Egészségpszichológia a gyakorlatban
Szerkesztők: Kállai János; Varga József; Oláh AttilaTovábbi szerzők: Bagdy Emőke; Buda László; Füzesi Zsuzsanna; Kéri Katalin ; Kállai János; Kerekes Zsuzsanna; Kopp Mária; Lampek Kinga; Molnár Edit Katalin; Oláh Attila; Ozsváth Károly; Pék Győző; Péley Bernadette; Pikó Bettina; Pörczi Zsuzsanna; Stauder Adrienne; Tiringer István; Urbán Róbert; Varga József
Cím: Egészségpszichológia a gyakorlatban
Megjelenési adatok: Medicina Könyvkiadó Zrt., Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-226-086-0
Az egészségpszichológia - a nemzetközi hírű magyar Franz Alexander, Selye János, Bálint Mihály által fémjelzett gazdag hagyományokra épülő hazai gyakorlatnak megfelelően - a primer, szekunder, tercier prevenció, az egészség- és betegségmagatartás, a krónikus betegséggel való megküzdés, az altruizmus, a kiégés és a gyógyító közösségek szerepével foglalkozik (Ozsváth, 1977; Kulcsár, 1998; Kopp, 2001; Csabai és Molnár, 1994). Az egészségpszichológia gyakorlati területeken megmutatkozó szerepét, attitűdjét és ismeretrendszerét átfogó elméleti modellek tárgyalják; részletes bemutatásuk helyett a rendelkezésre álló magyar forrásokra utalunk (Kulcsár, 1998; Kopp, 2001). A hetvenes évek végén, elsősorban az Egyesült Államokból induló és napjainkra Európában is gyökeret vert egészségpszichológiai, szomato-pszichés betegségfolyamatokról beszél. Éber tudatú, valamint részben narkózisban lévő beteg esetében is minden testi megnyilvánulás, tünet, anatómiai vagy funkcionális változás pszichológiai mechanizmusok közegében történik (vélemények, érzések, várakozás, fantáziák, a betegségről szerzett tudás, élet-tapasztalat). A lélektani hatások súlyát a beteg állapota, betegségének természete, a beteg személyisége befolyásolja. Az egészségpszichológia ugyan hangsúlyozza a huszadik század elején egyes szomatikus betegségekre kialakított pszichogenetikus szemléletet, de gondolkodásában inkább a szomatopszichés folyamatokra, tevékenységében a testi és lelki egészség védelmére és a visszaállításában végzett aktív partneri feladatokra összpontosít. Az egészségpszichológia a pszichológia egyik alkalmazott területe, mely az ember viselkedését és érzelmi reakciómódjait az egészség és a betegség oldaláról vizsgálja. Fő területei: (a) egészségkárosító viselkedés, magatartásbeli betegségeket okozó magatartásbeli rizikófaktorok elhárítására vonatkozó hatékony intervenció, (b) az egészségmegőrzés és a betegségekkel szembeni ellenálló képesség, az úgynevezett „viselkedési immunogének” feltárása, célcsoportokban megvalósított attitűdformálás és életminőség-fejlesztés, (c) egészséggel-betegséggel kapcsolatos nézetek vizsgálata, (d) információ-átadás és -szerzés stratégiáinak elemzése és hatékonyságfokozás az orvos-beteg kommunikációban, kiélezett helyzetre vonatkozó döntéshozatali stratégiák, (e) a gyógyítás környezetének hatása az egészségügyi dolgozókra, a beteg állapotára, és a gyógyulásra, (f) egészségkárosító munkahelyi pszichológiai hatásokkal kapcsolatos intervenció, (g) krónikus, rokkant, haldokló beteggel való bánásmód, problémamegoldó stratégiák fejlesztése. Az egészségpszichológia közelítésmódjában a saját sorsát aktívan alakítani képes és a szociális környezetét megérteni szándékozó ember egészséges életmódra való törekvésével kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik; közelítésmódjában a személyiség és a személyiségfejlődés igen lényeges elem. Empirikus vizsgálatokat végez, és a közvetlen betegellátás, valamint a megelőzés területén tevékenykedik. Ismeretrendszere tekintetében kalauz vagy útmutató az egészségügyben dolgozó segítők és szakdolgozók (orvosok, pszichológusok, nővérek) számára.
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia, Orvostudomány
Tárgyszavak: Pszichológia, Mentálhigiéné, Egészség, Betegség, Klinikai pszichológia, Fájdalom, Stressz
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichológia, Mentálhigiéné, Egészség, Betegség, Klinikai pszichológia, Fájdalom, Stressz
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Szerkesztői bevezető
5-7
Szerzők adatai
9-10
Tartalomjegyzék
11-20
I. rész: Bevezetés
21-34
I. fejezet: Az egészségpszichológia alkalmazási területei és alapfogalmai (Kállai János, Varga József, Oláh Attila)
23-34
Az egészségpszichológia fő területei
26-28
Az egészséges magatartás és életvitel fejlesztése és az egészséges állapot megőrzése
27
Konkrét betegségekhez kapcsolódó megelőző és terápiás tevékenység
27-28
Kóroktani és diagnosztikai korrelációk a betegség és a pszichológiai jellemzők vonatkozásában
28
Egészségügyi ellátó rendszer és egészségpolitika
28
Egészségpszichológiai elméletek és alapfogalmak
29-32
Egészséggel kapcsolatos vélekedések modellje (Health Belief Model, HBM)
29-31
Egészségmagatartás Kontrolljának Helye modell
31
Protektív Motivációs Modell
31-32
Összegzés
32-33
Irodalom
33-34
II. rész: Egészség és kultúra
35-111
II. fejezet: Az egészség kultúrtörténeti megközelítése (az ókortól a 18. századig) (Kéri Katalin)
37-50
Egészségfelfogás az ókori görögöknél és rómaiaknál
37-38
Egészségfogalom a keresztény tanításokban
39-41
Gyógyítás és egészség az iszlámban
41-45
A muszlim medicina általános jellemzői
42-43
Az egészség komplex értelmezése
43-45
A reneszánsz és a reformáció-ellenreformáció kora
45-46
Apáczai Csere János az egészségről
46-48
Újkori gondolatok az egészségről
48-49
Irodalom
49-50
III. fejezet: A kelet-közép-európai egészségparadoxon (Kopp Mária)
51-64
A viszonylagos lemaradás szerepe
53-54
Miért hat kevésbé a nőkre, mint a férfiakra a viszonylagos társadalmigazdasági lemaradás a magyar társadalomban?
55-57
Milyen mechanizmusokon keresztül vezetnek a stressz, illetve a nem megfelelő megbirkózási készségek a megbetegedések és halálozások számának emelkedéséhez?
58
Tanult tehetetlenség, depresszió
58-59
Az értékrend, az elvárások szerepe, az anómia, az értékvesztés jelentősége
59-60
A koherencia, az élet értelmébe vetett hit meghatározó jelentősége a lelki egészség szempontjából
60-62
A pozitív érzelmi állapot fontossága
62
Irodalom
63-64
IV. fejezet: Az egészségi állapothoz való viszony változásai (Füzesi Zsuzsanna, Larnpek Kinga)
65-86
Változott-e és miért az egészséghez való viszonyunk?
67-70
Milyen egészségfogalmat használunk a népesség egészségi állapotának meghatározására?
70-71
Lehetőségek a változtatásra: egyéni szinten
72-75
Lehetőségek a változtatásra: közösségi szinten
75-79
A közösségek szerepéről általában
75
A közösség: a közvetítő intézmények struktúrája
76
A közösség: kapcsolat a különböző szervezetek között
76-77
A közösség: hatalom
77-78
Egyenlőtlen hozzáférhetőség a közösségi erőforrásokhoz
78
A közösségek jelenlegi hazai helyzete
78-79
Van-e modell?
79-83
A program általános célja
80-81
A modell működésének eddigi tapasztalatai
82-83
Irodalom
84-86
V. fejezet: Alternatívák keresése az egészségügyben. Komplementer medicina (Buda László)
87-111
A komplementer medicina kutatásának létjogosultsága
88
Irodalmi áttekintés
89-92
Fogalmi meghatározás
89-90
A konvencionális medicina jellemzésére használt, negatív jellegű sztereotípiák
90-91
A komplementer/alternatív medicina jellemzésére használt pozitív jellegű sztereotípiák:
91-92
Egészségügyi aspektus
92-94
Egészségszociológiai aspektus
94-96
A CAM igénybevétele
94-95
Demográfiai háttér
95
Egészségi állapot, orvoshoz fordulás, betegségek
95-96
"Alternatív" öngyógyítás
96
Egészségpszichológiai aspektus
96-100
Döntéshozatali folyamat
97-98
Egészségtudatosság
98-99
Betegút
99-100
Jogi és finanszírozási aspektus
100-101
A hazai empirikus kutatások eredményei és konklúziói
101-104
Igénybevétel és nyitottság
101-102
Természetgyógyászat és egészségi állapot
102
Természetgyógyászati szolgáltatások, módszerek
102-103
Elégedettség
103
A természetgyógyászat és a hivatalos egészségügyi ellátás
103
Egészségmagatartás, egészségtudatosság
104
Hiedelmek
104
Tennivalók
104-105
Összefoglalás
105-107
Irodalom
107-111
III. rész: Fejlődés, megküzdés és kimenetel
113-235
VI. fejezet: A pozitív gondolkodás szerepe az egészség megtartásában (Pikó Bettina)
115-132
Preventív egészségpszichológia: pszichológia és egészségfejlesztés
115-116
Pozitív pszichológia és egészségpszichológia
116-117
Védőfaktorok az egészségpszichológiában
117
Pozitív szempontú egészségpszichológia
117-118
Pozitív gondolkodás és egészségi állapot: optimizmus és pesszimizmus
119
Optimizmus és egészségfejlesztés
120
Pozitív gondolkodás és egészségtudatosság: a jövőorientáltság szerepe
120-121
Jövőorientáltság és kockázatészlelés
121
A pozitív gondolkodás pszichobiológiája
122
Pozitív gondolkodás: genetika vagy környezet?
122-123
A külső és belső motiváltság hatása a jóllétre és egészségre
123-124
Motiváltság és egészségfejlesztés
124
Öndetermináció és pozitív gondolkodás
124
Önreguláció és pozitív gondolkodás
124-125
Pozitív gondolkodás társas közegben: a társas támogatás mint védőfaktor
125-126
A társas támogatás magatartás-epidemiológiája
126-127
Társas támogatás és magatartási döntések
127
Pozitív érzelmek és pozitív gondolkodás
127-128
A pozitív üzenetek jelentősége az egészségfejlesztésben
128-129
Egészségtudatosság-tréning
129-130
Irodalom
130-132
VII. fejezet: A „bontakozás” mint alapelv az egészséges fejlődésben (Péley Bernadette)
133-151
A normalitás fogalma gyermekkorban
133-135
A személyiség bontakozása a kapcsolatokban
135-137
A megszakadás „paradoxona”
137-138
Egyedüllét
138-139
Potenciális tér
139-140
A kapcsolatban való bontakozásra vonatkozó kísérleti pszichológiai és neurobiológiai eredmények
140-145
A történetek szerepe a fejlődésben
145-149
Összefoglalás
149
Irodalom
149-151
VIII. fejezet: Stressz és stresszkezelés (Stauder Adrienne)
153-176
A stressz. Bevezetés, definíciók
153-154
A stresszt kiváltó tényezők (stresszorok)
154-157
Akut súlyos stressz, életesemények
155
Krónikus stressz
155-157
Az akut stresszválasz élettani alapjai
157-162
A krónikus stressz hatásai az egyes szervrendszerek működésére
160-162
A stresszhelyzetek észlelése és minősítése, értékelése
162
Az információfeldolgozás folyamata
162-165
A stressz kognitív aktivációs elmélete
163-165
Válaszreakciók, megküzdés (coping)
165-167
A társas kapcsolatok és a stressz összefüggései
167-168
Stresszkezelést segítő technikák és beavatkozások
168
A stresszforrások csökkentése, a stresszhelyzetekkel való sikeres megküzdés technikái
169-174
A stresszforrások csökkentésére irányuló technikák
170
A stresszhelyzetek hatékonyabb megoldását segítő technikák
171
A stresszel összefüggő testi reakciók befolyásolása
171-172
Stresszkezelő programok
172-173
Összegzés
174
Irodalom
174-176
IX. fejezet: Megküzdés (coping) (Dr. Tiringer István)
177-197
A megküzdés pszichológiájának története
177-178
Megküzdési definíciók és elméletek
179-181
A megküzdésben tapasztalható egyéni különbségek: a diszpozicionális megközelítés
181-182
A represszív megküzdési stílus
182-184
A stresszor értékelése
184-185
A két alapvető megküzdési mód
185-193
Az elkerülő út
186-189
A megközelítés útja
189-193
A megküzdés-kutatás problémái
193-195
Összefoglalás
195
Irodalom
195-197
X. fejezet: Egészség és társas támogatás (Kállai János)
199-216
A társas támogatás elfogadásának és megszerzésének nehézségei
202-203
Az alexitímia szerepe a társas támogatás nyújtásában és elfogadásában
204-205
A társas támogatás mértékének felmérése
205-208
Hozzájutás a társas támogatáshoz
208-209
Szociális hatások a gyógyulás folyamatában
209-211
Stressz, betegség és társas támogatás
211-212
Összegzés
213-214
Irodalom
214-216
XI. fejezet: A gyógyító egészsége (Ozsváth Károly)
217-235
Előzmények
217-219
Egy jellegzetes példa: pécsi törekvések a gyógyítással foglalkozó szakemberek lélektani ismereteinek bővítésére
219-220
Paradigmaváltás: magatartásorvoslás és egészségpszichológia
220-222
és mi lesz a gyógyítókkal?
222-227
A „hivatalos állásfoglalás”
227
Egészségkárosító zavartényezők az orvosi (segítő) tevékenységben
227-230
Az orvos és a halál
230-231
Mindennapi kompetencia az orvos (segítő) lelki egészségének megőrzésében
231-233
Összefoglalás helyett
233
Irodalom
234-235
IV. rész: Kapcsolat, gondozás és gyakorlat
237-494
XII. fejezet: Vitalitásgenerátorok. Szubjektív jóllétérzésünk erősítésének és egészséggondozásunk természetes eszközei (Bagdy Emőke)
239-278
Egészségképünk metaforái és jelenkori paradoxona
241-242
Konzumkultúra, mentalitás, fogyasztó-személyiség
242-244
Jólét, megelégedettség, szubjektív jóllét és egészség
244-245
Természetes életerő-fejlesztőink: a vitalitásgenerátorok
246-264
Életderű, mosoly, nevetés, vicc, humor, optimizmus
246-247
Mi a nevetés?
247-249
A spontán és akaratlagos nevetés neurobiológiája
249-250
Mit idéz elő bennünk a nevetés?
250-252
Miért és min nevetünk, mit szolgál a nevetés?
252-255
A vicc és humor mint a lelki egyensúlyért való megküzdés eszközei
255-256
A „humor coping”, avagy megküzdés a stresszel
256-257
Milyen érzelemközpontú megküzdési módokat kínál a humor és a vicc művelése, élvezete?
257-260
Aktív-passzív humor és nevetés mint vitalitásfejlesztő erőforrás és a gyógyítás eszköze
260-262
Optimizmus, jó közérzet és egészség
262-264
Fizikai élénkség, mozgékonyság, testi aktivitás, kocogás, „kondicionálásmódok”
264-273
Testi (lelki) kontaktusképesség, érintés (simogatás, fizikai érintkezés, ölelés)
269-273
Összegzés és kitekintés
273
Irodalom
273-278
XIII. fejezet: Az egészségkárosító viselkedések klinikai egészségpszichológiai megközelítése (Urbán Róbert)
279-303
Bevezetés
279
A magatartás megváltoztatásának három modellje
280-292
Az életmód-változtatás transzteoretikus modellje
280-287
A motivációs interjú
287-289
A minimális intervenció modellje az alapellátásban
289-292
A dohányzás és a dohányzásról leszoktató programok
292-301
A dohányzás egészségügyi jelentősége
292
A dohányzásról való leszokás egészségügyi jelentősége
292
A dohányzásról való leszoktatásban alkalmazott megközelítések
293-295
Dohányzásról leszoktató minimál intervenció az alapellátásban
295-300
Ki végezzen dohányzásról való leszoktatást?
300-301
Irodalom
301-303
XIV. fejezet: Krónikus betegek ellátásának egészségpszichológiája (Tiringer István, Varga József, Molnár Edit)
305-331
A krónikus betegségek fogalma, előfordulási gyakorisága, jelentősége
305-306
Pszichoszociális szempontok a krónikus betegségekben
306-309
A krónikus betegségek pszichoszociális következményei
309-310
A krónikus megbetegedés lefolyását és hatásait befolyásoló tényezők
310-314
Önkezelés és együttműködés az orvosi kezeléssel
314-317
Megküzdés krónikus betegségekkel gyermekkorban
317-320
Pszichológiai intervenciók
320-321
Ismeretek, betegoktatás
321-323
Edukációs programok
323
Viselkedéses készségfejlesztő technikák
323
Stresszkezelő eljárások
323-324
Önkezelő tréning
324
Társas támogatás
324-325
Családsegítő csoportok
325
Önsegítő csoportok
325
Összefoglalás
325-330
Irodalom
330-331
XV. fejezet: Fájdalom, fájdalommenedzsment és palliatív ellátás (Kerekes Zsuzsanna, Varga József)
333-354
A fájdalom meghatározása
333-334
A fájdalom élettana
334-335
Fájdalom-modellek (A fájdalom kapuszabályozási elmélete)
335-337
A fájdalom típusai
337-338
A fájdalom mint élmény
338-340
Fájdalomviselkedés
340-341
A fájdalom pszichoszociális vonatkozásai
341-342
A fájdalom vizsgálata
342-346
Kérdőívek
343-344
Interjú
344-345
Fájdalomnapló
345-346
Megfigyelés
346
Vizsgálati protokoll
346
A fájdalom kezelése
346-350
Gyógyszeres kezelés
347-348
Nem gyógyszeres biológiai, sebészeti fájdalomcsillapítás
348
Viselkedéses és kognitív módszerek
348
Operáns kondicionálás
349
Relaxációs módszerek, hipnózis
349
Kognitív technikák, viselkedésterápiák
349-350
Más pszichoterápiák
350
Fájdalomklinikák
350
Összegzés
350
Fantomfájdalom (Phantom Limb Pain, PLP)
350-351
Palliatív ellátás és fájdalomcsökkentés
351-352
Irodalom
352-354
XVI. fejezet: Az immunológiai betegségek egészségpszichológiai vonatkozásai (Tiringer István)
355-382
Az immunológiai megbetegedések egészségpszichológiai megközelítése
356-358
Rheumatoid arthritis (RA) és systemás lupus erythematosus (SLE): gyakoriság, klinikai kép, kóroktan
358-359
Gyakoriság
358
Klinikai kép
359
Kórélettan
359-360
HIV-fertőzés: gyakoriság, klinikai kép, kóroktan
360-362
Gyakoriság
361
Klinikai kép
361
Kórélettan
361-362
Neuroimmun interakciók
362-363
A stressz hatása az immunműködésekre
363-371
A stressz hatásai az immunrendszerre
363-367
A stressz keletkezésének elméletei
364-365
Stressz indukálta immunmoduláció
365-367
Hipotalamusz-hipofízis-mellékvesekéreg-tengely és immunfunkció
367-369
A hipotalamusz-hipofízis-mellékvesekéreg-tengely működése autoimmun megbetegedésekben
368-369
A hipotalamusz-hipofízis-mellékvesekéreg-tengely működése HIV-fertőzésben
369
Szimpatikus idegrendszer és immunfunkciók
369-371
A szimpatikus idegrendszer működése autoimmun megbetegedésekben
370-371
A szimpatikus idegrendszer működése HIV-fertőzésben
371
A stressz hatása a betegséglefolyásra
371-378
Pszichoszociális tényezők hatása a rheumatoid arthritis és a systemás lupus erythematosus lefolyására
372-376
Stressz, megküzdés és társas támogatás az RA és az SLE betegek esetében
372-376
Pszichoszociális tényezők hatása HIV-fertőzésben
377-378
Stressz, megküzdés és szociális támogatás HIV-fertőzésben
377-378
Az immunműködésre pozitívan ható pszichoszociális intervenciók
378-380
Pszichoszociális intervenciók autoimmun megbetegedésekben
378-379
Pszichoszociális intervenciók HIV-fertőzött betegek esetében
379-380
Irodalom
380-382
XVII. fejezet: Pszichológiai szempontok az onkológiai betegek ellátásában (Tiringer István)
383-407
A pszichoonkológia néhány alapkérdése
384-385
A rák kialakulásában szerepet játszó pszichológiai tényezőkkel kapcsolatos vizsgálatok
385-386
A megelőzés szerepe a rákban
386-390
A rák megelőzése - primer prevenciója
386-387
A rák korai felismerése - szekunder prevenciója
388
A „rákra hajlamosító” személyiség koncepciója
388-390
A rákos betegség lefolyását befolyásoló pszichológiai tényezőkkel kapcsolatos vizsgálatok
390-393
A stressz és a rák lefolyása
392-393
A rák tünetei, a kezelések mellékhatásai: a betegek életminősége
393-395
Pszichológiai intervenciók rákos betegeknél
395-399
Családközpontú megközelítés a pszichoonkológiában
399-403
A rákos megbetegedés és a család struktúrája
401-403
A gyógyítók helyzete
403-405
Irodalom
405-407
XVIII. fejezet: Kardiovaszkuláris prevenció és rehabilitáció (Varga József)
409-437
Prevenció és rehabilitáció
410-414
A prevenció szintjei
410-411
Primer prevenció
410
Szekunder prevenció
411
Tercier prevenció
411
A prevenció megközelítésmódjai
411-412
A primer prevenció célcsoportjai és színterei
412
A rehabilitáció fogalomköre
412-414
Kardiovaszkuláris prevenció és rehabilitáció
414
Kardiovaszkuláris betegségek
414-431
Koronáriabetegségek
414-428
Rövid patofiziológia
414-415
A koronáriabetegségek rizikófaktorai
415-419
A koronáriabetegségek pszichoszociális rizikófaktorai
415-419
Stressz és koronáriabetegség
416
Foglalkozásbeli, munkahelyi stressz
416-417
Kiégés (burn out)
417
Társas támogatás
418
Akut stressz és hirtelen szívhalál
418-419
Személyiség és koronáriabetegség
419-422
A-típusú személyiség mint rizikófaktor
419
Düh és hisztilitás
419-420
Szorongás és koronáriabetegség
420
Depresszió
420-422
Tünetmentes miokardiális infarktus és személyiség
422
A koronáriabetegségek kezelése
422-428
Orvosi kezelés és rehabilitáció
422-423
Pszichológiai intervenciók: viselkedéses eljárások
423
Pszichoszociális intervenciók
423-427
Stresszkezelés
424
Dohányzás
424
Depresszió
424-425
Depresszió és szociális-gazdasági helyzet
425-426
Az A-típusú viselkedés módosítása
426
Társas támogatás, stressz-monitorozás, életstílus
426-427
Compliance
427-428
Esszenciális hipertónia
428-431
Genetika és környezet kölcsönhatása
428
Stressz, környezeti tényezők és magas vérnyomás
429
Személyiség, affektusok és vérnyomás
429-430
Sóbevitel, elhízás
430
Az esszenciális hipertónia kezelése
431
Stresszkezelés, kognitív és viselkedéses intervenciók
431
Vérnyomáscsökkentő kezelés és a beteg adherenciája
431
Összefoglalásként: A pszichológiai konzultáció szempontjai kardiovaszkuláris betegeknél
432
A pszichológiai konzultáció funkciói
432
Intervenciók tervezése
432
Irodalom
433-437
XIX. fejezet: Romákkal kapcsolatos attitűd, diszkrimináció, másság és gyógyítás (Pörczi Zsuzsanna)
439-467
Háttér
440-445
Szociális helyzet
440-442
Település- és lakásviszonyok
440
Foglalkoztatás
441
Egészségügy, illetve az ezzel összefüggésben álló egyéb adatok
441-442
Diszkrimináció
442
A romákkal szembeni attitűd és az egészségügy
442-445
Interszubjektivitás
446-455
Az interszubjektivitás fenomenológiája
446-447
„Idegen ante portas”
447-451
Az idegen fenomenológiai értelmezése
447-448
Önmagunkban hordozott idegenség
448-449
Az idegenség megtapasztalásának további lehetőségei
449-451
A Másikkal való találkozás etikai jelentősége
451-454
A kulturális, etnikai idegenség
454-455
A személyközi találkozások elemzése cigány betegek és az egészségügyi szakemberek között
455-457
A cigány beteg másságának megjelenése az egészségügyben
457-462
Interszubjektivitás és gyógyítás
458-459
A modern medicina - Idegenség és gyógyítás
459-461
Kommunikáció és oktatás
461-462
Külföldi kezdeményezések és tapasztalatok
462-463
A kulturális kompetencia fogalmának ambivalenciája
463-464
A fenomenológia által felvetett lehetőségek
464-465
Irodalom
465-467
XX. fejezet: Egészségpszichológiai szempontok időskorban (Pék Győző)
469-494
Bevezetés
469-470
Az öregedés folyamata
471-472
Kronológiai, pszichológiai, szociológiai és biológiai öregkor
471-472
Vélemények az öregekről, az öregek véleménye
472-474
Az idősek egészségi állapotának legfontosabb jellemzői
474
Az idősek életstílus-térképe
475-476
A 65-70 év fölötti generáció életútjáról hazánkban
476-477
Epidemiológiai szempontok
477-480
Magyar és európai öregedési folyamatok az epidemiológiai adatok tükrében
477-478
A nemi különbségek epidemiológiai és egészségpszichológiai vonatkozásai
478-480
Az öregedéssel foglalkozó diszciplínák és az egészségpszichológia
480-484
Riemann művészete: az öregedés mint esély
484-486
Egyéni és közösségi utak a sikeres öregedéshez
486-488
Összefoglalás
486-488
Az élet értelmének személyes, egyéni keresése, megtalálása, elfogadása
488
Egészségpszichológiai szempontok az időskori szociális gondozó intézmények szintjén
489-490
Az idősgondozás alternatívái
490
Az egészségpszichológiai kutatás és intervenció magatartásfaktorai
491
Irodalom
491-494
Glosszárium
495-508
Tárgymutató
509-518
Kolofon
Hátsó borító