A kulturális javak védelme a nemzetközi összehasonlítás tükrében
Szerző: Paulovics AnitaCím: A kulturális javak védelme a nemzetközi összehasonlítás tükrében
Megjelenési adatok: Bíbor Kiadó, Miskolc, 2003. | ISBN: 963-9466-34-4
A kultúra kialakulása szinte egy időre tehető az emberré válás folyamatával. Már a legrégebbi korokban is rendelkeztek az ősemberek olyan rituális szokásokkal, szertartásokkal, amelyeket az adott történelmi korszak kultúrájának tekinthetünk. Az emberi társadalom fejlődését folyamatosan követte a kultúra változása. Az ősi időkből származó - ma kulturális javakként számon tartott értékek -először a létfenntartáshoz voltak szükségesek, majd később az uralkodók szórakoztatására, hatalmuk szimbolizálására jöttek létre. Az egyház kialakulásával egyidejűleg tovább gyarapodott a kulturális értékek köre. A jelenkor által legértékesebbnek és legkülönlegesebbnek tekintett kulturális értékek többsége -világviszonylatban - több ezer évvel korábbról származik. Az egyiptomi piramisokat a fáraók - hatalmukat és halhatatlanságukat szimbolizáló - sírhelyként építtették. És valóban: aki rátekint a sivatagból kiemelkedő monumentális építményekre, úgy érzi, mintha valami csodát látna. A piramisok megépítésének titkát máig sem sikerült a tudománynak tisztáznia, annak ellenére, hogy többféle elmélet látott ezzel kapcsolatosan napvilágot. Egy dologban azonban mindenki egyetért: a piramisok valóban halhatatlanná tették a bennük nyugvó fáraókat. Hosszasan sorolhatnánk még a történelem során kialakult különböző jellegű kulturális értékeket. A napjainkban megszokott épületek, vagy bármely tárgy, amellyel kapcsolatba kerülünk az utókor számára komoly kulturális értéket képviselhet. A mai értelemben vett kulturális örökségvédelem, melynek célja a különleges értékek megőrzése a jövő nemzedéke számára, a fentiek ellenére csak a XX. században jelent meg. Mintha hirtelen ráébredt volna a világ, hogy a kulturális értékek jó része veszélybe került, és megóvásuk érdekében nemzetközi összefogás szükséges. Ennek eredményeképpen mind a nemzetállamok jogrendszerében, mind a nemzetközi szabályozás szintjén megindult a kulturális javakkal kapcsolatos védelem kiépítése. Számos - később részletesen bemutatásra kerülő - nemzetközi szerződés született, amely a kulturális javak különböző területeinek megóvását volt hivatott szolgálni. Hazánkban a kulturális javakkal kapcsolatos átfogó szabályozás - a fejlett nyugat-európai államokhoz képest - lényegesen megkésve alakult ki. A hatékony védelmet biztosító rendelkezések megalkotása ugyanakkor nem várathatott tovább magára. Az Európai Unió - melyhez hazánk rövid időn belül csatlakozni kíván - ugyanis rendkívül nagy hangsúlyt fektet a kulturális javak védelmére. Több nemzetközi szerződés már az Európai Unió kezdeményezésére keletkezett, illetve került elfogadásra. Ezt Magyarországon a jogharmonizáció során feltétlenül figyelembe kell venni. A kulturális javak védelmével kapcsolatban, azonban soha nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy múltunk megőrzésével jövőnket biztosítjuk. Mindezek jegyében igyekezett e könyv szerzője bemutatni a kulturális örökség védelmével kapcsolatos szabályozást, annak problematikus pontjaival együtt a nemzetközi szabályozás tükrében.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Magyarország, Örökségvédelem, Kultúra, Műemlékvédelem, Örökség, Kulturális javak, Kulturális szervek, Kulturális intézmények
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Magyarország, Örökségvédelem, Kultúra, Műemlékvédelem, Örökség, Kulturális javak, Kulturális szervek, Kulturális intézmények
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-10
Előszó
13-14
Bevezető gondolatok
15-16
I. Kulturális örökségvédelem a hazai jogfejlődés tükrében
17-29
1.1. Az első lépések: 1878-1949-ig
17-18
1.2. Fejlődés a műemlékvédelem terén az 1950-es évektől
19-26
1.3. Előrelépés a kulturális javak védelme terén: az 1997. évi LIV. törvény
27-29
II. A kulturális örökség védelmére vonatkozó hatályos szabályozás
30-51
2.1. A kulturális örökség védelméről szóló törvény megalkotásának előzményei
30-31
2.2. Általános rendelkezések
31-32
2.3. Régészeti lelőhelyek
32-40
2.4. Műemléki szabályok
40-51
2.4.1. A műemlék használata
43-44
2.4.2. A műemlékvédelem sajátos tárgyai
44-46
2.4.3. A műemléki védettség
46-48
2.4.4. Az építésügyi és műemlékvédelmi hatósági ellenőrzés
48-50
2.4.5. Az ideiglenes védelem megszűnésével kapcsolatos kártalanítás
50
III. Egyéb kulturális javak
51-64
3.1. Általános védelem
51-52
3.2. A kulturális örökség ingatlan javainak védetté nyilvánítása
52-53
3.3. A kulturális javak ingó elemeinek védetté nyilvánítása
53-54
3.4. A kulturális javak védettségének megszüntetése
54
3.5. A védetté nyilvánított kulturális javakkal kapcsolatos különleges előírások
54-55
3.6. Művészeti alkotások
55-56
3.7. Helyi védelem
56-59
3.8. A kulturális javak külföldre történő kivitele
59-61
3.9. Az örökségvédelem pénzügyi eszközeinek felhasználása
61
3.10. Örökségvédelmi bírság
62-63
3.11. Elővásárlási jog
63
3.12. Kisajátítás örökségvédelmi érdekből
64
3.13. Az Európai jogszabályokhoz való közelítés
64
IV. A közművelődés jogi szabályozása
65-94
4.1. A közművelődésről általában
65-67
4.1.1. Muzeális intézmények, nyilvános könyvtári ellátások és a közművelődés
65-67
4.2. Muzeális intézmények
67-75
4.2.1. Múzeumok alapítása
67-68
4.2.2. A múzeumok típusai
68-69
4.2.3. Kutatás muzeális intézményekben
70-71
4.2.4. Múzeumi letét
72
4.2.5. A muzeális intézmények fenntartásának pénzügyi alapja
72
4.2.6. Muzeológiai szakfelügyelet
73-74
4.2.7. A múzeumokban foglalkoztatottak képesítési követelményei
74-75
4.3. Könyvtárak
75-79
4.3.1. A nyilvános könyvtári ellátással kapcsolatos szabályok
75-76
4.3.2. A könyvtárak finanszírozásának és központi támogatásának alapelvei
77
4.3.3. Könyvtári szakfelügyelet
77-78
4.3.4. Országos Könyvtári Kuratórium
78-79
4.3.5. Könyvtári jegyzék
79
4.4. A levéltárak
80-91
4.4.1. A levéltári anyagok védelme
80-82
Általános levéltár
82
4.4.2. A levéltárak formái
82-84
A közlevéltár
82-83
Állami szaklevéltárak
83
Települési önkormányzat levéltára
83-84
Köztestület, közalapítvány és egyéb közfeladatot ellátó szerv levéltára
84
4.4.3. Magánlevéltári anyag védelme
84-85
Nyilvános magánlevéltár
84
A maradandó értékű magánokiratok védelme
84-85
4.4.4. A szakmai tevékenységgel összefüggő tervezési és beszámolási feladatok
85
4.4.5. Az iratkezelés közlevéltári ellenőrzése
85-86
4.4.6. A levéltári állomány gyarapítása
86-87
1. A maradandó értékű irattári anyag illetékességből történő átvétele
86
2. A levéltár gyűjtőmunkája
86-87
3. Iratcsere
87
4. Letéti megőrzés
87
4.4.7. Az iratanyag levéltári feldolgozása, nyilvántartása
87-88
4.4.8. A levéltári anyag használata
88-89
4.4.9. A Levéltári Kollégium
89-90
4.4.10. A levéltári szakfelügyelet
90-91
4.5. Képző- iparművészet, fotóművészet, ipari tervezőművészet
91-94
4.5.1. Magyar Művelődési Intézet
91-92
4.5.2. Külföldi kulturális intézetek
93-94
V. Nemzeti Kulturális Alapprogram
95-100
5.1. Az Alapprogram célja
95
5.2. Az Alapprogram gazdálkodásának szabályai
96-97
5.3. Az Alapprogram Bizottsága
97-98
5.4. Szakmai kollégiumok
98-99
5.5. A Nemzeti Kulturális Alapprogram Igazgatósága
99-100
VI. A kincstári vagyon körébe tartozó kulturális javak
101-113
6.1. A Kincstári Vagyonról
101
6.2. A Kincstári Vagyon kezelése: Kincstári Vagyoni Igazgatóság
101-103
6.3. A Társadalmi Szervezetek által, használt állami tulajdonú ingatlanok
103-106
6.4. A Kincstári vagyon nyilvántartási szabályzata
106-107
6.5. Egyházi kulturális örökség
107-113
6.5.1. Állami tulajdonú ingatlanok egyházi tulajdonba adása
107-108
6.5.2. Az ingatlan közvetlen igénylése
109
6.5.3. Az egyházak támogatási formái
109-111
6.5.4. A Pannonhalmi Bencés Főapátság
111-113
VII. A kulturális örökségvédelemben részt vevő egyéb szervek
114-137
7.1. Az örökségvédelemben részt vevő szervekről általában
114
7.2. Az Országgyűlés
114
7.3. A Kormány
115
7.4. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma
115-116
7.5. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal
116-123
7.5.1. A Hivatal feladatai
116-120
7.5.2. A Hivatal tanácsadó testületei
120-121
7.5.3. A Hivatal örökségvédelmi hatósági eljárásaira vonatkozó szabályok
121-123
7.6. Magyar Művelődési Intézet
123-125
7.7. A helyi önkormányzatok és a Megyei Közigazgatási Hivatal
125-126
7.8. Önkormányzati főépítész
126-127
7.9. Kulturális szakértők
128-129
7.10. Tájvédelmi szakhatóság
129
7.11. A területrendezési, a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsok
129-130
7.12. Magyar Formatervezési Tanács
130-131
7.13. A Magyar Ösztöndíj Bizottság
131-132
7.13.1. A Bizottság tevékenysége
131-132
7.13.2. A Magyar Ösztöndíj Bizottság Irodája
132
7.14. Társadalmi szervezetek szerepe a kulturális örökség védelme terén
132-137
7.14.1. Szövetkezetek
132-135
7.14.2. A közhasznú szervezetek
135-137
VII. Nyilvántartások
138-141
8.1. A nyilvántartások típusai
138
8.2. Régészeti lelőhelyek nyilvántartása
139
8.3. Műemléki nyilvántartás
139-140
8.4. Kulturális javak nyilvántartása
140
8.5. Kiviteli engedélyek nyilvántartása
140-141
8.6. Működési engedélyek nyilvántartása
141
IX. A kulturális örökség védelmével kapcsolatos korlátozások
142-143
9.1. Műemléki lakás elidegenítése
142
9.2. A bányászati tevékenység korlátozása
142-143
9.3. A közúti közlekedéssel kapcsolatos korlátok
143
X. A műemlékvédelem, mint komplex jogterület
144-150
10.1. A műemlékvédelemmel kapcsolatos büntetőjogi rendelkezések
144-145
10.2. A szabálysértési jog kapcsolódó rendelkezései
145-146
1. Régészeti szabálysértés
145
2. A kulturális javak engedély nélküli másolása
145
3. A kulturális javakkal kapcsolatos kötelességek elmulasztása
146
4. Levéltári szabályozás
146
10.3. Kulturális javak védelme a környezetvédelmi szabályok tükrében
146-149
10.3.1. Nemzeti Környezetvédelmi Program
146-147
10.3.2. Intézkedési Tervek
148-149
Az 1999.évi Intézkedési Terv célkitűzései és ezek eléréséhez szükséges intézkedése
148
A Nemzeti Környezetvédelmi Program végrehajtásának a 2001. és a 2002. évre szóló Intézkedési Terve
148-149
10.3.3. A természetvédelmi törvény kapcsolódó rendelkezései
149
10.4. Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program
149-150
XI. Kulturális javak védelme a nemzetközi szabályozás tükrében
151-209
11.1. A szabályozás kezdetei
151
11.2. Az oktatási, a tudományos és a kulturális jellegű tárgyak behozataláról szóló megállapodás
151-153
11.3. A kulturális javak jogtalan behozatalának, kivitelének és tulajdona átruházásának megakadályozását és megelőzését szolgáló eszközökről szóló Egyezmény
153-158
11.4. A Világ Kulturális és Természetvédelmi Örökségének Védelméről szóló Egyezmény
158-168
11.4.1. Az Egyezmény rendeltetése
158-161
11.4.2. Világörökség Bizottság
161-162
11.4.3. Világörökség Jegyzék
162-164
11.4.4. Világörökség Alap
164-167
11.4.5. Nevelési programok
167
11.4.6. Beszámolók
167-168
11.5. A világörökség Magyar Nemzeti Bizottsága
168-170
11.6. A Világörökségi Listán szereplő magyar területek
171
11.7. A Kulturális Javak Nemzetközi Védelmére Létrehozott Tanácsadó Bizottság
172-173
11.8. Magyar Kormányküldöttség részvétele az UNESCO 30. Közgyűlésén
173-174
11.9. Az Európai Építészeti Örökség Védelméről szóló Egyezmény
174-179
11.10. A régészeti örökség védelméről szóló Európai Egyezmény
179-182
11.11. A lopott vagy jogellenesen külföldre vitt kulturális javak nemzetközi visszaadásáról szóló UNIDROIT Egyezmény
182-187
11.12. A társulási megállapodás szerepe
187-189
11.12.1. A Társulási Megállapodás kapcsolódó rendelkezései
187-188
11.12.2. Az európai integrációval kapcsolatos magyar kormányzati feladatok
188-189
11.13. A jogellenesen kivitt kulturális javak visszaszolgáltatásáról
189-193
11.13.1. Az Egyezmény alapvető rendelkezései
189-191
11.13.2. Eljárási szabályok
192
11.13.3. A központi szerv és feladatai
192-193
11.14. Az államhatárokon jogellenesen átszállított kulturális javak visszatartásával és visszaadásával kapcsolatos együttműködésről és kölcsönös segítségnyújtásról szóló Egyezmény
193-196
11.15. Az előadóművészek, a hangfelvétel-előállítók és a műsorsugárzó szervezetek védelméről szóló Egyezmény
196-198
11.16. Párizsi Szerződés
198-203
11.17. A Jogharmonizációs Program
203-205
11.18. SAPARD Terv
205-209
11.18.1. A SAPARD Terv célja
205-207
11.18.2. Az intézkedések indoklása
207-208
11.18.3. A SAPARD Terv keretében megvalósítandó jogosult intézkedések
208-209
Záró gondolatok
210-211
Mellékletek
212-214
1. Számú melléklet
212
2. Számú melléklet
213
3. Számú melléklet
214
Szakirodalom
215-218