A kötődéselmélet perspektívái
Szerző:
Hámori Eszter Cím: A kötődéselmélet perspektívái
Alcím: A klasszikusoktól napjainkig
Megjelenési adatok: Animula Kiadó, Budapest, 2015. | ISBN: 978-963-9751-99-6

Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Gyermekpszichológia, Felnőttkor, Gyermekkor, Kötődéselmélet, Génkörnyezet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Gyermekpszichológia, Felnőttkor, Gyermekkor, Kötődéselmélet, Génkörnyezet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
3-6
Bevezetés
7-8
1. fejezet: A kötődéselmélet történeti előzményei John Bowlby és Mary Ainsworth
9-22
John Bowlby
9-11
Mary D. (Salter) Ainsworth
11-12
A kötődéselmélet születése
12-14
Az árván maradt gyermekek lelki egészségének kutatása
13
Az anyától való átmeneti szeparáció hatása - James Robertson filmje
14
Bowlbyt érő hatások
15-16
Az etológiái szemlélet
15
Piaget kognitív fejlődéslélektana
15
A pszichoanalízis Budapesti Iskolája
15-16
A kötődéselmélet kortárs támogatói és kritikusai
16-18
A kötődéselmélet visszhangja a Budapesti Iskolában
17
Bowlby és a pszichoanalízis - összefoglalás
17-18
A kötődéselmélet alapkoncepcióinak első megfogalmazása
18-19
A Kötődés és veszteség trilógia
18-19
Bowlby és Ainsworth további munkássága
19
A kötődéselmélet kutatási irányzatai az 1980-as években
19-21
Kötődéskutatások az 1990-es évektől - az elmúlt 23 év
21-22
2. fejezet: A kötődéselmélet alapjai
23-41
Az anya-gyermek kapcsolat természete
23-25
A pszichoanalízis ösztönelmélete - ellentmondó vagy alátámasztó megfigyelések?
23
A kötődési kapcsolat fejlődési feltételei csecsemőkorban
23-24
Az etológiái keret
24-25
Kötődés és dependencia ugyanaz?
25
Szeparáció és szorongás kisgyermekeknél
25-28
A gyermek szeparációs szorongásának eredete
25-26
Az anya, mint biztonságos bázis és menedék
26
Szeparációs szorongás és pszichopatológia
27
A szeparációs szorongás kapcsolata a bánattal és a gyásszal
27-28
Bánat és gyász kisgyermekkorban
28-29
A bánat és a gyász kapcsolata a kötődési rendszerrel
28
Anna Freud kritikája
28-29
A kötődés első megfigyelése természetes környezetben. Az anya-csecsemő kapcsolat Ugandában
29-30
Ainsworth kutatási módszere, a természetes megfigyelés és az interjú
29
A kötődési viselkedés egyéni mintázatai. Az első megfigyelések
30
Az anyai szenzitivitás az inteijúban és a gyermek kötődése
30
Az anya-csecsemő kapcsolat megfigyelése Baltimore-ban
30-33
Az anyai szenzitivitás mérőskálája
30-32
Az anyai szenzitivitás és az interakciós mintázatok minősége
32
A baltimore-i kutatás eredményei és következményei: összegzés
32-33
A Kötődés és veszteség trilógia
33
Kötődés és veszteség I. kötet: Kötődés (1969)
33-37
Az etológiai keret - támpontok a kötődési viselkedés megértéséhez
33-34
A belső munkamodellek fogalmának eredete
34
A belső munkamodellek fogalma a kötődéselméletben
34-35
A kötődés szerepe és természete az embernél
35
A kötődési viselkedés fejlődése
35
A kötődési rendszer: komplementer szerepek
36
A kötődési viselkedés a beszéd kialakulása után: a cél-korrekciós partnerség
36-37
Kötődés és veszteség II. kötet: Szeparáció, szorongás és harag (1973)
37-39
A szorongás és a félelem természete az embernél
37
A belső munkamodellek - komplementer interakciós minták
37-38
A szorongás patológiás formái és a kötődés. A fejlődési útvonalak fogalma
38
A családi rendszer mint biztonságos bázis: kommunikációs minták és kötődés
38-39
A kötődési minták generációs átadása
39
Kötődés és veszteség III. kötet: Veszteség (1980)
39-41
Veszteség és gyász: fejlődési, környezeti és kulturális feltételek
39-40
A munkamodellek dinamikus működése - az információfeldolgozás elmélete
40-41
A hasított munkamodellek - védekezés a fájdalmas élményekkel szemben
41
3. fejezet: Egyéni különbségek a kötődésben
42-64
Előzmények: a kötődési kapcsolat egyéni különbségei ugandai és baltimore-i csecsemőknél
42-43
Az Idegen Helyzet eljárás
43-44
Az Idegen Helyzet szakaszai
43-44
A kötődési típusok: biztonságos, szorongó-elkerülő, szorongó-ambivalens
44-47
Az anya otthoni viselkedése és a gyermek kötődési típusa
45-46
A baltimore-i vizsgálat tanulságai
46-47
Az Idegen Helyzet értékelésem kötődési viselkedés dimenziói
47-50
Elemi viselkedések vagy összetett viselkedésminták?
47
Az Idegen Helyzet kódolási rendszere
48-49
A kötődési minták jellemzése az öt dimenzió alapján
49-50
Kötődés és disztális kommunikáció
50
A három fő kötődési típus alcsoportjai
50-52
Kutatások a három fő kötődési típus alcsoportjaival
52-55
Szociabilitás
52-53
Az anyai szenzitivitás finom különbségei. A kontextusfüggőség
53-54
A kötődési típusok „hibrid” csoportjai - tanulságok
54-55
A „nem-osztályozható” gyermekek kategóriája és a dezorganizált/dezorientált kötődés
55-58
A dezorganizált/dezorientált viselkedés megfigyelése kísérleti helyzetben
56
Dezorganizációra és dezorientációra utaló jegyek az Idegen Helyzetben
56-58
A dezorganizált kötődés előfordulási aránya
58
A dezorganizált kötődés magyarázó elméletei
58-60
A szülő feldolgozatlan traumája: az ijesztő/ijedt anyai viselkedés
59
Az atipikus anyai viselkedés
59
A kontingencia detekciós hipotézis
60
A kötődési típusok: összefoglalás
60-61
Az Idegen Helyzet megbízhatósága
61-62
Kódolók közötti egyezés
61
A kötődési minták időbeli stabilitásának kérdése
62
Kritikák az Idegen Helyzet vizsgálattal kapcsolatban
62-64
4. fejezet: A kötődés formálódása: anyai szenzitivitás, temperamentum, gén-környezet kölcsönhatások és kultúra
65-79
Az anyai szenzitivitás
65-70
Fogalma
65
Hányféleképpen értelmezhető?
65-67
Személyiségjellemző vagy kontextusfüggő?
67-68
Anyai szenzitivitás - a gyermek viselkedésének helyes értelmezése
68-69
Összegzés
69-70
A gyermek biológiai adottságai. Temperamentum
70-72
Temperamentum és kötődés - közvetlen vagy közvetett kapcsolat?
71
Temperamentum és kötődés - többtényezős összefüggések
71-72
Genetikai prediszpozíció és anyai válaszkészség
72-74
Gén-környezet kölcsönhatások vizsgálata
72-74
A kultúra meghatározó szerepe
74-79
Kultúrközi eltérések a kötődésben: az első vizsgálatok
74-75
A kötődési viselkedés kulturális mintázatai - univerzalitás és normativitás
75-77
Az anyai szenzitivitás és a kötődési viselkedés kulturális sajátosságai
78-79
5. fejezet: A kötődés kialakulása: rizikótényezők és védőfaktorok a korai kapcsolatokban
80-98
A kötődés anyai oldala
80-85
Az anya szeparációs szorongása: pszichoanalitikus megfigyelések és a kötődéselméleti modell
80-81
Az anyai szeparációs szorongás kutatásai
81-84
Anyai depresszió
84-85
A korai interakciós minták fejlődése
85-92
Interakciós kutatások és a kötődés
85-86
Az anya-csecsemő interakciók természete az első életévben. Az interakciós minták normatív vizsgálatai
86
A Fapofa-paradigma az interakciós kutatásokban
86-87
Állapotszabályozás és érzelmi szabályozás - a kontingens ritmusok elmélete
87-88
Az anya érzelmi tükrözésének szerepe az énfejlődésben
88-89
Az intencionális csecsemő és az anyai szenzitivitás - egy alternatív megközelítés
89-90
Minek alapján látja az anya intencionálisnak a csecsemőjét?
90-91
Az anya intencionális hozzáállása és a kötődés
91-92
A koraszülöttség mint biológiai rizikófaktor a korai interakciós minták és a kötődés fejlődésében
92-98
Korai interakciós minták koraszülötteknél. A koraszülöttek interakciós jellemzői az első kutatásokban
92-93
A szemtől szemben interakciós minták koraszülötteiméi
93
A korai interakciók biológiai és környezeti kontextusa koraszülötteknél
93-94
A korai szeparáció hatásai koraszülötteknél
94
Az anya mint interaktív partner
94-95
Az anyai szenzitivitás „értelmezés” oldala koraszülötteknél
95
Az anya érzelmi bevonódása
95
Kötődés koraszülötteknél
96-97
Koraszülöttség és anyai szeparációs szorongás
97
A korai kapcsolatban rejlő védőfaktorok koraszülötteknél
97-98
6. fejezet: A kötődés generációs átadása
99-113
Kötődés anyához és apához
99-100
A szülők kötődési mintája: a belső munkamodell felnőttkorban
100-102
A Felnőtt Kötődési Interjú protokollja
101-102
A kötődési minták típusai a Felnőtt Kötődési Interjú alapján
102-104
Az autonóm/biztonságos kötődési típus
102
Az elutasító kötődési típus
102
Az elárasztott típus
103
A megoldatlan/dezorganizált típus
103
A felnőttkori mintázat és a gyermek kötődési viselkedése közötti hasonlóság
103-104
A szülők és a gyermek kötődési mintája: a kötődési minták generációs átadása
104-107
A Londoni Szülő-Gyermek Tanulmány
104-105
Esettanulmány: az A. család
105-106
A kötődés generációs átadásának egy lehetséges mechanizmusa: a szülői válaszkészség minősége
106-107
A kötődési minták generációs átadása - a közvetítő mechanizmusok kutatásai
107-112
A szülői mentalizáció a kötődési minták formálódásában
108
A szülői reflektív funkció
108-109
A szülői gondolatolvasás: a gyermek viselkedésének értelmezése
110-111
Összefoglalás: szülői mentalizáció és a kötődés
111-112
Kötődés és életút - longitudinális kutatások
112-113
7. fejezet: Kötődés gyermekkorban
114-124
Kötődés kisgyermek- és óvodáskorban
114-117
A kötődés sajátosságai kisgyermekkorban: fejlődési változások
114-115
A kötődés sajátosságai óvodáskorban. A kötődési rendszer átszerveződése
115-116
A kötődés mérése kisgyermek- és óvodáskorban az Idegen Helyzettel
117-119
Kötődés mérése óvodáskorban projektív módszerekkel
119-122
A kötődés projektív képtesztje: a Szeparációs Szorongás Teszt (SAT)
119-121
A kötődés mérése játékkal - a Babaház-történetek módszere
121-122
Kötődés mérése otthoni környezetben - a Q-szortírozás eljárás
122-123
Összefoglalás
123-124
8. fejezet: Kötődés felnőttkorban
125-142
Bowlby a felnőttkori kötődésről
125
Kötődés mérése serdülő- és felnőttkorban - a személyiségpszichológiai megközelítés
125-126
Házán és Shaver (1987) három-kategóriás modellje
126-130
A három-kategóriás modell által inspirált kutatások
128
A kötődés átszerveződése és szerepe serdülő- és felnőttkorban
128-129
Bontakozó viták, megválaszolatlan kérdések
130
Bartholomew és Horowitz (1991) négy-kategóriás modellje
130-132
A három- és a négy-kategóriás modellekkel szembeni kritikák
132
A kötődési stílus vizsgálatai a több dimenzión alapuló eljárásokkal
132-139
A kötődési stílust meghatározó két fő dimenzió: a szorongás és az elkerülés
133-134
Példa a több dimenziós eljárásokra: a Kötődési Stílus Kérdőív (ASQ)
134-137
A kötődési stílus természete - típusok vagy dimenziók?
137
A felnőtt kötődés „viselkedéses kontroll rendszer” modellje
137-138
A kérdőíves eljárások korlátai
138-139
A felnőtt kötődési stílus vizsgálata más eljárásokkal - interjúk, Q-szortírozás és projektív tesztek
139-142
A belső munkamodell szintjei. Mit mérnek az egyes eljárások?
140-141
A felnőtt kötődés természete: elméleti és módszertani megfontolások
141-142
9. fejzet: Új perspektívák a kötődéskutatásokban
143-144
Hivatkozás
145-154
Tárgymutató
155-156
Hátsó borító