A Magyar Pedagógiai Társaság Neveléstörténeti Szakosztálya sárospataki és zalaegerszegi tanácskozásainak anyagából corvina logo

További szerzők: Ködöböcz József; Deme László; Ruzsiczky Éva; Bajkó Mátyás; Kováts Dániel; Hegyi József; Kriveczky Béla; Deák Gábor; Gyarmati Elek; Pető István; Kotnyek István; Bicsák Istvánné; Halász Imre; Srágli Lajos; Birkásné Pápay Judit; Kálmán Gyula
Cím: A Magyar Pedagógiai Társaság Neveléstörténeti Szakosztálya sárospataki és zalaegerszegi tanácskozásainak anyagából
Alcím: 1981-1987
Sorozatcím: Neveléstörténeti füzetek 7. | Sorozat szerkesztő: Kelemen Elemér
Megjelenési adatok: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest, 1988. | ISSN: 0238-3241 | ISBN: 963-7516-12-13

coverimage Sárospatakon 1857-ben indult meg az élethivatásra nevelő tanítói szakképzés: a kollégiumon belül ekkor lett a tanítóképzésnek önálló szakintézete, amely 1869-ig, az állami tanítóképző létrejöttéig képzett tanítókat, elsősorban a tiszán-inneni református egyházkerület elemi népiskolái számára. Tanulmányunkban - a teljesség igénye nélkül - a 12 évig működő tanítóképzős tevékenység néhány jellemző vonását, sok tekintetben ma is korszerű törekvéseit mutatjuk be vázlatosan. Patakon az előző századokban a tanítóképzésnek gazdag hagyománya alakult ki. A kollégiumban régóta tanították a pedagógiát, hogy a teológusokat kellően felkészítsék a tanítói, a vallástanítói, illetve iskolafelügyelői lelkészt feladatok ellátására. Mivel az igények növekedésével, a fejlődés, a munkamegosztás miatt szükségessé vált, hogy olyanokat is képezzenek, akik az iskolai tanítást nem ugródeszkának, a jobban megbecsült és jövedelmezőbb lelkész! álláshoz átmenetnek tekintik, hanem egész életüket a népiskolai tanítói munkára szentelik, a kollégiumot fenntartó tiszáninneni református egyházkerület a főiskola egyik intézeti ágaként megszervezte a "tanitóképezdét". A megalakult új intézetnek azonban a nevelésben-oktatásban nem kellett mindent elölről kezdenie, hiszen munkájába szervesen beépültek a kollégiumban dívott eljárások, a kialakult pegagógiai hagyományok. Ezért is vallhatta a képző megszervezője, igazgatója, Árvay József, hogy "jelen szerkezetében a képezde nem egyéb, mint a főiskolában azelőtt is folyvást fennállott, bensőleg nem eléggé összefüggő intézkedések rendszerbe szedése, egységes összeállítása a népnevelés érdekében. A hagyományőrzésnek, érvényes ülésnek igen kedvező feltételei voltak. A képző a kollégium egyik intézeteként működött, ezért annak rendtartása, fegyelmi szabályzata éveken keresztül a képzőre is érvényes volt. Nagymértékben segítette a hagyományok megvalósulását a képzésben az is, hogy Arvay József - a képző munkájának megindulása előtt - diákként és gimnáziumi tanárként 23 évet töltött Sárospatakon, s ez alatt valósággal vérévé vált a kollégium nevelési szelleme. A fennállott gyakorlatnak megfelelően az új iskola tanárait, segédtanárait a kollégium kiváló diákjai, végzett hallgatói közül választották, akik ennek megfelelően a pataki szellem neveltjei, letéteményesei voltak. Ezen túlmenően a tanítványok is részben az akadémiai hallgatók közül, részben pedig - a 3 éves képzés megvalósítása során túlnyomórészt - a gimnázium magasabb osztályait végzett tanulók soraiból kerültek ki, akik számára így természetes volt a kollégium szokásrendszere. A tanítóképzés szellemének, munkájának alakulására döntő hatása volt Árvay Józsefnek, aki korának haladó törekvéseit érvényesítő, magas színvonalú képzést nyújtó iskola szervezésére törekedett. A képzőt "a népnevelés, közértelmiség, erkölcsiség és Ízlés terjesztése végett felállított tanintézet"-nek tartotta, s feladatát abban látta, hogy elméletileg és gyakorlatilag alaposan képzett, a népiskolák szükségeivel tapasztalat útján megismerkedett, a végzendő kötelességek teljesítésében kellő belátással, ügyességgel s készséggel bíró, jó erkölcsű, vallásos érzelmi! néptanítókat neveljen. Ugyanakkor azt is vallotta, hogy a tanítóképző nem taníthat meg mindent: "Nincs oly tanintézet, melyben a tanítvány előtt mind azt el lehessen mondani, mire neki egész tanítói pályáján, egész életén keresztül szüksége lesz, már csak azért sincs és nem is lehet, mert az egyes tanszakok minden tekintetben nagy változáson, illetőleg tökéletesedésen mennek keresztül.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Sorozati címlap
Impresszum
Ködöböcz József: A pataki kollégiumi tanítóképző munkájának néhány sajátos vonása az 1857-1869 közötti években
3-8
   Jegyzetek
8
Deme László: Kazinczy Ferenc a magyar müvelődésben
9-14
Ruzsiczky Éva: Kazinczy nyelvi öröksége
15-20
   Jegyzetek
19-20
Bajkó Mátyás: Kazinczy korának kollégiumi iskolakultúrája
21-24
   Irodalom
23-24
Kováts Dániel: Kazinczy a mai iskolában
25-27
Hegyi József: Régi diákélet Sárospatakon
29-36
   Irodalom
35-36
Kriveczky Béla: Nagy iskolakollégiumaink és Szabolcs megye kisiskolái a XVIII-XIX. században
37-41
   Jegyzetek
41
Deák Gábor: A sárospataki alma mater és a miskolci református főgimnázium
43-48
Gyarmati Elek: A gimnáziumi oktatás első évtezedei Zalaegerszegen
49-58
   A főgimnázium létrehozása
49-50
   A főgimnázium története-általánosságban
50-53
   Osztályok, létszámok, bukások, lemorzsolódás
54
   A tanulók szociális származása
54
   Érettségi
54-55
   Továbbtanulás
55
   Ifjúsági Egyesületek
55-56
      Szavalókör
55
      Önképzőkör
55
      Ifjúsági Segítő Egyesület
55
      Tornakör
56
      Vallásos Egyesületek
56
      Cserkészet
56
   Az iskola tanárai, és a tantestület munkája
56-57
   Az iskola tanárainak tudományos, kultúrális és közéleti tevékenysége
57
   A zalaegerszegi gimnáziumból kikerült neves egyéniségek
57
   Jegyzetek
58
Pető István: Fejezetek a zalaegerszegi szakmunkásképzés történetéből
59-66
   A szervezett tanoncoktatás kialakulása
59-65
   Jegyzetek
66
Kotnyek István: Zala megyei tanitok a tulterhelésről a mult század nyolcvanas éveiben
67-73
   Jegyzetek
71-73
Bicsák Istvánné: Kiss Márton salomvári kántortanító (1863-1925)
75-78
   Jegyzetek
78
Halász Imre: Tervezet a hittant potlo tantárgyak bevezetésére 1919-ben a nagykanizsai piarista gimnáziumban
79-82
   Jegyzetek
82
Srágli Lajos: Az olajbányászat és az iskolák a zalai olajvidéken az 1938-1948 közötti években
83-86
   Jegyzetek
86
Birkásné Pápay Judit: Luther Márton és a győri evangélikus iskolaügy
87-94
   Jegyzetek
93-94
Kálmán Gyula: Bocsor István, a pápai református kollégium történelemtanára /1807-1885/
95-101
   Jegyzetek
100-101
Tartalom
103
   A sárospataki tanácskozás anyagából (1981.)
103
   A zalaegerszegi tanácskozás anyagából (1987.)
103
Hátsó borító