Elmeolvasás
Szerző:
Kiss Szabolcs Cím: Elmeolvasás
Sorozatcím: Szöveg és lélek, 1588-3310 ; 8.
Megjelenési adatok: Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2005. | ISSN: 1588-3310 | ISBN: 963-9609-03-X

Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Pszichológia, Lélek, Tudatelmélet, Mentális állapot
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichológia, Lélek, Tudatelmélet, Mentális állapot
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Copyright/impresszum
Címlap
Tartalom
5-6
Köszönetnyilvánítás
8
1. Bevezetés
9-20
1.1. Különböző hozzáállások a lélekhez
9-10
1.2. Naturalista tendenciák és a másik elme problémája a kognitív tudományban
10-11
1.3. Naiv tudatelmélet és a mentális állapotok realitása
11-12
1.4. Naiv tudatelmélet és funkcionalizmus
12-13
1.5. Naiv tudatelmélet és intencionalitás
13-14
1.6. A naiv tudatelméleti kutatások fellendülése a kognitív pszichológiában
14-15
1.7. A naiv tudatelmélet természetével és elsajátításával kapcsolatos főbb kérdések
15-16
1.8. A naiv tudatelmélet kutatásának területére kialakított saját elképzeléseim összefoglalása
16-18
1.9. A naiv tudatelméleti kutatások története
18-20
1.10. A hamisvélekedés-teszt
20
2. A naiv tudatelmélet elsajátítása és az autizmus
21-46
2.1. A naiv tudatelmélet csecsemőkori előhírnökei
21-27
2.1.1. A csecsemőkor iránti érdeklődés okai
21-22
2.1.2. Arcfelismerés
22
2.1.3. Hang és biológiai mozgás
23-24
2.1.4. A csecsemő teleológiai hozzáállása
24-25
2.1.5. Az internacionalitás megértése
26-27
2.2. A naiv tudatelmélet összetevőinek fejlődése
27-39
2.2.1. Metareprezentáció és a mintha-játék
28-30
2.2.2. Moore paradoxona és a mintha-játék
30-32
2.2.3. A percepció megértése
32-33
2.2.4. A vágyak megértése
33-34
2.2.5. A szándék megértése
34-35
2.2.6. A hamis vélekedés megértése
35-36
2.2.7. A tudás megértése
37-38
2.2.8. A gondolkodás és a belső beszéd megértése
38-39
2.3. Autizmus
39-46
2.3.1. A szociális megismerés sérülése
42-44
2.3.2. A végrehajtó funkciók sérülése
44-45
2.3.3. A gyenge központi koherencia elmélete
45-46
3. A naiv tudatelmélet fejlődésének magyarázatára kialakított elméletek
47-73
3.1. Az elméletelmélet
48-54
3.1.1. A gyermek tudatelméletének főbb változásai
50-53
3.1.2. Perner elképzelése a reprezentációs tudatelmélet kialakulásáról
53-54
3.2. A szimulációelmélet
54-59
3.2.1. Problémák a "mintha" vágyakkal és vélekedésekkel kapcsolatban a szimulációs mechanizmusban
56
3.2.2. A szimulációs elképzelés és az elméletelmélet összevetése
57-59
3.3. Innátizmus
59-63
3.3.1. Chomsky hatása
59-61
3.3.2. Fodor elmélete a gyermek tudatelméletéről
61-63
3.4. A modularista felfogás
64-69
3.4.1. A területspecificitás kérdése
64
3.4.2. Területspecifikus korlátok
65-66
3.4.3. A területspecificitás Elman és munkatársai (1996) művében
66-67
3.4.4. Modularizmus a megismerés-tudományban
68
3.4.5. Modularizmus a kognitív fejlődés és a naiv tudatelmélet magyarázatában
68-69
3.5. A fejlődés mint modularizáció
69-72
3.5.1. Reprezentációs szintek
70-71
3.5.2. Williams-szindróma és modularizáció
71-72
3.6. Szociális konstruktivizmus
72-73
4. A naiv tudatelmélet és a nyelvelsajátítás érintkezési pontjai
75-114
4.1. Az argumentumszerkezetek elsajátítása és a naiv tudatelmélet
75-88
4.1.1. A nyelvelsajátítás logikai problémája
75-76
4.1.2. A Baker-paradoxon és összetevői
76-77
4.1.3. Az argumentumszerkezet és ábrázolása
77-78
4.1.4. Tematikus szerepek
78
4.1.5. Az argumentumszerkezet-váltakozás
78-79
4.1.6. A váltakozás ábrázolása
79-80
4.1.7. A lexikai szabály ábrázolása
80
4.1.8. A paradoxon feloldására tett korábbi javaslatok
80-81
4.1.9. Pinker 1989-es elmélete a paradoxon feloldására
81-82
4.1.10. Széles hatókörű lexikai szabályok
82
4.1.11. Szűk hatókörű lexikai szabályok
82
4.1.12. Az igék lexikai egysége
83
4.1.13. A konceptuális reprezentáció grammatikailag releváns alrendszere
83
4.1.14. Problémák a Pinker által javasolt megoldásban
84
4.1.15. A psichológiai igék és az argumentumszerkezet
84-86
4.1.16. Az átélő mint Ágens Schlesinger megközelítésében
86
4.1.17. Pszichológiai igék és oktulajdonítás
87
4.1.18. Az átélő szerep és az alternációk
87-88
4.2. A mentális terminusok jelentésváltozásának problémája a kognitív fejlődésben
89-97
4.2.1. Naiv tudatelmélet és fogalmi fejlődés
89-91
4.2.2. Naiv tudatelmélet és nyelvelsajátítás
91-92
4.2.3. A mentális terminusok jelentésváltozásának problémája a kognitív fejlődésben
92-97
4.3. Relevanciaelmélet és metareprezentáció
97-106
4.3.1. Az autista kommunikáció mint a relevanciaelmélet empirikus tesztje
98
4.3.2. A "metareprezentáció" terminus különböző használatai
98-99
4.3.3. Metareprezentáció és a kommunikáció korai formái
99-102
4.3.4. A beszélő megbízhatósága és szavahihetősége
102-104
4.3.5. A relevacia alapelvének gyermeki megértése
104-105
4.3.6. Relevancia egy személy számára
105-106
4.4. Kommunikatív cselekvés és gyermeki tudatelmélet
106-114
4.4.1. Habermas univerzális pragmatikája és az ideális beszédhelyzet
106-112
4.4.2. Az ideális beszédhelyzet naturalizálása
112-114
5. A naiv tudatelmélet evolúciós megközelítése
115-124
5.1. Az evolúciós pszichológia térhódítása
116-117
5.2. Az interpretáció evolúciós pszichológiai megközelítése Radu Bogdán művében
117-120
5.3. A teleológiai fordulat
120-121
5.4. A pszichobehaviorális fordulat
121
5.5. A metareprezentációs fordulat
122-124
6. Dennett és Fodor vitája az elsajátítás szempontjából
125-131
6.1. Az intencionalitás és nyelvi kifejezésének módja
125-127
6.2. Fodor intencionális realizmusa
127
6.3. Dennett instrumentalizmusa
127-131
7. Zárszó
133-135
Jegyzetek
136
Irodalom
137-155
Hátsó borító