A mi iskolánk
Szerző:
Kósáné Ormai Vera További szerző: Járó Katalin
Cím: A mi iskolánk
Alcím: Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében
Megjelenési adatok: ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2010. | ISBN: 978-963-312-014-9
Megjegyzés: Bővített és átdolgozott kiadás

Kategóriák: Neveléstudomány, Pszichológia
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Módszertan, Család, Pedagógus, Neveléspszichológia, Kutatás, Deviancia, Iskola, Konfliktus, Társas viszonyok
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Módszertan, Család, Pedagógus, Neveléspszichológia, Kutatás, Deviancia, Iskola, Konfliktus, Társas viszonyok
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
5-9
Bevezetés és köszönetnyilvánítás
11-14
Ajánlott irodalom
13
Hogyan használjuk a könyvet?
15-18
Ajánlott irodalom
18
1. Az iskolai (tanítási-tanulási) környezet
19-44
Tárgyi körülmények
20-27
Az elhelyezés
27-34
Létszám és fluktuáció
34-37
Hiányzások
37-40
Túlkorosok, és akik kimaradtak az iskolából
41
Speciális szakemberek az iskolában
41-44
Ajánlott irodalom
44
2. Életkeretek
45-68
A házirend
48-49
Az öltözködés
50-51
A késés
51-52
Az órarend
52-54
A szünet
54-57
Az étkezés
57-59
A könyvtár
59-60
Iskolaújság, iskolarádió, szakkörök
61-62
Ünnepélyek
62-64
Szaktantermi rendszer
64-65
Differenciáció, integráció, tehetséges gyerekek
65-67
Ajánlott irodalom
68
3. A család
69-88
Családjellemzők
70-72
Hátrányos helyzetű és/vagy veszélyeztetett gyerekek
72-74
Szülői értekezlet, fogadóóra
74-76
Szülői elégedettség az iskolával
76-78
Szigor és bántalmazás - serdülők nevelői attitűdje
79-83
Diákok szülői-nevelői attitűdje családi konfliktushelyzetben
84-88
Ajánlott irodalom
88
4. A hatékony iskola - célok és értékek
89-124
Az iskola feladatai
95-96
Iskolai nevelési célok
96-97
Nevelési értékek a pedagógusok szerint
97-99
A tanulmányi eredmény
99-100
Tanulmányi versenyek
100-101
A magatartás
102-103
Elismerések és elmarasztalások
103-105
Tulajdonságok és attitűdök
105-108
Vélekedések a pedagógusok iránti elvárásokról
108-109
„Üzenetek” - általános emberi értékek a tanulók szerint
110-113
Erkölcsi konfliktushelyzetek megoldása a diákok szerint
114-120
Diákok viszonya az iskolához
120-122
Az iskola értékelése
122-123
Ajánlott irodalom
123-124
5. Légkör és nevelési (vezetési) stílus
125-149
Biztonságos és rendezett környezet
130-132
Az iskola „tulajdonságai”
132-133
A jó igazgató a pedagógusok szerint
133-134
Az igazgató és a nevelőtestület
135-137
A nevelőtestület
137-139
Informális szerepek a nevelőtestületben
139-142
A direkt és az indirekt irányítás
142-143
A demokratikus, az autokratikus és a „laissez faire” irányítás
143-145
A gyerekek közérzete
146-147
A pedagógus közérzete
147-148
Ajánlott irodalom
149
6. A pedagógus-gyerek kapcsolat
151-180
Nézetek a nevelőmunkáról
153-157
A megszólítás
157-158
Az ülésrend
158-160
A nevelői magatartás interaktív sajátosságainak komplex elemzése
160-164
A szabályok
164-166
A pedagógus és a gyerek verbális aktivitása
166-167
A törődés és a meghallgatás a pedagógus-tanuló kapcsolatban
168-169
A nevelői attitűd és a nevelői bánásmód kapcsolata
170-171
A tanári hatalomgyakorlás sajátosságai a pedagógus és a tanuló kommunikációjában
171-173
Nevelői stratégiák a szabályok megszegésekor
173-176
A nevelői magatartás jellemzői a tanulók szerint
176-179
Ajánlott irodalom
180
7. Társas viszonyok az osztályban
181-226
Az új gyerek
189-191
Kapcsolatok - barátok
191-193
Empátia
193-196
Tolerancia
196-198
Társas készségek
198-200
Serdülők társas készségei
200-202
A társas készségek önértékelése
202-206
Diákok véleménye társaik viselkedéséről
206-208
Vélemények másokról, a „másságról”
208-210
A hierarchikus szociometria
211-222
1. Kérdéseim az osztályom kapcsolatrendszerérői
211-213
2. A kérdőívkészítés
213-218
3. A kérdőívfelvétel
218-219
4. A feldolgozás
219-220
5. Az osztálytükör megismertetése
220
6. Kiscsoportos beszélgetések
221-222
„Osztálybuli”
223-224
A kirándulás
224-225
Ajánlott irodalom
226
8. A tanulás
227-253
A feladatok
231-232
A pedagógus és a gyerekek kérdései
232-233
Az oktatási módszerek és szervezési módok kedveltsége a diákok és a pedagógusok körében
233-235
A csoportmunka
236
A kreativitás ösztönzése
237
Az együttműködés kompetenciájának önértékelése
238-239
A gyerekek tanulási szokásai
239-242
A szülők a tanulásról
242-244
Pedagógusok a tanulásról
244-246
A pedagógusok viszonya az integrációhoz
247-250
A pedagógus tanítási jellemzői a diákok szerint
250-253
Ajánlott irodalom
253
9. A motiváció
255-269
A házi feladat és a felszerelés
257-258
Hogyan motivál a pedagógus?
258-259
A gyerekek motivált magatartása
260-261
A tanulás iránti attitűd
262-264
A tantárgy iránti érdeklődés
264-266
A tantárgy iránti attitűd
266-269
Ajánlott irodalom
269
10. Értékelés - önértékelés
271-299
Pedagógusok a tanulók értékeléséről, osztályozásáról
276-278
Hogyan értékel a pedagógus?
278-280
Az elvárások kifejezése
280-282
Jutalmak és büntetések
282-285
Önértékelés - társértékelés
285-287
Énkép - szociális kép
288-289
Gyerekek az osztályozásról
290-291
A tanulók véleménye a tanár igazságosságáról
291-292
A pedagógus önértékelése
293-295
Az igazgató értékelése a pedagógusok munkájáról
295-297
Az osztály „énképe”
297-299
Ajánlott irodalom
299
11. Konfliktushelyzetek
301-322
A konfliktusok megelőzése
305-308
Mi jó az iskolában? - Mi változzon meg?
308-309
Konfliktusélmények
309-311
A konfliktusok előfordulása
311-313
Nevelési konfliktushelyzetek jellemzői
314-316
A pedagógusok és a tanulók konfliktusmegoldása képzelt szituációban
316-320
Konfliktuskezelési stratégiák
320-322
Ajánlott irodalom
322
12. Magatartási és tanulási nehézségek, deviáns veszélyeztetettség
323-360
A magatartási problémák és tanulási nehézségek előrejelzése
337-342
Magatartási nehézségek előfordulása
342-344
Az iskolai erőszak a tanulók szerint
344-348
A diákok viselkedési nehézségek iránti attitűdje
348-350
Mit csinálsz, ha nem tudsz felkészülni az órára?
350-351
A nehezen nevelhetőség okai
352-353
Drog, alkohol, kábítószer
353-355
Veszélyeztetettség a devianciára
355-359
Ajánlott irodalom
359-360
13. Iskolai mentálhigiéné
361-400
A lelki egészséget elősegítő körülmények
371-372
A gyerekek életmódja
372-373
Mitől fáradok el?
373-374
Hajlam a szorongásra
374-377
Szorongás vizsgahelyzetben
377-379
Mi jelent stresszt a gyerekeknek?
379-381
Mi jelent stresszt a pedagógusnak?
381-382
Kiégés a pedagógusmunkában
383-384
Út a szakmai idealizmustól a kiégésig
385-399
Ajánlott irodalom
399-400
14. A gyerekek egyéni megismerése - az esettanulmány
401-437
Családi körülmények
403-405
1. Személyi viszonyok
403-404
2. Anyagi- és lakásviszonyok
404
3. Kulturális viszonyok
404
4. Életmód
404-405
A család története
405-406
A családi nevelés jellemzői
406-410
1. A szülő-gyerek kapcsolat
406-407
2. A testvérkapcsolatok
407
3. Munkamegosztás
407-408
4. Döntés
408
5. Önállóság és ellenőrzés
408-409
6. Elvárások és ambíciók
409
7. Jutalmazás és büntetés
410
A gyerek fejlődése
410-415
1. A terhesség és a születés
410-411
2. Csecsemő- és kisgyermekkor (Születéstől 3 éves korig)
411-412
3. Óvodáskor
412-413
4. Iskoláskor
413-414
5. Serdülőkor
414-415
A társas támogatás
415-417
A diákok jövőképe
417-421
A motiváció, a tanulás, a kreativitás és a társas helyzet egyéni jellemzői
421-424
Sikerkeresés - kudarckerülés
424-427
Külső kontroll - belső kontroll
427-431
A mentálhigiénés problémák felismerése
432-434
„Gyerek-portré”
434-435
A gyerekek jellemzése
435-436
Ajánlott irodalom
437
Ajánlott irodalom és források
439-488
Rövidítések
439
Könyvek, cikkek, tanulmányok
440-488
Források a szakkifejezések magyarázatához
488
Tárgymutató
489-497
Névmutató
498-511
A szerzőről
513-514
Hátsó borító