Közgyűjteményi ismeretek corvina logo

Szerző: Kőfalvi Tamás
További szerzők: Mészáros Márta; Ónódi Márta
Cím: Közgyűjteményi ismeretek
Sorozatcím: Tanári tudástár, 1789-2864
Megjelenési adatok: Nemzet Tankönyvkiadó, Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-19-6008-2

coverimage Az információs társadalom kialakulása nyomán átformálódó munkaerőpiac az oktatási rendszert jelentős kihívások elé állította. Az új oktatási paradigma középpontjába az ismeretek közvetlen átadása helyett a tudás önálló megszerzésének előmozdítása, az egyéni tanulási képesség kialakítása és fejlesztése került. Az egyéni tudáskonstrukció megalkotásához az út az informálódni tudás képességén keresztül vezet. A bennünket körülvevő, egyre gyorsabb ütemben szaporodó és egyre közvetlenebbül elérhető információtömegben való eligazodás, a hozzáférés, a válogatás, a megértés és a konstruktív újraértelmezés technikáinak elsajátítása, illetve az élethosszig tartó önálló tanulás szolgálatába állítható kompetenciák kialakítása a tanári mesterség legnagyobb kihívásai közé tartozik. A tanulás „információs nyersanyagát" korábban is nagyrészt az alapvető közgyűjteményi formák - a könyvtár, a levéltár és a múzeum - hordozták. Eddig azonban a közoktatás tananyagai explicit módon tartalmazták a megszerzendő, megtanulandó ismereteket anélkül, hogy a diákoknak azok forrásával aktív kapcsolatba kellett volna kerülniük. Az információs társadalmak globalizált és gyorsan változó munkaerőpiacának elvárásai nyomán azonban az oktatás egyik legfőbb célja éppen az információforrásokkal való bánásmód elsajátíttatása lett. Ehhez kíván alapvető háttérismereteket biztosítani e könyv a köz-gyűjtemények sajátosságainak, működésének, gyűjteményeinek bemutatásával. Ezek az ismeretek természetesen csak kiindulópontként szolgálhatnak azon tantárgy-pedagógiai gyakorlat számára, amelyet minden tanárnak saját lehetőségei figyelembevételével magának kell kialakítania. (...) A könyvtár a közgyűjtemények egyik legismertebb formája. Története szorosan összefonódik az emberi tudás történetével. Amikortól az emberiség képessé vált arra, hogy ismereteit az írás segítségével rögzítse, mindig szüksége volt egy olyan intézményre, amely az emberi tudást rögzítő írásokat összegyűjtötte, megőrizte, illetve annak közvetítését elősegítette. A könyvtár ősi intézmény, amely mai formájában nagyon különbözik ugyan ókori és középkori elődeitől, mégis nagyon sok mindenben hasonlít is azokra. Az emberiség által felhalmozott ismeretek mennyiségének növekedésével a könyvtárak szerepe egyre fontosabbá vált. A számítástechnika forradalma és gyors fejlődése a 20. század második felétől lehetővé tette, hogy az ismeretek gyűjtése, tárolása, másolása és rendszerezése minden korábbinál olcsóbbá és gyorsabbá, helytől és időtől függetlenné válhasson. E változások következtében a könyvtárak szerepe jelentős mértékben átalakult. Bizonyos funkciói visszaszorultak - vagy teljesen elvesztek -, mások újonnan jelentek meg. Az indusztriális, posztindusztriális és információs társadalmakban a könyvtárként működő intézmények között jelentős diverzitás alakult ki.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Levéltár, Múzeum, Könyvtártan, Levéltártan, Múzeológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-8
Előszó
9
I. Könyvtári alapismeretek (Kőfalvi Tamás)
11-116
   Bevezető
11-12
   1. Egyetemes könyvtártörténet
13-25
      1.1. A könyvtár az ókorban és a középkorban
13-17
      1.2. A modern könyvtárak kialakulása
17-19
      1.3. Híres könyvtárak a világban
19-25
         1.3.1. A Kongresszusi Könyvtár
19-21
            Néhány adat a Kongresszusi Könyvtár 2006.évi munkájáról
20-21
         1.3.2. A British Library
21-23
            Statisztikai adatok a British Library 2005-2006-os működési évéről
22-23
         1.3.3. A Bibliothéque Nationale
23-25
   2. Magyar könyvtártörténet
25-48
      2.1. A középkori magyar könyvkultúra forrásai
25-27
      2.2. Középkori magyar könyvgyűjtemények
27-31
      2.3. Könyvgyűjtők és könyvtárak Magyarországon a kora újkorban
32-34
      2.4. Könyvgyűjtők és könyvtárak Magyarországon az újkorban
35-48
         2.4.1. Az Egyetemi Könyvtár
38-40
         2.4.2. Az Országos Széchényi Könyvtár
40-45
         2.4.3. Az Akadémiai Könyvtár
45-48
            Különgyűjteményei
47-48
   3. Könyvtárak a mai Magyarországon
48-67
      3.1. A könyvtárak típusai, feladataik és működésük
49-62
         3.1.1. A nemzeti könyvtár
49-53
         3.1.2. A közkönyvtár
53-55
         3.1.3. A szakkönyvtár
56-58
         3.1.4. A felsőoktatási könyvtár
58-60
         3.1.5. Az iskolai könyvtár
60-62
      3.2. Könyvtári szervezetek, intézmények
62-67
         Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztály
65
         Gyűjteményszervezési Osztály
65-66
         Oktatási Osztály
66-67
   4. A könyvtár dolgozói, a könyvtáros munkája
68-93
      4.1. Gyűjteményszervezés és -kezelés
68-90
         4.1.1. Gyarapítás
70-74
         4.1.2. Dokumentumfeldolgozás
74-84
         4.1.3. Állományvédelem
85-88
            Az állomány károsodása
87-88
            Állományvédelmi tevékenységek
88
         4.1.4. Apasztás
88-90
      4.2. Tájékoztatás
90-92
      4.3. Olvasószolgálat
92-93
   5. Könyvtárak az információs társadalomban
93-107
      5.1. E-könyvtárak
94-98
         A Magyar Elektronikus Könyvtár
96-98
         A Neumann János Digitális Könyvtár
98
      5.2. Integrált könyvtári rendszerek
98-102
      5.3. IKT alapú könyvtári szolgáltatások
102-107
         5.3.1. Központi katalógusok
103-104
         5.3.2. Helyi adatbázisok
104-105
         5.3.3. Olvasószolgálati és referenszszolgáltatások
105-106
         5.3.4. Linkgyűjtemény
106-107
   6. Könyvtárhasználati alapismeretek
107-115
      6.1. Könyvtári segédletek
108-112
         Katalógustípusok
108-111
         Bibliográfiák
111-112
      6.2. Információkeresés
112-115
   7. Könyvtárosképzés
115
   8. Ajánlott irodalom
115-116
II. Muzeológiai alapismeretek (Mészáros Márta)
117-187
   Bevezető
117
   1. Múzeum és muzeológia
117-119
   2. A műgyűjtéstől a közgyűjteményekig
119-126
      2.1. A múzeumok kialakulása Európában és az Amerikai Egyesült Államokban
119-124
      2.2. Híres gyűjtemények a világban
124-126
   3. A magyar múzeumügy története
127-144
      3.1. A magyarországi műgyűjtés kezdetei
127-129
      3.2. A magyar múzeumok kialakulása - a Magyar Nemzeti Múzeum megalapítása
130-132
      3.3. A nagy múzeumalapítások kora 1867-1905
132-136
      3.4. A magyar múzeumok 1905-1945 között
137-138
      3.5. A magyar múzeumi hálózat és intézményrendszer 1945-1990 között
139-142
         A magyar múzeumügy és a szovjet modell
139-142
      3.6. A magyar múzeumok 1990 után
142-143
   4. A múzeumok feladatai, belső rendjük és gyakorlati tevékenységük
144-167
      4.1. A kulturális javak gyűjtése: a szerzeményezési formák, a gyűjtemény és a törzsgyűjtemény
144-146
      4.2. A múzeumi nyilvántartás
147-150
         Számítógépes nyilvántartás
150
      4.3. Raktározás
150-156
         A raktározás és a gyűjtemények
150-156
      4.4. Műtárgyvédelem
156-157
      4.5 A tudományos feldolgozás és a kutatás
157-159
      4.6. A kultúraközvetítés
159-167
         4.6.1. Múzeumi marketing
159-161
         4.6.2. A múzeumi közművelődés színterei
161-167
            A kiállítás
161-163
            Kiadványok
163
            A múzeum gyűjteményeire és kiállításaira épülő szakmai, oktatási és szabadidős programok
163-165
            Közönségszolgálat
166
            Közönségkapcsolat
166-167
   5. A múzeumi hálózat
167-171
      5.1. A múzeumok típusai
168-171
   6. A múzeumok dolgozói
171-172
   7. Múzeumok az információs társadalomban
173-174
   8. Múzeumpedagógia
174-184
      8.1. A múzeum adta lehetőségek előnyei az oktató-nevelő munkában
175-176
      8.2. Múzeumlátogatás
177-179
         A múzeumlátogatás előkészítése
177-178
         Múzeumlátogatás. Hogyan dolgozzunk egy kiállításon?
178-179
         A múzeumlátogatás összegzése az iskolában
179
      8.3. A múzeumpedagógiai foglalkozások didaktikája: módszerek, munkaformák, feladatok
179-184
         A múzeumban megvalósítható múzeumpedagógia foglalkozások
180-181
         Múzeumi feladatlapok, játéklapok
182
         Szerepjátékok
183
         Manuális foglalkozások
183
         Műtárgy a kézben
183
         Interaktív műzeumok
183-184
   9. A múzeumok együttműködése más intézményekkel
184
   10. Szakemberképzés
184-185
   11. Ajánlott irodalom
186-187
III. Levéltári alapismeretek (ÓNODI Márta)
189-259
   Bevezető
189-190
   1. Irattani ismeretek
190-199
      1.1. Írástörténet
190-191
      1.2. Az irat fogalma
192
      1.3. Az irattan tárgya és felosztása
192-198
         1.3.1. Az iratok osztályozása
193-198
            1. Az iratok megoszlása formai ismertetőjegyek alapján (analitikus irattan)
194
            2. Az iratok szerkezeti felépítése, belső elemeik
194
            3. Az iratok csoportosítása tartalmuk szerint
195
            4. Az iratok besorolása fejlődéstörténeti szempontból
195
            5. Az iratok csoportosítása az iratképzők jellege szerint
196
            6. Az iratok rendszerezése az iratképzők egymáshoz való viszonya alapján (szisztematikus irattan)
196
            7. Az iratok csoportosítása az ügyvitelben elfoglalt helyük szerint (genetikus irattan)
196-197
            8. Az iratok osztályozása az ügyvitelben elfoglalt funkciójuk alapján
197
            9. Az iratok csoportosítása a bennük foglalt adatok értéke alapján
197-198
      1.4. Az iratok szerepe a mindennapi életben
198-199
   2. Az irattár
199-201
   3. Levéltári ismeretek
201-256
      3.1. A levéltár fogalma
201-205
         3.1.1. A levéltár mint intézmény
201-203
         3.1.2. A levéltár mint épület
203
         3.1.3. A levéltári anyag
203-205
         3.1.4. A levéltár mint levéltári egység
205
      3.2. Levéltártudomány
205-206
      3.3. A magyar levéltárak története
206-219
         3.3.1. A levéltárak kialakulása és története 1945-ig
206-214
            A középkori királyi levéltár és az ország iratai a 17. századig
206-207
            Az ország levéltára
207-208
            Az Országos Levéltár
208-210
            Vármegyei, városi levéltárak
210-212
            Egyházi levéltárak
212-213
            Családok levéltárai
213-214
         3.3.2. A magyar levéltárügy 1945 és 1967 között
214-217
         3.3.3. A hazai levéltárak rendszere 1968-tól 1995-ig
217-219
      3.4. A levéltárakra vonatkozó hatályos jogszabályok
219-226
         3.4.1. A levéltárak csoportosítása és feladatai
219-223
            I. Közlevéltárak
219-222
            II. Magánlevéltárak
223
         3.4.2. A köziratok levéltárba adása
223-224
         3.4.3. A közlevéltár anyagában történő kutatás
224-225
         3.4.4. Az adatvédelmi törvény szabályai szerint kezelendő iratok
225-226
      3.5. A levéltárak szakmai munkája
227-249
         3.5.1. A levéltári rendezés
227-236
            A levéltári egységek
228-234
            Raktári egységek
234-235
            Hivatkozás a levéltári egységekre
235-236
         3.5.2. Selejtezés
236-237
         3.5.3. Segédletkészítés
237-240
         3.5.4. Szervellenőrzés, szervnyilvántartás
241
         3.5.5. A levéltári kutató- és ügyfélszolgálat
241-244
         3.5.6. Állományvédelem
244-248
            1. Környezeti tényezők
245
            2. Biológiai kártevők
245-246
            3. Egyéb veszélyek
246-248
         3.5.7. Közművelődési feladatok, levéltári kiadványok
248-249
      3.6. A levéltári könyvtár
249-250
      3.7. A levéltárak személyzete
250
      3.8. A levéltárak kapcsolatai, levéltári szervezetek
250-252
      3.9. Levéltárak az információs társadalomban
252-256
         Linkajánló
256
   4. A levéltári anyagok felhasználása az oktatásban
256-257
   5. Ajánlott irodalom
257-259
      Vonatkozó fontosabb jogszabályok
259
Kolofon