A kormányzati szektor gazdaságtana
Szerző: Stiglitz, Joseph E.Cím: A kormányzati szektor gazdaságtana
Fordító: Mezei György
Megjelenési adatok: KJK KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2000. | ISBN: 963-224-560-1
Megjegyzés: A könyv az Oktatási Minisztérium támogatásával, a Felsőoktatási Pályázatok Irodája által lebonyolított felsőoktatási tankönyv-támogatási program keretében jelent meg. A kiadvány a BUDAPEST BANK támogatásával készült.
Joseph E. Stiglitz: A kormányzati szektor gazdaságtana című művével az olvasó egy, az USA-ban, de a világ más országaiban is sikert arató egyetemi tankönyvet kap kezébe, amelyet a Kiadó a magyar olvasók, egyetemi hallgatók számára fontosnak tartott nemzetközi és magyar vonatkozású kiegészítésekkel jelentet meg. A szerző neve jól ismert egyetemi körökben. Oktatott a M.I.T.-en, a Yale, a Stanford, a Princeton és más egyetemeken. De a gazdaságpolitikusok körében is jól ismert. Az a nagyszerű lehetőség adódott számára, hogy az USA elnökének gazdasági tanácsadójaként és a Világbank fő közgazdászaként és elnökhelyetteseként is dolgozhatott. Ez a páratlanul széles tevékenység nyilván segítségére volt abban, hogy a bonyolult kérdéseket az elmélet, a józan ész és a politikai mechanizmus egymásra hatásaként képes tárgyalni, súlyt helyezve az elvont közgazdasági okoskodás mellett a társadalmi gyakorlat tapasztalataira is. J. E. Stiglitz művének előszavában megjegyzte, hogy ha műve a 60-as években jelent volna meg, akkor a Pénzügytan címet viselné (könyvének 2. kiadása alapján készült német kiadása 1989-ben Finanzwissenschaft címen jelent meg), de a nagyra nőtt és a XX. század utolsó negyedében szenvedélyesen vitatott állami szerepvállalás indokolta, hogy e szerep mélyreható elemzése felé forduljon, és új szellemű közgazdasági művet írjon. A változás a tartalmi minősitésen túlmenően formálisan is igazolható. Történelmileg ugyanis az állampénzügyek az adózásra koncentráltak, mivel a XVIII. századig az állami kiadások alapjában a honvédelemre - és persze az udvartartás táplálására - szorítkoztak, és a polgári forradalmak nyomán egészültek csak ki az igazgatás és jogszolgáltatás kiadásaival. A kiadások béke idején a GDP 10 százalékát sem érték el. A XIX. század végétől, de inkább csak a XX. században törtek be az új feladatok: a szociálállamiság, a pénzügyi eszközökkel támogatott gazdaságfejlesztési szándékok és a gazdasági versengés, a közép- és felsőfokú állami oktatás, az extemáliák kezelése. Mindez a pénzügytan gyökeres átalakulását hozta magával. Megmaradt, sőt a tehernövekedés nyomán megerősödött a , jó” adózás érvényesítése iránti klasszikus igény, amelynek egyszerű szabályát a XVII. században úgy fogalmazták meg, hogy „a birkát nem levágni, hanem nyírni kell”, vagy úgy, hogy a jó adózás az, amely révén „a libáról a lehető legtöbb tollat tépik a legkevesebb sziszegés mellett”. De a korábbi túlnyomóan adószemléletű pénzügytan egyre többet kellett hogy foglalkozzék az újszerű kiadásokkal és az állami szerepvállalás sokoldalú hatásaival, mellékhatásaival.
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
[2]
Impresszum
[3]
Tartalom
[5]-18
Előszó
[19]-21
Első rész
[23]-140
Bevezetés
[23]
Első fejezet
[25]-47
A kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
[25]-47
A vegyes gazdaság
26-27
Piaci kudarcok és kormányzati kudarcok
27-28
Kormányzati kudarcok
28-29
A kormányzat szerepvállalásának korábbi koncepciói
29-31
Micsoda vagy kicsoda a kormányzat?
31-32
Nemzeti kormányzat és integráció
32-33
A kormányzati szektor és az alapvető gazdasági kérdések
33-35
A kormányzati szektor közgazdaságtanának felépítéséről
35-36
Normatív és pozitív közgazdaságtan
36-39
A közgazdászok közötti nézetkülönbségek
40-44
Összefoglalás
44-45
Kulcsfogalmak
46
Kérdések és problémák
46-47
Második fejezet
[48]-77
A kormányzati szektor főbb vonásai
[48]-77
A kormányzati tevékenység
50
A jogi keretek kialakítása
50-52
A kormányzat és a termelés
52-55
Az állam az áruk és szolgáltatások vásárlója
55
Az állam jövedelem-újraelosztó szerepe
56-57
A magyar államháztartás fő jellemzői
57-59
A kiadások növekedési tendenciái
59-61
Az állami bevételek
62-71
Összefoglalás
72
Kulcsfogalmak
73
Kérdések és problémák
73-74
Függelék
74-77
Harmadik fejezet
[78]-108
A kormányzat gazdasági jelentősége
[78]-108
A piaci kudarcok és a kormányzati fellépés
88-97
Resztribúció és a meritórikus javak: a kormányzati tevékenység két további indoka
97-99
A kormányzati szerepvállalás kétféle értékelése
99-101
Összefoglalás
101-102
Kulcsfogalmak
102
Kérdések és problémák
102-103
Függelék: A Pareto-hatékonyság és a kompetitiv egyensúly elemzése függvény-grafikonok
103-108
Negyedik fejezet
[109]-140
Jóléti gazdaságtan: hatékonyság versus méltányosság
[109]-140
A hatékonyság és az elosztás közötti (kompromisszumos) átváltási viszonyok
109-112
A Pareto-hatékonyság
112-114
A jövedelemelosztás
114-123
Társadalmi döntések
124-130
A gazdaságpolitikai alternatívák értékelése
130-136
Összefoglalás
136-137
Kulcsfogalmak
137
Kérdések és problémák
138-140
Második rész
[141]-256
A közkiadások elmélete
[141]-170
Ötödik fejezet
[143]-170
Közjavak és államilag biztosított magánjavak
[143]-170
A közjavak meghatározása
143-147
Nem-tiszta közjavak
147-152
Államilag biztosított magánjavak
152-155
A javak közszolgálati és magánúton történő bitosításának változó egyensúlya
155-156
A közjavak hatékonysági feltételei
156-165
A hatékony kormányzat mint közjószág
165-166
Összefoglalás
166
Kulcsfogalmak
167
Kérdések és problémák
167-168
Függelék: A közjavak hatékonyságának alternatív ábrázolásmódja - a maradványgörbe
168-170
Hatodik fejezet
[171]-204
A közösségi döntések
[171]-204
A forrásallokáció mechanizmusok a magánszektorban
172
Erőforrás - allokációs mechanizmusok az állami szektorban
172-174
A többségi szavazás
175-182
A többségi szavazás egyensúlya nem hatékony
182-190
Politika és közgazdaságtan
190-195
Alternatív módozatok a közjavak szintjének meghatározására
195-198
Érték és kompetencia
198
Összefoglalás
198-199
Kulcsfogalmak
199
Kérdések és problémák
199-201
Függelék: A preferenciák kinyilvánításának új mechanizmusai
201-204
Hetedik fejezet
[205]-236
Az állami termelés és a kormányzati szakapparátusok
[205]-236
A közjavak közszolgálati termelése és az állami szektor által biztosított magánjavak
206-207
Állami termelés a piacgazdaságokban
207-217
A közszolgálatilag biztosított javak termelésének alternatív keretei
217-219
Kevésbé hatékonyak az állami szervezetek?
219-224
A szakapparátusok és bürokráciák
224-233
Összefoglalás
234
Kulcsfogalmak
235
Kérdések és problémák
235-236
Nyolcadik fejezet
[237]-256
Külső gazdasági hatások (externáliák)
[237]-256
Néhány fogalommagyarázat
237-238
A külső gazdasági hatások következményei
238-240
Az externáliák kezelésének magángazdasági megoldásai
240-244
Az externáliák kormányzati korrekciója
244-254
A kormányzati politika súlyponti területei
254
Összefoglalás
254-255
Kulcsfogalmak
255
Kérdések és problémák
255-256
Harmadik rész
[257]-393
Közkiadási programok
[257]-393
A közkiadás-politika elemzése
[259]-
A programok szükségessége
[259]-261
A kormányzati beavatkozás alternatív formái
261-263
Hatékonysági következmények
264-268
Elosztási következmények
268-272
A méltányosság és hatékonyság átváltási viszonyai
272-274
A programok értékelése
274-275
A politikai folyamat
275-277
Összefoglalás
277
Kulcsfogalmak
277
Kérdések és problémák
278
Tizedik fejezet
[279]-307
Költség-haszon elemzés
[279]-307
Költség-haszon elemzés a magánszektorban
280-281
Társadalmi költség-haszon elemzés
282-288
Költséghatékonyság
288-289
Ámyékárak és piaci árak
290
A társadalmi költség-haszon elemzés diszkontrátája
290-294
A kockázatok értékelése
294-296
Elosztási megfontolások
296-303
Összefoglalás
303-304
Kulcsfogalmak
304-305
Kérdések és problémák
305-306
Függelék: A Dalton-Atkinson-féle mérőszám
306-307
Tizenegyedik fejezet
[308]-329
Az egészségügy
[308]-329
Az egészségügyi ellátásra fordított kiadások
309
Az egészségügyi kiadások dinamikája
309
Az egészségügy finanszírozási rendszere
310-312
A kormányzati szerepvállalás okai az egészségügy finanszírozásában, szervezésében és szabályozásában
312-319
Egészségbiztosítás
319-324
Egészségbiztosítás Magyarországon
325-327
Összefoglalás
328
Kulcsfogalmak
329
Kérdések és problémák
329
Tizenkettedik fejezet
[330]-339
A honvédelem
[330]-339
A honvédelem szervezete
331-334
A költséghatékonysági elemzés
334-336
Mennyi katonai közkiadás elegendő?
336-337
Összefoglalás
337-338
Kulcsfogalmak
338
Kérdések és problémák
338-339
Tizenharmadik fejezet
[340]-356
Nyugdíjbiztosítás
[340]-356
A társadalmi nyugdíjbiztosítás
341-343
A társadalmi nyugdíjbiztosítás közgazdasági kérdései
343-347
Igazságossági problémák a nyugdíjbiztosítás körül
347-349
Allokációs hatások
349-351
Néhány további probléma az igazságossággal és a hatékonysággal kapcsolatban
351-352
Reformirányzatok a társadalmi nyugdíjbiztosításban
352-355
Összefoglalás
355
Kulcsfogalmak
356
Kérdések és problémák
356
Tizennegyedik fejezet
[357]-379
Szociális kiadások
[357]-379
Szociális segélyezés
359-360
Szociális segélyezés és társadalombiztosítás
360
Dologi szolgáltatások vagy pénzbeni kifizetések
360-362
A negatív jövedelemadó
362-364
Szociális ellátások Magyarországon
364
Az állam lakásügyi kötelezettségvállalásainak háttere
365-369
A családi pótlék és a népesedési politika
369-374
Munkaerőpiaci programok Magyarországon
374-375
Szociális támogatások az USA-ban
375-376
A szegénység elleni programok eredményessége
376-378
Összefoglalás
378
Kulcsfogalmak
379
Kérdések és problémák
379
Tizenötödik fejezet
[380]-393
Az oktatás
[380]-393
A magyar iskolarendszer és pénzügyi jellemzői
381-382
Az amerikai iskolarendszer
382-383
Az oktatás közszolgálati problémái
383-392
Összefoglalás
392
Kulcsfogalmak
393
Kérdések és problémák
393
Negyedik rész
[395]-519
Az adóztatás elmélete
[395]-519
Tizenhatodik fejezet
[397]-423
Az adóztatás: bevezető fogalmak
[397]-423
A háttér
[397]-400
Egy tetszőleges adórendszer öt célszerű alaptulajdonsága
401-420
Összefoglalás
421
Kulcsfogalmak
421-422
Kérdések és problémák
422-423
Tizenhetedik fejezet
[424]-450
Ki fizeti meg ténylegesen az adót: az adóteher-mcgoszlás
[424]-450
Az adóteher-megoszlás a kompetitiv piacokon
428-436
Az adóteher-megoszlás monopolisztikus illetve versenyzői környezetekben
436-439
Az adóteher-megoszlás oligopóliumok esetén
439-440
Ekvivalens adók
440-443
Az adóteher-megoszlás elemzését befolyásoló tényezők
443-446
Összefoglalás
446
Kulcsfogalmak
447
Kérdések és problémák
447-449
Függelék: Az értékadó és a specifikus termékadó hatásainak összehasonlítása
450
Tizennyolcadik fejezet
[451]-470
Adózás és gazdasági hatékonyság: a fogyasztás kérdései
[451]-470
A fogyasztók által fizetett adók hatása
452-464
A termelők által viselt adóhatások
464-466
Részben a fogyasztók, részben a termelők által viselt adóhatások
466-467
Összefoglalás
467-468
Kulcsfogalmak
468
Kérdések és problémák
468-469
Függelék: A holtteherveszteség mérése
469-470
Tizenkilencedik fejezet
[471]-488
Adóztatás és gazdasági hatékonyság: a munka kínálata
[471-488
Az adóztatás hatásai a munkakínálat mennyiségére
[471]-482
Az adók munkakínálatra gyakorolt hatásainak mérése
482-485
A munkakínálat további dimenziói
485-487
Összefoglalás
487-488
Kulcsfogalmak
488
Kérdések és problémák
488
Huszadik fejezet
[489]-519
Az optimális adózás
[489]-519
A torzító hatások számbavételének két hibája
[489]
A „második-legjobb” megoldás téves értelmezése
[490]
Optimális újraelosztó jövedelemadóztatás
490-501
A jövedelemadók optimális struktúrája
501-505
Újraelosztás termékadók révén
505-511
Optimális adóztatás és termelési hatékonyság
511-514
Hogyan függ az adóztatás optimális struktúrája a rendelkezésre álló adótípusoktól?
514-515
Összefoglalás
515-516
Kulcsfogalmak
516
Kérdések és problémák
516-517
Függelék: A termékekre kivetett Ramsey-féle adók levezetése
517-519
Ötödik rész
[521]-639
Adóztatás a gyakorlatban
[521]-639
Huszonegyedik fejezet
[523]-546
A személyi jövedelemadó
[523]-546
A személyi jövedelemadó alapvonásai az Egyesült Államokban
[523]-525
Az alkalmazott jövedelemadót meg határozó elvek az Egyesült Államokban
525-531
A jövedelemadó-rendszer alkalmazásának gyakorlati problémái
531-542
Összefoglalás
542-543
Kulcsfogalmak
543
Kérdések és problémák
543-544
Függelék: A magyar személyi jövedelemadó-rendszerről
544-546
Huszonkettedik fejezet
[547]-572
A tökedóztatás
[547]-572
A tőkejövedelem meghatározása
549-558
A tőkeadóztatás bonyolultságának okai
558-559
Az egységes adók hatásai
560-566
A nem-egységes adók következményei
566-567
Örökösödési és örökhagyási adók (illetékek)
568-569
Vegyes adórendszerek
569
Összefoglalás
570
Kulcskérdések
571
Kérdések és problémák
571-572
Huszonharmadik fejezet
[573]-601
A társasági adó
[573]-601
A társasági adó legfontosabb tulajdonságai
[573]-574
A társasági adó alkalmazásának magyarázata
574-575
A társasági adóteher megoszlása és az adó hatékonyságra gyakorolt hatása
575-589
A társasági adó és a gazdasági hatékonyság
589-592
A személyi jövedelemadó és a társasági adó hatásainak összehangolása
592-597
Vajon szükség van társasági jövedelemadóra?
597-599
Összefoglalás
599-600
Kulcsfogalmak
600
Kérdések és problémák
600-601
Huszonnegyedik fejezet
[602]-614
A forgalom és a fogyasztás adói, valamint egyéb termékadók
[602]-614
Értékteremtési adó vagy fogyasztási típusú adó
604-608
Adómentességek és csökkentett adókulcsok
608-610
Termékekre kivetett egyéb adók
610-613
Összefoglalás
613
Kulcsfogalmak
613
Kérdések és problémák
614
Huszonötödik fejezet
[615]-621
Az adókikerülésről
[615]-621
Az adókikerülés elvei
616-618
Adómenedékek
618-619
Méltányossági és hatékonysági következmények
620-621
Összefoglalás
621
Kulcsfogalmak
621
Kérdések és problémák
621
Huszonhatodik fejezet
[622]-639
Az adórendszer reformja
[622]-639
Nemzetközi áttekintés
[622]-624
A reformigény alapjai
624-626
Az adóreform elvei a fejlett országokban
627-628
Az amerikai adóreform
628-630
Várható reformirányzatok
630-635
A magyar adóreform és a kilátások
636-638
Összefoglalás
638-639
Kulcsfogalmak
639
Kérdések és problémák
639
Hatodik rész
[641]-716
További összefüggések
[641]-716
Huszonhetedik fejezet
[643]-665
Kölségvetési federalizmus
[643]-665
A szövetségi kormányzat, a tagállami kormányzatok és a helyhatóságok kapcsolata
[643]-645
A költségvetési federalizmus elvei
645-649
Redisztribúció
649-653
A közjószágok nyújtása, illetve finanszírozása
653-654
A településeknek nyújtott központi céltámogatások hatékonysága
654-658
A központi adórendszer és a helyi közkiadások
659-660
Összefoglalás
660-661
Kulcsfogalmak
661
Kérdések és problémák
662
Függelék: A helyi közösségek finanszírozása Magyarországon
662-665
Huszonnyolcadik fejezet
[666]-681
Helyi adók és közkiadások
[666]-681
A helyi közpénzügyek adóteher-megoszlási elemzése
[666]-670
Kapitalizációs hatás
670-675
Közösségi döntések helyi szinten
675-677
Összefoglalás
677-678
Kulcsfogalmak
678
Kérdések és problémák
678-679
Függelék: Helyi adók Magyarországon
679-681
Huszonkilencedik fejezet
[682]-716
Kölségvetési hiány, gazdasági stabilitás és növekedés
[682]-716
Kölségvetési hiány, gazdasági stabilitás és növekedés
[682]-689
Deficit és beruházás
689-692
Újabb jelenségek a fejlett országok költségvetése egyenlegének „alakulásában”
692-693
A deficit magyarországi áttekintése
693-698
A kormányzati gazdaságpolitika hatékonyságának más megközelítési lehetőségei
698-701
A gazdaságpolitikai változtatások időzítése: helyzeti döntések, illetve szabályozások
701-712
Az Európai Unió költségvetése és a nemzeti költségvetések
713-714
Összefoglalás
714-715
Kulcsfogalmak
715
Kérdések és problémák
715-716
Irodalomjegyzék
717-727
Tárgymutató
729-741
Kulcsfogalmak szótára
743-748
Hátsó borító