A tartalomelemzés módszertanának alapjai corvina logo

Szerző: Krippendorff, Klaus
Cím: A tartalomelemzés módszertanának alapjai
Fordító: Kállai Tibor
Megjelenési adatok: Balassi Kiadó, Budapest, 1995. | ISBN: 963-7873-80-5

coverimage Lehetőségeit tekintve a tartalomelemzés a társadalomtudományok egyik legfontosabb kutatási technikája. Az adatokat nem megtörtént események gyűjteményeként, hanem szimbolikus jelenségekként igyekszik megérteni, és természetesen kínálkozó elemzésükre törekszik. A természettudományos módszereknek nem feladata, hogy jelentésekkel, jelölési viszonyokkal, következtetésekkel és szándékokkal foglalkozzon. A társadalomkutatásnak pedig ezen „egzakt" tudományokból származó módszerei kényelmi megfontolásokból átsiklanak az effajta jelenségek fölött. Ugyanakkor senki sem kérdőjelezi meg a szimbólumok társadalmi jelentőségét. A tartalomelemzés manapság válaszúthoz érkezett. Történelmileg az újságíróknak a számadatok iránti vonzódásából fakad, abból a meggyőződésükből, hogy a kvantitatív kijelentés meggyőzőbb, mint a kvalitatív. A tartalomelemzés mag is foIytathatja a számokkal váló efféle játszadozást, amely szórakoztató lehet ugyan, ám mélyebb meglátásokhoz nem vezet. Választhat azonban a korábbinál komolyabb utat is, ha az az igény munkál benne, hogy szimbolikus jelenség mivoltában elemezzen valamit, ami felismerhetően szimbolikus, és feltárja annak társadalmi szerepét, hatásait és jelentőségét. A számítógép-használat a természetes nyelv feldolgozásában azt a fájdalmas felismerést hozta, hogy mindez sokkal több képzelőerőt és elméleti munkát igényel, mint korábban feltételeztük. Megfelelő logikára is szükség van, metodológiára, mely e cél elérését lehetővé teszi. Ez a könyv a gyakorló társadalomtudósok, kommunikációkutatók és diákok széles körének íródott. Újszerű látásmódot kínál. Tankönyvként szolgálhat különböző társadalomtudományi tantárgyakhoz. Gyakorlati útmutató lehet a szimbolikus jelenségekkel foglalkozó kutatásban. Olyan ismeretanyagot is tartalmaz, amely segítheti a kritikus szemléletű olvasót a tartalomelemzési publikációk értékelésében. Köszönettel tartozom a philadelphiai Annenberg School of Communication sok-sok diákjának azokért a beszélgetésekért, melyeknek során e könyv konceptuális szerkezete kikristályosodott; különböző tartalomelemzési kutatóprogramoknak, melyekben ismétlődő fogalmi és metodológiai problémákra, s azokban pedig általánosabb megfejtést érdemlő motívumokra találtam; valamint a Netherlands Institute for Advanced Studynak, amely lehetőséget biztosított számomra e munka befejezéséhez. (...) A tartalomelemzés terminus már kb. ötvenéves. A Webster-féle értelmező szótárban csak 1961 óta szerepel. Szellemi gyökerei viszont nagyon messzire nyúlnak vissza, egészen azokig az időkig, amikor az ember tudatosan kezdte használni a szimbólumokat és a nyelvet. A mágiát fölváltva, nem csupán formálódott ez a tudatosság a különféle antik tudományágak, a filozófia, a retorika, a művészet és a kriptográfia által, de aktívan segítette a vallási inkvizíciókat, valamint az uralkodó körök által bevezetett politikai cenzúrát is.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Elemzés, Kutatás, Adat, Következtetés, Mintavétel
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
5-6
Bevezetés
7
Előszó
9-12
1. Történeti áttekintés
13-21
   Kvantitatív újságelemzés
14-15
   A tartalomelemzés kezdetei
15-16
   Propagandaelemzés
17-18
   Általánosított tartalomelemzés
19-20
   Számítógépes szövegelemzés
20-21
2. Fogalmi alapvetés
22-34
   Meghatározás
22-25
   Részletezés
25-27
   Konceptuális keretek
27-30
   Megkülönböztető jegyek
31-34
3. Alkalmazások és következetéstípusok
35-51
   Rendszerek
37-40
      Trendek
38
      Motívumsémák (patternek)
38-39
      Eltérések
39-40
   Standardok
41-42
      Értékelések
41-42
      Identifikációk
42
      Ellenőrzések
42
   Indikátorok és szimptómák
43-45
   Nyelvi reprezentációk
45-48
   Kommunikációk
48
   Intézményes folyamatok
49-51
4. A tartalomelemzés tervezésének logikája
52-59
   Tudományos információfeldolgozás
52-53
   Tervtípusok
53-56
   A tartalomelemzés komponensei
57-59
      Adatkészítés
57-58
      Adatredukció
58-59
      Következtetés
59
      Elemzés
59
5. Egységképzés
60-68
   Az elemzési egységek típusai
60-64
      Mintavételi egységek
60-61
      Adatrögzítési egységek
61-62
      Kontextuális egységek
62-64
   Az egységek meghatározásának módszerei
64-67
      Fizikai egységek
64
      Szintaktikai egységek
65
      Referenciális egységek
65
      Propozicionális egységek (és mondattagok)
65-66
      Tematikai egységek
66-67
   Hatékonyság és megbízhatóság
67-68
6. Mintavétel
69-74
   A mintavétel típusai
70-73
      Véletlen minta
70
      Rétegzett minták
71
      Szisztematikus mintavétel
71
      Klaszteres mintavétel
71-72
      Változó valószínűségű mintavétel
72-73
      Lépcsőzetes mintavétel
73
   Mintanagyság
73-74
7. Adatrögzítés
75-90
   Megfigyelők
76
   Felkészítés
77-79
   Az adatok szemantikája
79-87
      Verbális megnevezés
81
      Jelentéstartalmi listák
81-82
      Döntéshozatali listák
82-83
      Számértékek és skálák
83-84
      A hipotézis ellenőrzésének szimulációja
84
      Interjúk szimulációja
85-86
      Elhallgatási és következtetési konstrukciók
86-87
   Adatlapok
87-90
      Adminisztratív információ
88
      Az adatorganizációra vonatkozó információ
88-89
      Az adatok
89-90
8. Az adatok nyelve
91-105
   Meghatározás
93-94
   Változók
94-98
      Nominálskálák
97-98
   Rendezés
98-103
      Csoportosítások
98-99
      Láncok
99
      Hurkok
100
      Kockák
100-101
      Fák
101-102
      Felosztórácsok
102-103
   Metrika
103-105
      Ordinális metrikák
103-104
      Intervallum metrikák
104
      Aránymetrikák
105
      Matematikai műveletek
105
9. Következtetési konstrukciók
106-116
   Bizonytalansági tényezők
107-108
   Bizonyossági tényezők
108-112
   Konstrukciótípusok
113-116
10. Elemzési technikák
117-128
   Gyakoriság
117-119
   Asszociációk, korrelációk és kereszttáblázatok
119-120
   Imázs, portré és diszkriminációs elemzés
120-122
   Kontingenciák, kontingenciaelemzés
122-123
   Klaszterezés
123-125
   Kontextuális osztályozás
126-128
11. Számítógép-használat
129-139
   Statisztikai elemzések
130-131
   A kérdőívezés és a feltárás számítógépes segítése
131-133
   Számítógépes tartalomelemzés
134-139
      Katalógusok és thesaurusok alkalmazása
134-137
      Mesterséges intelligencia alkalmazása
137-139
12. Megbízhatóság
140-168
   A megbízhatóság kialakítása
141-144
   Megfeleltetés
144-159
      Egy példa
144-147
      A megbízhatósági adatok kanonizált formája
147-148
      Különbségek és eltérések
148-152
      Megbízhatósági adatok egybeesési mátrix formában
153
      Megegyezési koefficiens a mátrix formákhoz
154-159
   Az adatok megbízhatósága és standardjai
159-162
   Diagnosztikai eszközök
163-168
      Az egységek megbízhatósága
163-164
      Az egyén megbízhatósága
164-165
      Az egyes kategóriák megbízhatósága
165-166
      A feltételes megbízhatóság
166-167
      A megbízhatóság fokozása
168
13. Érvényesség
169-184
   Az érvényességi eljárások tipológiája
170-174
   Szemantikai érvényesség
174-179
      Mintavételi érvényesség
177-179
   Korrekciónál is érvényesség
179-180
   Prediktív érvényesség
180-182
   Konstrukciós érvényesség
182-184
14. Gyakorlati útmutató
185-198
   A fogalmi keretek alkalmazása a tartalomelemzésre
186-187
   A megfelelő adatok kikeresése
187-188
   A kontextusra vonatkozó információk kikeresése
188-189
   Az egységmeghatározási és mintavételi tervek kialakítása
189-190
   A kódolási instrukciók megszerkesztése
190-191
   A kontextuálisan igazolható műveletek kiválasztása
191-192
   A kvalitatív standardok meghatározása
192
   Költségvetés készítése és a források elosztása
193-194
   Végrehajtás
194-196
   Tanulmányírás
196-198
Irodalom
199-208
Hátsó borító