Emlékezet és történelem között corvina logo

Szerző: Nora, Pierre
Szerkesztő: K. Horváth Zsolt
Cím: Emlékezet és történelem között
Alcím: Válogatott tanulmányok
Sorozatcím: Atelier könyvtár | Sorozat szerkesztő: Sonkoly Gábor
Fordítók: Haas Lidia; K. Horváth Zsolt; Lajtai L. László; Németh Orsolya; Tóth Réka
Megjelenési adatok: Napvilág, Budapest, 2010. | ISSN: 1789-1213 | ISBN: 978-963-9697-53-9

coverimage A hetvenes évek végén, amikor nekiláttunk e könyv megírásának, azt hittem, hogy az emlékezet helyei [lieux de mémoire] fogalma csak Franciaország esetében használható. Hiszen még lefordítani is nehéz... A kifejezés maga neologizmus, amelyet az ókori latin retorikába Cicero és Quintilianus által bevezetett locus memoriae kifejezés ihletett: ők azt tanácsolták a szónokoknak, hogy gondolatai­ kat helyekhez kapcsolják, így könnyebben sikerül majd memorizálniuk beszé­düket. A locus memoriae-t a francián kívül egyetlen nyelvnek sem sikerült kielégítő módon lefordítania. Ez pedig már mintha önmagában azt jelezné, hogy sajátos jelenségről van szó... Sajátos volt a történelmi pillanat is, amikor az emlékezethely kifejezés meg­ jelent: valójában ekkor, a hetvenes évek végén vált nyilvánvalóvá, hogy a kol­lektív emlékezet hatalmas tőkéje, a történelmi vonatkoztatási pontok több mint egy évszázad, sőt, évszázadok alatt felhalmozott, közkinccsé lett és továbbadott hagyományos eszköztára éppen a semmibe készül merülni, és csak a tudomá­nyos és rekonstruáló történettudomány tudja életben tartani. Franciaország ekkoriban vált identitást: a republikánus nemzetmodell helyébe demokratikus nemzetmodell lép. Nehéz és fájdalmas pillanat ez, ekkor válik egyértelművé az is, hogy Franciaország immáron nem nagyhatalom, hanem középhatalom, és ezzel egy időben éled újra az a szintén jellegzetesen francia emlékezet, amely az állam szerepének jelentőségén és önmaga igen erős történeti tudatán alapul. Másképpen szólva, úgy tűnt nekem, hogy hagyományos nemzeti emlékeze­tünk megszűnésének következtében létrejöttek bizonyos emlékezethelyek - a szó materiális és immateriális értelmében egyaránt -, amelyekben ez az emlékezet megtestesítette önmagát: kezdetben a műemlékeket, a megemlékezéseket, az ünnepeket, a jelképeket és a történeti dokumentumokat vettük figyelembe, később az intézményeket (a Collége de France-ot vagy a Francia Akadémiát), a történeti realitásokat, például a határokat is, majd még később kiterjesztettük kutatásainkat az olyan közigazgatási, politikai vagy időbeli fogalmakra, mint például a megye, a jobb- és a baloldal vagy a nemzedék. S ez végeredményben nemzeti reprezentációink és mitológiánk legfőbb alkotóelemeinek számbavéte­ léhez és részletes elemzéséhez vezetett. A közel tizenkét éven át tartó munka során az eredeti célkitűzés fokozatosan átalakult. Kezdetben mindössze az emlékezet szempontjából különösen jelen­tős helyek meghatározását tűztük ki célul magunk elé, idővel azonban sokkal nagyratörőbb kutatási tervet fogalmaztunk meg: Franciaország történetének megírását az emlékezet szempontjából. A kilencvenes évek elején - nagy meglepetésemre - azt kellett észrevennem, hogy az, amit francia sajátosságnak véltem, valójában egy sokkal általánosabb jelenség franciaországi következménye: az emlékezet mélyről feltörő és mindent magával ragadó hulláma végigsöpört az egész világon.
Kategóriák:
Tárgyszavak: Franciaország, Történetírás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Sorozati címlap
Címlap
Impresszum
Taratalom
5-6
Előszó a magyar kiadáshoz (Nora, Pierre)
7-[8]
Előszó a magyar válogatáshoz (K. Horváth Zsolt)
9-[10]
I. A KÖZTÁRSASÁG
[11]-93
   Emlékezet és történelem között - a helyek problematikája
13-33
      1. A történeti emlékezet vége
13-20
      2. A történelem révén megragadott emlékezet
20-27
      3. Az emlékezethely mint másik történelem
27-33
   Lavisse, a nemzetnevelő - a „kis lavisse”, a köztársaság evangéliuma
34-66
      1. Lavisse köztársaságpárti?
35-48
      2. Lavisse viszonya a nemzethez
49-66
   Ferdinand Buisson pedagógiai lexikona
67-85
      Az elemi iskola katedrálisa
67-85
   A köztársaságtól a nemzetig
86-93
II. A NEMZET
[95]-197
   A nemzet - Bevezetés
97-105
   Lavisse Franciaország-története - Pietas erga patriam
106-151
      1. Történelem és nemzet
106-118
      2. Irat és nemzet
118-128
      3. Kritikai emlékezet és republikánus nemzet
128-151
   Az állam emlékiratai - Commynes-től de Gaulle-ig
152-187
      1. Az emlékiratok emlékezete
153-164
      2. Egy hagyomány hagyományai
164-176
      3. Állami emlékiratok, az állam emlékezete
176-187
   A nemzet-emlékezet
188-197
III. FRANCIAORSZÁG - TÖBBES SZÁMBAN
[199]-326
   Hogyan írjuk meg Franciaország történetét?
201-218
   Ellentét és megosztottság - Bevezetés
219-221
   Gaullisták és kommunisták
222-256
      1. Az idő munkája
222-235
      2. Az emlékezet kettős rendszere
235-246
      3. Franciaország történelmi emlékezetében
246-256
   A nemzedék
257-289
      1. A nemzedék fogalmának kialakulása
258-269
      2. A modell kialakulásának története
270-280
      3. Emlékezetfürdő
280-289
   A hagyomány - bevezetés
290-293
   A dokumentumtól a jelképig - Bevezetés
294-297
   A megemlékezés kora
298-326
      1. A megemlékezés átalakulása
299-310
      2. A nemzettől az örökségig
310-321
      3. A pillanat-emlékezet
321-326
JEGYZETEK
327-376
   A köztársaság: Lavisse, a nemzetnevelő
327-
   Ferdinand Buisson Pedagógiai Lexikona
330-332
   A köztársaságtól a nemzetig
332-333
   A nemzet: A nemzet - Bevezetés
333-334
   Lavisse Franciaország-története
335-341
   Az állam emlékiratai Commynes-től de Gaulle-ig
341-351
   Franciaország - többes számban: Hogyan írjuk meg Franciaország történetét?
351-352
   Gaullisták és kommunisták
352-364
   A nemzedék
364-372
   A megemlékezés kora
372-376
UTÓSZÓ A MAGYAR KIADÁSHOZ
[377]-394
   Emlékezet a történelem után - Pierre Nora és a Les lieux de mémoire: az esettől a modellig (K. Horváth Zsolt)
379-399
   Jegyzetek
399-407
Kolofon
Hátlap / Fülszöveg