
128-129
      Bontakozó viták, megválaszolatlan kérdések
130
   Bartholomew és Horowitz (1991) négy-kategóriás modellje
130-132
      A három- és a négy-kategóriás modellekkel szembeni kritikák
132
   A kötődési stílus vizsgálatai a több dimenzión alapuló eljárásokkal
132-139
      A kötődési stílust meghatározó két fő dimenzió: a szorongás és az elkerülés
133-134
      Példa a több dimenziós eljárásokra: a Kötődési Stílus Kérdőív (ASQ)
134-137
      A kötődési stílus természete - típusok vagy dimenziók?
137
      A felnőtt kötődés „viselkedéses kontroll rendszer” modellje
137-138
      A kérdőíves eljárások korlátai
138-139
   A felnőtt kötődési stílus vizsgálata más eljárásokkal - interjúk, Q-szortírozás és projektív tesztek
139-142
      A belső munkamodell szintjei. Mit mérnek az egyes eljárások?
140-141
      A felnőtt kötődés természete: elméleti és módszertani megfontolások
141-142
9. fejzet: Új perspektívák a kötődéskutatásokban
143-144
Hivatkozás
145-154
Tárgymutató
155-156
Hátsó borító