Magyar építészet a két világháború között
Szerző: Pamer NóraCím: Magyar építészet a két világháború között
Alcím: Második, bővített kiadás
Megjelenési adatok: Terc, Budapest, 2001. | ISBN: 963-00-8242-X
Az utóbbi években egyre intenzívebben fordult az érdeklődés a két világháború közti korszak hazai eseményei és világtörténeti összefüggései felé. Mindezt elősegítette e témában megjelent számos könyv, amely több szempontból is megvilágítva e korszakot, lehetővé teszi annak többrétű értékelését. A feldolgozott tárgykör egyre bővül, és az összefüggések révén mind plasztikusabbá válik a kép. Mostanában gyakran találkozunk építészeti cikkekkel a napi sajtóban és a folyóiratok hasábjain, valamint e kort megélt építészek írásos visszaemlékezéseivel - nemegyszer korrekcióival amelyek mind hozzájárulnak az árnyaltabb kép megrajzolásához az építészet terén is. Könyvünkben a magyar építészet csaknem 25 esztendejéről, az 1920-tól 1944-ig terjedő korszakról lesz szó, amely egy tradicionális építészet végső szakaszát és egy új szemléletű építészet kezdetét foglalja magába. Nagy vonalakban megrajzolva ez annyit jelent, hogy a húszas évek
építészetét még a konzervatív, a harmincas évekét már a modern építészethez sorolhatjuk. A tárgyalt korszak apáink és nagyapáink kora, akik más társadalmi viszonyok között éltek, másként is gondolkoztak, ezért érthető módon, ma sok mindent nem úgy értékelünk, mint ők. De nézőpontunk eltér attól a szemlélettől is, ahogy húsz-harminc évvel ezelőtt tekintettek vissza e korra. Minden értékelésnek megvan a maga aktualitása. Az 1950-es és 1960-as években szakíróink egy része - nem kis túlzással - az első világháború utáni építészet első korszakának a történelmi stílusokhoz visszanyúló irányzatát a Tanácsköztársaság bukásával hozta kapcsolatba, feltételezve, hogy más politikai körülmények között, gyorsabban tért hódított volna az új építészet. E hipotézis nem vette figyelembe, hogy a mai értelmezésünk szerinti modern építészet, ill. az, amit ma a húszas évek avantgarde építészeti kezdeményezéseinek nevezünk, ebben az időszakban - közvetlenül az első világháború után még sehol sem létezett. Akkor egész Európa akadémikus szellemben épített. Eklektikával szakító, új szellemű épületek csak elvétve
születtek. Az első modern „középület", a dessaui Bauhaus is csak 1926-ban épült. Szovjetoroszországban a konstruktivisták (Tatlin, El Liszickij stb.)
„ideálterveivel" egy időben Fomin és köre az orosz klasszicizmust modernizálták.
Kategóriák: Építészet
Tárgyszavak: Építészettörténet, Képeskönyv, magyar
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Építészettörténet, Képeskönyv, magyar
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5-[6]
Előszó
7-[9]
Előszó a második, bővített kiadáshoz
10
1918 után
11-[13]
Új eklektikus irányzatok
14-44
A neobarokk
18-35
Egyéb neostílusok
35-44
A „műves konzervatív irányzat"
45-55
Az erjedés ideje - 1928-1932
56-61
Az új építészet néhány jellemzője
62-67
A német példa
62-63
Az elnevezés. Stílus vagy módszer?
63-65
Az új építészeti tormanyelv
65-67
Magyar kezdeményezések, kísérletek
68-73
A Napraforgó utcai mintalakótelep a Pasaréten
68-70
A CIRPAC kiállítások
70-72
„Hogyan építsünk" építési propagandamozgalom
73
A kertes családi ház
74-[112]
A CIRPAC csoport munkássága
74-95
Kezdeményezők a CIRPAC csoporton kívül
95-103
A „Csúcsosok"
104-[112]
A bérház fejlődése a két világháború között
113-142
Általános helyzet a húszas években
113-118
A bérház mint tőkebefektetés
118-119
Az új bérház
119-121
1934-1944 között épült bérházak néhány példája
121-142
Új egyházi építészetünk a harmincas években
143-[166]
Középületek 1930-1942
167-[202]
Középületek új építészeti megfogalmazása
167-180
Kórházak, rendelőintézetek
180-185
Szállodák, üdülők
185-190
Speciális rendeltetésű kommunális épületek a harmincas években
190-196
Mozik
196-199
Gyárak, üzemek
200-[202]
Nemzeti, magyaros és népies törekvések
203-218
A XX. század eleji tendenciák továbbélése
203-213
Az új népiesek
213-218
Városrendezés
219-[227]
A városrendezés kezdetei és az Építésügyi Szabályzat kidolgozása
219-223
Városkép-alakítás esztétikai szempontok szerint
224-[227]
Art Deco építészet
228-
Az Art Deco építészetéről általában
228-229
Az Art Deco elnevezés eredete és az áramlat kialakulását ösztönző hatások
229-230
Díszítőmotívumok és alkalmazásuk az épületen
230-235
Az Art Deco építészet kezdete és elmúlása néhány budapesti példán
235-251
Irodalom
252-254
A fényképek forrásai
254
Architektur in Ungarn zwischen den beiden Weltkriegen(1920-1944)
255-[261]
Architecture in Hungary between the two World Wars (1920-1944)
262-[267]
Névmutató
268-[272]
Hátsó borító