Intellektuális képességzavar és pszichés fejlődés
Szerző:
Lányiné Engelmayer Ágnes Cím: Intellektuális képességzavar és pszichés fejlődés
Megjelenési adatok: Medicina, Budapest, 2017. | ISBN: 978-963-226-615-2

Kategóriák: Neveléstudomány, Pszichológia
Tárgyszavak: Pszichológia, Képességfejlesztés, Fogyatékosság, Fejlődéslélektan, Gyógypedagógia, Fogyatékos gyermekek, Értelmi etiológia, Értelmi fogyatékosok, Szociálpszichológiai vonatkozások, Értelmi szomatikus kísérőtünetek, Értelem, Szellemi fogyatékosok nevelése
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichológia, Képességfejlesztés, Fogyatékosság, Fejlődéslélektan, Gyógypedagógia, Fogyatékos gyermekek, Értelmi etiológia, Értelmi fogyatékosok, Szociálpszichológiai vonatkozások, Értelmi szomatikus kísérőtünetek, Értelem, Szellemi fogyatékosok nevelése
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum / Copyright
Tartalomjegyzék
5-10
Előszó
11-12
Előszó a 2. átdolgozott kiadáshoz
13-14
Az intellektuális képességzavar/értelmi fogyatékosság értelmezése. Régi nézetek új megközelítésben, új nézetek a régiekre reflektálva
[17]-165
A korszellem humán tudományokban tükröződő hatása az intellektuális képességzavart mutató/értelmi fogyatékos emberek létproblémáira, élethelyzetére.
19-40
Az "értéktelen élet" felfogás hatása.
20-21
A szociológiai megközelítések térhódítása a 20. század közepétől.
21
A jogok és az emberi méltóság érvényesülésének korszaka.
22-23
A pszichológia tudományának szerepvállalása az átalakulási folyamatban.
23-24
A klasszikus irányzatok hozzájárulása az intellektuális képességzavart mutató/értelmi fogyatékos személyek megismeréséhez.
24-25
A pszichoanalízis hozzájárulása az értelmi fogyatékosok pszichológiájához.
25-29
Az alaklélektan jelentősége az értelmi fogyatékos személyek pszichológiájában.
29-30
A behaviorizmus és neobehaviorizmus hatása az értelmi fogyatékos személyek pszichológiájára.
30-35
Piaget, Wallon és a svájci/francia genetikus fejlődéslélektani iskola hatása az értelmi fogyatékos személyek pszichológiájára.
35-36
Feuerstein dinamikus rendszere, a tanulási képesség megváltoztathatósága
37
Az egyes pszichológiai irányok továbbfejlődése során létrejövő tudományközi integrációk.
37-40
Az értelmi fogyatékos emberekre vonatkozó tudás és emberszemlélet a 19. században és a 20. század első felében.
41-67
Bevezetés.
41-43
Az értelmi fogyatékosság fogalom definíciós kísérletei, fogyatékosságügyi nyelvújítás.
43-51
Az eugenikai szemlélet térhódítása, az értelmi fogyatékosok veszélyeztetése; a társadalom védelme a fogyatékos emberektől. A századforduló.
51-54
A 20. század első évtizedeinek definíciói, az orvosi betegségmodell mint magyarázó elv.
55-57
Európai helyzetkép.
57-59
Közös vonások a 20. század első felének definícióiban.
59-60
A 20. század eleji definíciók hatása a későbbi magyar fogalomhasználatra.
60-61
A képezhetőség-képezhetetlenség fogalma a klasszikus definíciókban a 20. század első felében.
61-66
Összegzés
66-67
A 20. század második felének és a 21. századnak változásai az értelmi fogyatékossággal/intellektuális képességzavarral élő személyekre vonatkozó terminológiában.
68-69
Pszichometriai megközelítés és intellektuális képességzavar/értelmi fogyatékosság.
70-97
A mérés igénye az emberi tulajdonságok és az értelmi fogyatékos személyek megismerésében.
70
Intelligenciaelméletek mint a tesztek háttértényezői.
70-71
A Binet-Simon gyermek-intelligenciateszt az értelmi fogyatékosság felismerése és az iskolai szelekció szolgálatában.
72-75
A pszichometria tudománnyá alakulása, az IQ és alkalmazásának hatása az intellektuális képességzavar/értelmi fogyatékosság minősítésére. A Wechsler-tesztek.
75-85
Az adaptív magatartás zavarának, a társadalom segítésére való ráutaltság mértékének pszichometriai megközelítése.
86-92
Az intellektuális képességzavart mutató/értelmi fogyatékos személyek vizsgálatában a pszichometriai megítélésre vonatkozó bírálatok fő érvei.
92-97
Változások a szakmai megközelítésekben a 20. század második felében.
98-112
A biológiai, illetve környezeti paradigma kezelése az értelmi fogyatékosság magyarázatában, új értelmezések.
98-99
Kétcsoportos felosztások, a biológiai-környezeti hatások szétválasztásának kísérlete.
99-101
Kevert diagnózisú, mentálisan retardált személyek mintáival és meghatározott kóreredeti csoportokkal szerzett pszichológiai tapasztalatok.
102-103
A merev szétválasztás ellenérvei.
103-105
A súlyosság és az organikus-nem organikus kóreredet összefüggése.
105-107
Az öröklés és a környezet hatásainak szétválaszthatatlansága.
107-108
A hátrányos helyzetből fakadó elmaradás és iskolai sikertelenség nem jelent képességgyengeséget.
108-112
Egyesítő törekvések a tudományos terminológiában az érintett személyek megnevezésére a 20. század második felétől. (Association on Intellectual and Developmental Disabilities/AAIDD).
113-136
Az Intellektuális és Fejlődési Képességzavarok Amerikai Egyesületének és jogelődjeinek terminológiai és klasszifikációs rendszerei (American Association on Intellectual and Developmental Disabilities/AAIDD).
113
Névváltozások.
113-126
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) állásfoglalásai terminológiai kérdésekben.
126-136
Az intellektuális képességzavar/értelmi fogyatékosság gyakorisága és ezen adatok különböző célú felhasználása.
137-165
Bevezetés.
137-140
Néhány, gyakoriságra vonatkozó fontos alapfogalom.
140-143
Hazai statisztikák, nyilvántartási rendszerek.
143-144
A becslések szerepe az incidencia- és prevalenciaértékek meghatározásában.
144-148
Az eltérő gyakorisági értékek értelmezése.
148-149
A szociológiai gondolkodás térhódítása és befolyása a minősítési gyakorlatra.
149-153
Epidemiológiai felmérések a prevalenciaértékek feltárására.
153-162
Új kutatási területek az epidemiológiai vizsgálatokban.
162-164
Várható változások az értelmi fogyatékosság/intellektuális képességzavar incidenciájának és prevalenciájának mutatóiban.
164-165
Jelentős állomások az intellektuális képességzavart mutató személy és családja életútján - Fejlődéslélektani megközelítés.
[167]-328
A korai életszakasz és a korai intervenció.
169-235
Szembesülés a diagnózissal.
169-176
A probléma közlése az anyával/szülőkkel.
176-177
Az első megmondási stratégiák gyakori bizonytalanságai, hibái.
178-179
Gyászreakciók.
179-181
Következtetés a a szülői elmondásokból a traumára.
181-189
A korai életkorban nyújtott segítő beavatkozások kialakulásának háttértényezői.
190-195
Az első generációs korai fejlesztési programok jellegzetességei.
195-196
Változások a koragyermekkori fejlesztési programok filozófiájában.
196-198
A meginduló koragyermekkori ellátást biztosító szolgáltatások kezdeti nehézségei és eredményei hazánkban.
199-204
Az egészségügyi, a szociális és a köznevelési ágazat együttműködése, helyzetelemzések. A kliensút és a kulcsszemély.
204-205
A szülő-szakember kapcsolatfelvétel a korai fejlesztésben.
205-209
A szülők fő gondjai a kezdeti években.
209-213
Integrált szülő-csecsemő konzultáció és fejlődéslélektani irányultságú tanácsadás.
213-214
A korai fejlődésben a következő képesség/készségterületeken mutatkozik fejlődési meglassúbbodás, eltérő, atipikus fejlődés.
214-219
A meginduló fejlődés apró jelei.
220-223
Fejlettségi szintek hároméves korban és az óvodáskorban.
223-224
A nappali ellátást biztosító elhelyezési lehetőségek fiatal életkorban.
224-230
Tartós bentlakást biztosító elhelyezési lehetőségek fiatal életkorban.
230-234
Összefoglalás.
234-235
Az iskolás évek.
236-276
A beiskolázás mint problémahelyzet; jelentősége a gyermek életében.
236-258
A szociális érés és a tanulás sajátosságai az intellektuális képességzavart mutató gyermekeknél.
258-262
Magatartási jellegzetességek és problémák iskoláskorban.
262-276
A serdülőkor és az ijfúkor az intellektuális képességzavart mutató/értelmi fogyatékos személyek életében.
277-292
Az értelmi fogyatékos személyek szexualitásával kapcsolatos kérdések háttérbe szorulása a közgondolkodásban.
277-278
Pszichoszexuális fejlődés gyermekkorban.
278-279
Pszichológiai változások serdülőkorban.
279-282
Szexualitás.
282-291
Fontos alapelvek az intellektuális képességzavarral élő/értelmi fogyatékos emberek szexualitásának értelmezéséhez.
291-292
A felnőtt szerepek kifejlődésének és gyakorlásának feltételei intellektuális képességzavart mutató/értelmi fogyatékos személyek életében.
293-328
Az intellektuális képességzavart mutató/értelmi fogyatékos felnőttek életét befolyásoló tényezők.
294-295
Életminőség (Quality of Life, QOL).
295-299
Tényfeltárások az értelmi fogyatékos személyek bentlakásos intézeteinek embertelen körülményeiről.
299-301
A normalizációs elv tartalma, gyakorlati megvalósítás kiindulópontjai.
301-303
Európai deinstitucionalizációs programok.
303-305
Tényfeltárások Magyarországon a 90-es évek közepétől az értelmi fogyatékos személyeket (is) ellátó pszichiátriai és szociális intézményekben.
305-307
Az intézetekben ellátott felnőtt értelmi fogyatékos személyek állapotának felülvizsgálata.
307-308
A kiscsoportos lakóotthonok kialakulása hazánkban, és a benne élők életminőségére, pszichés fejlődésére, szociális tanulására gyakorolt hatásuk.
308-314
Az életminőség-vizsgálatok tapasztalatai az intézménytelenítési programok tükrében.
314-318
Egyéni gondozási, fejlesztési tervek készítésének pszichológiai aspektusai.
318-322
Pályaválasztás, foglalkoztatás, munkavégzés.
322-324
Az időskorú személy élethelyzete, a segítés területei.
324-328
A kóreredet szerepe az állapot pszichológiai jellegzetességeinek megismerésében és specifikus megsegítésében.
[329]-
A kóreredeti kutatások felértékelődése.
331-334
A tudományok oldaláról tekintve.
331-332
A szülők önsegítő képességének és önszerveződő mozgalmainak oldaláról tekintve.
332-333
Gyógypedagógiai-pszichológiai feladatok az egyes, értelmi fogyatékossággal járó szindrómákra specializálódott egyesületekben, alapítványoknál.
333-334
Down-szindróma kognitív és pszichoszociális megközelítésben.
335-359
Bevezetés.
335-336
Előzmények, legjelentősebb változások.
336-339
Intelligenciateljesítmények és egyéb személyiségjellemzők Down-szindrómás személyeknél.
339-343
Korai fejlődés és korai tanulás.
343-347
Érzelmi élet, szociális kapcsolatok.
348-351
Elmaradás vagy eltérő, patológiás fejlődés.
352-356
Az Értelmi Fogyatékosok Fejlődését Szolgáló Magyar Down Alapítvány.
357-358
Összefoglalás
358-359
Williams-szindróma pszicholingvisztikai megközelítésben.
360-371
Bevezetés.
360-361
Előzmények.
361-362
Mozgásfejlődés és a vizuomotoros-téri funkciók.
362-363
Szociabilitás és nyelvi fejlődés.
363-368
Iskolázás.
368-369
A fejlesztés kiemelt területei.
369-371
A Magyar Williams-szindróma Társaság szerepe az érintettek és családjaik segítésében.
371
A Rett-szindrómás gyermekek állapotának stádiumai, a szülők pszichológiai segítése.
372-
Bevezetés.
372
A pszichoszociális fejlődés jellegzetességei.
372-374
Képek jegyzéke
375
Irodalomjegyzék
376-422
Tárgymutató
423-430
Hátsó borító / Fülszöveg