Magyar nyelvi oktatás a székesfővárosi irányító polgári leányiskolában corvina logo

Szerző: Mayer Blanka
Cím: Magyar nyelvi oktatás a székesfővárosi irányító polgári leányiskolában
Alcím: Tanulmány
Sorozatcím: A Budapest-székesfővárosi IX., Mester-utcai Irányító Polgári Iskola kiadványai ; 2.
Megjelenési adatok: Kellner E. ny., Budapest, 1935.

coverimage A magyar polgári iskola sajátos hivatásának tudatában bocsátom útjára a székesfővárosi községi irányító polgári iskola kiadványainak második kötetét. Az iskola akkor szolgálja a nemzeti közösség javát, ha tanuló ifjúságát a nagy nemzeti célok szolgálatára neveli. Ennek feltétele pedig mindenekelőtt a szülőföld és az anyamyelv szeretete. Az anyanyelv tanítása tehát több egyszerű oktatásnál, nevelést jelent, a magyar nemzeti öntudattól áthatott állampolgárrá nevelést. Magyar nyelvünk oktatásában tehát a korszerű nevelőoktatási elveket követni nemcsak feladatunk, hanem elsőrendű kötelességünk. Ennek tudatában foglalkozik a székesfővárosi községi irányító polgári iskola kiadványainak második kötete a magyar nyelv tanításával. Nemzetnevelő munkájának egy része ez, amely a székesfőváros különleges viszonyaihoz alkalmazkodó polgári iskolai helyi tantervnek és utasításnak veti meg az alapját. Hiszem, hogy ez a könyv is közelebb visz ahhoz a célhoz, amelyet az irányító polgári iskola felállításával kijelöltem. | A Teremtés könyvének fönséges igéin gyújtotta meg szövétnekét a költő, s ihletett lélekkel mélyen belevilágít a nyelv kérdésének öröktől való végtelen mélységeibe. Mert valóban együtt született az Alkotó kezéből lélek és nyelv, ez a csodálatos ajándék, amely minden más teremtmény fölé emeli .az embert, s a halhatatlanság egyik láncszemeként összeköti az őst a késő utóddal. Mint a kagyló a végtelen óceán zúgását, úgy rejti magában a megismerés és tudomány, az erkölcsi igazság és művészi szép, a természetfölötti dolgok és sejtelmek egész világát. A nemzet szellemi élete a nyelv révén válik valósággá. A nemzeti életközösség szellemi javai benne kristályosodnak ki, s mennél jobban birtokába veszi, sajátjává teszi az egyén, annál jobban növekszik és fokozódik a nemzeti lélek sugárzó és messzevilágító fénye. A nemzeti nyelvközösség kincseiből való gyarapodás, gazdagodás egyik legfontosabb útja az iskolán át vezet. Ezért reánk — magyar tanárokra — nagyfontosságú feladat háramlik: a nyelv gondos ápolása, erősítése, fejlesztése, hogy azzá legyen, amivé rendeltetett: nemzeti erőforrásunkká. Vezérlő gondolatunk a régi isteni szó legyen: teremtsünk embert, magyar embert! Sorsunk, jövendőnk, egész nemzeti létünk azon fordul meg, milyen értékeket tudunk belefektetni a fejlődő emberbe. Győzelem akkor koronázza munkánkat, ha a közösség, a nemzet javára a leghódítóbb erőt tudjuk felébreszteni benne. A leghódítóbb erő pedig nyelvünkben rejlik, mert ennek segítségével kapcsoljuk a tanulót a vallásos és erkölcsi alapon nyugvó nemzeti művelődés folyamatába.

Tartalomjegyzék