Gyermektanulmány corvina logo

Szerző: Mérei Ferenc Tibor
Cím: Gyermektanulmány
Sorozatcím: Új Nevelés Könyvtárs; 3 | Sorozat szerkesztő: Vajda György Mihály
Megjelenési adatok: Egyetemi Nyomda, Budapest, 1948.

coverimage A gyermektanulmány közvetítő szerepet "tölt be a kutató gyermeklélektan és a nevelés gyakorlata között. Válaszol a nevelés problémáira, a gyermeklélektan kimunkált ismeretei alapján. S összegyűjti a nevelői gyakorlat gazdag tapasztalatait a művileg felállított kísérletek torzító veszélyének kitett pszichológus számára. A gyermektanulmány a pedagógus számára — nevelési problémák rendjébe sorolja a járulékos feltételektől megtisztított vizsgálódások eredményeit. A pszichológus számára —- a valósághelyzeteket rögzíti aprólékos gonddal, s a részletekbe menő leírás hitelességével. Ebben a munkában a gyermektanulmány anyagát nevelők számára foglaltuk össze. Így a kutató lélektan eredményeinek pedagógiai vonatkozásait emeltük ki. A gazdiig anyagból azokat a részeket választottuk ki, amelyek a gyermek jobb megismeréséhez, s ezen át hatékonyabb nevelői munkához vezetnek, a nevelői tett tudatosítását elősegítik, lehetővé teszik, hogy a nevelői befolyás eredményén kívül ennek az eredménynek kialakulása is elemezhető legyen! A gyermeklélektani vizsgálódások három nagy területének néhány eredményéről számolunk be: A genetikus gyermeklélektan eredményeinek alapján írjuk le a gyermeki gondolkodás főbb vonásainak fejlődését: a gyermek világképét, formális gondolkodását és erkölcsi felfogását. Ezekben a fejezetekben főként Jean Piaget munkáját ismertetjük, kiegészítve Henri Wallon újabb kutatásainak eredményeivel. A pszichoanalízis eredményeit használtuk fel a gyermeki magatartás ösztönös meghatározóiról szóló részben, valamint erkölcsi ítéletek és az ideál kialakulásáról szóló fejezetekben. Freud művein kívül főként Hermann Imre munkáira támaszkodtunk.A könyv harmadik részében saját kísérleteink és megfigyeléseink eredményeit ismertetjük. Ez a rész a társas kapcsolatokkal és az iskolai közösségek életével foglalkozik. Társadalomlélektani szemléletének kialakításához Gleiman Anna adta tudását és tapasztalatait. A vizsgálatokat és kísérleteket az 1945—47. években a Fővárosi Lélektani Intézet munkatársai végezték: Justné Kéri Hedvig, Binéf Ágnes, Förster Vera, Nemes Liviit, Szűcs Anna, Fenyő Andor, 'Marton Imre, Wolkenstein Gertrud.
Kategóriák: Neveléstudomány, Pszichológia
Tárgyszavak: Gyermekpszichológia, Gyermeklélektan
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
[3]-4
I. A fejlődés
[5]-18
   1. A gyermektanulmány
[5]-7
   2. A fejlődési jelenségek
8-9
   3. Ugrás és átbillenés
9-11
   4. A fejlődés belső ellentmondásai
11-13
   5. A fejlődés egysége
13-16
   6. A fejlődés szakaszai
16-18
II A gyermek világképe
[19]-46
   7. A világkép
[19]-21
   8. A természeti jelenségek eredete
21-24
   9. A megelevenítő gondolkodás
24-26
   10. A gyermeki realizmus
26-29
   11. A cél-okság elve
29-31
   12. A hasznossági elv
31-32
   13. Szándék és törvény
32-34
   14. A mágikus világkép
34-36
   15. A naív világkép
37-39
   16. A klinikai módszer
39-44
   17. A klinikai módszer a gyakorlatban
44-46
III. A gyermeki logika
[47]-90
   18. Logika-prelogika
[47]-49
   19. A gondolkodás kezdete
49-53
   20. A szökdécselő következtetés
53-54
   21. Szkéma — molekula — fogalom
54-56
   22. A gyermekrajz és a gondolkodás fejlődése
56-65
   23. A gondolkodás kategóriái
65-66
   24. A számfogalom kialakulása
67-70
   25. Az anyagfogalom kialakulása
70-71
   26. A gyermek és a nyelvtan
71-74
   27. Szegénység - gazdagság
74-76
   28. A kategória-rendszer kialakulása
76-78
   29. A gondolkodás fejlesztése
78-81
   30. A fogyatékos értelem
81-85
   31. A beiskolázási érettség
85-90
IV. Erkölcs és szabály
[91]-101
   32. A szabálytudat kialakulása
[91]-93
   33. Erkölcs és világkép
93-95
   34. Az erkölcsi ítélet
95-97
   35. A normák eredete
98-99
   36. Példa és példázat
99-101
V. Ösztön-jelenségek
[l02]-115
   37. A viselkedés ösztönös determinációja
[102]-104
   38. Vágy és vágyteljesítés
104-106
   39. A gyermeki szexualitás
106-107
   40. A megkapaszkodás
107-110
   41. A szereplés vágya
110-111
   42. Az agresszió
Ili-113
   43. A szublimálás
113-115
VI. Társ, csoport, társadalom
[116]-161
   44. A társas magatartás
[116]-119
   4ö. Az együttes élmény
119-121
   40. A szociogramm módszer
121-126
   47. Iskolai osztályok társas szerkezete
126-134
   48. Egy osztály társas életének elemzése
134-138
   49. A spontán csoportosulások
139-142
   50. Sztár és vezér
142-145
   51. Az átpártolás
145-148
   52. Az ideál
148-152
   53. Az együttműködéstől az együttérzésig
152-155
   54. A társadalmi modell
155-157
   55. A társadalmi rend élménye és a gyermekmozgalmak
157-161
VII. A gyermek világnézete
[162]-165
   56. Az érzelmi állásfoglalás
[162]-163
   57. A világnézet kialakulása
163-164
   58. Érték és értelem
164-165
Idegen szavak jegyzéke
[166]-175
Névmutató
[176]
Irodalom
[177]-185
A szaktanítói tanfolyam gyermektanulmányi anyagának tételei
186-189
Ábrák jegyzéke
[190]-192
Tartalomjegyzék
[193]-194
Új nevelés könyvtára
Kolofon