Nevelés, gyermek, iskola | A gyermekkor változó színterei
Szerző:
Németh András További szerző: Boreczky Ágnes
Cím: Nevelés, gyermek, iskola | A gyermekkor változó színterei
Alcím: Neveléselméleti és nevelésszociológiai bevezetés
Megjelenési adatok: Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1997. | ISBN: 963-9024-19-8

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléselmélet, Pedagógiai szociológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléselmélet, Pedagógiai szociológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
Németh András: Nevelés, gyermek, iskola
[7]-158
1. A nevelés antropológiai alapjai
9-20
1.1. Az antropológia fogalma
10
1.2. A filozófiai antropológia főbb kérdésfelvetései
11-15
1.3. A pedagógiai antropológiai megközelítés létjogosultsága
16-20
2. Társadalom, kultúra és nevelés
21-28
2.1. A kultúra fogalma
21-23
2.2. Enkulturáció: a kultúrába történő bevezetés
23-24
2.3. Szocializáció: a kompetens társadalmi lénnyé válás
24-27
2.3.1. A szocializáció fogalma
24-27
2.4. Nevelés: társadalmi lénnyé alakítás
27
2.5. Individualizáció: egyedi lénnyé válás
27-28
3. A nevelés értelmezése
29-37
3.1. A nevelés fogalma
30-31
3.2. A nevelés főbb tartalmi jegyei
32-37
4. Nevelés és szocializáció
38-45
4.1. Szocializációs elméletek
38-45
4.1.1. Strukturalista-funkciona-lista megközelítés: Parsons társadalomelmélete
38-42
4.1.2. A szimbolikus interakcionizmus megközelítésmódja: Herbert Mead mikro-szociológiai elmélete
42-45
Az 1-4. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
46
5. A nevelési cél
47-73
5.1. A nevelési cél főbb tartalmi jegyei
47-48
5.2. A nevelési cél fogalma
48-50
5.3. A nevelési célok változásait befolyásoló tényezők
50-52
5.4. A nevelési célok sokszínűsége
52-55
5.4.1. A plurális demokráciák alapvető jellemzői
53-54
5.4.2. A pluralizmus és a nevelési célok kapcsolata
54-55
5.5. Érték, eszmény, norma
55-64
5.5.1. Az érték fogalma és sajátos vonásai
55-57
5.5.2. Norma
58-59
5.5.3. Az értékek, normák főbb típusai
59-61
5.5.4. Főbb értékrendek és pedagógiai vonatkozásaik
61-64
5.6. Az emberi jogok
64-65
5.7. A plurális társadalomban érvényesülő főbb politikai értékrendek
65-67
5.8. Az iskolai sokszínűség és az iskoláztatás szabadsága
67-69
5.9. A nevelési célok, módszerek és eszközök összefüggései
69-70
5.10. A nevelési folyamat
70-72
Az 5. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
73
6. Gyermek és nevelés
74-100
6.1. A gyermekkor történeti változásai
74-79
6.2. A gyermekkor sajátosságai napjainkban
80-85
6.3. A gyermekkor antropológiai sajátosságai
85-97
6.3.1. A gyermekkor keresztény megközelítése
86-90
6.3.2. A gyermekkor pedagógiai antropológiai megközelítése
90-92
6.3.3. A gyermeki szükségletek
92-97
6.4. A gyermeki jogok
97-100
A 6. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
101
7. Az iskola
102-137
7.1. Az iskola fogalma
102-104
7.2. Az iskola mint társadalmi intézmény
104-109
7.2.1. Individualizációs funkció
105-106
7.2.2. Szocializációs funkció
106-109
7.2.2.1. „Rejtett” tanterv
106-107
7.2.2.2. Az iskolai rituálék
107-109
7.2.3. Kvalifikációs funkció
109
7.3. Az iskola szelekciós funkciója
109-114
7.3.1. Az oktatás és a társadalmi egyenlőtlenségek elméletei
110-114
7.4. Az iskola szerepe a modern társadalomban
114-124
7.4.1. A radikális kritika alternatívái
115-119
7.4.2. Az alternatív iskolák
119-121
7.4.3. A modem oktatásügy konzervatív kritikája
121-124
7.5. A társadalmi mobilitás és az iskola
125-131
7.5.1. A társadalmi mobilitás jellemzői hazánkban
126-128
7.5.2. Társadalmi mobilitás és az iskolai végzettség
128-131
7.6. Az iskola mint pedagógiai intézmény
131-135
7.6.1. Az iskola nevelési céljai
132-133
7.6.2. Az iskolai pedagógiai program
134-135
A 7. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
136-137
8. Az iskola és az állam
138-158
8.1. A polisz iskolájától az állami iskoláig
138-139
8.2. A magyar közoktatási rendszer szervezete, fenntartása, irányítása és finanszírozása 1948-ig
139-144
8.3. A szocialista állam és az iskola
144-148
8.3.1. A szocialista pedagógiai paradigma jellemző vonásai hazánkban
145-148
8.4. Az iskola és az állam kapcsolata a rendszerváltozás után
148-155
8.4.1. A közoktatási rendszer szerkezetének és irányításának új elemei
149-151
8.4.2. A közoktatás irányítása
151-153
8.4.3. A közoktatás finanszírozása
153-155
8.5. Az iskola és társadalmi környezete
155-158
8.5.1. Az iskola és a helyi társadalom
155-156
8.5.2. A helyi önkormányzatok szerepe
156-158
A 8. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
158
Boreczky Ágnes: A gyermekkor változó színterei
[159]-
Bevezetés
161-163
1. A gyerek helye, a család, az otthon, az iskola és a gyerekcsoportok változó szerepe
164-174
1.1. A gyerekfelfogás alakulása
164-166
1.2. A család, az otthon, az iskola, a gyerekek mint társak
166-172
1.3. Az iskoláztatás terjedése, az iskoláztatási idő kitolódása
172-174
2. Az iskola, az iskolai tér átalakulása
175-186
2.1. Változatok az egy tantermes iskolára. Az iskolai szervezet és tér átalakulása
175-178
2.2. Az iskola és a külső valóság
178-180
2.3. Az iskola társadalma
181-182
2.4. A tanári szerep. A jó iskola és a jó tanár
182-186
3. Szocializációs különbségek. A középrétegek alatt-felett
187-215
3.1. Társadalmi csoport és szocializáció
187-194
3.2. Társadalmi csoport- és szocializációs folyamatok Magyarországon. A hetvenesnyolcvanas évek
194-207
A kilencvenes évek
205-207
3.3. A szocializáció különbségei néhány kisebbségi csoportban
208-214
3.4. Szocializációs különbségek - tanulási stílusok
214-215
Összegzés
215-216
Jegyzetek
217-228
Irodalom
229-233
Mellékletek
[234]-
Ábrák, képek
[234]-[246]
Richard Rodríguez: A gyökerek keresése egy változó világban (Részletek)
[247]-[250]
„Osztály vigyázz!" - ki (a fene) érti ezt? Farkas Endre interjúja Péli Ferenccel (Részletek)
[250]-[251]
Tartalom
[252]-[253]
Az Eötvös József Könyvkiadó pedagógiai vonatkozású egyéb kiadványai
Hátsó borító