Irányzatok a kriminológiai gondolkodás fejlődésében
Szerző: Korinek LászlóCím: Irányzatok a kriminológiai gondolkodás fejlődésében
Megjelenési adatok: BM Kiadó, Budapest, 2005. | ISBN: 963-8036-78-8
Megjegyzés: Harmadik, átdolgozott kiadás
A civilizációk írott történelmén végigvonul a rosszal, a bűnnel való örök küzdelem. Már az első emberpárnak (mint archetípusnak) is szembe kellett néznie a csábítással, a bűnbeeséssel és a büntetéssel. Az emberiség generációról generációra nem lankadó kíváncsisággal lát a titok megfejtésének: miért is bűnözünk? A következő tananyag a kriminológia tudásanyagának rövid áttekintése abból a szempontból, hogy milyen magyarázatokat adott a tudomány a bűnözés okaira, a bűnöző viselkedés értelmezésére. Vagyis lényegében elmélettörténet. De figyelemmel arra, hogy egyúttal elsajátítandó tananyag is, szükségképp korlátozott terjedelmű, szubjektív válogatás, amely lehetőség szerint tekintettel van az egyetemi hallgató szorgalmára és szabad idejére. A kriminológiai gondolkodás fejlődése folyamatának jobb érzékeltetése, továbbá hogy a részletesen, a fejezetek érdemi részében nem ismertetett szerzők gondolatai is helyet kapjanak, a fejezetek végén összefoglaló táblázatok találhatók, ahol az adott irányzatot jelentősen továbbvivő szerzőket időbeli sorrendben, legjellemzőbb tudományos tételükkel szerepeltetjük. Tesszük ezt azért, hogy az érdeklődő olvasó összefoglalva, könnyen áttekinthető formában, egyben lássa a kriminológiai gondolkodás fejlődésének folyamatát. (...) A kriminológia kezdeteit a leginkább elfogadott beosztás szerint a XVIII. századi klasszikus iskola fellépésétől számítjuk. Ezt követte a pozitivista iskola, amely a XIX. század második felének gondolkodására volt jellemző, s végül a XX. század közepéig számított „modern" iskola. A XX. század második fele utáni időszak - nevezhetnénk posztmodem gondolkodásnak - annyira szerteágazó, hogy nem nevezhető egyetlen „iskola" termékének, leginkább mint az elméletek összetett rendszerét tárgyalhatjuk. A korszakokon belül természetesen léteztek áramlatok, mint például a kriminálpszichológiai, a kriminálszociológiai, vagyis az egyes iskolákon belül eltérő súlypontképzés, szemléletbeli különbözőségek figyelhetők meg. A korszakhatárok megvonása így elméleti és önkényes, ráadásul gondolkodási, szemléleti modellekről van szó, ezért bizonyos részelemeik - akár épp napjainkban történő - újrafelfedezését méltán illethetjük ezután a „neo" előtaggal. A körülöttünk lévő világ minden eleme egy lánc aktuális - átmenetileg utolsó - tagja, de e folyamat eleje, a kezdet, néha beláthatatlan messzeségből indult. Amikor konvencionálisán csak a XVIII. századtól tárgyaljuk a kriminológia történetét, legalább utalnunk kell arra, hogy a társadalom valamilyen valóságmegismerő szándékkal ezt megelőzően is közeledett a mindenkori bűnözéshez. Igaz, hogy ennek a szándéknak a végeredménye legtöbbször valami leegyszerűsítő logikai és/vagy bírói ítélet volt, míg a megoldás színtere többnyire a vérpad. Az emberiség története a feltartóztathatatlan fejlődés folyama, a XVIII. századra jutott el oda (először talán a közgondolkodást akkor még leginkább reprezentáló filozófiában), hogy nem érte be bizonyos kérdésekben a csak teológiai válaszokkal, és kialakult az a szellemi áramlat, amit azóta felvilágosodásnak nevezünk. A felvilágosodás a „Merj a magad értelmére támaszkodni!" (KANT, 1784) gondolattal a rációt helyezte az emberi cselekvés központjába, és mindent veszni hagyott volna, ami nem ésszerű, ami nem bírt társadalmi hasznossággal.
Kategóriák: Pszichológia, Szociológia
Tárgyszavak: Kriminológiai elmélet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Kriminológiai elmélet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-6
Előszó
7
A kriminológia történetének szakaszai
9-30
Bevezetés
9
A klasszikus iskola
9-15
Beccaria
11-12
"A bűnökről és a büntetésekről"
12-13
Beccaria ajánlásai
13-14
Hatása
14-15
A klasszikus iskola összefoglalása
15
A pozitivista iskola
16-30
1. Az olasz pozitivisták (biológiai determinizmus)
16-22
Olasz pozitivisták
16
Comte
16-17
Lomboroso
17-18
Született bűnöző
18-19
Felismerhető jegyek
19
A darwinizmus hatása
19-20
Ferri
20-21
Garofalo
21-22
"Kriminológia"
22
Összefoglalás
22
2. A francia pozitivisták (társadalmi determinizmus)
23-27
Francia pozitivisták
23
Quételet
23
Guerry
23-24
Von Mayr
24
Lafargue
24
Lacassagne
24-25
Tarde
25-26
Durkheim
26
Az anómia
27
3. A közvetítő iskola
27-30
A közvetítő iskola
27-28
Franz von Liszt
28-29
Marburgi Program
29
Hamel és Prins
29-30
Összefoglalás
30-31
A XX. Század kriminológiai elméletei
32-150
I. Biológiai-testi-lelki adottságokat vizsgáló elméletek
33-55
1. Antropológiai elméletek
33-36
Antropológiai elméletek
33
Goring
33
Hooton
33-34
Kretschmer
34
Sheldon
34-35
Washburn
35-36
2. Az ikerkutatások
36-39
Ikerkutatások
36-37
Lange
37-39
3. Az örökbefogadási vizsgálatok
39-41
Örökbefogadási vizsgálatok
39-41
4. Kromoszóma-rendellenességek
41-43
Kromoszóma rendellenességek
41
XYZ-kromoszóma-rendellenesség
41-42
Kinefelter-szindróma
42-43
5. Endokrinológiai és biokémiai anomáliák
43-44
Endokrinológiai anomáliák
43-44
6. Kora gyermekkori agyi károsodás
44-45
Kora gyermekkori agyi károsodás
44-45
7. Betegségek
45-46
Betegségek
45-46
8. Az intelligencia
46-48
Intelligencia
46-48
9. Neurofiziológiai és neuropszichológiai összefüggések
48-49
Neurofiziológia, neuropszichológia
48-49
10. A pszichopátia
49-52
Pszichopátia
49-52
Összefoglalás
53-54
A biológiai-testi-lelki adottságokat vizsgáló elméletek áttekintése
55
II. A személyiséggel összefüggő elméletek
56-75
1. A pszichoanalízis
56-61
Pszichoanalízis
56
Freud
56
Id
56-57
Ego
57
Szuperego
57-59
A pszichoanalitikus irányzat elméleti magyarázatai a bűnözés kialakulására
59-61
2. Visszatartási és kötődési elméletek. A társadalmi kontroll
61-67
Reckless
61
Visszatartás-elmélet
61-62
Reiss
62-63
Hirschi kötődés-elmélete
63-64
Társadalmi kontroll
64-65
Kaiser
66
Ancel új társadalomvédelem gondolata
66
A társadalmi kontroll elméletek hiányosságai
66-67
3. Tanuláselméletek
67-73
Klasszikus kondicionálás
67
Operáns (vagy) instrumentális kondicionálás
68
Eysenck
68-69
Sutherland
69
Differenciális asszociáció
69-71
Kortársközösségek
71
Glaser differenciális azonosulás
71-72
Differenciális asszociáció-megerősítés
72
Tanuláselméletek összefoglalása
72-73
A személyiséggel összefüggő elméletek áttekintése
74-75
III. Szociológiai bűnözéselméletek
76-90
Szociológiai bűnözéselméletek
76
1. A kultúrkonfliktus
76-79
Cohen
77-78
Sellin
78
Elsődleges konfliktus
78
Másodlagos konfliktus
78-79
2. A szubkultúra-elméletek
79-89
a) Cohen „klasszikus" szubkultúra-elmélete
79-83
Cohen "klasszikus" szubkultúra-elmélete
79-91
A galeri
81-83
b) Miller központi problémák elmélete
83-84
Miller központi problémák elmélete
83-84
c) A bűnelkövetés-lehetőségek elmélete
84-86
Bűnelkövetés-lehetősége elmélete
84
Cloward-Ohlin
84-85
Fiatalkorú bandák három típusa
85-86
d) Az erőszak szubkultúrája
86-89
Az erőszak szubkultúrája
86-87
Wolfgang - Ferracuti az "erőszak szubkultúrája" elmélet
87-88
Szubkultúra-elméletek összefoglalása
88-89
A szociológiai bűnözéselméletek áttekintése
90
IV. A bűnelkövetés elméletei
91-101
1. A racionális döntés elmélete
91-97
Becker racionális döntés elmélete
91-95
Csíkszentmihályi "flow" elmélete
95-96
Tunell
96-97
2. A rutintevékenység-megközelítés és a „csekély önkontroll"
97-100
Csekély önkontroll elmélet
97-98
Kunz
98-100
A "Csekély önkontroll" elmélet veszélyei
100
A bűnelkövetés elméleteinek áttekintése
101
V. A társadalmi struktúrával összefüggő elméletek
102-118
A társadalmi struktúrával összefüggő elméletek
102-103
1. Amómiaelméletek
103-110
Anómiaelméletek
103-110
a) Durkheim anómiaelmélete
103-106
Durkheim anómiaelmélete
103
Szinómia
103-106
b) Merton anómiaelmélete
106-110
Merton anómiaelmélete
106-107
Merton tétele
107-110
Merton kritikája
110
2. A társadalmi dezorganizáció elmélete
110-114
A társadalmi dezorganizáció elmélete
110-111
A chicagói iskola
111
Trasher
111
Shaw
111-112
Összefoglalás
113-114
3. Szocialista kriminológia
114-118
Apologetikus kiindulási helyzet
114-116
A bűnözés elhalásáról vallott alaptétele meglehetősen utópisztikus
116
Eredeti marxi gondolat
116-117
A bűnözés osztályalapú megközelítése
117
A tudomány szükségképpen szabadelvű
117
A társadalmi struktúrával összefüggő elméletek áttekintése
118
VI. Intézményelmélet
119-135
1. A címkézéselmélet (Labeling-elmélet)
119-126
A címkézéselmélet
119-120
Tannenbaum
120
Lemert
120-121
Kriminológiai interakcionizmus
121-122
Adler
122-123
Címkézéselmélet az NSZK-ban
123-124
Az igazságszolgáltatás hatása
124-126
A címkézéselmélet értékelése
126-127
A címkézéselmélet értékelése
126
Informális kontroll
126
Formális társadalmi kontroll
126-127
A címkézési elmélet hibái
127-128
2. Az interakcionista elméletek
128-133
Az interakcionista elméletek
128
Mead
128-129
A reaktív én
129-130
Értékelés
130-132
Az intézményelméletek összefoglalása
133-135
A monokauzális elméletek kritikája
134-135
Az intézményelméletek áttekintése
135
VII. A többfaktor-megközelítés
136-143
1. A Glueck-féle kutatás
136-140
A Glueck-féle kutatás
136-137
Többfaktor-megközelítés
137
Sheldon és Eleanor Glueck
137-138
Döntő faktorok
138-140
2. Az európai kutatások
140-143
Európai kutatások
140
Cambridge Study in Delinquent Developement
140-141
Kulcsfaktorok
141-142
Többfaktor-megközelítés értékelése
142-143
A többfaktor-megközelítés áttekintése
143
VIII. A különféle elméleti magyarázatok integrálása
144-146
A bűnözési elméletek szükségszerűen egyoldalúak
144
Integratív fejlődési modell
144-146
IX. A kriminológiai megismerés természete és megközelítési módjai
147-150
Nagyon nehéz korszakhatárokat megvonni
147-148
Szociálpatológia
148
"Eltérő" viselkedés
148-149
Konfliktuselméletből levezethető megközelítési módok
149-150
Büntetés pozitív funkciója
150
Irodalomjegyzék
151-157
Kolofon
Hátsó borító