Továbbképzés és demokrácia corvina logo

Szerkesztő: Kemény Gábor
További szerzők: Angyal János; Barra György; Bárczi Géza; Dienes László; Erdey-Gruz Tibor ; Gáborjáni Szabó Kálmán; Gönyei Antal; Hajnal István; Kemény Gábor; Kenyeres Imre; Keresztury Dezső; Kiss Árpád ; Kiss Sándor; Lakatos Imre; Merndöl Tibor; Papp György; Pogány Ö. Gábor; Simon László; Szabó Árpád; Szalai Sándor; Vajthó László; Vigh Károly; Wagner Lilla; Wolsky Sándor
Cím: Továbbképzés és demokrácia
Alcím: A nevelők továbbképzését irányító tanulmányok
Megjelenési adatok: Egyetemi Nyomda, Budapest, 1947.

coverimage A demokrácia nem parancsuralom. Módszerei sem lehetnek tehát erőszakosak. A nép építő erőinek összefogása és kifejezője: a jellemekben, az egyes emberek meggyőződésében kell támasztékot és igazolást keresnie. A demokrácia tehát nemcsak törvény, államforma, alkotmány, hanem mindennapi életgyakorlat, az ítélőerő, az emberség, a becsületes cselekedet vizsgája. Az újjáépítésnek, a magyar demokrácia nagy próbájának immár több mint másfél éve áll mögöttünk s ennek az időnek eredményeit jogos büszkeséggel vehetjük számba. Az új ország alkotmányos kereteit felépítettük, az egészségesebb s igazságosabb társadalmi fejlődés lehetőségei adva vannak. A következő évek munkájának arra kell irányulnia, hogy ezeket a kereteket élettel töltsük ki, hogy népünk művelt, módos és szabad néppé legyen. Ebből a munkából — mivel a magyar tömegeket mindenekelőtt igazabb, korszerűbb, jobb műveltséghez kell juttatnunk^— oroszlánrész illeti meg a köznevelés embereit. Ok, lehetőségeikhez képest, eddig is megtették a magukét. A legnehezebb körülmények között, nagy erőfeszítéssel, állam és társadalom közös támogatásával legalább hevenyészve helyreállított iskolaépületekben egyre fokozódó eréllyel folyik a tanítás. Köznevelési rendszerünk átalakítása és személyzeti felfrissítése, az általános iskolának, a dolgozók iskoláinak szervezése, a szakközépiskolák, főiskolák s egyetemek reformja, a különféle szaktanácsok, tekintélyi testületek, elsősorban a Tudományos Akadémia létrejötte, illetőleg megújulása — hogy csak a legfontosabbakat említsük —, olyan kezdeményei az átalakulásnak, amelyek népünk nagy tömegeinek felemelését, de művelődésük jó szintjének megtartását is biztosíthatják. S mégis, e serény munka, e biztató kezdemények, e jó reményekre jogosító fejlődés ellenére is újra meg újra azt kell hallanunk és azt is kell látnunk, hogy valami nincs rendben köznevelésünk világában. Nem haladunk olyan lendülettel, amint szeretnők s amint szükséges volna. Oka ennek részben nyilván az általános helyzet is. A háború megszűntének napjaiban mindenki megkönnyebbülten és boldogan fogott a munkához. Az első hónapok egyetértő vállalkozó kedve és lendülete a jóravaló készségnek ebből a friss buzgásából táplálkozott. A mindennapok apró gondjai, a munka eredményességébe vetett hit megingása, a kiélesedő pártharcok azonban egyre keményebbé, érdesebbé, valljuk meg, nehezebbé tették életünket. Elérkeztünk a fiatal magyar demokrácia első nagy bizalmi válságához. A válság hatása alól köznevelésünk sem vonhatta ki magát. Azt az általánosító vádat, hogy a magyar pedagógus-társadalom a maga egészében és alkatilag demokráciaellenes, nemcsak méltatlannak, hanem nevetségesnek is kell mondanunk. Meg kell azonban azt is állapítanunk, hogy ezt a pedagógus-társadalmat évtizedeken át egy demokráciaellenes rendszer hatalmi szervezete tartotta kezében, nevelte, befolyásolta, félemlítette, vezényelte. E rendszer, tudjuk, megtalálta a magyar nevelők körében is a maga „élharcosait“ s meggyőződéses szolgáit. A tanítók és tanárok nem azonosították ugyan magukat teljes mértékben az uralkodó hivatalos szellemmel, de megfélemlítve, anyagi gondok pórázán tartva képtelenek voltak ellenfeleiként felsorakozni.
Kategóriák: Neveléstudomány, Politikatudomány
Tárgyszavak: Nevelés és oktatás, Pedagógusképzés, Pedagóguspálya, Neveléslélektan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Tartalom
3-4
Keresztury Dezső: Előszó
5-14
I. Nevelésügy
15-86
   Simon László: Nevelők a magyar társadalomban
15-23
   Angyal János: A demokráciában az iskola is a népé
24-39
   Kiss Árpád: Nevelési reformok a második világháború után
40-54
   Kemény Gábor: Apáczai vonalán
55-86
II. Filozófia
87-104
   Wagner Lilla: Demokrácia és filozófiai továbbképzés
87-104
III. Nevelés és lélektan
105-145
   Barra György: Új iskolai értékelés és demokratikus iskolareform
105-136
   Gönyei Antal: A lélektan szerepe a nevelő munkájában
137-145
IV. Magyar nyelvi és irodalmi kérdések
146-234
   Bárczi Géza: A nyelvtudomány mai feladatai
146-158
   Vajthó László: Hogyan látjuk ma klasszikus magyar íróinkat?
159-177
   Kenyeres Imre: Új szempontok az irodalomban
178-197
   Szabó Árpád: Irodalom és társadalmi fejlődés
198-225
   Kiss Sándor: Társadalmi problematika Eötvös József regényeiben
226-234
V. Történetszemlélet, szociológia, közgazdaságtan
235-323
   Hajnal István: Üj történetszemlélet
235-248
   Vigh Károly: Elsikkadt magyar forradalmak
249-259
   K. G.: Az emberi jogok kodifikálása
260-288
   Szalai Sándor: A társadalomismeret és az iskola
289-298
   Dienes László: Közgazdaságtan a mai fejlődés szempontjából
299-323
VI. Természettudomány, biológia, kémia
324-396
   Papp György: Az új fizika világképe
324-346
   Lakatos Imre: Modem fizika, modern társadalom
347-369
   Wolsky Sándor: A biológia szerepe a mai idők szemszögéből
370-384
   Erdey-Grúz Tibor: A kémia jelentősége kultúránk mai fejlődésében
385-396
VII. Földrajz
397-411
   Mendöl Tibor: A gazdaságföldrajz értelme a Kárpátmedencében
397-411
VIII. Rajz és művészet
412-431
   G. Szabó Kálmán: Rajztanárok továbbképzése
412-417
   Pogány Ö. Gábor: A művészet és társadalmi fejlődés kapcsolata
418-431
IX. A továbbképzés hároméves terve
432-437
   Nevelők átképzésének elméleti és gyakorlati tervei
432-437
Kolofon