Hét fejezet a kulturális örökségturizmusról
Szerző: Husz MáriaCím: Hét fejezet a kulturális örökségturizmusról
Sorozatcím: Humán szervező (munkaügyi) menedzser
Megjelenési adatok: Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar, Pécs, 2007. | ISSN: 1218-6880 | ISBN: 978-963-642-152-6
A szabadidő fogalma nem is olyan régi. Nem azonos a munkán túli idővel. Életkori és topológiai meghatározottsága is van. Szociológiai
jelenség, amennyiben a társadalom különböző osztályaiban, rétegeiben vizsgáljuk és arra vagyunk kíváncsiak, mi a különbség a vizsgált
kohorcokban. A szabadidő ritmust ad, az életben legalább akkora a szerepe mint a zenében a szünetnek. A szabadidő újfajta filozófiájának korát éljük. Több is, kevesebb is a szabadidő, s jelentősége az életpályákban fel is értékelődik. A szabadidő keresése, megtalálása és felhasználása nevelés, végső soron művelődési folyamat eredménye. Az elmúlt évtizedekben lezajló életstílus-változás több kiadást
engedélyez a kulturálisnak tekintett termékek fogyasztására. A fogyasztási javakon belül felértékelődik az információ, s a fogyasztás
egyre nagyobb területei vonódnak az üzlet hatása alá, miközben az élmény keresésének hullámain új megvilágításba kerül maga a kultúra is.
Az élménytársadalom létrehozta az élménypiacot: a kulturális (időfelhasználási, ismeretszerzési) szükségletek kielégítése sokféleképpen és magas színvonalon történik, legyen bár kérdéses az értékválasztás, az értékdefiníció. A szép élet vágya az élet esztétizálását vonta magával, ami a sikerkultusszal és a hedonizmussal társulva a testre szabott szolgáltatásokat, a végső individualizációt keresi. Az élménykeresés indíttatása a kreatív önmegvalósítás útjainak és módjainak sokaságára lel. A stimuláló környezetre vágyót, a művészetek,
a szórakozás, a városi mitológiák egyéni átélésének lehetőségei várják. Egyre jobban elhárulnak az akadályok a mobilitás elől, s aki teheti, szabadon hódolhat az újdonságok kultuszának. Mindez része az emberi boldogság keresésének, kutatása megnyitja az utat a boldogságtan tudományos alapjainak a megalapozására. Az élményszerzés általában - többnyire - helyváltoztatással jár. Egyszerűen adódik a kapcsolódás az egyre növekvő méreteket öltő újkori népvándorlásként jelentkező turizmushoz. Ennek lényege éppen az élményszerzéssel járó környezetváltoztatás, melynek során a mást, máshol, máskor és mással cselekedni óhajtó ember olyan termékeket és szolgáltatásokat fogyaszt, amelyek részben védelmező környezeti buborékénak fenntartását szolgálják, részben viszont a megszokottól teljesen eltérő világ megtapasztalását segítik elő.
Kategóriák: Utazás, turizmus
Tárgyszavak: Turizmus, Kulturális örökség, Kulturális örökségturizmus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Turizmus, Kulturális örökség, Kulturális örökségturizmus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-7
Dr. Habil Koltai Dénes: Előszó
9-10
Husz Mária: Bevezető
11-13
Első fejezet: Mi az örökség?
15-35
Az örökségfogalom történeti dimenziói
16-19
Múlt, történelem, emlékezet, tradíció - az örökség-paradigma újfajta beágyazódása
19-25
Örökségalkotás
22-25
Kultúra és örökség
25-27
Az örökségtogalom népszerűségének okai
27-29
Az örökség funkcionális jelentései
29
Az örökség globalizációja
29-35
Az örökség szintjei
31-33
A turizmusszektor örökség típusai
33-35
Második fejezet: Örökségturizmus a későmodern társadalomban
37-58
A turizmus kontextusa
37-39
Az örökségekre épülő turizmus kialakulása
39-41
Kulturális örökségturizmus az élménytársadalomban
41-46
A kulturális turizmus dimenziói
43-46
Az örökség és az örökségturizmus modellje
46-52
Globális örökség, globális turizmus
52-56
Kulturális gazdaság és örökségipar
56-58
Harmadik fejezet: A múlt élete
59-92
A műemlékek védelmétől az integrált örökségvédelemig
60-64
Miért őrizzük meg a múltat?
64-68
Hogyan őrizzük meg a múltat? Az épített örökség fenntartásának elvei
68-72
Eredetiség és hitelesség
72-73
Az épített örökség fenntartásának módszerei
73-79
Az angolszász örökségvédelem elvei és gyakorlata
73-74
A helyreállítás európai, magyarországi filozófiája
75-76
Városvédelem, történeti együttes megőrzése
76-79
Az örökség-gazdálkodás folyamata
79
Az örökségmegóvás kihívásai
79-81
Az örökségturizmus hatásai
81-87
Fizikai hatások
81-84
Szociokulturális hatások
84-87
Az emberiség örökségeinek nemzetközi védelme
87-92
Negyedik fejezet: Az örökségturizmus kínálata
93-148
Az örökség-attrakciók, -vonzerők
94-97
Az örökségturizmus kínálatának trendjei
97-101
Vezető örökségi termékcsoportok
101-136
Régészeti és épített örökség
102-136
Múzeumok
107-115
Háborús és honvédelmi örökség
115-118
Vallási örökség és zarándoklat
118-125
Élő örökség
125-133
Irodalmi örökség
133-134
Ipari örökség
134-136
Az örökségkínálat tér- és területi kapcsolatai
136-147
Városi turizmus
136-138
Falusi turizmus
138-140
Örökségi és kulturális útvonalak
140-145
Európa kulturális fővárosai
145-147
Az örökségturizmust támogató szolgáltatások
147-148
Ötödik fejezet: A kulturális örökség kereslete
149-175
Kereslet és motiváció
149-151
Az örökségturista
151-160
Társadalomlélektani háttér
151-152
Az élmény és az eredetiség keresése
152-156
Viselkedés-tipológiák
156-158
Tipikus motivációk
158-160
A kereslet sajátosságai
160-171
Kulturális örökség-kereslet
160-161
Az örökséglátogatók piaci jellemzői
161-169
Látens kereslet/nem-látogatók
169-171
Az örökségturisták fogyasztói magatartásának várható fejlődési irányai
171-175
Hatodik fejezet: A kulturális örökségek turisztikai menedzsmentje
177-220
Koncepció
178-184
Nemzetközi szabályozás
181-182
A fenntartható örökségturizmus elvei
182-184
Az örökségek tulajdonosai és fenntartói
184-187
Az állami/önkormányzati szektor
184-185
A magán/piaci szektor
185-186
Nonprofit/civil szektor
186-187
Szektorokon átívelő együttműködés
187
Gazdálkodás az örökséggel
187-195
Elvi megközelítések
188-189
A kulturális örökség finanszírozása
189-191
A kulturális örökség turisztikai hasznosítása
191-194
A humán erőforrás fejlesztése: munkahelyek, szakképesítések, képzések
194-195
A személyzet menedzselése
195-196
A kulturális örökségattrakciók menedzselésének eszközei és technikái
196-204
Védekezés a természeti és emberi kártételek ellen
197-198
Látogatómenedzsment
198-204
A helyi lakosság megnyerése és a közösségi alapú fejlesztés
205-209
Örökségturisztikai marketing
209-220
Stratégiai marketing-tervezés
212-217
Termékfejlesztés
217-219
Kommunikáció és promóció
219-220
Hetedik fejezet: Az eredetiség élménye - az örökség (re)preprezentációja és interpretációja
221-276
Az örökségek esztétikai élvezete
222-227
Az eredetiség és hitelesség vitái
227-242
Elvi megfontolások
227-230
A turisták és a hitelesség érzékelése
230-234
Megrendezett hitelesség és módosított örökség
234-239
Eltorzított múlt
239-242
A kulturális örökség interpretációja
242-276
A bemutatás eredete és fejlődése
245-246
Az interpretáció funkciói
246-252
A kulturális örökségek interpretációjának nemzetközi filozófiája
252-256
Az interpretáció megtervezése
256-259
Kultűraköziség és speciális szükségletek
259-262
Az interpretációs média
263-276
Következtetések és megjegyzések
277-281
Tóth József: Utószó
283-287
Irodalom
288-309
Hátsó borító