Fotoantropológia
Szerző: Kunt ErnőCím: Fotoantropológia
Alcím: Fényképezés és kultúrakutatás
Megjelenési adatok: Árkádusz, Miskolc, 1995. | ISBN: 963-661-252-8
Dr. Kunt Ernő (1948-1994) a kultúra élő egészét vizsgáló modern antropológia egyik első, meghatározó hazai mestere. Hitt a kultúrák szerves továbbélésében és komplex kutathatóságában; eredeti szakmáját, az etnográfiát nem csupán a paraszti életmód nosztalgikus leírásának tekintette, hanem élő, életképes tudománynak, amely nem áll ellen az új módszerek és eszközök bevezetésének, s amelyet filozofikus valóságértelmező szemlélet jár át. A jelenkor jellegét vizsgálva egyre nagyobb súlyt helyezett a vizuális kommunikáció és önkifejezés kreatív megfigyelésére. A kutatás, gyűjtés, tanulmányírás, előadás mellett maga is rajzolt, festett, fotografált. Kunt Ernő Budapesten született. Édesapja, id. Kunt Ernő (1920-1994) országosan ismert képzőművész volt. A család 1960-ig Ózdon, attól kezdve Miskolcon élt. Ifj. Kunt Ernő Debrecenben, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen végzett (1974), diplomájába a magyar nyelv és irodalom tanári, illetve az etnográfus muzeológusi képesítés bejegyzés került. 1976-ban tíz hónapig Finnországban vizuális antropológiával és thanatológiával foglalkozott. E két tudományterület lett azután saját kutatásainak fő iránya is. 1979-ben doktorált (Temetők az Aggteleki karszt falvaiban), 1985-ben védte meg kandidátusi értekezését (Az utolsó átváltozás, a magyar parasztság halálképe). A halál elfogadását, a mulandóság megélését taglaló, nagy etnográfiai és filozófiai tudásanyagot felölelő, témájukban és megfogalmazásmódjukban egyaránt korukat megelőző könyvei (A halál tükrében, a Temetők népművészete, Az utolsó átváltozás) megérdemelten nagy visszhangot váltottak ki a tudományos körökön messze túl is a nyolcvanas évek első felében. A következő években Kunt Ernő egyre inkább vizuális antropológiai kutatásokkal, elsősorban a paraszti fotóhasználat kérdéseivel foglalkozott. E témakörben gyűjtőmunkát végzett (hosszabb ideig a miskolci Hermán Ottó Múzeum munkatársa volt), kiállításokat rendezett, előadásokat tartott nemzetközi konferenciákon (Zürich, Bergen, Göttingen), s maga is szervezett Miskolcon nemzetközi konferenciát (Bild-Kunde, Volks-Kunde, 1988). Jelen kötet, melynek kéziratát még ő zárta le 1988-ban, és javítgatta-szerkesztette a kiadásra előkészítve 1994-ben, vizuális antropológiai kutatásainak összegzése. A továbblépést a Hogyan olvassunk családi képeket? című, merész módszertanú, ám félbemaradt multimédia program ígérte. Kunt Ernő szuggesztív személyiségével, karakteresen megfogalmazott világlátásával a kilencvenes évek fordulóján Magyarországon szerveződni kezdődő kulturális antropológia oktatás egyik kezdeményező személyisége volt. Vendégtanárként a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetemen, Svájcban a Jung Intézetben, illetve a marburgi Philips Egyetemen tartott előadásokat, majd 1993-ban a Miskolci Egyetemen megalapította a Kulturális és Vizuális Antropológia Tanszéket, melyet haláláig irányított. Mindeközben erőteljes kreatív alkotómunkát is folytatott: rajzai folyóiratokban jelentek meg, 1977-től számos önálló fényképkiállítást rendezett Finnországban, Németországban, Magyarországon. A mulandóság szobrai című fotósorozatát 1985-86-ban Budapesten és az ország több nagyvárosában bemutatta. Kő és víz című, 1995 tavaszán a Budapest Galéria Lajos utcai Kiállítóházában megrendezésre került fotótárlatát is még életében kezdeményezte: utolsó éveiben készült fényképei a természet tárgyait szemlélve, meditálva a világ teljességéről és a magányról szólnak.
Kategóriák: Néprajz, Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak: Antropológia, Folklór, Fényképezés, Néprajztudomány
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Antropológia, Folklór, Fényképezés, Néprajztudomány
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
[3]
Impresszum
[5]
Tartalom
[6]
Kunt Ernő életrajza
7-8
Bevezetés
9-10
Fényképezés és vizuális antropológia
11-36
A fotográfia mint a kultúra képmása
14-[24]
A fénykép forradalma a kultúrakutatásában
25
A fényképezés mint kutatási módszer
26-27
A fénykép mint vizsgálati tárgy
27-28
A fénykép mint a kulturális környezet része
28
A fényképgyűjtés terepmunkája
29-32
Fényképgyűjtemények
32-36
Fényképek a magyar parasztság használatában
37-86
Fénykép - kultúra - egyéniség
38-50
A parasztság és a fényképezés
50-52
A fényképi ábrázolás előzményei
52-55
A fényképészek
56-58
A fényképi jelölés és jelentés
58-63
A fényképkészítés alkalmai
63-78
A fotóhasználat
78-86
Vizuális folklór és folklorizáció
87-106
Felfedezés és gyarmatosítás
87-103
Mítosz és valóság
104-106
Epilógus
107-112
Jegyzetek
113-117
Hátsó borító