A tragédia születése, avagy Görögség és pesszimizmus corvina logo

Szerző: Nietzsche, Friedrich Wilhelm
Cím: A tragédia születése, avagy Görögség és pesszimizmus
Fordító: Kertész Imre
Megjelenési adatok: Magvető Kiadó, Budapest, 1986. | ISBN: 963-14-2341-7

coverimage Bármi szolgálhatott is e kérdéses könyv alapjául: elsőrendű és nagyon vonzó kérdésnek kellett annak lenni, ráadásul mélységesen személyes kérdésnek is - tanú erre az idő, amelyben létrejött, amelynek ellenére létrejött, az 1870-71-es német -francia háború felkavaró időszaka. Miközben a wörthi csata döreje végigmorajlott Európa fölött, a töprengő és a talányok barátja, akinek az jutott, hogy e könyv szülőatyja legyen, ott ült valahol az Alpok egyik zugában, roppantul eltöprengve és talányokon tépelődve, következésképpen igen gondterhelten és gondtalanul is egyszersmind, és papírra vetette gondolatait a görögökről - a magvát annak a különös és nehezen megközelíthető könyvnek, amelynek e késői előszót (vagy utószót) szentelnünk kell. Néhány hét még: s ott találta magát Metz falai alatt, továbbra sem szabadulva a kérdőjelektől, amelyeket a görögök és a görög művészet állítólagos „derűje” mellé kirakott; míg végül a legmélyebb feszültség ama hónapjában, midőn Versailles-ban a békéről értekeztek, ő is békére jutott önmagával, és egy frontról hazahozott betegségből való lassú lábadozása közepette végérvényesen megszilárdult benne A tragédia születése a zene szelleméből. - A zenééből? Zene és tragédia? Görögök és tragédiazene? Görögök és a pesszimizmus művészete? Az emberek e mindmáig legsikerültebb, legszebb, legirigyeltebb, leginkább élni csábító fajtája, a görögök - hogyan? épp nekik volt szükségük a tragédiára? Mi több - művészetre? Görög művészet - mi végre?... Látjuk hát, hogy a létezés értékének nagy kérdőjele hová is tétetett ki ezzel. A pesszimizmus vajon szükségszerűen a leáldozás, a hanyatlás, a kudarc, a kimerült és meggyöngült ösztönök jele? - mint ahogy a hinduknál az volt, és mint ahogy minálunk, „modern” embereknél és európaiaknál is minden erre vall. S nem létezhet-e az erősek pesszimizmusa? A kemény, a borzadályos, az ádáz, a lét problematikussága iránti intellektuális előszeretet, amely jólétből, túláradó egészségből, az élet bőségéből fakad? Létezik tán az erőfölösleg kiváltotta szenvedés is? A legélesebb, a legmélyebbre látó tekintet megkísértő bátorsága, mely a borzalmasra vágyódik, miként ellenségére, a méltóra, amelyen megpróbálhatja erejét? amelytől tanulni akar, megtudni: mi a „félelem”? Mit jelent, éppen a legjobb, a legerősebb, a legbátrabb idők görögjeinél a tragikus mítosz? És a dionüszoszi, e roppant tünemény? S mit a belőle született tragédia? - És másfelől: az, amibe a tragédia belehalt, a morál szókratizmusa, a teoretikus ember dialektikája, elégedettsége és derűje -hogyan? ne lehetne épp e szókratizmus a hanyatlás, a kifáradás, a megbetegedés, az anarchikusán felbomló ösztönök jele? És a késő görögség „görög derűje” alkonypír csupán?
Kategóriák: Irodalomtudomány
Tárgyszavak: Ókor, Elemzés, Görögország, Tragédia, Nietzche
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Önkritika-kísérlet (1886)
5-24
   1.
5-7
   2.
8-9
   3.
10-11
   4.
12-14
   5.
14-18
   6.
18-20
   7.
21-24
A tragédia születése a zene szelleméből
25-236
   Előszó Richard Wagnerhez
25-236
      1.
27-35
      2.
35-41
      3.
42-48
      4.
48-54
      5.
54-63
      6.
63-69
      7.
69-78
      8.
78-89
      9.
89-99
      10.
99-105
      11.
105-115
      12.
115-125
      13.
126-131
      14.
131-139
      15.
140-149
      16.
149-159
      17.
159-170
      18.
170-177
      19.
178-191
      20.
191-196
      21.
196-209
      22.
209-217
      23.
217-225
      24.
225-233
      25.
233-236
Jegyzetek
237-252
Kolofon
Hátsó borító