A motoros képességek és a mozgásos cselekvéstanulás
Szerkesztő: Szigeti LajosTovábbi szerzők: Nádori László; Szigeti Lajos; Vass Miklós
Cím: A motoros képességek és a mozgásos cselekvéstanulás
Sorozatcím: Tanárképző főiskolák
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1987.
Megjegyzés: Kézirat, változatlan kiadás
A mozgásos cselekvéstanulás az ép idegrendszerrel én mozgatóapparátussal rendelkező ember alapvető szükséglete, érdeke és élettevékenységének egyik alapfeltétele. A motoros képességek egyrészt feltételei, másrészt bizonyos értelemben eredményei a mozgásos cselekvéstanulásnak. Motoros képességek és alapvető mozgásos ismeretek, mozgástudás, mozgásos cselekvések nélkül, normális, önálló, tevékeny, az emberi társadalom számára is hasznos, értékeket termelő emberi élet nincs és nem is lehetséges. Az ember születésétől kezdve sok és igen sokféle mozgást , mozgásos ismeretet, mozgáskészséget sajátít el, sok és sokféle mozgásos cselekvést tanul meg és alkalmaz. A mozgáskészségek, a mozgásmodellek, a mozgásos cselekvések sokasága, az ontogenetikai fejlődés során - a filogenezis kialakult feltételeinek és lehetőségeinek megfelelően -az embernek és környezetének aktív egymásrahatásából alakul ki. A mozgásos cselekvéstanulás a születéssel kezdődik, - döntő szakasza a "felnőtt életre" való felkészülésidőszakára tevődik - és az ember életének végéig tart. A mozgásos cselekvések tanulása, felhasználása, alkalmazása végigkíséri egész életünket, normális életvezetésünk, élettevékenységünk elválaszthatatlan és szükségszerű része. Ma már igazolt és bizonyított tény, hogy a célirányos mozgásos cselekvések - az ingerhatásokhoz való fokozott alkalmazkodás következményeként - nemcsak az emberek szervezetében, a szervrendszerek felépítésében és működésében eredményeznek kedvező változásokat, hanem jelentős szerepük van a legkülönbözőbb személyiségtulajdonságok alakulásában. ^ mozgásos cselekvések elengedhetetlen és alapvető feltételei a pszichikus funkciók és folyamatok, a pszichikum fejlődésének . E cselekvések nélkül, vagy e cselekvések nem megfelelő biztosításával, különösen a fiatal életkorban, a személyiség nemcsak "testileg", hanem a pszichikus képességek egésze, illetve bizonyos részei vonatkozásában is retardált lesz, vagy olyan deficitek keletkeznek, amelyek nem pótolhatók. A motoros képességek fejlődése-fejlesztése, a mozgásos cselekvéstanulás-tanítás, éppen a fent vázolt életigények és az ifjúság alkotó felnőtt életre való felkészítése miatt, központi kérdései az általános iskolai testnevelésnek. Ezért e kérdéskör tanulmányozása, az ezzel kapcsolatos elvek, elméletek, módszerek, eljárások megismerése és elsajátítása, elengedhetetlenül szükséges az e korosztály nevelésére-oktatására készülő testnevelő szakembereknek. A jegyzet megjelentetése, a testnevelő pedagógusképzés sürgető igénye. A sürgető szükségességnek több oka is van. A legfontosabbak közül az alábbiakban sorolunk fel néhányat. A testneveléstudományban, s e tudományterület kutatásában az elmúlt két évtizedben minőségi változás következett be. Ez mindenek előtt annak köszönhető, hogy jelentősen módosultak interdiszciplinális kapcsolatai. A vizsgálódások, kutatások, az elemző értékelések, - többek között a motoros képességek és a mozgásos cselekvéstanulás terén is - új ismeretekhez, eredményekhez vezettek.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Testnevelés, Sport, Mozgáskoordináció, Mozgástanítás, Mozgásfejlődés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Testnevelés, Sport, Mozgáskoordináció, Mozgástanítás, Mozgásfejlődés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
3-5
Bevezetés
7-10
1. Dr. Szigeti Lajos: A marxista személyiségkoncepció és a testi nevelés
11-29
1.1 A mozgásos játék, a testnevelés és a sport szerepe a személyiségfejlesztésben
17-27
Jegyzet és irodalom
28-29
2. Dr. Vass Miklós: A gyermek mozgásfejlődése
30-57
2.1 Méhen belüli fejlődés
32
2.2 Az újszülött mozgásai
32-34
2.3 A csecsemő mdzgásai
34-37
2.4 A kisgyermek mozgásai
37-40
2.5 Az óvodáskorú gyermek mozgása
41-45
2.6 A kisiskolás gyermek mozgása
46-49
Az alsótagozatos kor
46-49
2.7 Felsőtagozatos kor
50-53
2.8 Az életkori sajátosságokból levonható didaktikai következtetések
53-56
2.8.1 Kisiskolás kor
54-55
2.8.2 Felsőtagozatos korosztály
55-56
Jegyzet és irodalom
57
3. Dr. Nádori László: Motoros képességek
58-113
3.1 Bevezető
58-59
3.2 A motoros képességek fogalma, rendszere
59-70
3.2.1 Kondicionális képességek
60-64
3.2.2 Koordinációs képességek
64-69
3.2.2.1 Koordinációs képességek és mozgáskészségek kapcsolata
67-69
3.2.2.2 Mozgáskészség
69
3.2.3 A motoros képességek kölcsönhatása
69-70
3.3 Motoros képességek fejlesztése
71-113
3.3.1 Alapelvek
71-72
3.3.2 Terhelési sajátosságok
72-73
3.3.3 A motoros képességek fejlesztésének módszerei
73-75
3.3.4 Az izomerő fejlesztése
75-82
3.3.4.1 Erőfajták
77-78
3.3.4.2 Az erőfejlődés életkori lefutása
79-82
3.3.5 Állóképesség
82-90
3.3.5.1 Alapállóképesség
84-85
3.3.5.2 Erőállóképesség
85-86
3.3.5.3 Gyorsasági állóképesség
86
3.3.5.4 Az állóképesség fejlesztésében alkalmazható normák
86-90
3.3.6 Gyorsaság
91-92
3.3.6.1 A gyorsaság megnyilvánulási formái
91-92
3.3.7 A koordinációs képességek fejlesztése
93-103
3.3.7.1 Alapelvek
93-95
3.3.7.2 A koordinációs képességek fejlesztésének módszerei
95-103
3.3.8 Mozgékonyság, hajlékonyság
103-106
3.3.8.1 A mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése
104-106
Módszer
105
Nyújtó, lazító gyakorlatok
105-106
3.3.9 Testtartás
106-108
3.3.9.1 Módszerek a testtartás javítására
107-108
3.3.10 A terhelés ellenőrzés és elemzése
108-109
3.3.11 Motoros képességek fejlődése és fejlesztése az általános iskolás életkorban. A tanulók mozgásfejlődése.
109-113
Gyermekkori mozgásfejlődés fő jellemzői
109
Mozgástudás az iskola megkezdésekor
109-112
Serdülőkori mozgásfejlődés
112-113
Jegyzetek és irodalom
113
4. Dr. Vass Miklós: A mozgásos cselekvés tanítása-tanulása
114-136
4.1 Tanuláselmélet és tanulási stratégiák
117-119
4.2 A cselekvéstanulás oktatási folyamatának szerkezete
119-134
4.2.1. I. fázis: Ismeretszerzés és feldolgozás
119-126
4.2.1.1 A tanulás pszichikai feltételeinek biztosítása
119-122
4.2.1.2 Ismertek nyújtása
123-126
4.2.2 II. fázis: Begyakorlás és alkalmazás
127-134
4.2.2.1 A készségek természete
127-129
4.2.2.2 Készségek kialakítása
129-132
4.2.2.3 Változatos feltételek melletti alkalmazás
132-134
4.2.3 Ellenőrzés, értékelés
134
Jegyzetek és irodalom
134-136
5. Dr. Szigeti Lajos: Az általános iskolai testnevelés és sport néhány kérdése
137-164
5.1 Az általános iskolai testnevelés és sport célja, feladata, tartalma
137-151
A bajnokságok célja
148-151
5.2 Az általános iskolai testnevelés és sport néhány alapelve
151-162
5.2.1 A tevékenység elve. - Tudatos aktivitás
152-154
5.2.2 A mindenoldalúság elve
154
5.2.3 A közösség által történő nevelés és a differenciált foglalkoztatás elve
155-158
5.2.4 A teljsítmény-, a teljesítőképesség elve
158-162
Jegyzetek és irodalom
163-164
Szómagyarázat
165-203
Kolfon