Neveléstörténeti tanulmányok
Szerző: Koós FerencCím: Neveléstörténeti tanulmányok
Sorozatcím: Kréta és toll ; 1.
Megjelenési adatok: Batthyány Kázmér Gimnázium és Szakközépiskola School Invest Alapítványa, Szigetszentmiklós, 1996. | ISSN: 1219-946X
A hatodik éve működő szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola SCHOOL INVEST Alapítványa ezzel a kötettel indítja útjára a KRÉTA és TOLL sorozatot. Kiadványainkban a középiskola tanárainak tudományos munkáival kívánunk az ország tanártársadalma, a tudományok iránt érdeklődők, és azok előtt, akiknek fontos a tanügy jelene - vagyis az ország jövője - bizonyítani: fel lehet támasztani a régi tudós-tanár társadalmat, vagy - esetünkben fiatal tanári karról van szó - ki lehet ezt nevelni. A tanügy a jelenben dolgozik, de a jövőért! Értékeket mutat fel, s mikor ezt teszi, ötvöznie kell az általános emberit és a nemzetit. Munkálkodása a múlt értékeinek ismerete nélkül gyökértelen. A sorozat első kötetében megnyilatkozó tudós-tanárok jórészt elfeledett emberek, olyanok is vannak közöttük, akik lexikonokban sem fordulnak elő. Tanügyünk jó gondolatokért Anteuszként fordulhat hozzájuk, s úgy érezzük, jövőnk érdekében meg kell ismernünk ma is modern gondolataikat. Középiskolánk célja már az alapításkor is világos volt: az agglomeráció legtehetségesebb gyermekeit nyolc osztályos gimnáziumába és szakközépiskolájába gyűjteni, s olyan tudást, neveltséget és emberi tartást adni nekik, melynek birtokában a felsőfokú végzettség megszerzése csak első állomása lesz az országért tenni akaró és tenni tudó, tudását állandóan bővítő, minden jóra fogékony magyar értelmiségi pályafutásának. A célt azonban nem elég kijelölni. A példamutatás a tanár dolga, akinek kötelessége modellálni az embert és polgárt, a tanítványáért, szűkebb környezetéért és az ország jövőjéért dolgozó értelmiségit. Ez pedig több mint foglalkozás, ez életforma. A Kréta és Toll sorozat címe maga is jelkép. Bizonyítani akarja, hogy a "krétával" dolgozó tanártól nem idegen a "toll" forgatása sem. A tudományok világa azonban igen széles, így sorozatunk kötetei - tanáraink tudományos munkálkodásának függvényében - különböző területeket ölelnek fel. 1996-ban három kötetet készülünk megjelentetni. A második kötet dr. Gere Márta földrajz-matematika szakos tanár, igazgatóhelyettes munkája, mely a gazdasági és természeti földrajz tárgyköréből ad ízelítőt, harmadik kötetünk pedig dr. Pető László tanár úr bizonyított munkásságának eredménye, Erdély egyes részeinek iparföldrajzi és geomorfológiai vizsgálata. Nem véletlen, hogy a sorozat első kötetét az iskola igazgatója írta. Hiszen "az igazgató első tanártársai közt, /primus inet pares/; első nem azért, mert annak tették, hanem első köztük, mint tanár, mint barát, mint vezér...a nevelés-tanítás- és fegyelemtartásban." - írta 1873-ban Warga János akadémikus, Arany János egykori nagykőrösi igazgatója. A most útjára indítandó három kötetet várhatóan még négy követi rövidesen, ennyi fiatal kollégánk áll a doktorátus megszerzése előtt. A lehetőség minden munkatársunk előtt szabad, a középiskola vezetése számukra minden támogatást megad. Középiskolánk tanári kara és vezetése úgy gondolja, van esély a tanügy megújulására.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Pedagógia, Tanulmánykötet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Pedagógia, Tanulmánykötet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Lectori salutem!
Tartalom
A népiskolai oktatás helyzete a tiszántúlon a XVIII-XIX. század fordulóján
[1]-86
Tartalom [I. fejezet tartalomjegyzéke]
[2]
I. A kérdés irodalma és forrásanyaga
3-9
II. A tiszántúl és az országos tanügy
10-13
III. A helység és iskolája
14-19
IV. A tanítás rendszere és anyaga
20-45
1. A tanítás módja
20-26
2. A tanítás helye
27-32
3. A tanítás ideje
33-35
4. Az osztályok
36-41
5. A tanítás anyaga
42-45
V. A tanítók
46-58
VI. A tanulók
59-66
VII. A habsburgok és a magyar tanügy
67-76
Jegyzetek
77-86
A magyar reformkor pedagógiai irányzatai /vázlat/
[87]-115
I. Bevezetés
88-89
II. Pedagógiai gondolatok a kor folyóirataiban
90-101
III. Összefoglaló jellegű pedagógiai munkák
102-112
Jegyzetek
113-115
Adalékok a magyar reformkor ABC-s tankönyveihez
[117]-145
Jegyzetek
143-145
A magyar tudományos akadémia és a peddagóga kapcsolata 1830 és 1945 között
[147]-185
Tartalomjegyzék[IV. fejezet tartalomjegyzéke]
148
I. Bevezetés. A téma és forrásanyaga
149-152
II. Pedagógia az akadémián - akadémikusok a pedagógiáról
153-185
1. A tanárképzésről
153-157
2. A tanári modell
157-163
a./ A tanár személyisége és tudása
157-160
b./ A tanár és a társadalom viszonya
160-163
3. Az ismeretszerzés célja és módja
163-171
a./ A nevelés és oktatás kapcsolata a tananyagban
163-167
b./ A nevelés és oktatás kapcsolata a módszerben
167-171
4. Az iskola, mint az ismeretszerzés és az életre felkészülés fontos színtere
171-176
a./ Tanügyigazgatás és az iskola vezetése
171-173
b./ Az iskolai munka egészségügyi feltételei
173-175
c./ A család és az iskola
175-176
Jegyzetek
177-184
Felhasznált munkák
185
Kislexikon
187-194
Hátsó borító