Menedzsment
Szerző: Mikulás GáborCím: Menedzsment
Alcím: Bevezetés 7 vezetői teszttel, 222 információs és könyvtári példával
Megjelenési adatok: "Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Könyvtárak" Egyesülés, Nyíregyháza, 1999. | ISBN: 963-03-7288-6
Kutatások és tapasztalatok azt mutatják, hogy Magyarországon a rendszerváltozás óta a könyvtári és az információs szakmában is egyre nagyobb figyelem fordul a menedzsment felé. Ez együtt jár a menedzsmentismeretek iránti kereslet növekedésével. Barátommal, Mark Deckerssel együtt így gondolkodtunk, amikor 1991-ben a hollandiai Deventerben egy-egy korsó sör mellett elhatároztuk, hogy együtt írunk szakdolgozatot a könyvtári menedzsmentről. Elhatározásunkat tett követte, és projektünket, amelyet a TEMPUS is támogatott, 1992-ben a legjobb szakdolgozatnak járó IJselland-díjjal jutalmazták. Ezen opuszra épült az 1995-ben, az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtártudományi és Módszertani Központ kiadásában megjelent könyvünk a Bevezetés a könyvtári menedzsmentbe, amely a maga nemében egyedülálló volt a piacon. A mű tankönyvvé vált nem egy könyvtárosképző intézményben, és számos gyakorló könyvtáros kezébe is elkerült. A kiadás óta sok víz lefolyt a Dunán, ugyanúgy mint az IJssel folyón, amely holland barátom városa, Deventer mellett önti el gyakran a környező településeket. Az elmúlt három évben a könyvet sikerült magyar és idegen nyelvű források, illetve hazai és külföldi könyvtárakban szerzett tapasztalatok alapján javítanom, átdolgoznom és jelentősen kibővítenem, olyannyira, hogy az már egy másik címet is kiérdemelt: Menedzsment az információs és könyvtári szolgáltatásokban. Bekerült többek között 222 példa a kötetbe a szemléletesség kedvéért. Korábban nem vagy csak alig tárgyalt részek is megjelentek, például a szolgáltatások szerződéses kiadása vagy az újjáalakítás. A könyv egy Információs és könyvtári menedzsmentet bevezető fejezetből, továbbá a menedzsment illetékességi területei szerint külön tárgyalt Tervezés, Irányítás, Szervezés és Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés fejezetekből áll. Régebbi szóhasználattal lehetett volna csupán a könyvtár menedzsmentjét írni, de tapasztaljuk, hogy az információs szolgáltatások előretörésével a hagyományos könyvtárból inkább információs és könyvtári szolgáltató válik; tehát a könyvben ennek a menedzsmentjéről esik szó. Az egyes fejezetek végén, az irodalom-jegyzéket megelőző Feladatok, kutatási ötletek szintén a menedzsment gyakorlati oldalának fontosságára utalnak. Az öt fejezetet két melléklet követi — a TQM használatát segítő minőségi egységek és az angol Köz-könyvtári charta fordítása, majd a szöveghez lazán kapcsolódó 7 teszt-melléklet, amely a gyakorlati alkalmazást hivatott segíteni. A kötetet tárgymutató és kislexikon zárja. A szakirodalom számunkra legfrissebb és leghasznosabb része tapasztalatom szerint (amelyek ez esetben csak szerény véleménynek számít) angol nyelven érhető el. Ezzel párhuzamosan — a hazai viszonyok tanulmányozásához — a hazai irodalom a legfontosabb. Az irodalomjegyzékben e forrásnyelvek mellett előfordul még német, holland, lengyel vagy francia forrás is. Az irodalom tételeinek megjelenési idejét tekintve — és a témához alkalmazkodva — a friss irodalmat veszi leginkább alapul, nem mellőzve természetesen néhány korábbi klasszikusat.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtári menedzsment, Könyvtárvezetés, Információ, Emberi erőforrás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Könyvtári menedzsment, Könyvtárvezetés, Információ, Emberi erőforrás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
Előszó
A könyv használatáról
A gyakorlatra figyelve
1. Információs és könyvtári menedzsment
11-22
1.1 Mi az információs és könyvtári menedzsment?
12-16
A vállalati tapasztalatok is segíthetnek a könyvtárban
12-13
Tévhitek könyvtári menedzsmentről
13
1.1.1 A menedzsment
13-14
1.1.2 Információs és könyvtári
14
Adminisztratív könyvtárvezetés
14
1.1.3 Menedzser a könyvtárban
15
1.1.4 Szükség van-e információs és könyvtári menedzsmentre?
15-16
1.2 Menedzsment-funkciók
16-19
1.2.1 E könyv szerkezete
16
1.2.2 Menedzsment-funkciók — más nézőpontok
17-18
Nincs királyi út
17
Menedzseri szerepek
17
Az információs szerep
17
Felelősségi területek, személyzeti vezetési szempontból
17-18
Az önvezetés - minden munkatárs felelőssége
18
1.2.3 Funkciók és változások
19
1.3 Erősségek és gyengeségek a magyar könyvtári munkában
19-20
Erősségek
19
Gyengeségek
20
1.4 Összefoglalás
20
Feladatok, kutatási ötletek
21
Irodalomjegyzék az 1. fejezethez
22
2. Tervezés
23-70
2.1 A tervezés célja és hatása
24
Környezeti változások
24
2.2 Tervezési szintek
24-27
2.3 A tervezés jellemzői
27-31
A munkatársak részvétele a tervezési folyamatban
27-28
Figyelem a könyvtárhasználóra
28-29
Realitás
29
Rugalmasság
29
Helyes stratégiai szemlélet
29-31
2.4 A tervek formai jegyei és tartalmi követelményei
31-32
Négy évre szóló stratégiai terv (vázlat)
32
2.5 A stratégiai tervezés
32-52
A stratégiai terv haszna és lehetőségei
33
A stratégiai terv területei és szakaszai
33
A célokból kiindulva
33-34
Kisebb szervezetek vagy egyes tevékenységek stratégiája
34
2.5.1 Misszió (küldetés)
34-38
Alapképességekből alapkompetencia
35-36
A közkönyvtárak alaptevékenységei és szolgáltatásaik célja
36-37
A közkönyvtárak nemzeti missziós nyilatkozata az Egyesült Királyságban
37
Rövid és hosszú távú célok felsőoktatási könyvtárakban
37-38
Az X. Egyetem könyvtárának missziója
38
A misszió nem állandó
38
2.5.2 Jövőkép (vízió)
38-40
Jövőkép - A Harvard College Könyvtára, tíz év időtartamra (részletek)
39
Egy hazai megyei könyvtár jövőképe - 30 éves időtartamra
40
2.5.3 Marketing; a piac és a használói csoportok elemzése
40-52
Portfólió-elemzés
42-43
Költség-haszon-elemzés
43
Másodlagos használói igények
43-44
2.5.3.1. Környezeti felmérés, SWOT-elemzés
44-50
SWOT-elemzés
46
Kérdőív a könyvtári munka körülményeinek vizsgálatához (SWOT-elemzés)
47-48
2.5.3.1.1. Belső elemzés
48-49
A könyvtár vagy információs szolgáltató
48
A fenntartó
48
Gyakori gyengeségek
49
2.5.3.1.2. Külső elemzés
49-50
Makrokörnyezet
49-50
Információs és könyvtári környezet
50
2.5.3.2. Marketing-mix az új politika számára
50-52
Az új stratégia áttekintése
51-52
2.6 Rövid távú (operatív) tervezés
52-65
Konkrét szolgáltatás (termék) jellemzőinek meghatározása
53-54
Akadályok a változatásban
54-55
Belső kommunikáció
55
2.6.1 Projektek és módszertanok
55-57
A projekt
55
A projekt menete
55
A projektmenedzser feladatai
55-56
Módszertan a projekt kézbentartására
56-57
Módszertanok nélkül
57
2.6.2 Költségvetés-tervezés
57-65
Kalkulálás
58-59
Általános növekedési tényező
59
A költségigények megalapozása
59-60
2.6.2.1. A költségvetés jellemzői
60-62
A költségvetések két nagy típusa
60
A költségvetések szerkezete
60
Lineáris költségvetések
60
Teljesítmény-költségvetések (PPBS)
61
Egyéb költségvetés-fajták
61
A fenntartó által biztosított költségvetés
62
2.6.2.2. Pénzszerzési kampányok és térítéses szolgáltatások
62-65
Pénzszerzési kampányok (fundraising)
62-63
Térítéses szolgáltatások bevezetése
63-65
2.7 A tervek felülvizsgálata
65-66
2.8 Összefoglalás
66
Feladatok, kutatási ötletek
67
Irodalomjegyzék a 2. fejezethez
68-70
3. Irányítás
71-118
3.1 Ismét a tervezésről
72-74
Miért van szükség irányításra?
73
Szükséges a számvetés
73-74
3.2 Teljesítmény-tényezőktől a teljesítmény-értékelésig
74-83
3.2.1 Teljesítmény-tényezők
75-77
3.2.2 Teljesítmény-mérés (input-adatok gyűjtése)
77-78
Összeszámlálás
77
Megfigyelés
78
Felmérés
78
3.2.3 Teljesítmény-mutatók input-adatokból
79-81
3.2.4 Teljesítmény-értékelés (teljesítmény-mutatók vizsgálata)
82-83
A szolgáltatási szint szerződése (service level agreements)
83
Menedzsment információs rendszerek (MIS)
83
3.3 Irányítás információs és könyvtári szolgáltatásokban
84-92
3.3.1 Erőforrások irányítása
84-88
Emberi erőforrás
84
Az állomány és a dokumentumok irányítása
84-85
A költségvetés mint irányító
85-86
A források elosztása - általában
86
A. Az erőforrás fizikai megjelenése szerint
86
B. A könyv- és médiapiac alakulása és a beszerzés viszonya szerint
86
C. A beszerzendő dokumentumok (információ) típusa szerint
87
D. A beszerzés fajtái szerint
87
E. A könyvtári munka egyes területei szerint
87
F. A szolgáltatások szerint
87
G. A használói csoportok (piaci szegmensek) szerint
87-88
3.3.2 Használói elégedettség — és hiánya
88-89
A használói elégedetlenség
89
3.3.3 Általános könyvtári szolgáltatások
89-91
A szolgáltatás
91
3.3.4 Jogi szabályozás
92
3.4 TQM, azaz teljes körű minőségmenedzsment
92-111
Történelmi előzmények
93
Eltérés a hagyományos vezetéselmélettől
93
Átivlágítás és tanácsadás
93-94
A tanácsadó gyakran hatékonyabb
94
Tévhitek a minőségfejlesztésről
94
3.4.1 Minőség: szembesülés az elvárásokkal
95-96
Minőség
95-96
3.4.2 Van-e a TQM-nek helye a könyvtárban?
96-97
A használat területei
97
3.4.3 Alapelvek
97-104
A. A belső és külső vevők azonosítása
97-99
B. Teljesítmény-mérés
99
C. A minőséget a vásárlók szemszöge határozza meg
99-100
D. Hiba nélküli munkafolyamatok
100-101
E. Az összes munkatárs részvétele a minőség elérésében
101-102
F. Folyamatos kihasználtság-növelés és tökéletesítés
102-103
G. Folyamatos képzés és tanulás
103-104
3.4.4 Módszertan; a „7Q"
104-108
A minőségfejlesztés lépései
104
A "7Q"
104
1. Folyamatábrák
104-105
2. Adatlapok
105
3. Hisztogramok
106
4. Pareto-diagram
106
5. Ishikawa-diagram vagy halszálka-diagram
106-107
6. Scatter-diagram
107
7. Ellenőrzőlapok
108
3.4.5 A TQM szervezete
108-109
A minőségfejlesztés 'hierarchiája'
109
3.4.6 Akadályok és sikerek a bevezetésben
109-111
Tervezés és menedzseri fejtágítás
110
A munkatársak bevonása
110
A struktúra felállítása és a projekt kezdése
110-111
Kapcsolatok más egyetemi részlegekkel
111
3.5 Minőségi szabványok és normatívák
111-113
Szabványok - szakmai igényességből
113
Az esetlegesség ellenében
113
3.6 Összefoglalás
114-118
Feladatok, kutatási ötletek
114
Irodalomjegyzék a 3. fejezethez
115-118
4. Szervezés
119-166
4.1 A szervezés
120-123
Életkor-elmélet
120-121
Formális szervezet
121
Az informális szervezet
121
Az organikus szervezetek
122
Információk a szervezetben
122-123
Érdemes-e a szervezéssel foglalkozni?
123
4.2 A szervezés elvei
123-127
Célirányosság és kommunikáció
123-124
Feladatkör, hatáskör, számadási kötelezettség és illetékesség
124-125
Rugalmasság és arányok
125-126
Tevékenység szerinti csoportosítás és funkcionalizálás
126-127
Stabilitás és egyszerűség
127
4.3 Szervezeti kultúra
128-134
4.3.1 A szervezeti kultúra típusai és szintjei
129-131
4.3.2 A szervezeti kultúra felmérése
131
4.3.3 A szervezeti kultúra változ(tat)ása — belül és kívül
131-134
Kultúra - PR-ként
133-134
A 'hagyomány' korlátai
134
4.4 A könyvtárak formális szervezeti felépítése
134-142
A részlegesítés szempontjai
135-136
4.4.1 Centralizáció és decentralizáció
136-138
Decentralizáció
137
A (de)centralizáció mértékét befolyásoló tényezők
137-138
4.4.2 A hierarchia — hierarchikus szervezet
139-141
Felettesek és beosztottak
141
A hierarchia száműzése
141
4.4.3 Funkcionális szervezet
141
4.4.4 Mátrix-szervezet
141-142
4.5 Információ-alapú tanuló szervezet
142-161
Információ-alapú tanuló szervezet
143
Összpontosítás az alapképességekre
144
Folyamatos innováció
144
A kreativitás serkentése és fenntartása
144-145
A tanulás akadályai
145
4.5.1 A szervezet karcsúsítása
145-147
Karcsú információszolgáltató rendszer
147
4.5.2 Információs és könyvtári szolgáltatások újjáalakítása
147-156
Nincs új a nap alatt
148-149
Újjáalakítás és a TQM
149
4.5.2.1 Az újjáalakítás folyamata
149-154
Az információs audit
151
Katalizátor kell
152
Irányelvek, célok tisztázása
152
Munkatársak bevonása
152
Együttműködés
153
Információtechnológia
153
EDI
153-154
4.5.2.2 A bevezetés hatásai
154-156
Ellenállás
154
A sikertelenség okai
154-155
Az eredményes bevezetés hatásai
155
A szervezet új arca
155-156
A teljes üzlet újradefiniálása
156
4.5.3 Információs és könyvtári tevékenységek szerződéses kiadása
156-161
Szolgáltatások kiadása
157-158
A. Nem tipikus könyvtári tevékenységek
158
B. Információs és könyvtári feladatok szerződéses kiadása
158-160
Költségközpont a könyvtárban
160
A kötelező tenderezés és hatásai
160-161
4.6 Összefoglalás
161-166
Feladatok, kutatási ötletek
162
Irodalomjegyzék a 4. fejezethez
163-166
5. Emberi erőforrás-gazdálkodás és vezetés
167-224
5.1 Emberi erőforrás-gazdálkodás
169-184
Személyzeti vezetés vagy emberi erőforrás-gazdálkodás
169
Személyzeti stratégia és szabályok
169-170
5.1.1 A munkaerő szervezeti kérdései
170-171
Lóhere-szervezet
171
5.1.2 Munkaerő-toborzás és-kiválasztás
171-174
1. A munka felmérése és meghatározása
172
2. Munkaköri leírás készítése
172
3. Az elvárások meghatározása
172-173
4. Pályázat, meghirdetés
173
5. Interjúalanyok kiválasztása
173-174
6. Interjú vagy teszt
174
7. A legmegfelelőbb jelentkező kiválasztása
174
5.1.3 Teljesítmény-értékelés
175-178
Ütemezés
175-176
Beosztottak és menedzserek teljesítményének értékelése
176
Az értékelés szempontjai
176
Hibalehetőségek az értékelésben
176-177
A felmérés módszerei
177
Változások a teljesítmény-értékelésben
177-178
5.1.4 Képzés és munkaerő-fejlesztés
178-182
Menedzserek képzése
178
A szervezet sikeressége és a képzettség
179
A képzés koordinálása
179-180
Folyamatos továbbképzés
180-181
Pártfogói kapcsolat
181
Megéri-e, és hogyan éri meg?
181-182
5.1.5 Fizetés és jutalmazás
182-183
Káros hatások
182-183
Juttatások - mint kommunikáció
183
5.1.6 Fegyelmi kérdések
183-184
A fegyelemsértés és hibázás megítélése
183-184
5.2 Vezetés
184-218
Vezetés az egyes szinteken
184
Kritikus sikertényező
185
5.2.1 A vezetés elméleti háttere
185-193
Vezetési stílusok
185
Szituációs vezetés
186
A mindenható főnöktől az elnök-szerepig
186-187
A vezetés környezete
187
5.2.1.1 A vezető szerepei
187-188
Gyakorlat - menedzserek számára
188
5.2.1.2 Figyelem az alkalmazottakra
188-190
Pygmalion-effektus
189-190
5.2.1.3 A hatékony vezető ismérvei
190-193
Az autoritás forrásai
191-192
Új területek a vezetői munkában
192
A nem hatékony vezető ismérvei
192-193
5.2.2 Motiváció
193-199
5.2.2.1 Motivációs elméletek
194-198
Maslow motivációs elmélete
194-195
McGregor X- és Y-elmélete, Ouchi Z-elmélete
195-196
Argyris érettség-éretlenség-elmélete
196
Herzberg két-tényező elmélete
197
Munkakör-gazdagítás
197
A munkakör-gazdagítás lépései
197-198
Vroom esély-elmélete
198
5.2.2.2 Az információs és könyvtári személyzet motivációja
199
5.2.3 Részvétel a vezetésben (participáció, bevonás)
200-206
Szervezeti változtatás is szükséges
201
Ringi - lassú döntés és gyors végrehajtás
201
A vezetői tekintély nem csökken
202
Ismét a tanulásról
202
Motiválhat is
202
A hatáskörök átruházása - a vezető feladata
202-203
5.2.3.1 Félelem a részvételtől
203-204
5.2.3.2 A munkacsapat természete és lehetőségei
204-206
Mire nem jó a munkacsapat?
205
Az egyének elvárásai
205
A csapat vezetése
205-206
A csapat összetétele
206
Szakember és/vagy vezető?
206
5.2.4 Kommunikáció
207-218
A kommunikáció mennyisége
207
A kommunikáció minősége
207-208
5.2.4.1 Szervezeti kérdések
208-211
Érintkezési hálózatok
209
5.2.4.1.1 Lefelé irányuló kommunikáció
209-210
Belső PR
210
Humorral könnyebb
210
5.2.4.1.2 Felfelé irányuló kommunikáció
210-211
5.2.4.1.3 Horizontális kommunikáció
211
5.2.4.2 A kommunikáció fajtái
212-218
Szervezeti kommunikáció - általában
212
Minőségi lánc
212-213
Éves terv, elbeszélgetés és falragaszok
213
5.2.4.2.1 Szóbeli műfajok
213-215
Megbeszélések
214-215
Meghallgatás és megértés
215
5.2.4.2.2 Írásbeli műfajok
216-217
Elektronikus lehetőségek
216-217
Vezetői információs rendszerek
217
5.2.4.2.3 Informális csatornák
217-218
Hatékony információ-áramlás
218
Összefoglalás
218-224
Feladatok, kutatási ötletek
219
Irodalomjegyzék az 5. fejezethez
220-224
6. Tárgymutató
225-228
7. Kislexikon
229-238
8. Angol-magyar menedzsment-kisszótár
239-243
9. Mellékletek
245-251
Közkönyvtári charta
245-247
A Juran-féle hármas egység és a minőségi egység
248-251
1. Minőségfejlesztési hármas egység
248-250
1.1 Minőség-tervezés
248-249
1.2. Minőségfejlesztés
249-250
1.3. Minőségellenőrzés
250
2. Minőségi egység
250-251
10. Teszt-mellékletek
253-273
l. A szervezeti kultúra felmérése
253
2. A tanuló környezet felmérése
254-256
3. A változási készség felmérése
257-258
4. Motiváció-kérdőív
259-262
5. Kérdőív a vezetési stílusokról
263-264
6. Változásmenedzsment-kérdőív
265
7. A konfliktuskezelési képesség felmérése
266-267
A vezetői tesztek értékelő táblái
268-273
Kolofon