Magyar templomok művészete corvina logo

Szerző: Levárdy Ferenc
Cím: Magyar templomok művészete
Megjelenési adatok: Szent István Társulat, Budapest, 1982. | ISBN: 963-360-177-0

coverimage „— az egész emberi létnek alapvető kategóriája,... egyik kezdete — a kísérlet ... a kipróbálás, kiderítés, bizonyítás kísérlete... írja Fülep Lajos. Erre a bátor próbára vállalkozott — megbízóival együtt — Levárdy Ferenc. A földből formált ember teremtéséről szóló bibliai történet is arról tanúskodik, hogy a Flomo novus nemcsak szerves része, hanem egyben tudatos gazdagítója a természetnek. Munkája nyomán ismerte fel a szépet és gazdagíthatta — gazdagíthatja a világot. Látás és kifejezésmódját kora technikai lehetőségei, az anyagi feltételekhez is kötődő társadalmi igények határozták meg. Szükségleteit eltérő — változó formákban fejezte ki, de alkotásaiban mindig voltak és vannak olyan mozzanatok, amelyek túlmutatnak korán és amelyek évszázadok, évezredek múltán is rezonanciát ébresztenek. A gazdag gyűjteményeket, vagy az eredeti helyükön megőrzött történeti emlékeket kereső milliók tanúsíthatják, hogy az igazi érték — ha van kiművelt, megértést kereső értelem — még szűkös anyagi körülmények között is megteremti a védelemhez szükséges gazdasági feltételeket. Örömünkre szolgál, hogy ezt példázza — jó két évtizede, a műemlékek esetén bizonyosan — a magyarországi gyakorlat is. Amikor a II. Vatikáni Zsinat új liturgikus előírásai miatt helyenként veszélybe kerültek a templomokhoz szervesen hozzátartozó történeti értékek, a művészi patrimóniumát féltő gonddal őrző egyházi közösségek az értékőrzés szempontjait tudományos megalapozottsággal meghatározó, s azok érvényesítését a törvény erejével körülbástyázó Intézetek segítségét is igénybe vették. Ebből az együttműködésből született meg a magyar egyházak és az Országos Műemléki Felügyelőség közös munkájával az „Egyházi épületek és műtárgyak gondozása” című kézikönyv is (Bp. 1971) Ez a kiemelten gyakorlati kérdéseket taglaló összefoglalás azóta is hathatós segítséget ad nemcsak a meglevő értékeinket védő, hanem új értékeket teremtő alkotói munka számára. Az értékőrzés, értékteremtés tágabb lehetőségeit tárja fel, egyben az elengedhetetlenül szükséges együttműködés feltételeit és elméleti megalapozását szolgálja ez a könyv is.
Kategóriák: Vallástudomány, Építészet
Tárgyszavak: Templomépítészet, Keresztény templom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
7-9
Előszó (Mendele Ferenc)
11-13
Bevezetés
15-18
I .Az Első keresztény évezred művészete
19-40
   1. A katakombák egyháza
19—23
      A krisztusi rendelés
19-20
      A lakóház-Templom-Domus ecclesiae
20
      A katakombák
21-22
      A keresztény ábrázoló művészet kezdetei
22-23
   2. A keresztény államvallás
23-40
      Basilica ecclesiae-Basilica memorialis
24-27
      A Bazilika-Forma építészeti megfogalmazása
27-28
      A Bazilika-Forma elterjedése
28-29
      Kelet és nyugat között
29-30
      Renovatio Imperii Romani
30-36
      A liturgiák kialakulása és változásai az első századok folyamán
36-37
      A korai középkor liturgiája
38
      A Frank-Római liturgia
38-40
II. Az Árpádok kora
41-84
   1. A kereszténység kezdetei
41-57
      A honfoglalók istenhite
41-42
      A kereszténység a Kárpátmedencében
42-45
      A magyar térítés kezdete
45-48
      A Szentkirály egyházszervező munkája
48-54
      Pogánylázadás-Keresztény újrakezdés
55-57
   2. A magyar kereszténység megerősödése
57-84
      A második keresztény évszázad
57-63
      Az esztergomi királyi építkezések
63-65
      A királyi várkápolna
65-66
      Családi monostorok
66-68
      Lébény építése- A Jáki műhely
68-71
      Kisebb családi templomok
72
      A magyar románkor liturgiája
72-75
      Francia építők nyomán
75
      A ciszterci építők
76-79
      Prémontréi prépostsági templomok
79-81
      Falusi templomok
81-84
III. Lovagok és polgárok világa
85-129
   1. Változó kor — változó művészet
85-98
      Új stílus születik
85
      Építkezések a királyi udvar körül
85-86
      Tatár pusztítás- Újjáépítés
86-88
      A kerci apátság és az erdélyi szász templomerődök
88-90
      Építkezések a budai várhegyen
90-92
      A prédikátorszerzet megtelepedése és építkezései
92-95
      A ferences rend elterjedése
95-97
      Plébániai templomok
97-98
   2. Érett gótikus művészetünk az Anjou királyok idején (1312-1382)
98-
      Ferences és pálos templomok építészete
98-102
      A garamszentbenedeki bencés monostor építkezései
102-103
      A képzőműszetek kivirágzása
103-108
      A falvak és városok templomai
108-110
   3. Lángoló stílus- A gótika elvirágzása
110-129
      A zsinati világ változó szelleme és művészete
110-113
      A hatalomra jutó városi polgárság teplomai
113-116
      A bécsi főpáholy kisugárzása a XV. század első felében
116-120
      A Hunyadiak kora
120-124
      "Világnak világa- virágnak virága"
124-129
IV. Romlás és megújulás
131-143
      A római egyház elesettsége a XV-XVI. században
131-132
      Reneszánsz egyházi építkezések magyarországon
132-135
      "A végzetet csak késleltetni lehet, de nem elkerülni"
135-136
      "Ki pápával tartja, ki Krisztussal tartja "
136-141
      "Bévettük és aláírtuk a helvét hitvallást"
141-142
      A reformra váró egyház
142-143
V. A Magyar barokk
145-[208]
   1. A magyar barokk művészet ébredezése: 1630 — 1711
145-164
      Történelmünk alakulása a XVI. század közepétől a zsivataroki békéig (1606)
145-146
      A régi templomok vegyes használata-protestáns birtokbavétel
147-148
      Protestáns képrombolás- Új díszítőművészet
148-150
      Katolikus visszahatás- Pázmány Péter
150-151
      A Nagyszombati egyetemi teplom
151-154
      A XVII. század magyar templom-építészete
154-159
      Ortodox templomok
159-161
      A Nagyszombati akadémiai templom ösztönzése
161-163
      Vallási és politikai elnyomás
163-164
   2. A Magyar Barokk művészet virágzása és hanyatlása: 1711 —1781
164-199
      A rekatolizáció kora: III.Károly uralam 1711-40
166-173
      Mária Terézia barokk uralma: 1740-1780
173-175
      Főpapi építkezések
175
      Az egri barokk Erdődy és Barkóczy püspök idején
175-180
      Esterházy Károly és a magyar későbarokk
180-184
      Barokk templomaink festői díszítése
185-189
      A barokk egyházművészet intellektuális gyökérzete
190-191
      A Bécsi barokk művészet magyarrá válása
191-193
      Katolikus plébánia-teplomok
193-197
      Protestáns templomépítés
197-199
   3. A Klasszicizáló későbarokk: 1781—1800
199-207
      Az irracionális barokkból a ráció uralma felé
199-201
      A váci és szombathelyi székesegyház
202-204
      Kis mesterek nyomában
204-207
VI. Hitét Vesztő Évszázad
209-240
   1. A Historizmus indulása: Klasszicizmus
209-225
      Tiszta ész- Forradalmi érzelem- történetiség
209-211
      Klasszicizmus- Romantika- Historizmus
211-212
      Pollack és Péchy művészete- protestáns templomépítés
212-216
      Korai Gotizálás: Pétervására és Pécs
216-217
      Esztergom- Eger- katolikus templomok
218-223
      Romantikus finálé
223-225
   2. A Historizmus művészete
225-233
      Történelmi műemlékek védelme
225-230
      A historizmus eklektikus templomépítészete
230-233
   3. Az Útkeresők próbálkozásai — Megtorpanás
233-240
      A magyar szecesszió
233-235
      Konstruktivista funkcionalizmus- rendeltetés és szerkezet
235-236
      A századforduló vallási helyzete: A modernizmus
237-238
      Visszahatás a forradalomra: az eklektika feltámadása
238-240
VII. Kitekintés: Új utakon
241-250
      Élő építészet- szolgáló művészet
243-250
VIII. Függelék: A Liturgiák Rendje
251-262
      Kultusz- liturgia- szolgáló művészet
251
      Az első századok liturgikus rendje
252-253
      Keleti liturgiák
253-254
      Gallikán liturgiák
254-255
      A római szertartási rendek
255-257
      A megújított római miserend
257-259
      A reformáció istentiszteleti rendje: 1. Luther miséje- a magyar evangélikus agendák
259-260
      2. Zwingli és Kálvin isten tiszteleti rendje.- Magyar református ágendák
261-262
Ajánlott irodalom
263-266
Ábrák jegyzéke
267-271
Képek jegyzéke
273-277
Név—, Hely— Tárgymutató
279-301
Kolofon
Képek
Hátsó borító