Az anyanyelvi nevelés módszerei corvina logo

Szerkesztő: Kernya Róza
További szerzők: Kernya Róza; A. Jászó Anna; Kálmánné Bors Irén; H. Tóth István
Cím: Az anyanyelvi nevelés módszerei
Alcím: 1-4. osztály [4. kiadás]
Megjelenési adatok: Trezor, Budapest, 2008. | ISBN: 978-963-8144-28-7

coverimage Az utóbbi húsz évben két alkalommal készült anyanyelvi tantárgy-pedagógiai jegyzet a tanítóképző főiskolák hallgatói számára. Az első 1975-ben jelent meg a tantervet előkészítő viták közepette, és új szemléleti alapokra helyezte az alsó tagozatban folyó anyanyelvi nevelést. Részletesen kifejtette, hogy az anyanyelvi nevelés a tanulók személyiségének fejlesztését szolgálja, és ezt csakis integráltan lehet megvalósítani. Az 1978-ban kiadott tanterv a korábbi elgondolások többségét valóra váltotta. Új tankönyvek, taneszközök készültek, új módszerek kezdtek terjedni a gyakorlatban. Ezért volt szükség a jegyzet újraírására. Az 1982-ben megjelent új tantárgy-pedagógia - most már a tankönyvek, taneszközök és a használatukat segítő dokumentumok alapján - részletesebben foglalkozott az egységes feladatrendszer értelmezésével, a feladatok megoldására alkalmas módszerekkel. Az 1980-as évek közepén azonban már látszott, hogy sem az új tanterv, sem az ennek alapján készült taneszközök nem váltják be a hozzájuk főzött reményeket. így került sor 1987-ben a tanterv módosítására. A gyakorló pedagógusok pedig - önállóan vagy tudományos kutatók közreműködésével - ismét új tankönyveket, munkafüzeteket készítettek, amelyekkel az anyanyelvi nevelés egyes területeinek eredményesebbé tételét igyekeztek segíteni. A nevelés egészét átfogó új oktatási programok is születtek, és ezekhez a megfelelő taneszközök is elkészültek. Napjainkra olyan gazdaggá vált az anyanyelvtanításban használható eljárások, taneszközök rendszere, hogy ez önmagában szükségessé teszi egy új módszertan megírását. Egyrészt meg kell ismertetnünk a leendő tanítókat azzal, amiből választhatnak, másrészt meg kell tanítanunk őket választani. Ez tankönyvünk egyik célja. Ennek megfelelően arra törekedtünk, hogy bemutassuk az alternatív anyanyelvtanítási programokat, tankönyveket és tanítási módszereket, ill. ismertetjük a választás szempontjait. Könyvünk címében tudatosan nem használjuk sem a módszertan, sem a tantárgy-pedagógia fogalmakat. A módszertan helyett a szerényebb - módszerei - megjelölést azért választottuk, mert jobban utal vállalkozásunk jellegére: minél több módszert, eljárást ismertessünk meg a tanítójelöltekkel. A tantárgy-pedagógia megnevezést pedig azért kerüljük, mert hamarosan megjelenik a Nemzeti alaptanterv, és ez nem tantárgyakhoz, hanem műveltségterületekhez rendeli az iskolai oktatás nevelés tartalmát és követelményeit. Tehát a jövőben a tantárgypedagógia fogalmi tartalma többé-kevésbé módosulni fog. Mindez nem zárja ki, hogy didaktikailag megszerkesztett ismeretrendszert közöljünk. Munkánkban a legmesszebbmenőkig igyekszünk figyelembe venni a pedagógiai, pszichológiai és nyelvtudományi kutatások újabb eredményeit. A pedagógiai, pszichológiai és szaktudományi alapfogalmakat általában ismertnek tekintjük, tartalmukat azonban minden esetben részletezzük, ha újszerűén értelmezzük őket vagy még nem mentek át a köztudatba. Az 1987-es módosított tanterv tananyagát és követelményeit csak a tanítási módszerek megértéséhez szükséges mértékben közöljük, ili. használjuk fel, hiszen rövidesen az új, Nemzeti alaptantervvel fogunk dolgozni az iskolákban.
Kategóriák: Nyelvtudomány
Tárgyszavak: Magyar nyelv tanulás, Tanítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
A szerkesztő előszava
3-4
Kernya Róza: Az anyanyelvi nevelés feladatai
5-7
Kernya Róza: Az anyanyelvi nevelés elvei
7-14
A. Jászó Anna: Az olvasás-írás tanítása
15-138
   Az olvasásról és az írásról általában
15-21
   Az olvasástanítás alapjai
22-121
      Az olvasástanítás pszicholingvisztikai alapjai
22-36
      Az olvasás- és írástanítás alapelvei
36-39
      A jelenleg használt olvasás- és írástanítási programok
40-50
      Az olvasás írás tanításának előkészítése
50-68
      A hangtanítás és a betűtanítás
69-72
      Az összeolvasás tanítása
72-76
      Az olvasástechnika fejlesztése
76-81
      A szövegértő olvasás fejlesztése
81-100
      Az írástanítás speciális problémái és feladatai
100-115
      Az írástanítás előkészítésének speciális feladatai
115-121
   A betűk alakításának és kapcsolásának a tanítása
121-125
   Az íráskészség fejlesztése
125-128
   Az átlagostól eltérő gyerekek tanítása
129-136
   Irodalom
136-138
Kálmánné Bors Irén: A szövegfeldolgozás
139-185
   A szövegfeldolgozás feladata
139-144
   A szövegfeldolgozás menete
145-157
   A szövegfeldolgozás modelljei
157-161
   A szövegfeldolgozás sajátos szempontjai
161-183
      A szépirodalmi művek feldolgozása
161-174
      Az ismeretterjesztő szövegek feldolgozása
174-177
      A történelmi olvasmányok feldolgozása
178-180
      A publicisztikai szövegek feldolgozása
180-181
      A cselekvést irányító szövegek
181
      Az első osztályos szövegek feldolgozása
181-182
      Az egyéni szövegfeldolgozás
182-183
   Irodalom
183-185
Kernya Róza: A beszédtevékenység fejlesztése
186-193
   Az iskolába lépő gyerekek beszédének jellemzői
186-192
   A beszédfejlesztés feladatkörei és eljárásai
192-193
H. Tóth István: A kiejtés tanítása
193-227
Kernya Róza: Beszédfejlesztés a lexémák és a mondatok szintjén
227-250
   Beszédfejlesztés a szöveg szintjén
237-240
   A nem nyelvi kommunikációs eszközök tanítása
240-244
   A dramatikus játék
245-[249]
   Irodalom
[249]-250
Kernya Róza: A fogalmazás tanítása
251-323
   A fogalmazás helye az anyanyelvi nevelésben
251-254
   A fogalmazástanítás célja és feladatai az 1-4. osztályban
254-258
   A fogalmazástanítás módszerei
258-264
   A tanítás szakaszai
265-297
      A fogalmazástanítás előkészítése
265-278
      Ismeretnyújtás a fogalmazástanításban
278-284
      A fogalmazási ismeretek alkalmazása
284-297
   Ellenőrzés és értékelés a fogalmazástanításban
297-312
   A fogalmazási műhelygyakorlatok
312-321
   A fogalmazás tanítása a Zsolnai-programban
321
   Egy sajátos fogalmazástanítási eljárás
322
   Irodalom
322-323
A. Jászó Anna: A nyelvtan és a helyesírás tanítása
324-381
   A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere
324-328
   A nyelvtan tanításának története
328-332
   A nyelvtantanítás módszertani elvei
332-338
   Az új nyelvtani ismeret tanítása
338-349
   A nyelvtani ismeretek alkalmazása - A gyakorlás módszerei
349-356
   A nyelvtani ismeretek ellenőrzése és értékelése
357-358
   A helyesírás-tanítás célja, feladatai és követelményrendszere
358-362
      A helyesírás-tanítás módszertani elvei
359-362
   Az új helyesírási ismeret tanítása
363-368
      A helyesírási készségfejlesztés gyakorlattípusai
364-368
   A helyesírási tevékenység ellenőrzése és értékelése
368-370
   Az ismeretnyújtás klasszikus menetétől eltérő nyelvtantanítási változatok
370-372
   A nyelvtanórák tervezése és vezetése
372-376
   A nyelvtantanítási programok
376-379
   Irodalom
379-381
Tartalom
382-383
Hátsó borító