A főiskolai-egyetemi neveléstörténeti oktatás mai problémái corvina logo

Szerkesztő: Mészáros István
Cím: A főiskolai-egyetemi neveléstörténeti oktatás mai problémái
Alcím: A Hani Alapítvány által rendezett keszthelyi konferencia anyaga : 1991. november 21-23.
Megjelenési adatok: Hani Alapítvány, Budapest, 1992. | ISBN: 963-042-186-0

coverimage 1991. november 21-22-23-án a Hani Alapítvány szakmai tanácskozást rendezett óvóképző, tanítóképző és tanárképző főiskolai neveléstörténet-oktatók részére a keszthelyi „HANI-MÁRIA” Alkotóházban „« főiskolai-egyetemi neveléstörténetoktatás mai problémái” - címmel. A HANI ALAPÍTVÁNYT a magyar kultúra egyik japán tisztelője, Hani Kjoko asszony létesítette 1989-ben. Ő - megismerve Kodály Zoltán tanítását a zenei nevelésről, tágabb értelemben a teljes ember neveléséről - már korábban is többféle formában igyekezett közvetlenül segíteni a hazai gyermeknevelést, s e téren előmozdítani a magyar japán kulturális kapcsolatot. Napjainkban a Hani Alapítvány - többek között - a magyarországi pedagógusok, illetve a pedagógusképző szakemberek képzéséhez, továbbképzéséhez kíván fejlesztő szándékkai hozzájárulni, különféle tanácskozások, eszmecserék, viták rendezésével, kiadványok közreadásával. Az Alapítvány hozta létre Keszthelyen a „HANI-MÁRIA” Alkotóházaí, széleskörű szándéka megvalósításának egyik fontos tényezőjét, az alapítványi kuratórium. elnöke, Keresztúri Mária tervei szerint. Neveléstörténeti tanácskozásunk az Alkotóház első nyilvános rendezvénye volt. A Hani Alapítvány kiadásában jelent meg 199o decemberében a „Kis magyar neveléstan - rendszerváltás idejére” című füzet (írta: Mészáros István), majd 1991 őszén a „Néphagyományőrzés az óvodában” című kötet, Buchema Nándomé, Fansí Dezsőné és Zadravecz Teréz munkája. Az 1991 novemberében tartott neveléstörténeti tanácskozás legfőbb előadásait adja az érdeklődők kezébe jelen kiadványban a Hani Alapítvány. A főtémát - ,A neveléstörténeti stúdium helye a modem pedagógusképzésben" - Zibolen Endre ay. egyetemi tanár (Budapest) és Komlósi Sándor tanszékvezető főiskolai tanár (Pécs) világította meg. A további előadások a főtémát más Oldalak felé tágították, ezeket Schablauer Zoltánná főiskolai tanár (Kaposvár), Németh András főiskolai tanár (Kecskemét-Budapest) és Tölgyesi József igazgató (Veszprém) tartotta. Mellettük bernutatásra-ismertetésre kerültek széles körből gyűjtött főiskolás pedagógusjelölt hallgatói vélemények a neveléstörténet helyzetéről, szerepéről a modem 2o. század végi hazai pedagógusképzésben. Sző esett a konferencián a neveléstörténet oktatandó tananyagáról („Tárgyilagos neveléstörténeti anyagot! Mi maradt ki, mi a fölösleges az elmúlt évtizedben oktatott tananyagban?”), s a résztvevők megvitatták ezt a témakört: „Egy lezárult magyar neveléstörténeti korszak: 1948-1990.” Közben több alkalommal is eszmecsere folyt újabb neveléstörténeti tanulmányokról, kiadványokról, hazai és külföldi neveléstörténeti eseményekről is. A konferencia iránt széleskörű érdeklődés nyilvánult meg: Az Alkotóház összes helyét elfoglalták a résztvevők, sőt még külső szálláshelyeket is igénybe kellett venni. Legjobb reményeink szerint a résztvevő neveléstörténeti-oktatók szakmai tájékozottsága bővült, pedagógusképző tudatosságuk erősödött, történeti szemléletmódjuk korszerűsödött, látókörük szélesedett, kritikai szellemük finomodott. Mindezek nyomán - remélhetőleg - eredményesebben vehetnek részt az átalakulás e nehéz időszakában a pedagógusképzés sohasem könnyű munkájában. A Hani Alapítvány legközelebbi keszthelyi neveléstörténeti konferenciáját 1992. március 18-21-én rendezi hazai és külföldi előadók részvételével a Waldorf-, a Montessori-. a Fremet-pedagógia és a Jena-Plan 20. századi történetéről.
Kategóriák:
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Pedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Bevezetés (Mészáros István)
3-4
Komlósi Sándor: A neveléstörténet a modern pedagógusképzésben
5-11
Németh András: A neveléstörténetről és a korszerű neveléstörténeti jegyzetekről
12-19
Schablauer Zoltánné: A neveléstörténet oktatásának gyakorlati kérdései
20-24
Tölgyesi József: A neveléstörténet 20. századvégi pedagóguspályáról nézve
25-29
Zibelen Endre: A neveléstörténet helye a modem pedagógusképzésben
30-39
Tartalomjegyzék
[40]
Jegyzetek
[41]-[42]
Hátsó borító