Módszertan
Szerző: Héra GáborTovábbi szerző: Ligeti György
Cím: Módszertan
Alcím: Bevezetés a társadalmi jelenségek kutatásába
Sorozatcím: Osiris tankönyvek, 1218-9855
Megjelenési adatok: Osiris Kiadó, Budapest, 2005. | ISBN: 963-389-788-2
Hogyan szerezhetünk ismereteket a bennünket körülvevő társas világról? Mi a különbség a hétköznapi ember és a tudós által alkalmazott megismerési módok között? Yo! Fülünket sérti, és szívünk nem érti,
Hogy rádiónk éjjel miért van tele nyugati zenével,
Nem pedig nyugtató, szép magyar rappel,
Javarészt külföldi folyik a médiából,
Nem ezért jöttünk ide Levédiából,
Magyaros zenét, Magyar szavakat,
Hazafias rappereket, Hip-Hop-fiakat!
Szép szöveget, erkölcsi témát,
Ezeréves múlthoz hű magatartást!
(Belga együttes: Majd megszokod! CD, 2002.)
A fenti idézet egy napjainkban igen népszerű zenekar Magyar Nemzeti Hip-Hop-ot! című számának szövegrészlete, s éppúgy alkalmas egyes társadalmi jelenségek igen plasztikus bemutatására, mint az alábbi: , A nemzeti érzés szociológiai megközelítése során nem lehet egyezségre jutni abban, hogy mi az a közös kommunikációs alap, amelyet a nemzeti alapelvű szervezettség nyújt. Egyesek azt állítják, hogy a nemzetté fejlődést csak úgy lehet megérteni, ha a társadalmi-biológiai erők folyamatosságából indulunk ki, melyek a közös származásba és a közös ősökbe vetett hit alapján formálják az identitást. E szemlélet létjogosultságát azok a tudósok vitatják, akik azt állítják, hogy a nemzet mesterséges képződmény. E megközelítés a nemzetet úgy magyarázza, hogy csak egy múltbeli kivetítés, ami megvalósítható és valószínű nemzetképet teremt egy olyan ideológiai szférában, amelyből teljes mértékben hiányzik mind a megvalósíthatóság, mind a valószínűség.” (Csepeli-Örkény, 1996.3. o.) Mi a társadalomtudomány? Melyek a tudományos megismerés kritériumai? Hol húzódnak a határai? Ezeket a kérdéseket teszi fel sok szociológiai és filozófiai alapmunka, és némelyikük megkísérel válaszolni is rájuk. Mi ezt nem tesszük: nem kérdőjelezzük meg a szociológia tudomány voltát, nem szentelünk lényeges terjedelmet annak a kérdésnek, hogy melyek a tudományos megismerés kritériumai, határai. Ez a könyv mindössze bemutatja a társadalom tudományos megismerésének néhány, gyakrabban alkalmazott módszerét.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Társadalomtudományi kutatás, Kutatási módszer, Társadalomkutatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Társadalomtudományi kutatás, Kutatási módszer, Társadalomkutatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Tartalom
5-12
Köszönetnyilvánítás
13
I. Rövid bevezetés
17-37
Bevezetés
17-37
1. A társadalomtudományok szerepe és célja
18-22
1.1. Már megint az ókori görögök
18-19
1.2. A kutatások célja
19-21
1.3. A kutató felelőssége
21-22
2. Mitől mondható tudományosnak a megismerés?
22-28
2.1. Mágikus világmegismerés
22-23
2.2. Hétköznapi tudás - tudományos tudás
23-24
2.3. Társadalomtudományos objektivitás
25
2.4. Az áltudományos tudás
26
2.5. Művészet vagy tudomány
26-28
3. Néhány látszólagos ellentétpár
29-30
3.1. Keleti és nyugati megismerés - kis kitérő
29
3.2. Kvantitatív vagy kvalitatív módszerek
30
3.3. Alapkutatás - alkalmazott kutatás
30
4. Kinek ajánljuk ezt a könyvet?
30-31
5. Miről szólnak a következő fejezetek?
31-32
6. Az előszó utószava
32-33
6.1. Előítéleteink
32
6.2. Ki vagyok én? Hol vagyok én?
32-33
Függelék
33-37
Rövid összefoglaló
33
Feladatok, kérdések
34
Kulcsfogalmak
34
Bibliográfia
34-37
II. A Kutatás megtervezése és előkészítése
39-111
II. 1. A kutatás konceptuális alapjai
41-62
1. Bevezetés
41
2. A kutatás indítékai
41-44
2.1. Személyes indítékok
42-43
2.2. Alapkutatás
43
2.3. Alkalmazott kutatás
43-44
2.4. Alapkutatás - alkalmazott kutatás
44
3. A vizsgálatok főbb céljai
45-47
3.1. Felderítő jellegű kutatások
45
3.2. Leíró kutatások
45-46
3.3. Magyarázó kutatások
46-47
4. A vizsgálatok típusai idődimenzió szempontjából
47-48
4.1. Keresztmetszeti vizsgálatok
47
4.2. Longitudinális, avagy időben egymást követő vizsgálatok
47-48
5. A kutatási probléma megfogalmazása
48-49
6. Hipotézis felállítása
49-51
6.1. Lehet-e elmélet és hipotézis nélkül kutatni?
50-51
7. Egy kis kitérő: a mintavétel
51
8. A kutatási módszer kiválasztása
51-53
8.1. Kvalitatív kutatások
51-52
8.2. Kvantitatív kutatások
52-53
8.3. Előnyök és hátrányok - melyik módszert válasszuk?
53
9. Konceptualizáció
54-55
9.1. Dimenziók
54
9.2. Indikátorok
55
10. Elemzési egységek
55
11. Operacionalizáció
55-56
12. A konceptualizáció szerepe a szociális munkában
56
13. A kutatások buktatói
57-58
13.1. Az individuális tévkövetkeztetés
57
13.2. Az ökológiai tévkövetkeztetés
57
13.3. Redukcionizmus
58
13.4. Megbízhatóság
58
13.5. Érvényesség
58
Függelék
58-62
Rövid összefoglaló
58-59
Feladatok, kérdések
59
Kulcsofogalmak
60
Bibliográfia
60-62
II.2. Mintavétel
63-71
1. Bevezetés
63-64
2. Véletlen mintavétel
64-65
3. Véletlen mintavétel a gyakorlatban
65-66
4. Az egyszerű véletlen mintavétel logikája
66
5. A nem véletlen mintavétel
66-68
6. Mintavétel a szociális munkában
68
Függelék
68-71
Rövid összefoglaló
68
Feladatok, kérdések
69
Kulcsfogalmak
69
Bibliográfia
69-71
II.3. Adatgyűjtés
72-84
1. Bevezetés
72-73
2. Mintavétel a gyakorlatban
73-76
2.1. Mintavétel vagy teljes körű lekérdezés?
73
2.2. Mintavétel a gyakorlatban
74-75
2.3. A minta nagysága
75-76
3. A kérdőívek típusai
76-80
3.1. Az önkitöltős kérdőív
76-78
3.2. Kérdezőbiztos segítségével kitöltött kérdőív
79
3.3. Telefonos lekérdezés
79-80
3.4. Kérdőívek elektronikus úton
80
4. Kérdőívek a szociális munkában
80-81
Függelék
81-84
Rövid összefoglaló
81
Kérdések, feladatok
81-82
Kulcsfogalmak
82
Bibliográfia
82-84
II.4. Társadalomkutatás a gyakorlatban
85-102
1. Bevezetés
85
2. A munkatársak
85-91
2.1. Csoportos munka
86
2.2. Az interjúkészítők és kérdezőbiztosok felkészítése
86-90
A kérdezőbiztosok felkészítése
87-89
Az interjúkészítők felkészítése
89-90
2.3. Más partnerek
90-91
3. A kutatási terv
91-95
3.1. Egy konkrét kutatási terv
92-95
Általános kutatási terv (MINTA)
94-95
4. A helyszín
95-98
4.1. Utazás
96
4.2. Szállás
97
4.3. Étkezés
97
4.4. Logisztika - a kutatásszervező
97-98
4.5. Levél a helyszínre
98
5. A mérőeszköz
98-99
Függelék
100-102
Rövid összefoglaló
100
Feladatok, kérdések
100-101
Bibliográfia
101-102
II.5. Etikai és jogi kérdések
103-111
1. Bevezetés
103
2. Jogszabályok
103-104
Mi a teendő bizonytalanság esetén?
104
3. Etikai szabályok
104-105
4. Néhány gyakori kérdés a kutatómunkával kapcsolatban
105-108
4.1. Szabad-e beavatkozás nélkül kutatni?
105
4.2. Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk?
105-106
4.3. Szabad-e valótlant közölni?
106
4.4. Becsaphatjuk-e megbízónkat?
107
4.5. Honnantól csalás és meddig kegyes hazugság?
107
4.6. Milyen határidőre kell elkészülnünk?
107
4.7. Kell-e tájékoztatnunk a kutatás alanyait vizsgálatunk eredményeiről?
107-108
4.8. Mit tegyünk azokkal a hipotézisekkel, amelyeket nem tudtunk igazolni?
108
5. Néhány létező etikai normarendszer
108-110
5.1. Az Amerikai Szociológiai Társaság (ASA) Etikai kódexe
109
5.2. Az Amerikai Antropológiai Társaság (AAA) Etikai kódexe
109
5.3. A szociális munka etikai kódexe Magyarországon
109-110
Függelék
110-111
Rövid összefoglaló
110
Feladatok, kérdések
110
Kulcsfogalmak
111
Bibliográfia
111
III. Adatgyűjtés
113-249
Bevezetés
115
III.1. A megfigyelés
116-141
1. Bevezetés
116-117
2. A megfigyelés mint módszer
117-118
3. Diszciplínák határán (antropológia, néprajz, szociológia)
118-119
4. Gyakorlati munka a terepen
119-128
4.1. A terep kiválasztása
119-120
4.2. Biztosan alkalmazhatjuk-e a megfigyelés módszerét?
120
4.3. Hogyan határolható be az adott helyszín?
120-121
4.4. Mit tudunk az eredeti helyszínről, és milyen kapcsolatban vagyunk az ott élőkkel?
121-122
4.5. Hogyan juthatunk el a helyszínhez?
122-124
Betekintés a börtön világába - bűncselekmény elkövetése nélkül
123
4.6. Milyen etikai és jogi kérdések merülnek fel a terepen?
124-126
4.7. Mit mondjunk el a kutatás résztvevőinek a kutatásról?
126-127
4.8. Milyen sztereotípiák élnek bennünk azokról az emberekről, alakét a helyszínen találunk?
127
4.9. Hogyan alakíthatunk ki kapcsolatokat a terepen élőkkel?
127-128
5. A megfigyelés technikája
128-136
5.1. Mire fókuszálunk? Mit figyeljünk meg?
128-129
5.2. Az informátorok
129-130
5.3. A helyszín megfigyelése
130
5.4. Megfigyelés és részvétel
130-132
5.5. Láthatatlanná válni
132-133
5.6. Érzelmeink kezelése
133
5.7. Jegyzetek készítése a terepen
134-135
5.8. Megfigyelés és mérhetőség
135-136
6. Amikor már eljöttünk a terepről
136-138
6.1. Mi a teendő, ha törvénysértést tapasztalunk?
136
6.2. Mit mondhatunk el a kívülállóknak?
136-137
6.3. Elhagyni a terepet
137-138
7. Megfigyelés a szociális munkában
139
Függelék
139-141
Rövid összefoglaló
139
Feladatok, kérdések
139-140
Kulcsfogalmak
140
Bibliográfia
140-141
III.2. Az interjú
142-172
1. Bevezetés
142
2. Az interjúkészítés célja
142-143
3. Az interjúk típusai
143-151
3.1. Spontán interjú
143
3.2. A strukturált interjú
144-145
3.3. Kevert típusú interjú
145-147
3.4. Az életútinterjú
147-148
3.5. A mélyinterjú
148-149
3.6. A fókuszcsoport
149
3.7. Első interjú a szociális munkában
149-150
3.8. Interjú és kérdőíves adatfelvétel kapcsolata
150-151
4. Az interjú előkészítése
151-154
4.1. Az interjúvázlat készítése
151-153
4.2. Eltérés az interjúvázlattól
153-154
5. Az interjú készítése
154-166
5.1. Az interjú ideje
156
5.2. Az interjú kezdete
156-158
5.3. A kérdések
158-162
Milyenek legyenek a kérdések?
158-162
5.4. A körülmények és a helyszín
162-164
5.5. Az interjúhelyzet kezelése - nem várt események
164-165
5.6. Nonverbális információk az interjúkészítés során
165-166
5.7. Az interjú befejezése
166
6. Mit kezdjünk az interjúval?
166-167
6.1. Az interjú elemzése és értelmezése
166-167
Függelék
167-172
Rövid összefoglaló
167-168
Feladatok, kérdések
168
Kulcsfogalmak
168
Bibliográfia
168-172
III.3. A kérdőíves adatfelvétel
173-201
1. Bevezetés
173
2. Előzetes információk
173-175
3. A kutatási feladat operacionalizálása
175
4. A kérdések típusai
175-185
4.1. Nyitott és zárt kérdések
175-178
Zárt kérdések
175-177
Nyitott kérdések
177-178
Átmenet a zárt és a nyitott kérdések között
178
4.2. Kérdések a megjelölhető válaszlehetőségek száma szerint
178-180
Egyválaszos kérdések
179
Többválaszos kérdések
179-180
4.3. Kérdések az irányultság szerint
180-181
Közvetett kérdések
180
Közvetlen kérdések
180-181
4.4. Indexek és skálák
181-185
Indexek
181-183
Skálák
183-185
5. A kérdőívszerkesztés általános szabályai
185-188
6. A kérdőív felépítésével kapcsolatos szabályok
189-191
7. Az adatgyűjtés szempontjai
191-197
7.1. Etikai kérdések
192-193
7.2. A kérdezés szabályai
193-197
8. Kérdőívek a szociális munkában
197
Függelék
197-201
Rövid összefoglaló
197-198
Feladatok,kérdések
198-199
Kulcsszavak
199
Bibliográfia
199-201
III.4. A fókuszcsoport
202-208
1. Bevezetés
202
2. Előnyök és nehézségek
202-203
3. A résztvevők
204
4. A fókuszcsoport lezajlása
204-205
5. A fókuszcsoport rögzítése
205-206
6. Fókuszcsoport a szociális munkában
206
Függelék
206-208
Rövid összefoglaló
206-207
Feladatok, kérdések
207
Kulcsfogalmak
207
Bibliográfia
208
III.5. Kísérlet
209-218
1. Bevezetés
209
2. A kísérletezés lényege
209-211
2.1. Oksági összefüggések keresése
209-210
2.2. A hiba
211
3. A kísérletek típusai
211-213
4. A kísérletezés módszertani problémái
213-215
4.1. Módszertani problémák
213-214
4.2. Etikai problémák
214-215
5. Kísérlet a szociális munkában
216
Függelék
216-218
Rövid összefoglaló
216-217
Feladatok, kérdések
217
Kulcsfogalmak
217
Bibliográfia
217-218
III.6. Szociometria és kapcsolati háló
219-233
1. Bevezetés
219
2. A szociometria módszere
219-227
2.1. A kérdezés
220-221
2.2. Adatfelvétel és instrukciók
221-222
2.3. A válaszok feldolgozása
223-225
2.4. Az elemzés
225-227
3. A szociometria alkalmazása és korlátai
227-230
3.1. A szociometria korlátai
227
3.2. A szociometria alkalmazásának területei
227-228
3.3. Szociometria számítógépes hálózattal támogatva
228-229
3.4. Emberek hálózatban - WiW (WhoisWho)
229-230
3.5. A genogram
230
5. Szociometria a szociális munkában
230-231
Függelék
231-233
Rövid összefoglaló
231
Feladatok, kérdések
231
Kulcsfogalmak
232
Bibliográfia
232-233
III.7. Adatgyűjtés beavatkozás nélkül
234-249
1. Bevezetés
234-235
2. Lehetséges adatforrások
235-245
2.1. Statisztikai adatok másodlagos elemzése
235-237
2.2. Szövegek elemzése
237-240
Parlamenti jegyzőkönyvek
237
Házirendek
237-239
Újságok
239
Rádióműsorok
239-240
2.3. Nem szöveges információk elemzése
240-245
Nemzeti jelképek
231-243
Divat
243
A szemét
243-244
Fotók
244
Televízióműsorok
244-245
Reklámok
245
3. Zárógondolat
246
Függelék
246-249
Rövid összefoglaló
246
Feladatok, kérdések
246-247
Kulcsfogalmak
247
Bibliográfia
247-249
IV. Adatfeldolgozás és-elemzés
251-299
Bevezetés
253
IV.1. Az adatok előkészítése
254-265
1. Bevezetés
254
2. Változók
254-256
2.1. A mérési szintek
254-255
2.2. Numerikus és kategoriális változók
255-256
3. Adatrögzítés
256-259
3.1. A kódolás
244-259
Az adatokról
256-257
Kódutasítás és kódtáblázat
257-258
Nyitott kérdések kódolása
258-259
3.2. Az adatfájl előkészítése
259
4. Adattisztítás
260-263
4.1. A kérdőívek ellenőrzése
260-262
Hiányzó válaszok
260-261
Logikai ellentmondások
261
Nyitott kérdések
261
Hiányzó kérdőívlapok
262
4.2. A digitális adatfájl tisztítása
262-263
Függelék
263-265
Rövid összefoglaló
263
Feladatok, kérdések
263-264
Kulcsfogalmak
264
Bibliográfia
264-265
IV.2. Egyszerűbb elemzések
266-281
1. Bevezetés
266
2. A változók belső szerkezete - gyakoriságok
266-269
3. Mérőszámok
269-270
3.1. A középérték mérőszámai
269-270
3.2. A szórás
270
4. Változók közötti kapcsolat - a hipotézisvizsgálat
270-279
4.1. Kereszttábla-elemzés
272-275
4.2. Vegyes kapcsolat
276
4.3. Vissza a kereszttáblákhoz
276-279
Függelék
279-281
Rövid összefoglaló
279
Feladatok
280
Kulcsfogalmak
280
Bibliográfia
280-281
IV.3. Mit kezdjünk a „puha” adatokkal? - Interjúk elemzése
282-299
1. Bevezetés
270
2. Strukturált elemzés
282-292
2.1. Az interjú leírása
282-286
2.2. Az adatok rendszerezése
286-288
Az adatok formátuma
286-287
Az adatok csoportosítása
287
Adattisztítás
287-288
Biztonsági intézkedések
288
2.3. Kódolás, standardizálás, összehasonlíthatóság
288-292
Kódolás
289-292
3. Esettanulmány
292-297
Szecskák - Esettanulmány
293-297
1. Bevezetés, esetleírás
293
2. A szeckáztatás - a kutatás tapasztalatai
294
3. A jelenség okai
294-296
4. Következtetések
296-297
Függelék
298-299
Rövid összefoglaló
298
Feladatok, kérdések
298
Kulcsfogalmak
286
Bibliográfia
298-299
V. A kutatás lezárása és utóélete
301-330
1. Bevezetés
289
2. A kutatási beszámoló elkészítése
303-321
2.1. Az írás folyamata
303-309
Mennyi időt szánjunk a megírásra?
303-304
Hogyan kezdjünk írni?
304
Milyen sorrendben dolgozzunk?
305
Mivel kezdjük?
305-306
Hogyan olvassuk át írásunkat?
306
Mit és hova írjunk?
306-309
2.2. Adatok és elemzési eredmények prezentálása
309-312
A megfigyelések leírása
309-310
Az interjúk leírása
310-311
A kérdőíves eredmények bemutatása
311-312
2.3. Az elemzési eredmények közlésének formai és stilisztikai szabályairól
312-318
A beszámoló szerkezete
313-314
Források, bibliográfia
314-315
A megfogalmazásról
315-317
Végső átolvasás
317-318
2.4. Kinek írunk?
318-321
A szakmának
318-319
A kritikának
319
A megrendelőnek-döntéshozónak
319-320
A köznek - társadalomtudományos ismeretterjesztés
320-321
3. A kutatás marketingje
321-327
3.1. A sajtó (média) használata a kutatás prezentálására
322-324
Szaksajtó
322-323
Tömegsajtó
323-324
3.2. Az internet használata
324-325
3.3. Más megoldások
325-327
Egéralátét
325-326
Abstract
326
Vezetői összefoglaló
326
Prezentáció
327
4. Zárszó
327
Függelék
328-330
Rövid összefoglaló
328
Feladatok, kérdések
328
Kulcsfogalmak
329
Bibliográfia
329-330
VI. Irodalomjegyzék - függelékek
331-371
„A” függelék - a kódolás
335-340
„B” függelék - változók kialakítása többválaszos kérdés esetében
341-342
„C” függelék - a változó jellemzőinek meghatározása
343-347
A változó típusának meghatározása
344
Az attribútumok definiálása és a változó címkéinek meghatározása
344-346
Hiányzó érték
346-347
„D” függelék - az adattisztítás
348-350
Sorba rendezés
332-349
Szelektálás
349-350
„E” függelék - az egyszerű véletlen mintavétel logikája
351-356
„F” függelék - A Hátrányos helyzetűek a közoktatásban című vizsgálat kérdőíve
357-371