Az örömteli szervezet
Szerző: Lövey ImreSzerkesztők: Rácz Judit; Agárdi Krisztina
További szerzők: Manohar S. Nadkarni; Erdélyi Eszter
Cím: Az örömteli szervezet
Alcím: Vállalati egészségről, betegségekről és gyógymódokról vezetőknek és tanácsadóknak [2. bővített, javított kiadás]
Sorozatcím: HVG könyvek
Fordítók: Kovalcsikné Chován Hedvig; Szűcs Dóra
Megjelenési adatok: HVG Kiadó Zrt., Budapest, 2008. | ISBN: 978-963-9686-40-3
Napjainkban paradigmaváltás tanúi lehetünk mind a menedzsmentelméletekben, mind a vezetés gyakorlatában. E folyamat lényegét több dimenzióban ragadhatjuk meg. Egyrészt, a sikeres szervezetek vezetésének hangsúlyai egyre inkább áttolódnak a rendszereket hatékonyan működtető menedzserről a vonzó jövőképet megfogalmazó és a munkatársakat a változásokra ráhangoló leader felé. Ez azt jelenti, hogy az elvont rendszert elfogadó autoritást mindinkább felváltja a szervezet tagjait értékeiken keresztül megszólító átalakító, értékalapú leadership, a problémamegoldó értelmet az érzelmi intelligencia, a „csak egy csavar vagyok a gépezetben" gondolkodást a döntés és végrehajtás felelősségét átruházó felhatalmazás (empowerment). Másrészt pedig, a sikeres szervezetek egyre kevésbé a szerveződés (organizáció), és egyre inkább az élő szervezet működésére emlékeztető organizmus jellemzőit mutatják. Peter Drucker régi felismerése, hogy a sikeres menedzsment alapfeltétele a szervezeti (tulajdonosi) ce'lok — munkavállalói elvárások — vevői igények kielégítése háromszög dinamikus egyensúlyának megteremtése és fenntartása. Lövey Imre és Manohar S. Nadkarni könyve továbbfejleszti a gondolatot: egy szervezet nem feltétlenül egészséges, ha az egyensúlyt megteremtve sikeressé válik - ehhez az is szükséges, hogy a szervezet örömteli legyen. Ez a gondolat következetes továbbfejlesztése a druckeri elméletnek, hiszen napjaink szervezeteiben a fenti háromszög egyensúlyának egész más szinten kell megvalósulnia. A szervezeti célok elérésének mércéje a tulajdonosi értékteremtés,- a vevői igények kielégítése sokkal magasabb minőségi elvárások mellett és sokkal élesebb versenyhelyzetben történik,- illetve a munkavállalók a legmagasabb szintű önmegvalósítási, fejlődési, autonómia és ön-ki teljesítési elvárásokkal lépnek be a szervezetbe. Egy szervezet akkor egészséges, ha tagjai örömüket lelik abban, hogy alkotnak, s hogy ezáltal egyszerre teremtenek tulajdonosi és fogyasztói értéket, amelyet egyben személyes sikerükként élnek meg. A tétel megfordítása tehát már igaz: az egészséges (és örömteli) szervezetek sikeresek. A leadership alapvető felelőssége napjainkban, hogy a szervezeti univerzumot átvezesse az új paradigmába. Ez többszörösen nehéz feladat: gondolkodásmódunk és vezetői eszközrendszerünk egyaránt radikális megújításra szorul.
Kategóriák: Közgazdaságtudomány
Tárgyszavak: Vezetés, Vezetéstudomány, Vállalati szervezetelmélet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Vezetés, Vezetéstudomány, Vállalati szervezetelmélet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright / Impresszum
Ajánlás
Tartalomjegyzék
[7-8]
Bakacsi Gyula: Előszó
[9]-10
Bevezetés
[11]-14
Első rész: Az örömteli és egészséges szervezet
[15]-38
Első fejezet: Az örömteli szervezet
[17]-30
A munka és az öröm ellentmondó élménye
[17]-18
Az öröm és a munka összekapcsolásának igénye
18-19
Mit jelent az öröm a munkában?
19-22
A transzcendens öröm
22-25
Az örömteli szervezet előfeltételei: internalizált cél és önkéntes részvétel
25-26
A csapatmunka öröme
26-28
Éreznek-e örömöt a vezetők?
28-29
Az örömteli szervezet másoknak is örömöt jelent
29-30
Az öröm potenciális veszélyei
30
Második fejezet: Sikeres, egészséges vagy örömteli?
[31]-38
A sikeres szervezet nem feltétlenül egészséges
[31]-32
Mikor nevezünk sikeresnek egy szervezetet?
32-33
A szervezeti egészség holisztikus feltétel
33-35
Problémamegoldás mint az egészség feltétele
35
A krónikus problémákból szervezeti betegségek lesznek
35-36
A betegségek megfigyelhető tünetei
36
A szervezeti betegségek okai és az okok eredete
36-38
Az egészség és az öröm viszonya
38
Második rész: A szervezeti egészség alapjai
[39]-221
Harmadik fejezet: A szervezetek három alapvető céljának egyensúlya
[41]-79
A szervezetek céljai
[41]-43
A három alapvető cél
43
Egyensúly a három alapvető cél között
43-45
A vevők szükségletei
45-46
A vevőkkel kapcsolatos, az egyensúly felborulását okozó betegségek
46-54
A munkatársak szükségletei
54-65
A gazdasági szükségletek
66
A szervezettel kapcsolatos, az egyensúly felborulását okozó betegségek
67-78
A modell érvényessége ellen ható tényezők
78-79
Az egyensúly mechanizmusai
79
Negyedik fejezet: A szervezethez való kötődés érzése
[81]-101
A munkatársak szükségleteinek kiemelt szerepe
[81]
A szervezet a tagjainak közössége
82
Ki „birtokolja” a szervezetet?
82-84
Mindenki azt akarja, hogy fontos legyen, számítson
85
Mindenki számára más adja a fontosság érzését
85-87
A fontosság érzése meghatározza az emberek szervezeti viselkedését
87
Miért számít, hogy számítunk-e?
87-89
„Én fizetek, te meg azt teszed, amit mondok!”
89-90
A fontosságérzet és az autonómia együtt adják az identitásunkat
90-92
Az autonómiához adott kulturális keret szükséges
92-93
A többirányú kapcsolatok is erősítik a stabilitást és a kontinuitást
93-95
Fontosság + autonómia + többirányú kapcsolatok + a kultúrával való azonosulás = szervezethez való kötődés
95-96
Sem az Elidegenítés, sem az Elkényeztetés ne célravezető
96-101
Ötödik fejezet: Egyensúly a szakmai és magánélet között
[103]-117
Mindenki pótolható?
[103]
Egyre túlterheltebbnek érezzük magunkat
[103]-106
„Hősiességnek” tekintjük a túlmunkát
107
A függőség ördögi köre
107-108
A Munkamánia mindenképpen káros az egészségre
108-110
A múltbeli célok áldozatai
110-111
Önnek van esélye a boldogságra?
111-112
Az egészséges leterheltség megfigyelhető jegyei
112
A munkahely iránti hagyományos lojalítás vége
112-117
Hatodik fejezet: Az entrópia minimálisra csökkentése
[119]-182
Szervezeti egészség és entrópia
[119]-120
Nyereségesség és entrópia
120
A célok egyensúlyának hiánya és az entrópia
121
Az információ csökkenti az entrópiát
121-127
A szervezet „szigetelése”
128-129
Szabályok, rendelkezések, irányelvek - hatékonyságnövelők vagy entrópaigerjesztők?
129-133
Információmegosztás
134-135
Ahol felhatalmazás (empowerment) van, ott kevésbé torzul az információ
135-138
Döntéshozatal a megfelelő szinten
138-139
Mit kezdjünk a rossz döntésekkel?
139-142
A rendszeres visszajelzés csökkenti az entrópiát
142-147
A munka koordinálása csökkenti a hibákat
147-151
A szinergia csökkenti az entrópiát
151-155
Entrópia az egyes emberek körül
155-159
A szervezetek rendszeres karbantartást igényelnek
159-162
Változtatási programok és szervezeti entrópia
162-163
Hosszú és rövid távú kérdések egyidejű kezelése
163-173
A szervezeti tanulás
174-182
Hetedik fejezet: Elégedett vevők
[183]-194
Ha nincs vevő, szervezet sincs
[183]
A vevők a partnereink
[183]-186
Érték hozzáadása - érték kapása
186-187
Felelősségvállalás a vevők problémáiért
187-194
Nyolcadik fejezet: Növekedés és fejlődés
[195]-206
Az egészséghez fontos a növekedés és a fejlődés
[195]-204
A munkatársak megérzik, ha megáll a növekedés és a fejlődés
204-205
A vállakozók viszonya a növekedési kényszerhez
205-206
Kilencedik fejezet: Harmóniában élni a környezettel
[207]-221
A szervezetek adott környezeti kontextusban léteznek
[207]-208
Alkalmazkodj, különben
208-210
A releváns környezet
210-211
Az érdekeltek köre (stakeholders)
211-221
Harmadik rész: Az egészséges és örömteli szervezet vezetése
[224]-271
Tizedik fejezet: A vezetőkön áll vagy bukik, hogy egészséges és örömteli-e a szervezet
[225]-254
A vezetés mint funkció
226-228
Vezetői képességek
229
Vezetők és károkozók (manager kontra „damager”)
229-230
Karizmatikus vezetők és egészéges szervezetek
231
Értékesebb ember, aki magasabban áll a hierarchiában?
231-234
Az önbizalom ritkán felismert szerepe
234-236
Bizalom, egészség és öröm
236-237
Az emberek különbözőképpen látják ugyanazt
237-239
A tanulás és meggyőződéseink
239-241
A szervezetek „hitrendszere”, meggyőződései
241-243
Az érzékelés elválaszthatatlan az értelmezéstől
243-245
Stabilitásra szükség van, de mikor van szükség változásra?
245
Egyes meggyőződések egészséghez, mások betegségekhez vezetnek
246-254
Tizenegyedik fejezet: Úton az örömteli szervezet felé
[255]-271
Az öröm a szervezeti egészség és a vezetés törekvésének eredménye
[255]-258
A szocializálódás során gyengül az örömteli felfedezés természetes ösztöne
258-261
Gondolatok és érzések is lehetnek örömforrások
262
Az igazságtalanság és az öröm
263
Hogyan növelhetjük képességünket az örömre?
264-265
Csak örömteli emberek tudnak örömteli szervezeteket létrehozni?
265-267
Az érzékek felélesztése és az öröm légkörének megteremtése
268-269
Örömteli munka egy angyobb célhoz való hozzájárulás vagy a kreativitás révén
269
A munka örömteli lehet, ha nem csak rutinfeladatból áll, hanem változatos
270-271
Melléklet
[274]-286
Kapcsolódó irodalom
[275]-278
Táblázatok és ábrák jegyzéke
[279]-280
Lövey Imre: Köszönetnyilvánítás
[281]-282
Név - és tárgymutató
[283]-286
Hátsó borító