Menedzsment corvina logo

Szerző: Mikulás Gábor
Cím: Menedzsment
Alcím: Bevezetés 7 vezetői teszttel, 222 információs és könyvtári példával
Megjelenési adatok: "Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Könyvtárak" Egyesülés, Nyíregyháza, 1999. | ISBN: 963-03-7288-6

coverimage Kutatások és tapasztalatok azt mutatják, hogy Magyarországon a rendszerváltozás óta a könyvtári és az információs szakmában is egyre nagyobb figyelem fordul a menedzsment felé. Ez együtt jár a menedzsmentismeretek iránti kereslet növekedésével. Barátommal, Mark Deckerssel együtt így gondolkodtunk, amikor 1991-ben a hollandiai Deventerben egy-egy korsó sör mellett elhatároztuk, hogy együtt írunk szakdolgozatot a könyvtári menedzsmentről. Elhatározásunkat tett követte, és projektünket, amelyet a TEMPUS is támogatott, 1992-ben a legjobb szakdolgozatnak járó IJselland-díjjal jutalmazták. Ezen opuszra épült az 1995-ben, az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtártudományi és Módszertani Központ kiadásában megjelent könyvünk a Bevezetés a könyvtári menedzsmentbe, amely a maga nemében egyedülálló volt a piacon. A mű tankönyvvé vált nem egy könyvtárosképző intézményben, és számos gyakorló könyvtáros kezébe is elkerült. A kiadás óta sok víz lefolyt a Dunán, ugyanúgy mint az IJssel folyón, amely holland barátom városa, Deventer mellett önti el gyakran a környező településeket. Az elmúlt három évben a könyvet sikerült magyar és idegen nyelvű források, illetve hazai és külföldi könyvtárakban szerzett tapasztalatok alapján javítanom, átdolgoznom és jelentősen kibővítenem, olyannyira, hogy az már egy másik címet is kiérdemelt: Menedzsment az információs és könyvtári szolgáltatásokban. Bekerült többek között 222 példa a kötetbe a szemléletesség kedvéért. Korábban nem vagy csak alig tárgyalt részek is megjelentek, például a szolgáltatások szerződéses kiadása vagy az újjáalakítás. A könyv egy Információs és könyvtári menedzsmentet bevezető fejezetből, továbbá a menedzsment illetékességi területei szerint külön tárgyalt Tervezés, Irányítás, Szervezés és Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés fejezetekből áll. Régebbi szóhasználattal lehetett volna csupán a könyvtár menedzsmentjét írni, de tapasztaljuk, hogy az információs szolgáltatások előretörésével a hagyományos könyvtárból inkább információs és könyvtári szolgáltató válik; tehát a könyvben ennek a menedzsmentjéről esik szó. Az egyes fejezetek végén, az irodalom-jegyzéket megelőző Feladatok, kutatási ötletek szintén a menedzsment gyakorlati oldalának fontosságára utalnak. Az öt fejezetet két melléklet követi — a TQM használatát segítő minőségi egységek és az angol Köz-könyvtári charta fordítása, majd a szöveghez lazán kapcsolódó 7 teszt-melléklet, amely a gyakorlati alkalmazást hivatott segíteni. A kötetet tárgymutató és kislexikon zárja. A szakirodalom számunkra legfrissebb és leghasznosabb része tapasztalatom szerint (amelyek ez esetben csak szerény véleménynek számít) angol nyelven érhető el. Ezzel párhuzamosan — a hazai viszonyok tanulmányozásához — a hazai irodalom a legfontosabb. Az irodalomjegyzékben e forrásnyelvek mellett előfordul még német, holland, lengyel vagy francia forrás is. Az irodalom tételeinek megjelenési idejét tekintve — és a témához alkalmazkodva — a friss irodalmat veszi leginkább alapul, nem mellőzve természetesen néhány korábbi klasszikusat.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtári menedzsment, Könyvtárvezetés, Információ, Emberi erőforrás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
Előszó
   A könyv használatáról
   A gyakorlatra figyelve
1. Információs és könyvtári menedzsment
11-22
   1.1 Mi az információs és könyvtári menedzsment?
12-16
      A vállalati tapasztalatok is segíthetnek a könyvtárban
12-13
      Tévhitek könyvtári menedzsmentről
13
      1.1.1 A menedzsment
13-14
      1.1.2 Információs és könyvtári
14
         Adminisztratív könyvtárvezetés
14
      1.1.3 Menedzser a könyvtárban
15
      1.1.4 Szükség van-e információs és könyvtári menedzsmentre?
15-16
   1.2 Menedzsment-funkciók
16-19
      1.2.1 E könyv szerkezete
16
      1.2.2 Menedzsment-funkciók — más nézőpontok
17-18
         Nincs királyi út
17
         Menedzseri szerepek
17
         Az információs szerep
17
         Felelősségi területek, személyzeti vezetési szempontból
17-18
         Az önvezetés - minden munkatárs felelőssége
18
      1.2.3 Funkciók és változások
19
   1.3 Erősségek és gyengeségek a magyar könyvtári munkában
19-20
      Erősségek
19
      Gyengeségek
20
   1.4 Összefoglalás
20
   Feladatok, kutatási ötletek
21
   Irodalomjegyzék az 1. fejezethez
22
2. Tervezés
23-70
   2.1 A tervezés célja és hatása
24
      Környezeti változások
24
   2.2 Tervezési szintek
24-27
   2.3 A tervezés jellemzői
27-31
      A munkatársak részvétele a tervezési folyamatban
27-28
      Figyelem a könyvtárhasználóra
28-29
      Realitás
29
      Rugalmasság
29
      Helyes stratégiai szemlélet
29-31
   2.4 A tervek formai jegyei és tartalmi követelményei
31-32
      Négy évre szóló stratégiai terv (vázlat)
32
   2.5 A stratégiai tervezés
32-52
      A stratégiai terv haszna és lehetőségei
33
      A stratégiai terv területei és szakaszai
33
      A célokból kiindulva
33-34
      Kisebb szervezetek vagy egyes tevékenységek stratégiája
34
      2.5.1 Misszió (küldetés)
34-38
         Alapképességekből alapkompetencia
35-36
         A közkönyvtárak alaptevékenységei és szolgáltatásaik célja
36-37
         A közkönyvtárak nemzeti missziós nyilatkozata az Egyesült Királyságban
37
         Rövid és hosszú távú célok felsőoktatási könyvtárakban
37-38
         Az X. Egyetem könyvtárának missziója
38
         A misszió nem állandó
38
      2.5.2 Jövőkép (vízió)
38-40
         Jövőkép - A Harvard College Könyvtára, tíz év időtartamra (részletek)
39
         Egy hazai megyei könyvtár jövőképe - 30 éves időtartamra
40
      2.5.3 Marketing; a piac és a használói csoportok elemzése
40-52
         Portfólió-elemzés
42-43
         Költség-haszon-elemzés
43
         Másodlagos használói igények
43-44
         2.5.3.1. Környezeti felmérés, SWOT-elemzés
44-50
            SWOT-elemzés
46
            Kérdőív a könyvtári munka körülményeinek vizsgálatához (SWOT-elemzés)
47-48
            2.5.3.1.1. Belső elemzés
48-49
               A könyvtár vagy információs szolgáltató
48
               A fenntartó
48
               Gyakori gyengeségek
49
            2.5.3.1.2. Külső elemzés
49-50
               Makrokörnyezet
49-50
               Információs és könyvtári környezet
50
         2.5.3.2. Marketing-mix az új politika számára
50-52
            Az új stratégia áttekintése
51-52
   2.6 Rövid távú (operatív) tervezés
52-65
      Konkrét szolgáltatás (termék) jellemzőinek meghatározása
53-54
      Akadályok a változatásban
54-55
      Belső kommunikáció
55
      2.6.1 Projektek és módszertanok
55-57
         A projekt
55
         A projekt menete
55
         A projektmenedzser feladatai
55-56
         Módszertan a projekt kézbentartására
56-57
         Módszertanok nélkül
57
      2.6.2 Költségvetés-tervezés
57-65
         Kalkulálás
58-59
         Általános növekedési tényező
59
         A költségigények megalapozása
59-60
         2.6.2.1. A költségvetés jellemzői
60-62
            A költségvetések két nagy típusa
60
            A költségvetések szerkezete
60
            Lineáris költségvetések
60
            Teljesítmény-költségvetések (PPBS)
61
            Egyéb költségvetés-fajták
61
            A fenntartó által biztosított költségvetés
62
         2.6.2.2. Pénzszerzési kampányok és térítéses szolgáltatások
62-65
            Pénzszerzési kampányok (fundraising)
62-63
            Térítéses szolgáltatások bevezetése
63-65
   2.7 A tervek felülvizsgálata
65-66
   2.8 Összefoglalás
66
   Feladatok, kutatási ötletek
67
   Irodalomjegyzék a 2. fejezethez
68-70
3. Irányítás
71-118
   3.1 Ismét a tervezésről
72-74
      Miért van szükség irányításra?
73
      Szükséges a számvetés
73-74
   3.2 Teljesítmény-tényezőktől a teljesítmény-értékelésig
74-83
      3.2.1 Teljesítmény-tényezők
75-77
      3.2.2 Teljesítmény-mérés (input-adatok gyűjtése)
77-78
         Összeszámlálás
77
         Megfigyelés
78
         Felmérés
78
      3.2.3 Teljesítmény-mutatók input-adatokból
79-81
      3.2.4 Teljesítmény-értékelés (teljesítmény-mutatók vizsgálata)
82-83
         A szolgáltatási szint szerződése (service level agreements)
83
         Menedzsment információs rendszerek (MIS)
83
   3.3 Irányítás információs és könyvtári szolgáltatásokban
84-92
      3.3.1 Erőforrások irányítása
84-88
         Emberi erőforrás
84
         Az állomány és a dokumentumok irányítása
84-85
         A költségvetés mint irányító
85-86
         A források elosztása - általában
86
         A. Az erőforrás fizikai megjelenése szerint
86
         B. A könyv- és médiapiac alakulása és a beszerzés viszonya szerint
86
         C. A beszerzendő dokumentumok (információ) típusa szerint
87
         D. A beszerzés fajtái szerint
87
         E. A könyvtári munka egyes területei szerint
87
         F. A szolgáltatások szerint
87
         G. A használói csoportok (piaci szegmensek) szerint
87-88
      3.3.2 Használói elégedettség — és hiánya
88-89
         A használói elégedetlenség
89
      3.3.3 Általános könyvtári szolgáltatások
89-91
         A szolgáltatás
91
      3.3.4 Jogi szabályozás
92
   3.4 TQM, azaz teljes körű minőségmenedzsment
92-111
      Történelmi előzmények
93
      Eltérés a hagyományos vezetéselmélettől
93
      Átivlágítás és tanácsadás
93-94
      A tanácsadó gyakran hatékonyabb
94
      Tévhitek a minőségfejlesztésről
94
      3.4.1 Minőség: szembesülés az elvárásokkal
95-96
         Minőség
95-96
      3.4.2 Van-e a TQM-nek helye a könyvtárban?
96-97
         A használat területei
97
      3.4.3 Alapelvek
97-104
         A. A belső és külső vevők azonosítása
97-99
         B. Teljesítmény-mérés
99
         C. A minőséget a vásárlók szemszöge határozza meg
99-100
         D. Hiba nélküli munkafolyamatok
100-101
         E. Az összes munkatárs részvétele a minőség elérésében
101-102
         F. Folyamatos kihasználtság-növelés és tökéletesítés
102-103
         G. Folyamatos képzés és tanulás
103-104
      3.4.4 Módszertan; a „7Q"
104-108
         A minőségfejlesztés lépései
104
         A "7Q"
104
         1. Folyamatábrák
104-105
         2. Adatlapok
105
         3. Hisztogramok
106
         4. Pareto-diagram
106
         5. Ishikawa-diagram vagy halszálka-diagram
106-107
         6. Scatter-diagram
107
         7. Ellenőrzőlapok
108
      3.4.5 A TQM szervezete
108-109
         A minőségfejlesztés 'hierarchiája'
109
      3.4.6 Akadályok és sikerek a bevezetésben
109-111
         Tervezés és menedzseri fejtágítás
110
         A munkatársak bevonása
110
         A struktúra felállítása és a projekt kezdése
110-111
         Kapcsolatok más egyetemi részlegekkel
111
   3.5 Minőségi szabványok és normatívák
111-113
      Szabványok - szakmai igényességből
113
      Az esetlegesség ellenében
113
   3.6 Összefoglalás
114-118
      Feladatok, kutatási ötletek
114
      Irodalomjegyzék a 3. fejezethez
115-118
4. Szervezés
119-166
   4.1 A szervezés
120-123
      Életkor-elmélet
120-121
      Formális szervezet
121
      Az informális szervezet
121
      Az organikus szervezetek
122
      Információk a szervezetben
122-123
      Érdemes-e a szervezéssel foglalkozni?
123
   4.2 A szervezés elvei
123-127
      Célirányosság és kommunikáció
123-124
      Feladatkör, hatáskör, számadási kötelezettség és illetékesség
124-125
      Rugalmasság és arányok
125-126
      Tevékenység szerinti csoportosítás és funkcionalizálás
126-127
      Stabilitás és egyszerűség
127
   4.3 Szervezeti kultúra
128-134
      4.3.1 A szervezeti kultúra típusai és szintjei
129-131
      4.3.2 A szervezeti kultúra felmérése
131
      4.3.3 A szervezeti kultúra változ(tat)ása — belül és kívül
131-134
         Kultúra - PR-ként
133-134
         A 'hagyomány' korlátai
134
   4.4 A könyvtárak formális szervezeti felépítése
134-142
      A részlegesítés szempontjai
135-136
      4.4.1 Centralizáció és decentralizáció
136-138
         Decentralizáció
137
         A (de)centralizáció mértékét befolyásoló tényezők
137-138
      4.4.2 A hierarchia — hierarchikus szervezet
139-141
         Felettesek és beosztottak
141
         A hierarchia száműzése
141
      4.4.3 Funkcionális szervezet
141
      4.4.4 Mátrix-szervezet
141-142
   4.5 Információ-alapú tanuló szervezet
142-161
      Információ-alapú tanuló szervezet
143
      Összpontosítás az alapképességekre
144
      Folyamatos innováció
144
      A kreativitás serkentése és fenntartása
144-145
      A tanulás akadályai
145
      4.5.1 A szervezet karcsúsítása
145-147
         Karcsú információszolgáltató rendszer
147
      4.5.2 Információs és könyvtári szolgáltatások újjáalakítása
147-156
         Nincs új a nap alatt
148-149
         Újjáalakítás és a TQM
149
         4.5.2.1 Az újjáalakítás folyamata
149-154
            Az információs audit
151
            Katalizátor kell
152
            Irányelvek, célok tisztázása
152
            Munkatársak bevonása
152
            Együttműködés
153
            Információtechnológia
153
            EDI
153-154
         4.5.2.2 A bevezetés hatásai
154-156
            Ellenállás
154
            A sikertelenség okai
154-155
            Az eredményes bevezetés hatásai
155
            A szervezet új arca
155-156
            A teljes üzlet újradefiniálása
156
      4.5.3 Információs és könyvtári tevékenységek szerződéses kiadása
156-161
         Szolgáltatások kiadása
157-158
         A. Nem tipikus könyvtári tevékenységek
158
         B. Információs és könyvtári feladatok szerződéses kiadása
158-160
         Költségközpont a könyvtárban
160
         A kötelező tenderezés és hatásai
160-161
   4.6 Összefoglalás
161-166
      Feladatok, kutatási ötletek
162
      Irodalomjegyzék a 4. fejezethez
163-166
5. Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés
167-224
   5.1 Emberi erőforrás-gazdálkodás
169-184
      Személyzeti vezetés vagy emberi erőforrás-gazdálkodás
169
      Személyzeti stratégia és szabályok
169-170
      5.1.1 A munkaerő szervezeti kérdései
170-171
         Lóhere-szervezet
171
      5.1.2 Munkaerő-toborzás és-kiválasztás
171-174
         1. A munka felmérése és meghatározása
172
         2. Munkaköri leírás készítése
172
         3. Az elvárások meghatározása
172-173
         4. Pályázat, meghirdetés
173
         5. Interjúalanyok kiválasztása
173-174
         6. Interjú vagy teszt
174
         7. A legmegfelelőbb jelentkező kiválasztása
174
      5.1.3 Teljesítmény-értékelés
175-178
         Ütemezés
175-176
         Beosztottak és menedzserek teljesítményének értékelése
176
         Az értékelés szempontjai
176
         Hibalehetőségek az értékelésben
176-177
         A felmérés módszerei
177
         Változások a teljesítmény-értékelésben
177-178
      5.1.4 Képzés és munkaerő-fejlesztés
178-182
         Menedzserek képzése
178
         A szervezet sikeressége és a képzettség
179
         A képzés koordinálása
179-180
         Folyamatos továbbképzés
180-181
         Pártfogói kapcsolat
181
         Megéri-e, és hogyan éri meg?
181-182
      5.1.5 Fizetés és jutalmazás
182-183
         Káros hatások
182-183
         Juttatások - mint kommunikáció
183
      5.1.6 Fegyelmi kérdések
183-184
         A fegyelemsértés és hibázás megítélése
183-184
   5.2 Vezetés
184-218
      Vezetés az egyes szinteken
184
      Kritikus sikertényező
185
      5.2.1 A vezetés elméleti háttere
185-193
         Vezetési stílusok
185
         Szituációs vezetés
186
         A mindenható főnöktől az elnök-szerepig
186-187
         A vezetés környezete
187
         5.2.1.1 A vezető szerepei
187-188
            Gyakorlat - menedzserek számára
188
         5.2.1.2 Figyelem az alkalmazottakra
188-190
            Pygmalion-effektus
189-190
         5.2.1.3 A hatékony vezető ismérvei
190-193
            Az autoritás forrásai
191-192
            Új területek a vezetői munkában
192
            A nem hatékony vezető ismérvei
192-193
      5.2.2 Motiváció
193-199
         5.2.2.1 Motivációs elméletek
194-198
            Maslow motivációs elmélete
194-195
            McGregor X- és Y-elmélete, Ouchi Z-elmélete
195-196
            Argyris érettség-éretlenség-elmélete
196
            Herzberg két-tényező elmélete
197
            Munkakör-gazdagítás
197
            A munkakör-gazdagítás lépései
197-198
            Vroom esély-elmélete
198
         5.2.2.2 Az információs és könyvtári személyzet motivációja
199
      5.2.3 Részvétel a vezetésben (participáció, bevonás)
200-206
         Szervezeti változtatás is szükséges
201
         Ringi - lassú döntés és gyors végrehajtás
201
         A vezetői tekintély nem csökken
202
         Ismét a tanulásról
202
         Motiválhat is
202
         A hatáskörök átruházása - a vezető feladata
202-203
         5.2.3.1 Félelem a részvételtől
203-204
         5.2.3.2 A munkacsapat természete és lehetőségei
204-206
            Mire nem jó a munkacsapat?
205
            Az egyének elvárásai
205
            A csapat vezetése
205-206
            A csapat összetétele
206
            Szakember és/vagy vezető?
206
      5.2.4 Kommunikáció
207-218
         A kommunikáció mennyisége
207
         A kommunikáció minősége
207-208
         5.2.4.1 Szervezeti kérdések
208-211
            Érintkezési hálózatok
209
            5.2.4.1.1 Lefelé irányuló kommunikáció
209-210
               Belső PR
210
               Humorral könnyebb
210
            5.2.4.1.2 Felfelé irányuló kommunikáció
210-211
            5.2.4.1.3 Horizontális kommunikáció
211
         5.2.4.2 A kommunikáció fajtái
212-218
            Szervezeti kommunikáció - általában
212
            Minőségi lánc
212-213
            Éves terv, elbeszélgetés és falragaszok
213
            5.2.4.2.1 Szóbeli műfajok
213-215
               Megbeszélések
214-215
               Meghallgatás és megértés
215
            5.2.4.2.2 Írásbeli műfajok
216-217
               Elektronikus lehetőségek
216-217
               Vezetői információs rendszerek
217
            5.2.4.2.3 Informális csatornák
217-218
               Hatékony információ-áramlás
218
   Összefoglalás
218-224
      Feladatok, kutatási ötletek
219
      Irodalomjegyzék az 5. fejezethez
220-224
6. Tárgymutató
225-228
7. Kislexikon
229-238
8. Angol-magyar menedzsment-kisszótár
239-243
9. Mellékletek
245-251
   Közkönyvtári charta
245-247
   A Juran-féle hármas egység és a minőségi egység
248-251
      1. Minőségfejlesztési hármas egység
248-250
         1.1 Minőség-tervezés
248-249
         1.2. Minőségfejlesztés
249-250
         1.3. Minőségellenőrzés
250
      2. Minőségi egység
250-251
10. Teszt-mellékletek
253-273
   l. A szervezeti kultúra felmérése
253
   2. A tanuló környezet felmérése
254-256
   3. A változási készség felmérése
257-258
   4. Motiváció-kérdőív
259-262
   5. Kérdőív a vezetési stílusokról
263-264
   6. Változásmenedzsment-kérdőív
265
   7. A konfliktuskezelési képesség felmérése
266-267
   A vezetői tesztek értékelő táblái
268-273
Kolofon