Edzéstudomány I.
Szerző:
Harsányi László Cím: Edzéstudomány I.
Sorozatcím: Dialóg Campus tankönyvek 1417-7986, Dialóg Camups szakkönyvek 1418-1274
Megjelenési adatok: Dialóg Campus Kiadó, Budapest-Pécs, 2000. | ISSN: 1417-7986; 1418-1274 | ISBN: 963-9123-37-4

Kategóriák: Sporttudomány
Tárgyszavak: Tehetséggondozás, Edzés, Edzésmódszertan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Tehetséggondozás, Edzés, Edzésmódszertan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-8
Előszó
9
1. rész: A versenysportbéli felkészülés
11-312
1. Az edzéstudomány kialakulása
13-27
1.1. Az edzésmódszertan szakkönyvei
13-16
1.2. Az edzésmódszertan elnevezései
16-18
1.3. Az edzéstudomány kialakulásának szakaszai
18-22
1.3.1. Az első, tapasztalati fázis
18
1.3.2. A második, elkülönülési fázis
19
1.3.3. A harmadik, összeadódási fázis
19
1.3.4. A negyedik, kooperációs fázis
20
1.3.5. Az ötödik, integrációs fázis
20-21
1.3.6. A hatodik, differenciálódási fázis
21-22
1.3.6.1. Életkor-specifikus edzéstudomány
22
1.3.6.2. Tulajdonságspecifikus edzéstudomány
22
1.3.6.3. Sportágspecifikus edzéstudomány
22
1.3.6.4. Célspecifikus edzéstudomány
22
1.3.6.5. Színvonal-specifikus edzéstudomány
22
1.4. A magyar edzéstudomány kialakulása
23-25
1.4.1. Az I. szakasz: 1800-as évek közepe - 1927
23
1.4.2. A II. szakasz: 1927-1962
23-24
1.4.3. A III. szakasz: 1963-1968
24
1.4.4. A IV. szakasz: 1969-1981
24-25
1.4.5. Az V. szakasz: 1981-től napjainkig
25
1.5. Az edzéstudomány új irányzatai
25-27
1.5.1. A Matvejev-féle felkészülési rendszer
25
1.5.2. Új felkészülési irányzat
26-27
2. Az edzéstudomány tárgya
28
3. Az edzéstudomány feladatai
29
4. Az edzéstudomány és edzéselmélet fogalma és jellege
30-31
4.1. Az edzéstudomány fogalma
30
4.2. Az edzéselmélet fogalma
30
4.3. Az edzéstudomány jellege
31
5. Az edzéstudomány helye a sporttudományon belül
32-33
6. Az edzéstudomány központi kategóriái
34-37
6.1. A kiválasztás
34
6.1.1. A kiválasztás definíciója
34
6.1.2. A kiválasztás alapvető fogalmai
34
6.2. Az edzés
35-36
6.2.1. Az edzés fogalma
35
6.2.2. Az edzés kifejezés használata
35
6.2.3. Az edző
35
6.2.4. Az edzőképzés
35-36
6.3. A versenyzés
36
6.3.1. A versenyzés fogalma
36
6.4. Edzéskiegészítő eljárások
36-37
6.4.1. Az edzéskiegészítő eljárások meghatározása
36
6.4.2. Az edzéskiegészítő eljárások fajtái
37
6.5. A teljesítmény
37
6.5.1. A sportteljesítmény fogalma
37
6.5.2. A sportteljesítmények kifejezési módjai
37
7. A sportbeli felkészülés alapelvei
38-49
7.1. A didaktikai alapelvek
38-39
7.1.1. A tudományosság
38
7.1.2. A tudatosság
38
7.1.3. A szemléletesség
38
7.1.4. A rendszeresség
38
7.1.5. Az érthetőség
39
7.2. A felkészülés alapelvei
39-49
7.2.1. A felkészülés alapelveinek definíciója
39
7.2.2. A felkészülés alapelveinek kialakulása
39
7.2.3. A felkészülési alapelvek
39-49
7.2.3.1. Az egészség és a személyiség megóvásának elve
39-40
7.2.3.2. A távlati felkészülés elve
40-41
7.2.3.3. A kiválasztás-felkészítés-szakosítás összehangolásának elve
41
7.2.3.4. A felkészülés és életvitel összhangjának elve
41-42
7.2.3.5. A kedvező szociális miliő megteremtésének elve
42
7.2.3.6. Az optimális pszichikai állapot szükségességének elve
42
7.2.3.7. A felkészülésben közreműködő team tagjai közti bizalom elve
42
7.2.3.8. A versenyek által vezérelt edzés elve
43
7.2.3.9. Az örökölt adottságoknak megfelelő edzés elve
43
7.2.3.10. A biológiai kornak megfelelő felkészülés elve
43
7.2.3.11. Az edzéskornak megfelelő felkészülés elve
44
7.2.3.12. A felkészülés fokozatos specializálásának elve
44
7.2.3.13. Az edzés individualizálásának elve
44
7.2.3.14. A folyamatos, rendszeres felkészülés elve
45
7.2.3.15. A küszöb feletti terjedelmű és intenzitású edzés elve
45
7.2.3.16. A pillanatnyi állapotnak megfelelő edzés elve
45-46
7.2.3.17. A hullámszerűen, fokozatosan és lökésszerűen növekvő terhelés elve
46
7.2.3.18. Az edzéstartalom változásának elve
46
7.2.3.19. A felkészülés periodizálásának elve
47
7.2.3.20. Az edzésterjedelem és -intenzitás változásának elve
47
7.2.3.21. A folyamatosan ellenőrzözz felkészülés elve
47-48
7.2.3.22. Az alkalmazkodás specifitásának elve
48
7.2.3.23. A teljesítmény-fejlődés alapvető összetevői figyelembevételének elve
48-49
7.2.3.24. Az edzés nélküli teljesítményjavulás elve
49
7.2.3.25. A növekvő összterheléssel fokozatosan csekélyebb teljesítményjavulás elve
49
8. Kiválasztás - tehetséggondozás
50-135
8.1. A tehetségkutatás igényének eredete
50-52
8.2. A sporttehetség-elmélet tárgya, fogalma
52-53
8.3. A sporttehetség-elmélet feladatai
54
8.4. A sporttehetség-elmélet helye, jelentősége az edzéstudományon belül
54-55
8.4.1 A sporttehetség-elmélet helye az edzéstudományban
54
8.4.2. A sporttehetség-elmélet jelentősége
54-55
8.5. A sporttehetség-elmélet értelmezése
55
8.6. A fogalmak meghatározása
56-68
8.7. A sporttehetségkutatás-történet
68-84
8.7.1. A sporttehetség-kutatás nemzetközi története
68-72
8.7.1.1. Az ókor
68-69
8.7.1.2. A tehetségkutatás a modern versenysportban
69-72
8.7.2. A magyarországi sporttehetség-kutatás alakulása
72-75
8.7.3. A magyarországi sporttehetség-gondozás szervezeti keretei
75-78
8.7.4. A tehetségkutatási koncepciók fejlődése
78-84
8.7.4.1. A természetes kiválasztódás
78-79
8.7.4.2. Az "edző szeme" koncepció
80
8.7.4.3. A versenysikeren alapuló koncepció
80
8.7.4.4. Passzív kiválasztási koncepció
80-81
8.7.4.5. Az indirekt kiválasztási koncepció
81
8.7.4.6. A sporttehetség-elmélet tudományos koncepciója
81-83
8.7.4.7. A sporttehetség-kutatás tudományos-szakaszos koncepciója
83-84
8.8. A sporttehetség fajtái
84-87
8.8.1. Az általános motoros tehetség
85-86
8.8.2. A specifikus motorikus tehetség
86
8.8.3. Speciális sporttehetség
86
8.8.4. Tulajdonságspecifikus tehetség
86
8.8.5. Színvonalspecifikus sporttehetség
87
8.9. A sporttehetséget meghatározó tényezők
87-108
8.9.1. Az öröklődés
87-106
8.9.1.1. Az öröklődés általános törvényszerűségei
88-93
Az öröklékenység mérése
92-93
8.9.1.2. A sportbeli adottságok öröklődése
93-106
8.9.1.2.1. Családfakutatások
93
8.9.1.2.2. Ismert tényezők és a mozgástulajdonságok kapcsolata
93-94
8.9.1.2.3. A heterózis-effektus
94
8.9.1.2.4. A testalkati jellemzők öröklődése
94-97
8.9.1.2.5. A fiziológiai jellemzők öröklődése
97-99
8.9.1.2.6. A kondicionális képességek öröklődése
99
8.9.1.2.7. A mozgástanulási sebesség öröklődése
99-101
8.9.1.2.8. Szülők és gyermekeik mozgástulajdonságai életkor szerint változó öröklődése
101
8.9.1.2.9. A testi és teljesítményfejlődés ütemének öröklődése
101-102
8.9.1.2.10. Az atlétikai teljesítmények színvonalának öröklődése
102-103
8.9.1.2.11. Az emberi szervezet edzhetőségének öröklődése
103-104
8.9.1.2.12. Az edzéstől nem függő és az edzéstől függő teljesítményösszetevők elkülönítése
105
8.9.1.2.13. Az öröklődés összefoglalása
105-106
8.9.2. A környezeti hatások
106-107
8.9.3. Az öröklött és a környezeti tényezők összefüggései
108
8.10. A sportági követelményprofil
108-115
8.11. Kiválasztási mutatók
115-131
8.11.1. A kiválasztási mutatók stabilitása
116-118
8.11.2. A kiválasztási mutatók köre
118-120
8.11.3. Néhány sportág szűrési mutatói
121-122
Kiválasztási mutatók a német gyermekek sportági szűréséhez az 1970-1980-as években
121-122
8.11.4. A kiválasztás további mutatói
122-127
A 10-12 évesek alkalmasság-előrejelzési mutatói
123-127
8.11.5. A kiválasztási mutatókban mért adatok értékelése
127-131
8.11.5.1. A biológiai kor szerinti értékelés
127-129
8.11.5.2. A várható felnőttkori testmagasság előrejelzése
129
8.11.5.3. A kompenzációs jelleg figyelembevétele
129-130
8.11.5.4. Az edzéskor szerinti értékelés
130-131
8.11.6. A kiválasztási törzslap
131
8.12. A kiválasztás alapelvei
131-134
8.13. A lemorzsolódás (drop-out probléma)
135
9. A távlati felkészülés
136-172
9.1. Az utánpótlásedzés
137-163
9.1.1. A fejlődés-érés tényezői az utánpótlásedzés idején
138-140
9.1.1.1. A legfontosabb fogalmak
138
9.1.1.2. Az auxológia alaptételei
139-140
9.1.2. A teljesítményfejlődés tényezői az utánpótlásedzésben
140-143
9.1.3. Az utánpótlásedzés szakaszai
143
9.1.4. A minden-és sokoldalú képzés indoklása
143-145
9.1.5. Az utánpótlásedzés időtartama
145
9.1.6. Az utánpótlásedzés különböző módjai
145-146
9.1.7. Az utánpótlásedzés tartalma
146-150
9.1.7.1. A Martin-féle utánpótlásedzés-modell
148-149
9.1.7.2. A Grosser-féle utánpótlásnevelési modell
149-150
9.1.8. A terhelés az utánpótlásedzésben
150-151
9.1.9. Mozgásoktatás az utánpótlásedzésben
151
9.1.10. A kondicionális képességek fejlesztése az utánpótlásedzésben
151-156
Az állóképesség
152-154
Az erő
154-155
Gyorsaság
156
A hajlékonyság
156
Az izomzati lazaság
156
9.1.11. Az éves felkészülés rendszere az utánpótlásedzésben
157-158
9.1.12. Versenyeztetés az utánpótlásedzésben
158-159
9.1.13. Egy sportági utánpótlásedzés-modell
160-161
9.1.14. Az utánpótlásedzés néhány pszichoszociális szempontja
162-163
9.2. A csúcsteljesítmény-edzés
164-172
9.2.1. A négyéves olimpiai felkészülés
164-168
9.2.2. A több éves felkészülési ciklusok problémái
169
A kondicionális képzés problémái
169
A technikai, taktikai képzés sajátosságai
169
Az éves felkészülésen belüli periodizáció problémái
169
9.2.2.1. A kétéves felkészülés jellegzetességei a csúcsteljesítmény-edzés idején
169
9.2.3. A csúcsteljesítmény-edzés szabályozó tényezői
169-172
9.2.3.1. A felkészülés alapvető szabályozó tényezői
169-170
9.2.3.2. A szabályozó tényezők alkalmazása
170-172
a) A sportoló által elért színvonal
170
b) A kontinentális és világversenyek és az olimpiai kvalifikációs versenyek gyakorisága, rendszere
171-172
10. A motoros képességek
173-312
10.1. A fogalmak meghatározása
173
10.2. A motoros képességek fajtái
173
10.3. A koordinációs képességek
174-178
10.3.1. A koordinációs képességek fejlesztése
175-177
10.3.1.1. A fejlesztés célja
175
10.3.1.2. A koordinációs képességfejlesztés módszerei
175-176
10.3.1.3. A koordinációs képességek fejlesztésének eszközei
176-177
10.3.2. A sportágspecifikus koordinációs képességek
177
10.3.3. A koordinációs képességek fejlesztése eltérő körülmények között
177-178
10.4. Technikai képzés-készségfejlesztés
178-186
10.4.1. A fogalmak meghatározása
178-179
10.4.2. A technika és a mozgáskészség kapcsolata
179
10.4.3. A technikai készségek fajtái
180
10.4.4. A technikai képzés módszerei
180-186
10.4.4.1. A technikai képzés néhány általános szempontja
180-181
10.4.4.2. Az ismeretnyújtás módszerei
181
10.4.4.3. A technika oktatásának módszerei
182-184
10.4.4.4. A technika alkalmazásának oktatása
184
10.4.4.5. A hibajavítás főbb módszerei
184-186
A mozgástechnika fejlődése
185-186
10.5. A kondicionális képességek
186-311
10.5.1. A kondicionális képességek fogalma, alapvető fajtáik és kölcsönhatásaik
186-188
10.5.2. Az erő
188-238
10.5.2.1. Az erő fogalma és fajtái
188-194
10.5.1.2.2. Az erő felosztása tudományos szempontból
188-194
Az izomműködés munkamódjai
190-194
10.5.2.2. Az erőfejlesztés terhelési mutatói
194-199
A leugrási magasság és távolság megállapítása
198-199
10.5.2.3. Téves nézetek az erőfejlesztésben
200-202
10.5.2.4. Az erő fejlesztését befolyásoló tényezők
202-212
10.5.2.4.1. Az idegrendszeri tényezők közül
202
10.5.2.4.2. Hormonális tényezők
203
10.5.2.4.3. Idegélettani tényezők
203-204
10.5.2.4.4. Izomtani tényezők
204-208
10.5.2.4.5. Életkori tényezők
208
10.5.2.4.6. Az erőgyarapítás lehetőségei
208-209
Az erőfejlesztés illegális lehetősége
209
10.5.2.4.7. Napszaki tényezők az erőkifejtésben
209-210
10.5.2.4.8. Az edzésgyakoriság hatása az erő alakulására
210
10.5.2.4.9. Az évszakok hatása az erőfejlődésre
210-211
10.5.2.4.10. Az erőgyakorlatok hatékonysága
211-212
10.5.2.4.11. Az erőgyakorlatok térbeli szerkezete
212
10.5.2.5. Az általános erőfejlesztés módszerei
212-238
10.5.2.5.1. A kezdők módszere
212-214
10.5.2.5.2. Az izomkeresztmetszer-növelés módszerei
215-216
10.5.2.5.3. A szinkronizációs erőedzés-módszerek
216-217
10.5.2.5.4. Kombinált erőfejlesztő módszerek
217-219
10.5.2.5.5. Reaktív erőfejlesztő módszerek
220-223
A reaktív erőfejlesztés különleges hatásai
222-223
10.5.2.5.6. Erőállóképesség-fejlesztő módszerek
223-226
Az edzésgyakoriság az erőedzésben
224-225
Az általános erőfejlesztés módszerei hatásainak összefoglalása
225-226
10.5.2.5.7. Az izomrostarány az erőedzésben
226-229
Tűbiopsziás izommintavétel
227
Becslés a kondicionális képességek színvonala alapján
227
Helyből páros lábas felugrás eredménye szerinti eljárás
228
A BOSCO-féle becslési módszer
228
Rostösszetétel-becslés a dinamikus erőkifejtés alapján
229
Rostösszetétel-becslés a statikus erőkifejtés mérésével
229
A gyors rostok tömegarányának növelése
229
A lassú rostok tömeghányadának növelése
229
10.5.2.5.8. Az erőgyakorlatok célszerű végrehajtása
230-234
10.5.2.6. A speciális erőfejlesztés módszerei
234-238
10.5.2.6.1. Dobások variációs módszerrel
234-235
10.5.2.6.2. Ugrások variációs módszerekkel
235-236
10.5.2.6.3. Rajtolás variációs módszerekkel
236
10.5.2.6.4. Vágta-erőfejlesztés variációs módszerekkel
236-238
10.5.2.6.5. Az erő és vágtagyorsaság együttes fejlesztésének módszere
238
10.5.3. A gyorsaság
239-256
10.5.3.1. A gyorsaság fogalma és fajtái
239-243
A ciklikus gyorsaság modellezése
241-243
10.5.3.2. A gyorsaság értelmezése
243
10.5.3.3. A gyorsasági edzés feladatai
243-244
10.5.3.4. A gyorsaságfejlesztés módszerei
244-251
10.5.3.4.1. A reagálás fejlesztésének módszerei
244-246
10.5.3.4.2. Rajtgyorsasági módszerek
246-247
Szökdelég-guggolás-rajtolás
246
Mélybeugrással páros lábú távolugrás
246
Álló vagy térdelő rajt variációs módszerrel
247
10.5.3.4.3. Gyorsulásfejlesztő módszerek
247
10.5.3.4.4. Gyorskoordinációs módszerek
247-250
Futóiskolázás módszere
248-249
Repülő- és fokozófutás módszere
249
Vágtagyorsaság variációs módszerrel
249
Koordinációs futások módszere
249
Időrefutás módszere
249-250
10.5.3.4.5. A mozdulatgyorsaság-fejlesztés módszerei
250-251
10.5.3.5. Gyorsaságfejlesztés a fajlődés-érés korában
251-256
Szenzitív szakaszok
251-252
A lépésfrekvencia fejlesztési lehetőségei
252-253
Az elemi ideg-izom mozgásprogram végrehajtási sebességének javítása
253-256
10.5.4. Az állóképesség
256-187
10.5.4.1. Az állóképesség fogalma és fajtái
256-260
10.5.4.2. Az állóképesség néhány jellemzője
260-275
10.5.4.2.1. Állóképesség és öröklődés
260-261
10.5.4.2.2. Az aerob és az anaerob állóképesség fejlődése
261
10.5.4.2.3. Az aerob és anaerob kapacitás
261-264
10.5.4.2.4. Az aerob- és anaerob-küszöb
264-267
Az anaerob-küszöb megállapításának jelentősége
266
Az anaerob-küszöb meghatározásának feltételei
266-267
10.5.4.2.5. A Conconi-teszt
267
10.5.4.2.6. Állóképesség és táplálkozás
267-269
10.5.4.2.7. Magaslati edzés
269-270
10.5.4.2.8. Erőfejlesztés az állóképesség növelésében
270-272
10.5.4.2.9. Kompenzáló edzés és állóképesség
272-275
A vízbenfutás felfedezése
274
A vízbenfutás hatásai
274
A vízbenfutás módszerei
274-275
Testhelyet, mozgástanulás
274-275
A vízbenfutás terhelésadagolása
275
10.5.4.3. Az állóképesség fejlesztésének módszerei
275-287
10.5.4.3.1. Aerob hatású módszerek
275-280
Extenzív tartós folyamatos módszer
276
Közepes tartós, folyamatos módszer
276-277
Aerob intervall rendszer
278-279
Ismétléses módszer
279
Mini-intervall módszer
279-280
10.5.4.3.2. Aerob-anaerob hatású módszerek
280-282
Intenzív tartós, folyamatos módszer
280-281
Szabálytalan fartlek
281
Aerob-anaerob intervall módszer
282
A versenyszám-specifikus energianyerés növelési lehetősége
282
10.5.4.3.3. Aerob és anaerob hatású módszerek
282-283
Szabályozott fartlek
282-283
Sokmozgásos játékok módszere
283
10.5.4.3.4. Anaerob laktacid (gyorsasági) állóképességi módszerek
284
Anaerob laktacid ismétléses módszer
284
10.5.4.3.5. Anaerob alaktacid (vágta-állóképességi) módszerek
284
Anaerob alaktacid ismétléses módszer
284
10.5.4.3.6. A kötő- és támasztószövetek edzésének módszerei
284
Kötő- és támasztószövetek edzésmódszere
284
10.5.4.3.7. Kontroll- vagy versenymódszerek
284-285
10.5.4.3.8. Az állóképesség fejlesztése a fejlődés-érés korában
285-287
Aerob állóképesség
285-286
Anaerob állóképesség
286-287
Az állóképesség és a vágtagyorsaság kapcsolata
287
10.5.5. A hajlékonyság
288-309
10.5.5.1. A hajlékonyság fogalma és fajtái
288-289
10.5.5.2. A hajlékonyság a motoros képességek rendszerében
289-290
10.5.5.3. A hajlékonyságot meghatározó tényezők
290-293
10.5.5.4. A hajlékonyságfejlesztés céljai
293-294
10.5.5.5. A hajlékonyságfejlesztés edzéseszközei
294-299
A hajlékonyságfejlesztő gyakorlatok feletti vita
295
A statikus nyújtás, a stretching élettani alapjai
295-296
Az utánmozgásos nyújtó hatású gimnasztika gyakorlatanyaga
296
A stretching gyakorlatanyaga
296-298
A nyújtás hatékonysága
298-299
10.5.5.6. A hajlékonyság fejlesztésének módszerei
299-309
10.5.5.6.1. A nyújtó hatású utánmozgásos gimnasztika módszerei
299
10.5.5.6.2. A stretching
299-303
Általános módszertani szempontok
299-300
A stretching-technikák
300-302
A stretching és életkor
303
A stretching a hajlékonyságfejlesztő edzésegységen belül
303
A stretching-gyakorlatok adagolása
303
Az extrém hajlékonyságot igénylő tevékenységek
303
10.5.5.7. A hajlékonyság mérése
303-308
A hajlékonysági kihasználási fok megállapítása
303-304
Az izom-ízületi egyensúly vizsgálata
304-306
Egyéb hajlékonyságmérési eljárások
307
Hajlékonyságmérés egyszerű motoros tesztekkel
307
Sportág-, versenyszám-specifikus hajlékonyságmérés
307-308
Hajlékonyságmérő műszerek
308
10.5.5.8. A hajlékonyság fejlődése és fejlesztése a fejlődés-érés korában
309
10.5.6. A(z) (izom-) lazaság
309-311
10.5.6.1. A lazaság fogalma, értelmezése
309-310
10.5.6.2. Az autogén edzés
310
10.5.6.3. A lazaság fejlesztése autogén edzéssel
310-311
A lazaság vizsgálata
310-311
Az AT feltételei
311
Az AT gyakorlatai
311
10.6. A motoros képességek összefüggései
312
Függelék
313-342
Néhány sportág kiválasztási tesztjei és pontszámai
315-327
Birkózás
315
Cselgáncs
316
Evezés
317
Kajak-kenu
318
Kerékpár
319
Kézilabda
320
Labdarúgás
321-322
Ökölvívás
324
Röplabda
324-325
Torna-Ritmikus gimnasztika
326-327
A biológiai (morfológiai) életkor megállapításának módszere
328-332
A várható felnőttkori testmagasság előrejelzése
333-335
A Conconi-teszt
336-342
A Conconi-teszt végrehajtása
337
Az adatfelvétel a Conconi-tesztnél
337-339
Ritmusszabályozó nélküli, egyszerűbb eljárás
337-339
Ritmusszabályozóval végezhető adatfelvételi eljárás
340
A Conconi-tesztnél felvett adatok feldolgozása, értékelése
340-341
Az anaerob küszöb alkalmazása az edzésgyakorlatban
341-342
Kolofon