A kvalitatív kutatás
Szerző: Mason, JenniferCím: A kvalitatív kutatás
Fordító: Tóth Kinga
Megjelenési adatok: Jószöveg Műhely, Budapest, 2005. | ISBN: 963-7052-07-0
Jelen könyv megírásával az a célom, hogy a leendő kutatóknak megmutassam: kvalitatív kutatást készíteni nem ördöngösség. Emellett pedig egyfajta eszközkészlettel és kritikai gondolkodással szeretném felruházni őket. Mint gyakorló társadalomkutató, posztgraduális hallgatók szupervízora és kutatásmódszertan-tanár, egyre inkább úgy érzem, legalább két nemkívánatos dolog következhet be, ha leendő kutatók módszertani kérdésekkel kezdenek ismerkedni. Egyrészt gyorsan beleunhatnak a módszertani technikákkal kapcsolatos, véget nem érőnek tűnő instrukciók sorozatába, másrészt elrettenthetik őket azok a nehézségek, amelyeket egy jó kvalitatív kutatás kivitelezése jelent. Az első probléma akkor jelentkezik, amikor kutatási technikákat tárgyalnak anélkül, hogy utalnának az azokat valójában jellemző intellektuális és gyakorlati kihívásokra, a másik pedig akkor, amikor ezen kihívások túlságosan nyomasztóvá válnak. A kutató közösséget tehát az a veszély fenyegeti, hogy a potenciálisan legjobb kutatók gyorsan felismerik, és rájuk nehezedő nyomásként élik meg a kvalitatív kutatások okozta kihívásokat. Csökken a lehetősége, hogy a leendő kutatók valaha kvalitatív kutatást fognak készíteni: vagy azért, mert megrémülnek a kihívásoktól, vagy egyszerűen azért, mert belefáradnak a technikai tanácsok tömegével való állandó szembesülésbe. A legjobb módja, hogy bemutassuk a kvalitatív kutatás érdekes és intellektuálisan kihívó (ám ennek ellenére kivitelezhető) mivoltát, szerintem az, hogy rámutatunk az azzal kapcsolatos gondolkodási, döntési és kivitelezési folyamatra. A kutatási eljárás során valamennyi kutatónak azonosítania kell egy sor kutatási problémát, és meg is kell oldania azokat. Ezek nagy része speciális valamilyen értelemben, mivel egy adott kutatási projekthez tartozik, ám egy részük nem látható előre. Ennélfogva a kutatóknak meg kell szerezniük releváns kutatási kérdések beazonosításának képességét, el kell sajátítaniuk az ezek megoldásához vezető utakat, illetve meg kell érteniük az adott probléma különböző megoldásából fakadó elméleti, gyakorlati, etikai és társadalompolitikai következményeket. Olyan könyvet próbáltam írni, amely segíti a kvalitatív kutatókat abban, hogy a fentiekre képessé váljanak. Arra bíztatom őket, hogy fejlesszenek ki egyfajta kritikai, és mégis produktív gondolkodási módot illetve gyakorlati eljárást. E bevezető oldalakon azonban arra is érdemes kitérnem, mi az, amire nem vállalkozhatom. Először is, nem szolgálhatok olyan receptgyűjteménnyel, amelyet követve kvalitatív kutatás készíthető. Könyvem ebben az értelemben nem ad részletes leírást az alkalmazható kutatási technikákkal kapcsolatosan. Ez részben annak köszönhető, hogy szerintem ilyen recept kvalitatív kutatások készítésére vonatkozóan nem létezik, illetve nem lenne hasznos dolog megalkotni. Még pontosabban, az ilyen receptek passzív követésére való buzdítás nem túlságosan hasznos dolog leendő kutatók számára. Gondolom ezt azért, mivel a kutatási problémák beazonosítását és azok megoldását aktív folyamatként képzelem el, másodsorban pedig könyvemben nem bonyolódom elvont fejtegetésekbe a kvalitatív kutatások filozófiai alapjairól, mivel az ilyesfajta fejtegetés nem a legjobb módja a kutatás kivitelezésének megtanítására. Legrosszabb esetben ezen filozófiai fejtegetések úgy állítják be a kvalitatív kutatást, mint egy, a fő vezérelvek kiválasztásával kapcsolatosan folytatott, reménytelen küzdelmet, ám legjobb esetben sem adnak segítséget a kutatónak, aki azzal küzd, hogy filozófiai koncepcióját és megközelítéseit átfordítsa konkrét kutatási stratégiákká. A kvalitatív kutatónak képessé kell válnia arra, hogy komplex módon (intellektuális, filozófiai, technikai és praktikus szempontokat kombinálva) gondolkodjon és cselekedjen. Ezért aztán a kutatás filozófiájáról alkotott elképzeléseimet speciális kutatási stratégiák és kérdések kontextusába ágyazom.
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
6
Köszönetnyilvánítás
7-8
1. Bevezetés: Néhány kvalitatív kutatással kapcsolatos kérdés tisztázása
9-18
Mi is az a kvalitatív kutatás?
11-14
Milyennek kell lennie a kvalitatív kutatásnak
14-16
A könyv szerkezete és felépítése
16-18
Megjegyzések
18
2. Kvalitatív kutatástervezés
19-47
Miről is szól a kutatásom? Öt fogós kérdés vizsgálatunk lényegét illetően
20-30
Rendelkezem-e koherens kutatási stratégiával? A kutatási kérdések, metodológiák és módszerek összeegyeztetése
30-41
Etikus-e a vizsgálatunk? Etika, morál és politika a kutatási tervben
41-43
Az eddigiek összefoglalása: kutatási terv készítése
44-46
Összegzés
46
Jegyzetek
47
További olvasmányok
47
3. Kvalitatív adatgeneralizálási módszerek: interjúzás
48-75
Adat, adatforrás és módszerek
48-51
Kvalitatív interjúzás: logika és reakció
52-56
Kvalitatív interjúk tervezése és készítése
56-66
A kvalitatív interjúk adattá alakítása
66-70
A kvalitatív kutatás etikai aspektusai
70-73
Összegzés
74
További olvasmányok
74-75
4. Kvalitatív adatok generálása: megfigyelés, dokumentációk és vizuális adatok
76-101
Megfigyelés: logika és racionalitás
76-79
A megfigyelés tervezése és kivitelezése
79-85
A megfigyelések adattá alakítása
86-87
A megfigyelés etikai kérdései
88
Dokumentumok és vizuális adatok: logika és ráció
88-92
Dokumentumok és vizuális adatok gyűjtése és generálása
92-94
A dokumentációk és a vizuális elemek adattá formálása
95-96
A dokumentációk és vizuális adatok használatának etikai kérdései
97
Összegzés: több módszer használata
97-99
További olvasmányok
99-101
A megfigyelésről
99-100
A dokumentumok és vizuális adatok elemzéséről
100-101
Több módszer együttes alkalmazásáról és a módszerek összekapcsolásáról
101
5. Mintavétel és kiválasztás
102-129
A mintavétel és kiválasztás logikája a kutatásban
103-116
A mintavétel és a kiválasztás gyakorlata
116-128
Összegzés
128-129
Jegyzet
129
További olvasmányok
129
6. A kvalitatív adatok csoportosítása, elrendezése, indexálása
130-162
Az adatok felismerése és értelmezése
131-134
A keresztszeckionális kategorikus indexálás
135-155
Nem keresztszekcionális adatrendezés
155-158
Diagramok és táblázatok
159-161
Összegzés
161-162
További olvasmányok
162
7. Meggyőző elemzések és magyarázatok készítésének módszertana
163-194
Magyarázat- és elemzésépítés
163-173
Magunk és mások meggyőzése
173-189
A kvalitatív adatok elemzésének és prezentálásának etikája és társadalompolitikai szempontjai
190-193
Összegzés
193
További olvasmányok
193-194
8. Következtetések: gyakorlati útmutató kvalitatív kutatások készítéséhez
195-205
A kvalitatív kutató mint gondolkodó, reflexív és gyakorlati szakember
195-197
A társadalomtudományi kutatás etikája és társadalompolitikai kérdései
197-200
Különböző módszerek integrálása
200-204
Összegzés és következtetések
204-205
Irodalom
206-208
Hátsó borító