Hét fejezet a kulturális örökségturizmusról corvina logo

Szerző: Husz Mária
Cím: Hét fejezet a kulturális örökségturizmusról
Sorozatcím: Humán szervező (munkaügyi) menedzser
Megjelenési adatok: Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar, Pécs, 2007. | ISSN: 1218-6880 | ISBN: 978-963-642-152-6

coverimage A szabadidő fogalma nem is olyan régi. Nem azonos a munkán túli idővel. Életkori és topológiai meghatározottsága is van. Szociológiai jelenség, amennyiben a társadalom különböző osztályaiban, rétegeiben vizsgáljuk és arra vagyunk kíváncsiak, mi a különbség a vizsgált kohorcokban. A szabadidő ritmust ad, az életben legalább akkora a szerepe mint a zenében a szünetnek. A szabadidő újfajta filozófiájának korát éljük. Több is, kevesebb is a szabadidő, s jelentősége az életpályákban fel is értékelődik. A szabadidő keresése, megtalálása és felhasználása nevelés, végső soron művelődési folyamat eredménye. Az elmúlt évtizedekben lezajló életstílus-változás több kiadást engedélyez a kulturálisnak tekintett termékek fogyasztására. A fogyasztási javakon belül felértékelődik az információ, s a fogyasztás egyre nagyobb területei vonódnak az üzlet hatása alá, miközben az élmény keresésének hullámain új megvilágításba kerül maga a kultúra is. Az élménytársadalom létrehozta az élménypiacot: a kulturális (időfelhasználási, ismeretszerzési) szükségletek kielégítése sokféleképpen és magas színvonalon történik, legyen bár kérdéses az értékválasztás, az értékdefiníció. A szép élet vágya az élet esztétizálását vonta magával, ami a sikerkultusszal és a hedonizmussal társulva a testre szabott szolgáltatásokat, a végső individualizációt keresi. Az élménykeresés indíttatása a kreatív önmegvalósítás útjainak és módjainak sokaságára lel. A stimuláló környezetre vágyót, a művészetek, a szórakozás, a városi mitológiák egyéni átélésének lehetőségei várják. Egyre jobban elhárulnak az akadályok a mobilitás elől, s aki teheti, szabadon hódolhat az újdonságok kultuszának. Mindez része az emberi boldogság keresésének, kutatása megnyitja az utat a boldogságtan tudományos alapjainak a megalapozására. Az élményszerzés általában - többnyire - helyváltoztatással jár. Egyszerűen adódik a kapcsolódás az egyre növekvő méreteket öltő újkori népvándorlásként jelentkező turizmushoz. Ennek lényege éppen az élményszerzéssel járó környezetváltoztatás, melynek során a mást, máshol, máskor és mással cselekedni óhajtó ember olyan termékeket és szolgáltatásokat fogyaszt, amelyek részben védelmező környezeti buborékénak fenntartását szolgálják, részben viszont a megszokottól teljesen eltérő világ megtapasztalását segítik elő.
Kategóriák: Utazás, turizmus
Tárgyszavak: Turizmus, Kulturális örökség, Kulturális örökségturizmus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-7
Dr. Habil Koltai Dénes: Előszó
9-10
Husz Mária: Bevezető
11-13
Első fejezet: Mi az örökség?
15-35
   Az örökségfogalom történeti dimenziói
16-19
   Múlt, történelem, emlékezet, tradíció - az örökség-paradigma újfajta beágyazódása
19-25
      Örökségalkotás
22-25
   Kultúra és örökség
25-27
   Az örökségtogalom népszerűségének okai
27-29
      Az örökség funkcionális jelentései
29
   Az örökség globalizációja
29-35
      Az örökség szintjei
31-33
      A turizmusszektor örökség típusai
33-35
Második fejezet: Örökségturizmus a későmodern társadalomban
37-58
   A turizmus kontextusa
37-39
   Az örökségekre épülő turizmus kialakulása
39-41
   Kulturális örökségturizmus az élménytársadalomban
41-46
      A kulturális turizmus dimenziói
43-46
   Az örökség és az örökségturizmus modellje
46-52
   Globális örökség, globális turizmus
52-56
   Kulturális gazdaság és örökségipar
56-58
Harmadik fejezet: A múlt élete
59-92
   A műemlékek védelmétől az integrált örökségvédelemig
60-64
   Miért őrizzük meg a múltat?
64-68
   Hogyan őrizzük meg a múltat? Az épített örökség fenntartásának elvei
68-72
   Eredetiség és hitelesség
72-73
   Az épített örökség fenntartásának módszerei
73-79
      Az angolszász örökségvédelem elvei és gyakorlata
73-74
      A helyreállítás európai, magyarországi filozófiája
75-76
      Városvédelem, történeti együttes megőrzése
76-79
      Az örökség-gazdálkodás folyamata
79
   Az örökségmegóvás kihívásai
79-81
   Az örökségturizmus hatásai
81-87
      Fizikai hatások
81-84
      Szociokulturális hatások
84-87
   Az emberiség örökségeinek nemzetközi védelme
87-92
Negyedik fejezet: Az örökségturizmus kínálata
93-148
   Az örökség-attrakciók, -vonzerők
94-97
   Az örökségturizmus kínálatának trendjei
97-101
   Vezető örökségi termékcsoportok
101-136
      Régészeti és épített örökség
102-136
      Múzeumok
107-115
      Háborús és honvédelmi örökség
115-118
      Vallási örökség és zarándoklat
118-125
      Élő örökség
125-133
      Irodalmi örökség
133-134
      Ipari örökség
134-136
   Az örökségkínálat tér- és területi kapcsolatai
136-147
      Városi turizmus
136-138
      Falusi turizmus
138-140
      Örökségi és kulturális útvonalak
140-145
      Európa kulturális fővárosai
145-147
   Az örökségturizmust támogató szolgáltatások
147-148
Ötödik fejezet: A kulturális örökség kereslete
149-175
   Kereslet és motiváció
149-151
   Az örökségturista
151-160
      Társadalomlélektani háttér
151-152
      Az élmény és az eredetiség keresése
152-156
      Viselkedés-tipológiák
156-158
      Tipikus motivációk
158-160
   A kereslet sajátosságai
160-171
      Kulturális örökség-kereslet
160-161
      Az örökséglátogatók piaci jellemzői
161-169
      Látens kereslet/nem-látogatók
169-171
   Az örökségturisták fogyasztói magatartásának várható fejlődési irányai
171-175
Hatodik fejezet: A kulturális örökségek turisztikai menedzsmentje
177-220
   Koncepció
178-184
      Nemzetközi szabályozás
181-182
      A fenntartható örökségturizmus elvei
182-184
   Az örökségek tulajdonosai és fenntartói
184-187
      Az állami/önkormányzati szektor
184-185
      A magán/piaci szektor
185-186
      Nonprofit/civil szektor
186-187
      Szektorokon átívelő együttműködés
187
   Gazdálkodás az örökséggel
187-195
      Elvi megközelítések
188-189
      A kulturális örökség finanszírozása
189-191
      A kulturális örökség turisztikai hasznosítása
191-194
      A humán erőforrás fejlesztése: munkahelyek, szakképesítések, képzések
194-195
   A személyzet menedzselése
195-196
   A kulturális örökségattrakciók menedzselésének eszközei és technikái
196-204
      Védekezés a természeti és emberi kártételek ellen
197-198
      Látogatómenedzsment
198-204
   A helyi lakosság megnyerése és a közösségi alapú fejlesztés
205-209
   Örökségturisztikai marketing
209-220
      Stratégiai marketing-tervezés
212-217
      Termékfejlesztés
217-219
      Kommunikáció és promóció
219-220
Hetedik fejezet: Az eredetiség élménye - az örökség (re)preprezentációja és interpretációja
221-276
   Az örökségek esztétikai élvezete
222-227
   Az eredetiség és hitelesség vitái
227-242
      Elvi megfontolások
227-230
      A turisták és a hitelesség érzékelése
230-234
      Megrendezett hitelesség és módosított örökség
234-239
      Eltorzított múlt
239-242
   A kulturális örökség interpretációja
242-276
      A bemutatás eredete és fejlődése
245-246
      Az interpretáció funkciói
246-252
      A kulturális örökségek interpretációjának nemzetközi filozófiája
252-256
      Az interpretáció megtervezése
256-259
      Kultűraköziség és speciális szükségletek
259-262
      Az interpretációs média
263-276
Következtetések és megjegyzések
277-281
Tóth József: Utószó
283-287
Irodalom
288-309
Hátsó borító