Könyvtári osztályozás corvina logo

Szerző: Környei Márta
Cím: Könyvtári osztályozás
Sorozatcím: Tanárképző főiskolák
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1993.
Megjegyzés: Kézirat, 2. Változatlan kiadás

coverimage Az elmúlt évtizedekben bekövetkezett társadalmi fejlődés és szemléletbeli változás következtében a könyvtárak egyre inkább információs központokká válnak, olyan információs intézményekké, amelyeknek fő funkciója az információk szolgáltatása. Minden egyéb könyvtári tevékenységet (információk gyűjtése, feldolgozása, tárolása) ennek a feladatnak kell alárendelni, pontosabban a könyvtár egész működésének e cél minél hatékonyabb teljesítését kell szolgálnia. Korszerű szolgáltatási rendszer csak jól szervezett gyűjteményre épülhet. A könyvtári feldolgozás egész folyamatát tehát a ráépülő szolgáltatási rendszer funkciója határozza meg. A számítástechnika nyelvén ezt úgy mondják, hogy az output határozza meg az inputot, vagyis először azt kell meghatároznunk, mit akarunk végeredményként kapni a rendszertől, és ehhez keli megterveznünk a bemeneti adatok körét és a feldolgozás módját. Csak a feladatok ilyen megközelítése biztosítja, hogy az információk gyűjtése és feldolgozása ne váljék öncélúvá, és a^feldolgozás ne éljen önálló életet a könyvtár tevékenységi körében. A szolgáltatások két jól elkülöníthető típusa az eredeti dokumentumok szolgáltatása és a dokumentumokról, beleértve a dokumentumokba foglalt tartalomról, eredményekről való tájékoztatás. Mindkét szolgáltatási típus gondos és sokrétű előkészítő munkát kíván. A könyvtár tevékenységi rendszerében ezt az előkészítő munkát nevezzük feldolgozásnak. Az eredeti dokumentumoknak a felhasználóhoz való eljuttatását biztosító könyvtári munkafolyamatokkal (gyűjtés, rak tározás, kölcsönzés) nem foglalkozunk. Feladatunk a dokumentumokról, információkról való tájékoztatás intellektuális eszközrendszerének ismertetése, illetve azoknak az eljárásoknak és módszereknek az elemzése, amelyek megalapozzák és előkészítik a dokumentumtartalmakról való tájékoztatást. (...) A könyvtári feldolgozó tevékenységnek két területét szokás megkülönböztetni: a dokumentum formai feltárást, amely a bibliográfiai leírás feladata, és a tartalmi feltárást, melynek során a dokumentum információtartalmát írjuk le valamilyen eszköz segítségével. A fenti két terület merev szétválasztása azonban semmiképpen sem indokolt. Egyrészt, a bibliográfiai leírásnak valóban fő funkciója az azonosítás (a dokumentum alaki, formai jegyeinek a kivetítése) , de emellett a közölt adatoknak informatív értékkel kell rendelkezniük. Másrészt, a dokumentum tartalmának leírásakor számtalan esetben formai jegyeket is figyelembe kell vennünk, mivel a formai ismérvek a tartalom pontosabb kifejtését szolgálják. Tipikus esete ennek, amikor a tartalmi feltárás során megadjuk a dokumentum típusát, vagy azt a felhasználói kört, akik számára a dokumentum készült. Lendvai L. Ferencnek megjelent egy munkája A gondolkodás története címmel a Móra Könyvkiadó gondozásában. A könyv gyermekolvasók számára íródott, és ez majdnem olyan fontos információ, mint a tényleges tartalom, hiszen egy filozófiával foglalkozó, e témában kereső szakember számára ez a könyv nem fog újat mondani. A formai és tartalmi feltárás között tehát nem szabad merev határvonalat húzni, feladatuk azonos (információt nyújtani a dokumentumról), különbség közöttük az eszközökben van, amellyel a közös feladatot ellátják.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtár, Információ, Osztályozás, Tárolás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
I. Bevezetés
3-27
   1. Az információk tartalmi elemzése
4-7
      1.1. A tartalmi feltárás műfajai, szintjei
4-5
      1.2. Feltártsági mutatók
6-7
   2. Az osztályozás
8-18
      2.1. Az osztályozás logikai és matematikai alapjai
9-18
         2.1.1. A fogalom
9-12
         2.1.2. Az osztály
12-16
         2.1.3. A reláció
16-18
   3. A könyvtári osztályozás
19-27
      3.1. A könyvtári osztályozás célja, feladatai
20-22
      3.2. Az osztályozási rendszerek típusai
22-27
II. Az információk leírása
29-87
   1. Hagyományos irányzat az osztályozásban
29-41
      1.1. Tudomány és könyvtári osztályozás
29-31
      1.2. Az ETO
31-41
         1.2.1. Az ETO felépítése
32-36
            1.2.1.1. Főtáblázati rész
32-34
            1.2.1.2. A segédtáblázati rész
34-36
            1.2.1.3. Betűrendes mutató
36
         1.2.2. Jelzetszerkesztési, jelzetalkotási szabályok
36-39
         1.2.3. Az ETO-n alapuló szakkatalógus
39-41
   2. Nyelvészeti irányzat az osztályozásban
42-75
      2.1. A tárgyszavas osztályozás
43-55
         2.1.1. A tárgyszókatalógus
52-55
      2.2. Indexek
55-65
         2.2.1. A KWIC és a KWOC index
55-58
         2.2.2. Permutált tárgyi index
58-59
         2.2.3. Lánceljárásos tárgyi index
59
         2.2.4. A PRECIS index
59-65
      2.3. Az információs tezaurusz
65-75
   3. Statisztikai irányzat az osztályozásban
76-87
      3.1. Automatikus osztályozás
83-87
III. Az információk tárolása
89-93
   1. Tárolórendszerek, tárolási szerkezetek
89-91
   2. Hagyományos tárolási rendszerek, könyvtári katalógusok
92-93
Tartalom
95