Információból üzleti érték
Szerkesztők: Mikulás Gábor; Dr. Pitlik LászlóTovábbi szerzők: Dr. Pitlik László; Bőhm Kornél Dávid; Csempesz Iván; D. Árvay Anett; Detwiler, Susan; Dobay Péter ; Dr. Ehmann Bea; Dr. Élő Gábor; Galuska László Pál; Gergely Ferenc; Harmados György; Hasznics Milán; Hidvégi Péter; Horváth Árpád; Dr. Horváth Sándor Domonkos; Juhász Péter; Kerekes Pál; Keszey Tamara; Dr. Kiszl Péter; Kóródy Judit; Kugler Judit; Dr. Mann Judit; Mikulás Gábor; Nurdisány Judit; Prószéky Gábor; Somfai Zoltán; Szabó Adrienne; Dr. Szabó József; Szaniszlóné Békássy Éva; Takács Mihály; Tóth Tibor; Várzsonyi Mihály; Wagner, Gerhard K.; Wittek Péter; Wormell, Irene; Z. Karvalics László; Tzadok, Yigal; Kis Balázs
Cím: Információból üzleti érték
Alcím: Az információbróker környezete és munkája
Fordító: Mikulásné Ferencz Zsuzsanna
Megjelenési adatok: MIBE (Magyar Információbrókerek Egyesülete), Budapest, 2006. | ISBN: 963-06-0190-7
Megjegyzés: Első kiadás
Szakmai lektorként hálás feladat egy ritkaság számba menő mű előszavát elkészíteni. Újszerű, önmagát kereső szakterületek (mint az információbrókerség) kapcsán nem magától értetődő ugyanis, ha egy adott ország érintett szakmai közösségének nagy része (betűrendben: a BKÁE, a BME, az ELTE, a PATE, a SZE, a SZIE, ill. a MIBE. vagyis a Magyar Információbrókerek Egyesülete) virtuális konzorciumba tömörülve igyekszik olyan szöveggyűjteményt összeállítani, mely több tucat egyetemi, ill. frissen induló, alakuló BA/BSC-képzés esetén egységes alapot képes biztosítani az oktatáshoz. Az információbróker viszonylag új fogalom. Információbróker feladatokat számos szakma, illetve munkakör láthat ma el: többek között a (szak)tanácsadó, könyvtáros, (magán)-nyomozó, hírszerző, titkár(nő), újságíró, elemző, kutató, oknyomozó riporter, hírszerkesztő, hírügynökségi dolgozó, IT-mentor, stb.,- különösen akkor, ha feladataikat alapvetően az információs és kommunikációs technológiák adta hatékonyság-növelő lehetőségek kiaknázására támaszkodva végzik. Az információbróker, mint potenciális munkakör, ill. szolgáltatási jegyzék-elem" az előző, szélesre tárt fogalomértelmezésen belül azon emberek csoportját jelenti, akik megrendelésre, ellenszolgáltatás fejében végeznek ismeretfeltáró, rendszerező, elemző tevékenységet. Az oktatásban működők mellett a kötet minden olyan érdeklődőhöz is szól, akihez gyakran fordul környezete tanácsért, illetve aki maga is gyakran kér tanácsot személyes életvezetéséhez és gazdasági tevékenységének tervezéséhez. Ennek értelmében mindenki szembesülhet egy - tágan értelmezett - információbróker-tevékenységgel! Mint azonban a gazdálkodás esetén általában, úgy ebben a speciális tekintetben is, a legtöbben mégis csak „önellátók'', s nem „árutermelők". A „csináld magad” tömegmozgalomban - vagyis amikor valaki a maga, vagy ismeretségi köre kedvéért keres választ bizonyos kérdésekre éppen olyan szigorúan hatnak a racionalitás elvárásai, mint azok esetében, akik főhivatásként az információ áruba bocsátásából szeretnének megélni. Az idő ugyanis mindkét csoport tagjai számára pénz. A szőkébb értelemben vett, professzionális információbróker (független információs tanácsadó) esetében ez valódi számlaforgalom formájában, míg a laikus tanácsadóknál bonyolult közösségi kötelezettségek keretében jelenik meg. így a kötet best practice jellegű ismeretanyaga, illetőleg filozofikusabb tanácsai mindkét célcsoport számára megszívlelendők lehetnek... Az oktatás és a kisközösségek információ-önellátása mellett az információbrókerség harmadik pillére a professzionális kutatás-fejlesztési tevékenység információszükségletének szolgálata. A kötet tehát megszólítja mindazokat, akik kutatóként, fejlesztőként, dl. K+F folyamatok asszisztenseként naponta kell. hogy válaszokat találjanak a problémamegoldás folyamatában felmerült ad hoc és betervezett kérdésekre. Növekszik ugyanis azoknak a száma, akik szakmájuk speciális tudásával felvértezve válnak független információs tanácsadóvá.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Információ, Tudáspiac, Adatbányászat, Rendszerezés, Tartalomelemzés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Információ, Tudáspiac, Adatbányászat, Rendszerezés, Tartalomelemzés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Szerzők
Tartalomjegyzék
7-9
I. Előszó - Dr. Pitlik László
11-13
Az információbróker
14-73
II. Az információ- és tudáspiac új szereplője: az információbróker - Mikulás Gábor
14-25
Információmiőség és értékhozzáadás
15-18
Az információbróker
18-19
Az információbróker tevékenysége és forrásai
19-22
Információból tudás - a technológiabróker esete
22-23
Az információs tevékenység haszna a szervezet egyes részein
23-24
Garanciák, diszkréció
24-25
III. Információ- és tudásbrókerek: egy tisztább tipológia felé - Z. Karvalics László
26-30
IV. Az információbróker, mint közvetítő és tolmács - Kihívások az EU információs kultúrájában - Gerhard K. Wagner
31-37
Előszóként egy igaz történet: A nagyfőnök és az infobróker
31-32
Információs társadalom: van-e hely benne az információközvetítőnek?
32
Az információközvetítők új szolgáltatásai és lehetőségei
32-33
Az információs szövetségek feladatai
33-34
Információs kultúra vagy nemzeti fejlesztési programok?
34
Az információs szakember minősítési programjai
34-35
Az osztrák piaci helyzet
35-36
Lehetőségek az EU E-content (plus) programja révén?
36-37
Osztrák fejlesztési program a szomszéd államokkal
37
V. Üzleti információs szervezetek és szolgáltatók Horvátországban- Tóth Tibor M. Sc.
38-44
A. Információs szakemberek és egyesületek
39-42
A Horvát Információs és Dokumentációs Társaság (HID) tevékenységek
40-42
Tudásmenedzsment
41-42
A HID menedzselése
42
B. Információszolgáltatók
42-44
Vállalati információs központok
43
Céginformáció-szolgáltatók
43-44
Üzleti hírek szolgáltatása
44
VI. Infobróker - szervezeten kívül, vagy belül? - Az információs tanácsadó szempontja - Mikulás Gábor
45-51
Az imázs kérdése
45-46
Az infobróker szerepe
46-47
Az információbrókerség szervezeti kulturális kívánalmai
47
Belső vagy külső? - Mérlegen az előnyök
48-49
Vetélkedés vagy együttműködés?
49-50
Jelen hazai lehetőségek
51
Összefoglalás
51
VII. Információbrókerség a vállalkozáson belül - Dr. Élő Gábor - Dr. Szabó József
52-57
Előhang
52-53
Tudásmenedzsment, mint potenciális vállalati funkció
53-54
Információbrókerség a vállalkozásokban
54
A vállalati belső infobróker karaktere
54-55
Az infobróker tevékenysége
55
Az infobróker és megbízója
55-56
Az infobróker javasolt helye a szervezetben
56
Hivatkozások
56-57
Ajánlott irodalom
57
VIII. Kiszervezett információszolgáltatás - a Magyar Telekom esetében - Kóródy Judit
58-66
A vállalat célja a tevékenységek kihelyezésével
58-60
Profiltisztítás
58-59
Költséghatékonyság
59
Rugalmasság
59
Outsourcing szerződés
59-60
Az információszolgáltatási terület kiszervezése a Magyar Telekomnál
60-61
Információszolgáltatás és ügyvitel
60-61
Egyedi megoldás
61
Munkavállalói jogok
61
Helyzetfelmérés
61-63
Pénzügyi erőforrások
61-62
Infrastrukturális erőforrások
62
Emberi erőforrások
62
Hírnév, elismertség
62
Problémák, amelyekkel szembe kellett nézni
63
Árképzés
63
Működés az új helyzetben
63-65
"Belső" szolgáltatásaink
63-64
"Külső" szolgáltatási lehetőségek
64-65
Lehetséges üzleti partnerek
65
Új marketing
65
A jövő
65-66
IX. A jövő információbrókerei: Könyvtáros hallgatók felkészítése a vállalkozási tevékenységre - Dr. Kiszl Péter
67-73
Vállalkozói információs bróker
67-68
Business a könytárban?
68
A könyvtárak szerepének kitágulása
69
Új kihívások a könyvtárosok oktatásában
69-70
Az ELTE BTK könyvtártudományi-informatikai tanszékének gyakorlata
70-71
Következtetések
71-72
A jövő
72-73
A képzés és a MIBE
73
Összegzés helyett
73
Az információ- és tudáspiac megközelítése
74-174
X. A piackutatásból származó információk vezetői felhasználása - Keszey Tamara
74-82
A piackutatásból származó információk hasznosulása Magyarországon - egy mélyinterjú-sorozat tanulságai
75-77
1. "Instrumentális felhasználási mód"
77
2. "Eltorzítás felhasználói mód"
77-78
3. "Külső támogatás felhasználási mód"
78
4. "Önigazolás felhasználási mód"
78-79
5. "Tanulás a piacról felhasználási mód" (Fogalmi)
79
6. "Tanulás a kutatásról felhasználási mód"
79-80
A mélyinterjú sorozatban azonosított információ felhasználási dimenziók összevetése
80-82
A kutatás módszertana
82
Összegzés
82
XI. A megismerés vágya vagy az önigazolás keresése? - A piackutatás gyakorlati helye és szerepe a vállalati marketing információs rendszerben - Gergely Ferenc
83-89
A vállalat piaci helyzete
85
A vállalat tevékenységi köre
85
A szervezet és a vállalati kultúra
85-86
Hosszú távú kontra rövidtávú gondolkodás jelenléte a szervezetben
86
Felkészültség és érdekérvényesítő képesség
86
A mérőeszközhöz való viszonyulás
87-89
XII. Hogyan válasszunk információbrókert? - Susan Detwiler
90-94
Iskolák
91
Online hozzáférés
91
Díjak és üzleti gyakorlatok
91-92
Specialisták
92
Alvállalkozók
92-93
A bróker kérdései
93-94
Rajtunk múlik
94
XIII. Marketing információbrókereknek - Mikulás Gábor
95-104
1. A megfelelő szegmens azonosítása
96-98
2. Testreszabás - szegmensre, személyre
98-99
3. A minőség szinten tartása
99-101
4. A szolgáltatás igénybevételének ösztönzése
101-103
5. Az időszerűség és a hatékonyság rendszeres felülvizsgálata
103-104
XIV. Gondolatok az információbróker és megrendelője kapcsolatáról - Dr. Pitlik László
105-109
A megbízás tárgya
105
Vizualizálás és értéktöbblet
105-106
Az irracionalitásról
106
A bizalomról
106
A munkamegosztásról
106
Az információmenedzsment és a marketing paradoxona
107
Az IB és a reklám kapcsolatáról
107
A (szak)tanácsadás, döntéstámogatás paradoxonáról
107-108
Két online szolgáltatási modell
108-109
XV. Does Brokering Attitude Fit for Dissemination of Public Information? Alkalmas-e a bróker magatartás a közérdekű információk terjesztésére? - Péter Dobay - Yigal Tzadok
110-120
Managing public information
110-111
Decision making with different information supply
111-112
Public information, public decisions
112
The case problem
113-114
Use of the "muddling through" (Durchwursteln) model
114-116
Lessons to learn for decision makers
116-118
Summary and consequences
118-120
Bibliography
120
XVI. Könyvtári szolgáltatás, mint marketingeszköz - Rexetin: depresszióra és információhiányra - Szaniszlóné Békássy Éva
121-122
XVII. Az információbróker a tudásmenedzsment birodalmában - Nuridsány Judit
123-130
Tudásszervezetek, tudásmunkások
124
A tudásmunkás hatékonyságát korlátozó tényezők
124-125
A tudáskonverzió
125-126
Az információbróker szerepe a tudásmenedzsment folyamatokban
126
Az információbróker szerepe a tudásmenedzsment ciklus tevékenységeiben
126-127
A tudásmenedzsment-ciklus tevékenységei
127-130
Az információbróker szerepe a szervezeti- és ügyféltőke gyarapításának szemszögéből
130
Felhasznált irodalom
130
XVIII. A személyes tudás elérésének egy lehetséges eszköze - Kompetenciatérkép a Magyar Telekomnál - Bőhm Kornél Dávid - Kugler Judit - Szabó Adrienne
131-143
Esettanulmány
133-134
Probléma
133
Célok
133-134
Megoldás
134
A munkatársakról bemutatott és kereshető információk
135-136
Szakmai névjegy
135
Személyes kompetenciák (aktuális feladatok, felelősségek)
135
Szakmai érdeklődés
135
Projekttagságok
136
Külső kapcsolattartás
136
Keresők
136
A kompetenciatérkép rendszerének felületei
137-138
Munkavállalói felület
137
Adminisztrációs felület
138
Vezetői felület
138
Vezetői funkciók és előnyök
138-139
Saját szervezet kompetenciáinak áttekintése
138-139
Beosztottak kompetenciáinak áttekintése
139-142
Projektek szerinti szűrés
140
Külső kapcsolattartáson keresztül egységes arculat
140
Motiválás
140
Kompetenciatérkép fejlesztési folyamata
140-141
Adatfrissítés
141
Adatvédelem
141-142
Fejlesztési irányok
142
Irodalom
142
Ajánlott irodalom
142-143
További tájékozódáshoz
143
XIX. Árképzés információbrókreknek - Mikulás Gábor
144-151
Az árazás céljai
144-145
Az ár jelentése
145-146
Ami a megrendelő pénzéért a projektben vállalható
146
Az alapár kalkulálása
146-147
Az óradíj kiszámolása
147-149
Próbálkozás
149
Alvállalkozói ajánlat kérése
149
Az árak kommunikálása
149-150
Kultúra
151
XX. A térítéses üzleti tartalomszolgáltatás céggyakorlata - Csempesz Iván
152-157
A hírszolgáltatás bázisa
152
Koncepció, szerkesztőség és szolgáltatás
153-154
Felhasználás
154
Árképzés
155
A cikkfelhasználási szokások változása az online hozzáférés terjedésével
155-157
Szerzői jog
155
A nyomtatott sajtó és az online kommunikációs technológiák küzdelme a szerzői jog árnyékában
155-156
Jogszerűtlen felhasználás vs. üzleti érdekek
156-157
A továbbképzés lehetősége
157
XXI. Lehetőségek a hazai információs piacon - Hidvégi Péter
158-168
A piac szereplői - adatszolgáltatók
158-159
Az adatszolgáltatók piaci helyzete
159-160
A felhasználók
160
Szolgáltatások és termékek
160-163
Az információk elérése
163-164
Merre tovább?
164-166
Új kihívó az on-line szolgáltatók között?
166
Hogyan válasszunk adatszolgáltatót?
166-168
XXII. Gazdasági elemzés a sajtóban - Juhász Péter, PhD, CFA
169-174
1. Hogyan készülnek az elemzések?
171-172
2. Kapcsolat a sajtó és az elemzők között
173-174
Szabályozás
175-192
XXIII. Az információbróker tevékenységének jogi környezete - Dr. Mann Judit
175-180
A szerzői jog mai hazai szabályozása
176-178
Adattárak (gyűjteményes művek) esete
178
Titokvédelem
179-180
XXIV. Az információk megszerzésének és felhasználásának egyes büntetőjogi korlátai - Dr. Horváth Sándor Domonkos
181-188
A "klasszikus" hírszerző tevékenység
182-183
Magántitkok, adatvédelem
183-184
Titok, mint államérdek
184-185
A gazdaság titkai
186-187
Irodalom
188
XXV. Az információbróker etikája - Mikulás Gábor
189-192
Bizalmas ügykezelés, garancia
190
Törvényi és jogi keretek
190-191
Szolgáltatásminőség
191
Szakmai hozzáférés
191-192
Reklám és verseny
192
Források és keresési technikák - Mikulás Gábor
193-316
XXVI. Partnerinformáció és holdudvara - adatbázisok tükrében - Mikulás Gábor
193-198
Alapinformáció
194
Pénzügyi adatok
194
Híradatbázisok
194-195
Iparjogvédelmi információ
196
Szakmai adatbázisok
196
Piaci helyzet
196-197
Szellemi portfólió és informetria
197
Testreszabás
198
Megrendelések a közszférából
198
XXVII. Hír- és referenciaszolgáltatók
199-202
BBC Monitoring
199
Dialog
199-200
Esmerk
200
Factiva
200
LexisNexis
200-201
Moreover Technologies
201
Newsnow Publishing
201
Oxford University Press
201
ProQuest Information and Learning
201-202
Reuters Group
202
Thomson Gale
202
xrefer
202
XVIII. Adat - bázisok, minőség, felhasználás és térkép - Horváth Árpád
203-210
Információminőség és "kereskedelem"
204-205
Piac és felhasználó
205-206
Adattisztítói munka
206-207
Adatgazdálkodási hangsúlyok
207-208
Adattérképre, magyar!
208-210
XXIX. Kormányzati adatbázisok, elektronikus hivatalok tájékoztatási felületei, nemzeti hálózati nagyprojektek - Kerekes Pál
211-218
Közigazgatási Eljárási Törvény
212
Elektronikus információszabadság
212-213
Néhány nagytestületi és kormányzati adatbázis
213-218
Parlamenti Információs Rendszer
213-214
Kormányzati Portál
214-216
Ágazati közszolgáltató és tranzakciós adatbázisok
216-217
Egy információs nagyprojekt: Nemzeti Audiovizuális Archívum
217
Az elektronikus közszolgáltatások szintjei
217-218
Összegzés
218
XXX. Elektronikus szövegek visszakeresési modellje - Vázsonyi Miklós
219-227
A folyamat
219-222
Az információkeresés segédeszköze: a tezaurusz
222-223
Az információkeresési módszerek értékelése
223-227
Irodalomjegyzék
227
XXXI. Amire nem alkalmas az internet - Mikulás Gábor
228-229
XXXII. A hírfigyelők üzlete - Mikulás Gábor
230-238
Használói igények
231
Válaszok az igényekre: forrás és kínálat
231-234
Igény a források együttkezelésére
235
Konvergencia a piacon
236
Jövő - technológiai fejlesztések
236
Fogalommagyarázat
237
Sajtómonitoring, médiakontroll
237
Metainformáció
237
Kis sajtófigyelés-történelem
237-238
A sajtófigyelés nélküli korszak
237-238
Argus de la Presse - Párizs. A fejlett Nyugat
238
Magyarország 1989-ig
238
Sajtófigyelés ma
238
XXXIII. Cégfürkészek - A versenytárs figyel téged - Harmados György
239-242
XXXIV. Gondolatok az információ és az információs munka minőségéről - Dr. Pitlik László
243-248
Adatkronológia
243
A "jogállam"
243-244
Konzisztencia
244
Térinformatika
244
A hasonlóságelemzés és csapdái
244-246
Speciális együttműködési lehetőségek
246
Az információmenedzsmentről
247
Hatékonysági kérdések
247-248
XXXV. Az informetria és a bibliográfiai adatok használata a stratégiai tervezésben - Irene Wormell
249-261
Bevezetés
249-250
Az informetria mint kutatási módszer
250-251
Ízelítő a kutatásokról
251-260
A tudományos folyóiratok nemzetközi befolyásának megállapítása
251-254
Témakövetés és tárgykörelemzés a "jólléti állam" fogalomkörében
254-256
Befolyás, láthatóság a világhálón
256-257
A tematikus portálok és a folyóirat-gyűjtemények értékelése
257-259
Konklúzió
259-260
Irodalom
260-261
XXXVI. Átlátni és rendszerezni - Az adatbányászat, a CRM és a piackutatás kapcsolata - Takács Mihály
262-267
Az adatbányászat
263
Hogyan működik az adatbányászat?
264-265
Példák adatbányászati alkalmazásokra
265
CRM és piackutatás
265-267
XXXVII. Adatbányászat - Az információbróker elemző eszköze - Somfai Zoltán
268-276
Definíciók
268-269
A nagy különbség
269
Üzleti intelligencia
269
Adattárházzal és anélkül
269-270
Trendek
270
Ki-kinek?
270-271
Eszközök
271
Módszer
271
"Predikció"
272
Szegmentáció
272
Információ szétválasztás
272-273
Információsűrítés
273
Hasonlóság és adattisztítás
273-274
Webelemzés
274
Keretek és korlátok
274-275
Az elemzések eredménye
276
Az emberi tényező
276
XXXVIII. Információbrókeri tevékenység támogatása objektumhálózat alapú adatmodellek segítségével - Hasznics Milán
277-283
Az információbrókrekről általában - rövid áttekintés
277
Az információbrókre eszköztára
278
Felhasznált tudásfajták
278-279
Szükséges Tudásmenedzsment stratégiák
279
Objektumhálós megközelítés
279-280
Lehetséges alkalmazások
280-281
Tudástérkép
281
Projekt alapú nyilvántartás (hálózat), idősorral is
281-282
Tezaurusz
282
Fizikai implementáció
282-283
Irodalomjegyzék
283
XXXIX. A szövegbányászat gyakorlata és nehézségei - Wittek Péter
284-292
Bevezetés
286-288
Határterületek
288-289
Jellemzőválasztás
289-290
Módosító tényezők
290-291
Osztályozás
291
Összefoglalás
291
Irodalomjegyzék
292
Internetes hivatkozások
292
XL. Automatikus információszerzés nyelvtechnológiai támogatással - Prószéky Gábor - Kis Balázs
293-300
Bevezetés
293-294
Fontosabb külföldi hírfeldolgozó alkalmazások
294-295
A NewsPro projekt
295-297
4. Egy példa
297-300
Hivatkozások
300
XLI. Ássunk mélyre! Rejtett tartalmak feltárása szövegből - D. Árvay Anett
301-306
A diskurzuselemzés
302-303
Rábeszélőgép stílusban
303
Manipuláció, mint rejtett tartalom
304-306
XLII. Gondolatvadászat - Rejtett információk írott szövegekben - Galuska László Pál
307-311
A közlő érzelmi hozzáállása
308
Mennyire eltölélt?
308
Milyen a pozíciója?
309
Verbális "cselekedetek"
309
Rejtett "aknák" a szövegben
309-310
Maximák
310-311
XLIII. Számítógépes tartalomelemzés: Az üzleti hírszerzés megújhodó útja - Dr. Ehmann Bea
312-316
A tartalomelemzés - sajtóelemzéstől a gépi előrejelzésig
313-314
Tartalomelemzés és marketing
314
A tartalomelemzés típusai
314-315
Pszichológiai tartalomelemzés
315-316
Tartalomelemző programok
316
A közölt írások korábbi megjelenései
317-319