Az elszakított magyarság közoktatásügye corvina logo

Szerkesztő: Kornis Gyula [Kremer Gyula]
További szerzők: Kornis Gyula [Kremer Gyula] ; Barabás Endre; Jancsó Benedek; Berkes József; Pechány Adolf; Csuppay Lajos
Cím: Az elszakított magyarság közoktatásügye
Megjelenési adatok: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1927.

coverimage Ez a könyv feltárja előttünk a szomszédos államok közoktatásügyének múltját és jelenét, azokét az államokét, melyek a régi Magyarország ezeréves testének háromnegyed-részét shylocki kegyetlenséggel a kedvező világtörténeti konjunktúra közepeit amputálták s most minden kiagyalható eszközzel arra törekszenek, hogy az új területükön talált négymilliónyi magyarságot földjéből, nyelvéből és kultúrájából kiforgassák, a felnövekvő magyar nemzedék magyarnyelvű művelődésének útját szegjék' s minél mohóbban és gyorsabban beolvasszák. Ezek az államok, mihelyt az impériumot átvették, még a trianoni szerződés előtt, a magyar iskolákat bezárták, vagy némi haladékkal lassú haldoklásra ítélték, majd a trianoni szerződéstől a nemzeti kisebbségek számára biztosított jogokat semmibe sem véve, olyan közoktatásügyi törvényeket hoztak, melyek a magyarságnak minden, a saját nyelvén megkísértett művelődését eleve megfojtják. Arról is kezdettől fogva gondoskodnak, hogy a magyarság politikai határokkal való széttépését a magyarság szellemi-kulturális egységének, lelki integritásának, közös történeti tudatának szétszaggatása is egy nyomon kísérje: a trianoni határkarókon túl az anyaországnak úgyszólván semmiféle szellemi termékét sem bocsátják be. Nem engedik, hogy a térben szétszórt tagokat a szellemnek átható sugarai legalább lélekben egyesítsék, mert jól tudják, hogy a magyarság lelki integritása az állami-földrajzi integritásnak is a jövőbe kanyarodó útja. Évek óta hiába fordítja meg a kálváriajáró kisebbségi magyarság az 1871-ben levert franciák szavát: „vannak dolgok, amikről hallgatni kell", úgy, hogy igenis beszél, a békeokmányokban biztosított kisebbségi jogainak érvényesítését követeli, fájdalmát a nemzetközi fórumok elé önti. Mindenütt süket fülekre talál; legjobb esetben sok jogi furfanggal és hosszas hókusz-pókusszal hozott nemzetközi bírósági ítéletekkel utasítják el. A kisebbségek jelszavát a nemzetközi fórumok únni kezdik. Lassan odajutunk, hogy ők haragszanak ránk Trianon miatt. Ahelyett, hogy égrekiáltó nyitott sebeinket orvosolnák, a világbéke jelszavával altatnak bennünket: s ha mi a világbéke előfeltételeként nem is történeti, de legalább a békeszerződésben biztosított jogaink érvényesítését emlegetjük, a világ csúfjára, békebontóknak bélyegeznek minket. Amint 1921-ben olyanok ítéltek halálra bennünket, akiknek sejtelmük sem volt Kelet-Európa valóságos viszonyairól, most hasonlóképen, sokszor jóhiszeműen, olyanok kínálhatják nekünk a világbékének a mai határokat megmerevíteni hivatott gondolatát, akikből minden fogékonyság hiányzik az ő viszonyaiktól egészen elütő nemzetiségi állapotok történeti, gazdasági, nyelvi és művelődési értékelésére. Ilyen jóhiszemű, békeábrandokat szövő idealisták elsősorban az "amerikai közoktatásügy munkásai. Áz eszmék hűvös, sőt légüres terében sok jóindulattal megszerkesztett álmuk a pedagógiai pacifizmus. Ennek veszedelme abban rejlik, hogy az európai győző és jóllakott hatalmak, szomszédaink is, kapva kapnak rajta, mert ezzel az általános humanizmus erkölcsi tekintélyének pajzsa mögé rejthetik a nemzeti kisebbségeket elnyomó törekvésüket s az „örök béke“ jól hangzó címén állandósíthatják a világháborút követő elhamarkodott békeszerződések rendelkezéseit.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Közoktatásügy, Határon túli magyarság
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Tartalom
III-IV
Bevezetés
1-12
   A magyarság és a pedagógiai pacifizmus Írta: Kornis Gyula
1-12
      Souvenez-vous!
9-12
Románia közoktatásügye
13-136
   I. A romániai állami elemi oktatás. írta: Barabás Endre
13-50
      1. A háború előtti Magyarország és Románia közötti kultúrkapcsolatok
13-14
      2. Románia háború előtti elemi oktatásügye
14-16
      3. Nagyrománia háború utáni népoktatásügye 1919—1924-ig
17-20
      4. Nagyrománia egységesített elemi oktatásügye 1924 után
20-28
         Az 1924. évi elemi oktatási törvény
21-28
      5. A kisebbségi iskolák az állami elemi oktatásról szóló törvény keretében
29-41
         Román kultúrzóna statisztikai adatai
34-41
      6. A kisebbségi iskolák az 1925. évi magán oktatásról szóló törvény keretében
42-50
         a) általános rendelkezések
43-44
         b) A magániskolák kategóriái és létesítésük feltételei
44
         c) A magániskolák tanítószemélyzete
44
         d) A magániskolák igazgatása
44-45
         e) A magániskolák tanítási nyelve
45
         f) Saját tantervú magániskolák
45
         g) Állami tantervú magániskolák
45-46
         h) Nyilvános jogú magániskolák
46-50
   II. A romániai középoktatás. írta: Jancsó Benedek
51-104
      1. Az 1864-i középoktatási reform történeti előzményei
51-54
      2. Az 1864-i reform és hatása
54-58
      3. Az 1898-i Spiru Haret-féle középiskolai reform előzményei
58-60
      4. Spiru Haret 1898-i középiskolai reformja
61-63
      5. Spiru Haret reformja és a tanárok
63-66
      6. A magánoktatás megrendszabályozása
66-70
      7. Hogyan rendezte be Nagyrománia középoktatását?
70-75
      8. Román bírálatok a mostani romániai középiskolák tudományos és nevelői munkásságáról
76-81
      9. A baeealaureatusi törvény
81-87
      10. A kulturális zóna, mint román numerus clausus
88-94
      11. Az új magánoktatási törvény alkalmazása a kisebbségi középiskolákra
94-98
      12. Mi az oka a kisebbségi középiskolák lehanyatlásának?
99-104
   III. A romániai főiskolai oktatás. írta: Jancsó Benedek
105-136
      1. Első kísérletek a főiskolai oktatás szervezésére
105-108
      2. Az Academia Mihaileana közművelődési és politikai hatása
108-110
      3. Az 1864-i törvénnyel felállított két román egyetem szervezete
110-114
      4. Az új egyetemek hatása Románia szellemi életére
114-117
      5. Az 1898-i egyetemi reform
117-120
      6. Románia harmadik egyeteme Franciaországban
120-124
      7. A román egyetemi oktatás jelenlegi állapota
125-130
      8. Az erdélyi magyar értelmiség viszonya a kolozsvári román egyetemhez
130-136
Szerbia közoktatásügye. írta: Berkes József
137-185
   1. A szerb iskolázás története
137-143
   2. A szerb közoktatásügy a XIX. században
143-148
   3. Nagyszerbia közoktatásügye
148-154
   A) Az elemi oktatásügy
150-158
   B) Az új egységes népiskolai törvényjavaslat
158-161
   C) A középiskolai oktatásügy
161-175
   D) Az új egységes középiskolai törvény javaslat
175-179
   E) A szerb iskolapolitika
179-181
   F) A délszláv főiskolák
181-185
A Felvidék közoktatásügye. írta: Pechány Adolf
186-218
   1. Az elemi oktatás
186-199
   2. Közép- és főiskolák
200-216
   3. Tót nyelv és irodalom
216-218
Az Ausztriához csatolt terület közoktatásügye. írta: Csuppay Lajos
219-230
Tudományok köréből
231-232